hoe haal je opgedroogde modder van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

hoe haal je opgedroogde modder van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:34

Hoi!

Ik heb een verzorgpaard en die heeft nogal veel opgedroogde
modder aan de vel geplakt. De eigenaar verzorgd het paardje niet goed, daarom besloot ik haar te verzorgen. Hoe krijg ik dat weg? Ik heb geprobeerd om het weg te knippen maar het zit gewoon aan het vel en ben dan bang dat ik in haar vel knip.
Wie kan me helpen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-03-05 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Sabine_Jane

Re: hoe haal je opgedroogde modder van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:57

Misschien wassen...
Nu de wintervacht eruit gaat kan het er misschien ook af gaan.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:05

ja dat kan, maar een beetje moeilijk want het weer werkt niet echt mee..Boos!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:09

Is hard rossen met zo'n ijzeren roskam !!
En voor de rest ..tjah w8ten tot het wat beter weer is ! Tong uitsteken

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:11

oke, bedankt:)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:12

Harde modder kun je er toch gewoon met een harde borstel afhalen?
Anders idd wassen als het weer wat warmer is.
(weet de eigenaar dat je met dit paardje omgaat? Ik zou raar staan te kijken als er ineens haar van mijn pony´s buik zou zijn geknipt. Haar knippen lijkt me in deze tijd ook niet zo slim, als deze pony veel ligt (wat ik denk als er zoveel modder aan de buik zit) is het met een ´blote buik` te koud denk ik)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:14

Ik heb dat ook gehad met mijn verzorgpaard toen die kwam zat er allemaal poep in zijn vacht dit is nog veel erger dan modder. Want modder droogt op en dan doe je dat gewoon met een harde borstel of rosborstel weghalen. Je kunt ook al (wat eerder gezegt is) met een zo'n borstel met van die karteltjes wat je als zweetmes kunt gebruiken mee poetsen dat heb ik gedaan en op de duur laten ze toch los want ze gaan verharen en dan van de zomer een goed wasbeurt!!

Chrystal-gek

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:17

sweetwendy schreef:
Hoi!

Ik heb een verzorgpaard en die heeft nogal veel opgedroogde
modder aan de vel geplakt.
De eigenaar verzorgd het paardje niet goed, daarom besloot ik haar te verzorgen.
Hoe krijg ik dat weg? Ik heb geprobeerd om het weg te knippen maar het zit gewoon aan het vel en ben dan bang dat ik in haar vel knip.
Wie kan me helpen?

En dat heb jij alleen besloten?
Of heeft de eigenaar dat ook besloten?

En hoe wordt het paardje dan niet goed verzorgdt?
Niet vaak genoeg geborsteld?
Misschien is dat wel omdat het winter is en het paard veel buiten staat?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:10

Niet aan een paard komen zonder de toestemming van de eigenaar. En al ZEKER niet knippen. Misschien laat de eigenaar het beestje wel lekker de hele winter gewoon op het land staan en word 'ie daarom niet gepoetst. Het is niet zielig voor een pony om vies te zijn. Sterker nog, dat vinden ze alleen maar lekker.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:18

Gewoon vachten tot hij weer verhaart. Mijn paard heeft het nu ook, nou ja, het gaat er vanzelf wel weer af...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:24

Met deze borstel:
Afbeelding
Ik weet niet hoe zo'n borstel heet, vandaar dat ik er maar een plaatje bij zet. Maar daar maak ik mijn paard moddervrij mee Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:54

Je kunt ook Equi-Shine ontklitter erop spuiten en dit in laten werken ,daarna met een borsteltje eraf halen.
Vuil laat soms wat gemakkelijker los en de vacht wordt makkelijk doorkambaar, waardoor het vuil sneller los laat.
Dit kun je bv 1 keer doen om de pony goed schoon te maken, daarna af en toe de pony borstelen, dat hoeft swinters sowieso maar weinig.
Ik weet niet of je met de pony rijd, maar op de plekken waar het tuig en zadel zit kun je dit spul beter niet gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

In de koude maanden moet je niet al teveel aan je pony zitten plukken en poetsen, vooral niet als deze vaak/altijd buiten staat!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:46

Ik heb ook al van alles geprobeerd bij m'n fjordenveulen, de modderkluiten hingen gewoon aan z'n buikharen. Zelfs met wassen liet het niet los, hij heeft tot twee weken terug nog in het land gestaan vandaar.

