Zadel opvullen, ander materiaal dan wol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Zadel opvullen, ander materiaal dan wol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:00

Welke materialen anders dan echte wol worden er allemaal in zadels gestopt en welke zadelmakers/beunhazen doen dat?

Ik heb altijd begrepen dat goed opvullen gebeurt met wol (luchtsystemen even buiten beschouwing gelaten), maar zowel een vriendin van mij als ikzelf hebben nu de ervaring dat er hele andere dingen uit ons (tweedehands) zadel bleken te komen... Watten, poetskatoen, geen idee wat het was, maar in ieder geval GEEN wol. Proppen en klonten, doffe ellende. Baal er behoorlijk van dat ik daarmee op z'n rug heb gezeten...
Beide zijn goede merkzadels, kan me haast niet voorstellen dat het vanuit de fabrikant zo geleverd is.

Ik zag laatst op stal ook een zadelmeneer iets grijzigs in een zadel stoppen, kon 'm niet goed op z'n vingers kijken, maar echte wol was het volgens mij niet.

Zwelgje

Re: Zadel opvullen, ander materiaal dan wol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:05

Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik heb een Daaleman en die laat ik ook trouw opvullen bij Daaleman zelf in Empe. Moet ik wel "even" 2 uur voor in de auto zitten maar dan heb ik wel wat.
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat Daaleman de zadels vult met iets anders. Als klanten er achter komen dan kunnen ze het wel schudden denk ik.
Maar misschien bij de huis tuin en keuken zadelmakers dat er wel gesjoemeld wordt met de vulling. Is wel erg banketstaaf!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:52

Over het werk van Daaleman zou ik me ook geen zorgen maken hoor!

De zadels waar ik het over heb zijn beide tweedehands gekocht en al wat ouder (maar absoluut geen zadelmarktspul ofzo), ik ga er vanuit dat ze nieuw gewoon goed gevuld zijn geweest, maar wat er tijdens hun "vorig leven" mee gebeurt is weet je natuurlijk niet. En zelf even een zadel open leggen voordat je het koopt doe je ook niet.
Mijn zadel is toen ik het dik een jaar geleden kocht wel aangepast op m'n paard, daar was ik toen wel tevreden over, maar nu achteraf dus écht niet meer. Of dat bedrijf heeft die troep erin gestopt óf ze hadden het moeten zien toch?
Bij het andere zadel is het bij een eerste opvulbeurt geruime tijd na aanschaf aan het licht gekomen.
Beide zadels zijn helemaal leeggehaald en weer helemaal opnieuw gevuld en nu dan wel goed, best een prijzig grapje!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:01

Mijn tweedehands podium was gevuld met tapijt tegels! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:11

*proest*
Hoe verzin je het... *LOL*

Al is het eigenlijk natuurlijk te treurig voor woorden!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:39

Margreet schreef:
*proest*
Hoe verzin je het... *LOL*

Al is het eigenlijk natuurlijk te treurig voor woorden!

Had de eerste eigenaar er zelf in gestopd! Want het was wat wijd....

Heeft een jaar op de piano gelegen als bewijsmateriaal Cool

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:45

Kan het geen wol zijn wat geklonterd/vergaan is doordat het zadel geolied is? Er zijn nog steeds mensen die aanraden een compleet zadel met olie te poetsen, misschien dat dat gebeurd is bij de vorige eigenaren?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:49

Nee, het was duidelijk geen natuurlijk materiaal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:52

Enne, heel lang gingen de geruchten dat de zadelmarkt zadels met maandverband zijn gevuld!

Heb ze nooit in mijn handen gehad overigens.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:55

Ooh die geruchten heb ik ook gehoord ja, ook over gebruikt ziekenhuisverband enzo. Maar daar geloof ik geen bal van!

