auwwwww me enkels.!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angel__01

auwwwww me enkels.!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:06

heej..

ik heb een vraag. heb ik het nou alleen of jullie ook wel eens. . .

Als ik aan het rijden ben, heb ik na een kwartiertje al ontiegelijke zere enkels.. ik weet ook niet hoe ik dat uit kan leggen maar het is echt een irritant lastig gevoel , hebben jullie dat wel eens?

Ik rij niet met me tenen naar buiten gedraait ofzo, met me tenen naar binnen juist... egt lastig Huilen

felicity

Re: auwwwww me enkels.!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:15

Dat heb ik de laatste tijd ook. Ik krijg nu veel beter les. Ik zat eerst heel erg op mijn kont.
Wat ik nu heb begrepen is dat ik mijn knieen tegen het zadel aan moet drukken zodat je kont wat omhoog komt.
Het is voor mij heel erg wennen. Door die houding worden mijn benen en voeten meer naar beneden gedrukt.

En dat voeik in mijn rug, benen en enkels.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:22

Ja ken het gevoel. Mijn enkels zijn van zichzelf al erg zwak en heb tijdens het rijden ook erg vaak zere enkels. Vooral tijdens lange stukken lichtrijden in draf heb ik het ook vaak dat ze wel eens doorklappen zal maar zeggen.
Merk wel dat nu ik met schoenen en chaps rij ik er minder last van heb dan toen ik met laarzen reed. Heb er meer steun in.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:46

Toen ik nog Engels reed had ik er regelmatig pijn aan mijn enkels tijdens het rijden. Ik kon dan ook echt niet zonder laarzen of chaps rijden (ondersteuning). Twee jaar geleden ben ik western gaan rijden, toen kreeg ik er na een tijdje weer heel veel last van. Het deed zo'n pijn dat ik gewoon niet verder kon rijden (ja, zonder beugels wel). Het was een soort zeurende pijn, alsof ik mijn enkels in een hele rare positie hield (gedraaid ofzo). Maar in werkelijkheid hadden mijn voeten/benen de juiste houding. Als ik mijn beugels wat langer deed ging het meestal iets beter. Ik heb een tijdje met van die 'steunbandages' gereden en toen ik ook nog goede (western)laarzen kocht was het over. Ik heb er sindsdien GELUKKIG geen last meer van gehad.

Misschien moet je die steunbandages ook een tijdje proberen? Let wel op dat je er niet afhankelijk van word, dus na een paar keer weer even zonder proberen. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:56

Je schijft dat je je tenen naar binnen draait. Dat doe ik ook, daarbij gaat m'n kleine teen naar beneden, ik kantel m'n voet zegmaar.
op deze foto is het een beetje te zien.
Daardoor krijg ik last van m'n enkels. Probeer er dus op te letten dat je je kleine teen omhoog houdt en je voet niet kantelt. Ik weet het, het is heel moeilijk om daar met rijden op te letten. Met (leren)laarzen heb ik er wel minder last van als met schoenen.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:03

Ik heb ook vaak last van mijn enkels tijdens het rijden.
Ik handbal ook en daar heb ik nu helemaal geen last van. Ik heb het idd vooral als ik heel erg let op mijn voeten enzo. Juist als ik ze naar binnen draai, krijg ik er na een tijdje last van. Laatst gingen we ook oefeningen doen in de verlichte zit:

Gingen we over balkjes draven en toen in de verlichtezit zitten en dan moesten we bv. eerst de handen naar de oren doen ( teugels de hele tijd los doen, als je over de balkjes draafde), daarna handen op je hoofd etc. allemaal van die oefeningen.
Later ging ik maar stoppen, want ik had toch last van mijn enkels, maar tijdens handbal heb ik dit niet Nagelbijten / Gniffelen

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:04

lilykashmir schreef:
Later ging ik maar stoppen, want ik had toch last van mijn enkels, maar tijdens handbal heb ik dit niet Nagelbijten / Gniffelen

Ik bedoelde hier eigenlijk mee, ik ging toen niet meer die oefeningen doen Tong uitsteken

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:07

Ik heb ook (toen ik nog actief elke week reed) veel last gehad van mijn enkels. Juist door mijn nauwsluitende rijlaarzen.
Ook zo'n zeurende pijn.

Bij nader onderzoek bleek dat mijn achillespees een beetje in de war was/is, en teveel druk kan ie niet aan. heel vaag en lastig allemaal, zodra ik schoenen/laarzen aantrok die minder druk gaven op mijn enkel (m'n thermolaarzen bijvoorbeeld) ging het een stuk beter.

Ik had er ook last van als ik een hele dag had gelopen in laarzen, of schoenen die druk tegen mijn achillespees gaven.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:39

Wat vaak ook wil helpen is een gaatje langer gaan zitten. Want dan heb je waarschijnlijk minder druk op je enkels staan!

