Gaat Western en Engels rijden samen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Gaat Western en Engels rijden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:38

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat.. Tong uitsteken

Maar zoals de titel al zegt: 'Gaat Western en Engels rijden samen?'

Het lijkt me leuk om op buitenritten bijvoorbeeld Western te rijden, (pleasure/reining) en ook nog wat te bereiken in de Dressuur.

Mijn vraag is dus of dat wel samen gaat.. Of het niet verwarrend is voor het paard? Aangezien ik ook heel af en toe is een sprongetje doe, en ook aangespannen rijdt.

Ik ben zelf niet echt ervaren in de Western. Ik heb alleen paar maanden Westernles gehad, ik vond het superleuk maar ik moest er mee stoppen..

Chrissetje

Re: Gaat Western en Engels rijden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:40

western is toch ongeveer engels rijden?

iemand die ik kende reed western,en daar moesten ze 'appuyement' kennen dacht ik... die westernman heeft mij ook appuyemnt geleerd namelijk Bloos

ik weet het niet hoor,ik ben niet zo thuis in de western

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:49

ja hoor gaat samen, zolang je niet zowel dressuur als western echt goed wilt doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:15

Manuutje1990 schreef:
I
Het lijkt me leuk om op buitenritten bijvoorbeeld Western te rijden, (pleasure/reining) en ook nog wat te bereiken in de Dressuur.

Dus je gaat buiten spins draaien, snelle voltes in galop? Kleine voltes in galop? Of even een sliding?
Of ga je voor dat je paard buiten netjes in de houding moet en keuringe overgangen moet maken?

Verward

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 10:19

stef schreef:
Manuutje1990 schreef:
I

Dus je gaat buiten spins draaien, snelle voltes in galop? Kleine voltes in galop? Of even een sliding?
Of ga je voor dat je paard buiten netjes in de houding moet en keuringe overgangen moet maken?

Nee, natuurlijk niet.. Verward
Je gaat als je buiten als je 'engels' rijdt, toch ook geen appuyementen en pirrouettes maken.. Verward
Ik bedoel dus Western voor de recreatie en ontspanning.
Ook omdat ik een Westernzadel erg fijn vind rijden.

Dus op buitenritten recreatief western rijden, en ook nog wat kunnen bereiken in de dressuur.
En ik rijd ook aangespannen enzo, dus daarom vroeg ik mij af of dat dan niet verwarrend is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:01

Manuutje1990 schreef:

Haha!
Tja, moet je hier nou serieus op reageren, of niet.... That's the question... Haha!
Ik zou lekker met een westernzadeltje Engels rijden buiten, OF eerst eens opzoeken wat reining en pleasure eigenlijk is. Daarna je eigen berichtje nog eens lezen, en smakelijk met ons meelachen Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:14

Sonja schreef:
Manuutje1990 schreef:

Haha!
Tja, moet je hier nou serieus op reageren, of niet.... That's the question... Haha!
Ik zou lekker met een westernzadeltje Engels rijden buiten, OF eerst eens opzoeken wat reining en pleasure eigenlijk is. Daarna je eigen berichtje nog eens lezen, en smakelijk met ons meelachen Haha!

Hahaha:o
Pleasure is toch dat het er zeg maar meer om gaat dat het paard lekker ontspannen loopt, en dat ruiter en paard er plezier in hebben..? Of niet..? Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:24

Nu snap ik jullie.. Knipoog Tong uitsteken
Ik heb het ff op internet op gezocht.. Reining.. En ik dacht dus dat het iets heel anders was.. Bloos Tong uitsteken

Reining

Reining is een onderdeel, dat je het best kunt vergelijken met de Engelse dressuur.
Belangrijk is dat je paard steeds ontspannen is en geen verzet toont (mond open, onrustig met het hoofd) en dat je met lange teugels rijdt, waarbij je toch continue een goede controle over je paard hebt.
In totaal zijn er 10 patterns, waaruit gekozen kan worden door de jury. Deze bestaan uit:

cirkels; een grote snel, een kleine langzaam en andersom. Dit noemen we speedcontrol.

galopwissels (changementen).

stops (sliding stops).

rollbacks (snelle draai om de achterhand van 180 graden).

spins (vliegende draai om het binnenachterbeen, waarbij de voorbenen ruim overstappen).

hesitate (aarzeling/stil staan).

De deelnemende combinaties leggen de proef één voor één af. Iedere beweging buiten de controle wordt als fout beoordeeld. Bij soepele, mooie, snelle en foutloze uitvoeringen krijgt men pluspunten. De basis van de puntenverdeling ligt tussen 60 en 80, waarbij 70 het gemiddelde is.

