Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Een tinker bij ons op de manege schuimt ook nooit op zijn bit, ik heb er een keer hard aan gewerkt en toen werd er ook gezegd van; Hee hij schuimt op zijn bit! Maar of het nou een een fuctie heeft? Ik weet het niet. 
Neonlight schreef:Wij hebben een hackney die al schuimt in de mond als we hem aan het halster meenemen.![]()
Schuimen in de mond heeft voornamelijk te maken met het loslaten van de hals. De klieren die dit veroorzaken zitten net achter de oren, als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen.Tegenwoordig worden er bitten verkocht die ook de speekselvorming stimuleren, maar een paard hoort eigenlijk zonder zo'n bit speeksel aan te maken, wil hij goed lopen. Een paard wat zonder zo'n bit niet schuimt is niet goed los in de hals, gebruikt hem niet goed en is niet optimaal nageeflijk. Natuurlijk zijn er paarden die minder speeksel aanmaken, maar deze paarden zouden in principe ook met zo'n bitje niet schuimen.
En waarom onze hackney dus aan het halster schuimt is omdat hij aan het halster mooi afgebogen met front erop meeloopt.
Riant schreef:Neonlight schreef:
Gebitsproblemen kunnen er ook voor zorgen dat het paard gaat schuimen alleen is dit meer kwijlen in slierten en bubbels, Da's dus een minder goed teken.
Het mooiste is als er dik wit schuim komt.

) heel goed, volgens mij.. Solide schreef:Solide kwijlt dus eigenlijk altijd, behalve als ze ontspannen is. Ze kwijlt dan als op de foto's. Is dit dan de goede schuim?
Breitling schreef:als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen
Hoe kan het dan dat mijn vorge pony al zn hele mond onder het schuim had voor ik in de bak kwam. Zodra ik der bitje in deed begon ze al te schuimen (en niet een klein beetje maar een hele witte mond!)

Citaat:En als ze haar hoofd een keer omhoog gooit heb ik het in mijn gezicht zitten

chiquee schreef:Citaat:En als ze haar hoofd een keer omhoog gooit heb ik het in mijn gezicht zitten
Haha met de galop gooit jarouk zn hoofd altijd omhoog, krijg ik het ook in mijn gezicht maar gelukkig schuimt jarouk altijd maar een beetje![]()
Hem zn schuim is altijd geelzig ipv wit, maar dat komt omdat hij voor het rijden een bananenkoekje krijgt

. Dus die is heel ontspannen?
.