Proberen kan altijd!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:20

ik heb dat vaak wanneer ik afstap Verward

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:53

Ik zou eens schuine beugel blokjes proberen! ze kosten +- 6,- dus is het proberen altijd waard!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:18

ik zou niet weten wat het is!
Maar ik heb ook welles (eigenlijk mag ik als ik dat heb niet zo vaak meer die tijd rijde ff rust ofzo, maarja dikke schijt, wat zonder paarde Knipoog ) dat mijn KNIEtje is overbelast ofzo, dan gaat die echt iritant zeer doen, dan gebruik ik hem te veel ofzo ik snap het zelf ook niet, misschien heb jij dat ook wel!
Maarja succes verder eah!! Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:22

Ik heb gpg beugels gekocht voor m'n knieen en moe zeggen dat ik sindsdien ook geen last meer van m'n enkels heb gehad. Maar die schuine blokken of a-symetrische beugels helpen bij mij ook.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 01:30

Juist geen scheve beugelblokjes of a symmetrische beugels kopen.
Stevige schoenen met chaps of goedpassende ledere rijlaarzen gebruiken.

Ik ben van de a-symm. beugels overgestapt naar gewoon en toen naar die flex beugels van sprenger. Nu heb ik geen last meer van mijn enkels.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:47

Ik heb het ook altijd, en ik rij al vrij lang met mijn beugels omdat ik anders last krijg van mijn knie.
Maar ik heb ook van die flexbeugels, alleen de goedkopere versie als de sprenger. Deze koste 50 euro, nog veel, maar ik heb er wel baat bij. De beugels buigt een beetje mee als je je hak laag houd, dus staat er minder druk op.
Kijk even op www.galopshop.nl, daar hebben ze twee soorten goedkopere.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:28

Ik denk ik ga gelijk eens kijken op die site, maar kan maar 1 soort vinden....

Allegra schreef:
Ik heb het ook altijd, en ik rij al vrij lang met mijn beugels omdat ik anders last krijg van mijn knie.
Maar ik heb ook van die flexbeugels, alleen de goedkopere versie als de sprenger. Deze koste 50 euro, nog veel, maar ik heb er wel baat bij. De beugels buigt een beetje mee als je je hak laag houd, dus staat er minder druk op.
Kijk even op www.galopshop.nl, daar hebben ze twee soorten goedkopere.

jen_iisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:44

angel__01 schreef:
heej..

ik heb een vraag. heb ik het nou alleen of jullie ook wel eens. . .

Als ik aan het rijden ben, heb ik na een kwartiertje al ontiegelijke zere enkels.. ik weet ook niet hoe ik dat uit kan leggen maar het is echt een irritant lastig gevoel , hebben jullie dat wel eens?

Ik rij niet met me tenen naar buiten gedraait ofzo, met me tenen naar binnen juist... egt lastig Huilen

ik heb juist hele zere knieen .. Verdrietig maar vroeger had ik ook last van die enkels . ik ben heeeel lang door gaan zitten .. theeft wel geholpen! nou voel ik er nix meer van .. maar wel van mn knieen dus ..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:13

jen_iis schreef:
ik heb juist hele zere knieen .. Verdrietig maar vroeger had ik ook last van die enkels . ik ben heeeel lang door gaan zitten .. theeft wel geholpen! nou voel ik er nix meer van .. maar wel van mn knieen dus ..

Heb ik ook, daarom heb ik gpg beugels gekocht, kost wat, maar ik nu kan ik tenminste weer normaal rijden en kan ik na het rijden ook nog lopen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:28

ik heb daar ook soms last van... heel vervelend is dat... vooral rechts.. :S
Heb er over gedacht om zo'n steunverband te kopen voor m'n enkel...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:00

Ik heb dit ook met rijlaarzen aan. Ik heb nu schoenen met chaps en het probleem is over, zelfs als ik een strandrit ga maken (dan ben ik 5 kwartier aan het draven en daarna ff crossen over strand en door de duinen) dan heb ik er ook geen last meer van. Terwijl ik met rijlaarzen na een kwartier al wil stoppen vanwege de pijn.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:35

Ik heb ook best slechte enkels, en met schoenen+chaps had ik heel veel last. Als ik langer dan een half uur reed, gingen mijn voeten naar binnen kantelen en dan kon ik na een tijdje niet eens meer stappen zonder pijn. Steunbandages hielpen wel, maar de beste oplossing was een goed stel laarzen. Toen ik mijn vwo diploma had gehaald kreeg ik genoeg geld om een paar mh laarzen te kopen. Sindsdien heb ik bijna geen last meer.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:43

ik rijd altijd met leren jodhpurs en leren chaps, daarbij heb ik altijd last van pijn m'n enkels tijdens het rijden...
Ik heb pas leren rijlaarzen gekocht, moet ze nog inlopen...
ben benieuwd of het helpt... lees namelijk in dit topic verschillende dingen... de een zegt dat ie met laarzen minder last heeft en de ander met chaps.... dus ben benieuwd... Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:46

Ik heb het een stuk minder met laarzen, die geven toch meer steun. Met schoenen wiebelen m'n voeten alle kanten op. Ik denk toch dat het om twee verschillende problemen gaat hier. De één vind laarzen namelijk beter (meer steun) en sommige zeggen dat het helpt om beugels langer te doen, bij mij werkt het beter als ik ze een gaatje korter doe (ook meer steun) De ander heeft liever schoenen en lange beugels (minder belasting)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:44

aha, fijn, ik ben niet de enige met dat doorklapprobleem... pijnlijk probleem Verdrietig ...
maar goed, binnenkort ga ik ook laarzen kopen, ben ook eens benieuwd of het dan betert...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:16

beugels een gaatje korter doen helpt zeker niet bij mij... dan wordt het alleen maar erger omdat je dan nog meer kracht uitoefend op je enkels... vind ik...