Diskwalificatie volgt bij:

overspinnen: meer dan 1/4 spin;

gebruik van verboden uitrusting;

opzettelijke mishandeling van het paard in de arena;

gebruik van de teugel als zweep;

meer dan een vinger tussen de teugels bij split reins en meer dan een vinger tussen de teugels bij een romal;

beide handen aan de teugel (de vrije hand mag na de spin gebruikt worden om de teugels te verlengen indien daardoor geen beïnvloeding van het paard plaatsvindt);

val van ruiter of paard;

twee weigeringen bij een manoeuvre.

Er zijn vaste richtlijnen voor het geven van plus- en minpunten.
Na afloop moet de ruiter naar de jury toe stappen, zodat deze, indien gewenst, het hoofdstel kan verwijderen om het bit te inspecteren.

Maar Pleasure is dus gewoon een manier van ontspannen rijden..?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:26

dat kan je daar ook vast wel vinden waar je het reining stukje vandaan hebt gehaald.
Western is niet we gooien er een westernzadel op en we knopen lange teugels aan het hoofdstel en gaan rondjes sukkelen. Western is een manier van rijden die gewoon getraind moet worden, net als dressuur, springen, etc.

Wil jij een westernzadel omdat het zo lekker zit? Be my guest, maar voor buitenritten een paard western aanleren en dan door de weeks in de bak dresuren heeft IMO geen toegevoegde waarde.

Dus in het kort: PASSEND western zadel halen, paard zadelen, erf af, en veel plezier!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:49

stef schreef:
dat kan je daar ook vast wel vinden waar je het reining stukje vandaan hebt gehaald.
Western is niet we gooien er een westernzadel op en we knopen lange teugels aan het hoofdstel en gaan rondjes sukkelen. Western is een manier van rijden die gewoon getraind moet worden, net als dressuur, springen, etc.

Wil jij een westernzadel omdat het zo lekker zit? Be my guest, maar voor buitenritten een paard western aanleren en dan door de weeks in de bak dresuren heeft IMO geen toegevoegde waarde.

Dus in het kort: PASSEND western zadel halen, paard zadelen, erf af, en veel plezier!

Ik snap ook wel dat je Western niet zomaar even doet. Ik heb een paar maanden westernlessen gevolgd 2 jaar terug ofzo. En ik dacht in het begin dat het helemaal niet zo moeilijk zou zijn. Maar integendeel.
Ik vond het wel superleuk.. Zeker als we Trails en Rollback gingen oefenen. Die Rollback was overigens niks bijzonder or.. Knipoog Het stelde nog niks voor.. Gewoon omdraaien en wegscheuren was het eigenlijk.. Tong uitsteken Maar je moet ergens beginnen.. Tong uitsteken
De Trail vond ik ook superleuk om te doen.. Tong uitsteken

Maar je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat ik gewoon lekker moet gaan buitenrijden met een Westernzadel.. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:59

als jij dat lekker vind zitten wel ja.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:04

stef schreef:

Het is niet speciaal dat ik dat zadel lekker vind zitten.
Ik vind gewoon de manier van rijden heel leuk en ontspannend. (Niet bedoeld als rondje sukkelen, maar bij de Western is het een vereiste dat je paard ontspannen loopt)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:23

Manuutje1990 schreef:
stef schreef:

Ik vind gewoon de manier van rijden heel leuk en ontspannend. (Niet bedoeld als rondje sukkelen, maar bij de Western is het een vereiste dat je paard ontspannen loopt)

Bij de dressuur niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:23

Manuutje1990 schreef:
stef schreef:

Dat is met dressuur ook de bedoeling, dus wat dat betreft zie ik de noodzaak niet in om op western over te stappen voor het buitenrijden Knipoog.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:40

stef schreef:
Manuutje1990 schreef:

Bij de dressuur niet dan?

Natuurlijk wel. Maar dat is toch heel anders. Dan moet je bijvoorbeeld een goed contact met de mond hebben (Bij Westernpaarden is het toch wel stukken lichter in je hand) en ik vind het gewoon heel anders dan de 'gewone' dressuur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:45

Hoe denk je dat een western paard bij nageven zonder druk komt? Toch echt wel eerst met druk.
Daarnaast: Toen ik nog engels reed, reed ik mijn shet ook aan losse teugel buiten. Reed ik toen western?

Ik zal wel helemaal achterlijk zijn, maar ik zie niet waar je heen wilt.
OF je gaat western rijden (en dan bedoel ik dus echt, en niet engels met westerntuig) OF je gaat aan een los teugeltje buiten sjokken.

