Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
:
Miko schreef:Erg vervelend altijd dat soort dingen... Is het altijd als een andere pony langs loopt? Of is het bijvoorbeeld alleen als er gevoerd wordt?
Mijn paard trapte heel erg tijdens het voeren, nu staat ze in een box waar ze de paarden naast haar niet kan zien (dichte zijkanten, alleen open van voren) en gaat het veel beter. Ze trapt niet meer.
Als je paard altijd trapt als er een ander paard langskomt, zou ik kijken of ze naar een andere box kan. Eentje buiten bijvoorbeeld, waar andere paarden niet dicht langs hoeven te lopen.
cissie schreef:Paarden kunnen zich Bedreigd voelen als ze in een stal staan en er komt een ander paard voorbij, het kan ook merrie gedrag zijn en even willen laten merken wie hier de lakens uitdeelt, Domineren dus.
Wat is het nu: zich bedreigt voelen/willen domineren of een combinatie van beide?
Wat zegt jou eerste ingeving als je naar je paard kijkt op het moment dat ze zich zo toont?
In sommige gevallen voel je angst bij een paard of zie je aan de lichaamhouding dat het hier duidelijk om agressie gaat.
Nergeren zal weinig uithalen denk ik, daarmee verander je het gedrag niet in dit geval, tenzij jij normaal gesproken de stal in stormt om je paard rustig te houden, dat weet ik allemaal niet, wat doe jij op het moment dat je paard dit doet?
Hoe gedraagt de merrie zich in de wei met andere paarden? of staat ze altijd apart?
Is de merrie de rest van de tijd rustig op stal of zijn er meedere stes-momenten voor haar? (bv voeren).
Is het gedrag erger als ze hengstig is?
Misschien kun je iets meer info geven, ik bedoel de 2 voorbeeldjes die kunnen zijn die ik gaf (bedreiging/domineren of combinatie) zijn er MAAR 2 er zijn er meer.
Die allen een andere manier van omgaan/aanpak betreffen, je kunt gaan straffen, maar is dat wel een juiste manier van omgaan met een paard wat zich evt bedreigd voelt? hmmm....... lijkt me dus niet, vandaar mijn vragen.
cissie schreef:Een andere stal lost misschien een deel van het probleem op, maar na het lezen van je 2e reactie blijkt dat dit gedrag niet op houd binnen de stal, maar ook daarbuiten gedraagt ze zich ongepast.
Is dit gedrag extreemer tijdens de hengstigheid? of maakt het weinig verschil?
cissie schreef:Is het gedrag tijdens of rond de voertijd anders of erger?
cissie schreef:Wat doe jij als je de stal binnen stapt en je pony doet de oren in de nek dreigt jou te trappen?
cissie schreef:En hoe gedraagt ze zich als ze in de stal staat (waar ze eerder in stond) waar ze wel contact kan hebben met andere paarden?
cissie schreef:Rijd je met de pony? hoe doet ze dan met poetsen/opzadelen/aan de hand laten leiden en tijdens het rijden, is ze ook narrig met aansingelen?
cissie schreef:Bij veel paarden werkt het goed als je bv een fikse tik geeft of op een andere manier uithaald (dan is het over en klaar), ik persoonlijk vind niet eerlijk bij een paard wat in een stal staat, ga dan buiten in de wei of in de bak de confrontatie aan, tuurlijk moet de pony zich ook op stal netjes gedragen....
Mariek87 schreef:[Dat vind ik echt onzin, je moet je paard aanpakken op de punten waar hij een fout maakt, dus als hij een fout op stal maakt dan kan je hem daar gerust een knal of een flinke schop voor geven.
Ik zie niet wat daaraan niet eerlijk is, dan moet die zich maar gewoon gedragen.
[/quote]
Mariek87 schreef:Om een lang verhaal kort te maken, volgens mij komt het er, hoe je het ook wendt of keert, op neer dat deze pony zich misdraagt op stal.
Dat hij dat als zijn terrein ziet dat is fijn voor hem, maar jij bent nog steeds op iedere plaats hoger in rang dan jouw paard of pony.
Dat zeg ik ook
Hij heeft zich dus te gedragen zoals jij dat wilt, en zich in deze mate misdragen valt daar absoluut niet onder.Citaat:
Dat de pony zich moet gedragen zeg ik ook en vind ik ook, de manier waarop je het gewenste gedrag wilt behalen, daar gaat het om en daar zijn wij het niet overeens, dat hoeft ook niet vind ik.
Dan mag jij mij uitleggen waar ik dan een fout maak als ik hem een schop voor zn brutale donder geef.
Mariek87 schreef:Ik zie je punt, maar wij staan hierin lijnrecht tegenover elkaar.
Ik zie het als volgt: De band met mijn paard lijdt er meer onder als hij niet weet waar hij aan toe is (want als hij denkt dat zulk gedrag door de beugel kan dan heeft hij iets niet goed begrepen) dan wanneer hij een keer een schop voor zn donder krijgt.
En ik geloof best dat zo'n beest het niet leuk vind als hij iedere dag een knal voor zn kop krijgt maar volgens mij maakt hij het er toch duidelijk zelf naar.
En zo'n dier is niet dom, hij begrijpt echt wel dat wat hij doet niet juist is.
De TS kan het dier hebben aangepakt maar via internet kan jij niet zien op welke manier zij optreedt wanneer zij in de box komt, dus je kan wel zeggen dat dit niet de oplossing is maar je kan vanaf jouw plaats (evenals ik dat niet kan vanaf de mijne) niet zien op welke manier dit gebeurd is.
Maar als jij een andere, effectieve oplossing hebt voor de TS dan kan ze dat misschien gaan proberen?
cissie schreef:Je verdraait een aantal zaken behoorlijk, ten eerste ik vind ook dat een paard eronder lijd als hij in voordurende onduidelijkheid gelaten wordt, dat zeg ik ook helemaal niet.
Daarnaast heb ik al meedere keren gezegt dat het via de PC moeilijk is om advies te geven omdat je iemand niet kent en het paard nog nooit gezien hebt, hoe zij met het paard omgaat nog daargelaten.
Daarom ben ik erg voorzichtig met het het advies geef hem een tik of schop, iets waarin jij blijkbaar wat gemakkelijker in bent.
Juist dat je iemand niet kent, maakt het voor mij moeilijker om dit zomaar te zeggen.
Dat een paard niet dom is, ben ik met je eens, een eigenaar die consequent een paard een tik moet geven om deze in bedwang of rustig op stal te houden vind ik wel dom.
In zo'n geval begrijpt een paard er dus geen ene reet van, paarden onderling trappen elkaar vaak ook 1 of 2 keer en dan is het klaar, het andere paard weet waar hij aan toe is, ik heb nog nooit een paard gezien wat een ander maar bleef trappen omdat hij dacht dat het andere paard het niet zo snappen.
Als dat je denkwijze is, dan is het vechten tegen de bierkaai....sorry.
En dan zeg jij dat ik de zaken een beetje verdraai