Zal allicht geen zuivere wol zijn wat daar in zit, maar iets van watten ofzo. Vandaar de associatie met goedkoop maandverband waarschijnlijk *LOL*

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:08

ik weet niet waarmee mijn zadel voorheen is opgevuld, maar ik weet nog wel dat de zadelmaker heel afkeurend nee knikte Scheve mond kussens voelen nu ook zachter aan Ja

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:23

Hmm, ik krijg bijna de neiging om de kussens van mijn zadel ook open te maken en te kijken wat er nu precies in zit Clown

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:11

Daarom ga ik nu altijd naar een vertrouwt adres om mijn zadel op te laten vullen, dat kost dan wel 60 euri, maar ik weet zeker dat ze er geen gek spul in stoppen. Het is echt om te huilen dat dit soort materialen in paardenzadels worden gestopt!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:57

Tja, ik dacht ook dat ik een vertrouwd adres had de eerste keer dat mijn zadel werd opgevuld, nou daar ben ik dus hard van terug gekomen!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:06

Margreet schreef:
Beide zadels zijn helemaal leeggehaald en weer helemaal opnieuw gevuld en nu dan wel goed, best een prijzig grapje!

hoeveel was je kwijt voor het helemaal opnieuw laten vullen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 18:19

Dat weet ik niet, want ik heb 2 zadels laten doen (1 bijvullen, 1 opnieuw vullen) en ook nog wat andere dingetjes laten doen en daar 1 totaalbedrag voor afgerekend, welk deel daarvan voor het opvullen was durf ik niet te zeggen.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:38

Antheman schreef:
Enne, heel lang gingen de geruchten dat de zadelmarkt zadels met maandverband zijn gevuld!

Heb ze nooit in mijn handen gehad overigens.

whahahahah Nagelbijten / Gniffelen
dies leuk!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:51

Margreet schreef:
Tja, ik dacht ook dat ik een vertrouwd adres had de eerste keer dat mijn zadel werd opgevuld, nou daar ben ik dus hard van terug gekomen!

Ik heb er tot twee keer toe met mijn neus bovenop gestaan terwijl ze mijn zadel opvulden, meer zekerheid kan haast niet Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:18

Margreet schreef:
Welke materialen anders dan echte wol worden er allemaal in zadels gestopt en welke zadelmakers/beunhazen doen dat?

Ik zag laatst op stal ook een zadelmeneer iets grijzigs in een zadel stoppen, kon 'm niet goed op z'n vingers kijken, maar echte wol was het volgens mij niet.

Ik denk dat ik dat spul wel ken. Het is geen pure wol, maar het is wel wol. De zadelmaker waar ik mijn zadel vandaan heb is geen beunhaas, hij heeft mij laten zien wat hij erin stopt (grijzig spul, is wel goed zacht, hij noemde de naam ook, maar ik weet het niet meer) en hoe hij opvult (kussens los, netjes gelijkmatig opvullen, enz)
Deze man vertelde ook dat je om goed op te vullen altijd de kussens los moet maken. Dit gebeurt eigenlijk zelden bij 'zadelprutsers'.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:46

meest gebruikt voor het opvullen en evt hervullen is syntetische of half syntetische wol. belangrijk is dat in het materiaal geen knopen zitten.
Opvullen kost gemiddeld zo'n 45 euro al ken ik collega's die 80 euro rekenen. Bovendien komt niet iedere zadelmaker bij je paard kijken hoe en waar er moet wordren gevuld...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:59

harnessmaker schreef:
Opvullen kost gemiddeld zo'n 45 euro al ken ik collega's die 80 euro rekenen. Bovendien komt niet iedere zadelmaker bij je paard kijken hoe en waar er moet wordren gevuld...

Ik ken alleen maar bedragen van 80 euro en meer.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:06

ben ik toch goedkoper. reken €45 plus kosten voor her rijden. blijf dan toch onder de 80....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:13

Maakt in prijs denk ik ook nogal uit of een zadel alleen een beetje bijgevuld wordt of dat het echt helemaal leeg gehaald wordt en met nieuw materiaal gevuld.
Ik heb 2 zadels laten doen, 1 bijvullen, 1 opnieuw, de gemiddelde prijs zat zo'n beetje tussen de 2 genoemde bedragen in, daarvoor is het paard ook bekeken, zijn wat kleine reparaties verricht aan beide zadels en zijn ze nog gepoetst ook!

harnessmaker, waarom geen echte wol?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:19

harnessmaker, kom je ook naar het noorden? Of kun je iemand aanbevelen daar?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:26

ik kom overal zelfs in het buitenland. Voor mij is het echter pas de moeite als ik voor meerdere tegelijk kan komen.... Helaas rijden er veel ruiters met een niet goed passend zadel, dus dit probleem is meestal snel opgelost... Knipoog