2 dingen die overigens prima samen kunnen, maar absoluut niet hetzelfde zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:52

stef schreef:
Hoe denk je dat een western paard bij nageven zonder druk komt? Toch echt wel eerst met druk.
Daarnaast: Toen ik nog engels reed, reed ik mijn shet ook aan losse teugel buiten. Reed ik toen western?

OF je gaat western rijden (en dan bedoel ik dus echt, en niet engels met westerntuig) OF je gaat aan een los teugeltje buiten sjokken.

Grappig, Stef en ik denken weer precies hetzelfde Haha!.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:53

stef schreef:

Moet je als je gaat Western rijden dan persé op hoog niveau gaan.. Verward
Je kan toch ook recreatief Western rijden.. En wat je nog niet kan, kan je leren.
Mijn vraag is dus: Gaat Western rijden en Engels rijden samen? Ja of Nee, en waarom dan?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:54

En wou jij dan trouwens zeggen dat er glad geen verschil zit tussen Engels rijden en Western..? >;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:02

Manuutje1990 schreef:

nee, waar zeg ik dat? Ik rij ook nog puur basis en heb totaal geen wedstrijd ambities

Je kan toch ook recreatief Western rijden.. En wat je nog niet kan, kan je leren.
Ja, dat kan, dat doe ik IMO, maar jij hebt het over ontspannen buiten rijden met een losse teugel, en dat heeft niks met western te maken
Mijn vraag is dus: Gaat Western rijden en Engels rijden samen? Ja of Nee, en waarom dan?
[/quote]
dat ligt er dus aan wat je van je paard verwacht (en dat probeer ik je al tig berichten duidelijk te maken)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:03

Manuutje1990 schreef:
En wou jij dan trouwens zeggen dat er glad geen verschil zit tussen Engels rijden en Western..? >;)

als je leest zie je toch dat ik dat JUIST niet zeg?? *zucht*

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:07

stef schreef:
Manuutje1990 schreef:

nee, waar zeg ik dat? Ik rij ook nog puur basis en heb totaal geen wedstrijd ambities

Ja, dat kan, dat doe ik IMO, maar jij hebt het over ontspannen buiten rijden met een losse teugel, en dat heeft niks met western te maken

dat ligt er dus aan wat je van je paard verwacht (en dat probeer ik je al tig berichten duidelijk te maken)
[/quote]
Wat ik verwacht van het paard is, dat ik er dus recreatief Western mee kan rijden, maar ook Engels, dus in de Dressuur en zo af en toe een sprongetje.
Dressuur hoeft heus geen klasse Z te zijn, want ik praat hier over een Trekpaard, en die vinden buiten rijden veel leuker.
Maar L-niveau moet toch wel haalbaar zijn..
En ook aangespannen rijden, ook dan geen hele hoge klasses. Gewoon wedstrijden zoals PHC.
Van alles een beetje dus eigenlijk.. Tong uitsteken
Maar eigenlijk was mijn vraag, is dit niet te verwarrend voor het paard?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:09

stef schreef:
*zucht*

Dat dacht ik nou ook net..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:11

Hehe, er wordt er 1 een beetje duidelijk...
Of het verwarrend is verschilt per paard en zal je moeten ondervinden.
B'lanna van Anya hier op bokt wordt volgens mij 2 stylen gereden, die van mij vind het helemaal niks (de dresuur dan), en gaat dingen door elkaar halen.

Lijkt me trouwens wel ontzettend moeilijk om een passend zadel te vinden voor een belg[/quote]

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:14

stef schreef:
Hehe, er wordt er 1 een beetje duidelijk...
Of het verwarrend is verschilt per paard en zal je moeten ondervinden.
B'lanna van Anya hier op bokt wordt volgens mij 2 stylen gereden, die van mij vind het helemaal niks (de dresuur dan), en gaat dingen door elkaar halen.

Lijkt me trouwens wel ontzettend moeilijk om een passend zadel te vinden voor een belg
[/quote]
Het zijn niet zulke hele zware Trekpaarden die wij hebben.
Maar ik denk dat dat idd wel lastig is.
Van veelzeidigheidzadels hebben we gewoon Trekpaardzadels. Zo heten ze ook echt, en ze zijn geloof ik van Imperial Riding als ik het goed heb. Ze zijn dus extra breed enzo.
Bij Westernzadels zie ik ook wel is staan. Extra Breed.
Ik weet niet of daarmee dan zo breed word bedoeld dat het geschikt is voor een Trekpaard..