Hij is nu aan het verharen en laat het hier en daar los, denk dat er niks anders op zit dan af wachten en blijven borstelen totdat het weg is.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:07

Niet gaan knippen.
Gebruik een rubberen rosborstel, eventueel daarna de borstel zoals in de posting van "Anouar15"
daarna een hard haren borstel.
Mocht het niet lukken, dan wachten tot de rui. Nu niet gaan wassen dat is veel te koud en dan gaat de isolatie van de vacht eraan met als gevolg dat het paard het te pakken kan krijgen. Ziek
Modder kan geen kwaad, het ziet er alleen niet netjes uit. Die van mij is elke dag een modderbal, er zit al bijna een kuil in de wei waar hij iedere keer rolt Bloos
Succes.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:42

Mijn tweejarige hangt ook helemaal onder de opgedroogde modder, en onder z'n buik is het ook helemaal aangekoekt Koe . Daar helpt echt geen borstel tegen; ik wacht gewoon tot hij z'n winterhaar begint kwijt te raken. Dan komt het vanzelf wel los. Eerder kun je volgens mij niets aanvangen Knipoog . Voor de pony zelf kan het ook absoluut geen kwaad, die heeft er echt geen last van.
Wassen zou ik zeker niet doen bij zo'n weer hoor!!
En altijd eerst even met de eignaar overleggen als je iets wil doen Vork .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:44

Als hij echt lange haren heeft en de modder hangt er als koeken aan kan je het met je vingers bij elkaar "kneden" Dan valt er al heel wat modder van af. Dat doe ik bij de manen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:48

Des heeft dat ook een hele tijd gegad (dit jaar gelukkig nog niet), dan had ze echt zo'n vieze plakkaat tussen beide voorbenen hangen. Met geen mogelijkheid kreeg je dat er uitgeborsteld. Ook knippen/scheren was geen optie omdat zij altijd zonder deken staat, zou een beetje koud worden... Ik wachtte ook altijd tot de verharing inzetten en dan met veel gepiel krijg je het er vrijwel pijnloos af...

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:21

bedankt allemaal:)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:08

ik doe het ook met de borstel uit het antwoord van Anour15, werkt bij mij heel erg goed.. Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:55

sweetwendy schreef:
bedankt allemaal:)

Aangezien je gereageerd hebt, kun je misschien ook reageren op de vragen die zijn gesteld (oa die van mij)?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:19

Daar ben ik ook erg benieuwd naar Chrystal-gek.
Ik mag toch hopen dat ze niet zo'n meisje is die maar besluit dat een paard niet goed verzorgd wordt door de eigenaar dus moet zij het maar komen redden door het paard "beter te verzorgen dan de eigenaar"

Mijn paarden en pony's staan dag en nacht buiten, zomer en winter. Ze hebben vrijwel allemaal plakken modder onder de buik en van die samengeklitte klontjes modder tussen de voorbenen. Als dit is wat je bedoelt ga dan alstjeblieft niet met borstels zitten klooien want zelfs weken met warm water helpt in deze niet, gewoon wachten tot de wintervacht los gaat laten dan kan je het er zo vanaf trekken. Ga je het pard bewerken met een borstel, welke borstel dan ook, ben je het paard aan het pijnigen, even samenknijpen werkt ook niet, ja zoals iemand al zei bij de manen wel, die zijn dan ook een stuk langer en lang niet zo gevoelig als het velletje op buik en borst.
Kortom, gewoon laten zitten dus en wachten op de rui, dan kan je het pijnloos verwijderen.

Nog 1 opmerking, roep niet meteen dat de eigenaar het paard niet goed verzorgt (i.v.m. de modder dus he, meer heb ik niet van je kunnen lezen dus mijn conclusie is dan al erg snel dat we hier met een ras penny te maken hebben) dan zouden mijn paarden het ook erg slecht hebben...... lees: mijn paarden en pony's die in kudde verband alle vijheid van de wereld hebben, heerlijk constant buiten staan, naar binnen kunnen waneer ze willen en niet "opgesloten" staan in een stal die ze in alles beperkt.

En ik ben erg benieuwd naar je antwoord op de vraag of de eigenaar het ook heeft besloten dat jij het paardje gaat verzorgen of dat je dat helemaal zelf hebt bedacht.......

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 08:43

oohwja, sorry Bloos . Ik had zo'n gevoel dat de eigenaar het paard niet goed verzorgde omdat de modder er al heel lang al op zit. Al sinds vorige maand.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:59

Maar weet de eigenaar dat jij het paard verzorgd? Want zo als jij het in je eerste post beschrijft heb je dat alleen zelf besloten......

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 12:40

ja hij weet ervan! ik vroeg het zelfs aan hem!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:58

Okee, dat was dus een beetje onduidelijk Haha!