Minder voeren met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nokemi

Minder voeren met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:03

Mijn verzorgpaard staat met dit weer noodgedwongen al 3 dagen op stal,(niet mijn keus,maar ja).
Nu doe ik haar deze week zelf,haar bazinnetje is op vakantie.
Nu geef ik haar minder krachtvoer omdat ze alleen maar binnen staat,wel geef ik iets meer maisvlokken.
Nu stond de stalbaas me vanmiddag aan te kijken alsof ik gek was,maar ik vind dit heel normaal.
Wat is jullie mening hierover?

Niemandweet

Re: Minder voeren met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:07

het is verschrikkelijk koud, de paarden hebben al hun energie nodig om warm te blijven. die energie halen ze uit hun eten..
en dan ga jij m minder voeren?
Met dit koude weer voer ik juist meer.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:09

Niemandweet schreef:
het is verschrikkelijk koud, de paarden hebben al hun energie nodig om warm te blijven. die energie halen ze uit hun eten..
en dan ga jij m minder voeren?
Met dit koude weer voer ik juist meer.

Inderdaad! Zeker niet minder!

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:12

Ze staat gewoon binnen,niet echt koud,ze krijgt veel hooi en maisvlokken geef alleen een kwart minder krachtvoer.
Maar wel meer ruwvoer!
Maar het is een pittige tinker met veel energie,die normaal al niet te houden is,dus 24 uur per dag op stal,vind ik reden genoeg om minder krachtvoer te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:32

Eerlijk? Als hij sowieso al te opgefokt is dat ie niet op stal kan staan met normaal rantsoen, dan voer je al teveel, of hij krijgt te beweinig om die energie uit het voer kwijt te raken...

Ik voer juist nu ook meer dan minder. Zowel aan mijn Haf en Tinker die een open stal hebben...

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:43

Het is niet mij paard,maar verzorgpaard.
Ik heb me dus te houden aan het voer schema van haar bazin.
Maar ze krijgt verder niet teveel,en zeker niet te weinig beweging.
Het is gewoon een vlotte tante Haha!
Zoveel minder krijgt ze dus niet,wel meer hooi als anders.
Zouden jullie wel meer krachtvoer geven?
Ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Wil gewoon niet dat ze als een bommetje op stal staat,en daarom voer ik liever meer hooi,dan krachtvoer.
Natuurlijk krijgt ze wel krachtvoer!
Maar normaal staat ze de ene dag de hele dag buiten en de andere dag op stal,ze word elke dag of gereden,gelongeerd of op een andere manier in beweging gehouden.
En nu staat ze dus al 3 dagen binnen,vandaar dat ik haar krachtvoer iets heb verminderd.
Verder geef ik haar dus wel meer hooi en iets meer maisvlokken.
en elke dag lekker appels en dergelijke
Is dit genoeg?
Ik woon in Zeeland dus het is hier niet zo koud als in het noorden.
Verder staat ze gewoon in een binnenstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:55

Ik kom ook van Zeeland. Maar, als het je verzorgpaard is, dan heb jij gewoon helemaal niet dat voerschema te veranderen. Ik zou zelf als eigenaresse daar bloedlink om worden, is niet jouw verantwoording... Je zou wel wat ideetjes kunnen aangeven, maar niet zomaar veranderen... Scheve mond Leg gewoon de situatie uit, vraag wat je moet doen, en handel daarna. Niet zelf beslissen t is jouw paard niet...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:56

Ik voer meer ruwvoer, maar krachtvoer eigenlijk niet meer en ze doet het er wel prima op...maar dat ligt natuurlijk ook aan het paard!
Michaela is normaal altijd wel wat fris en ze ging nog steeds als een halve zool door de paddock, maar dat lag misschien ook wel aan het sneeuw Bloos > energie in iedergeval zat!

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:04

Maya schreef:
Ik kom ook van Zeeland. Maar, als het je verzorgpaard is, dan heb jij gewoon helemaal niet dat voerschema te veranderen. Ik zou zelf als eigenaresse daar bloedlink om worden, is niet jouw verantwoording... Je zou wel wat ideetjes kunnen aangeven, maar niet zomaar veranderen... Scheve mond Leg gewoon de situatie uit, vraag wat je moet doen, en handel daarna. Niet zelf beslissen t is jouw paard niet...

Heb haar voerschema verder niet veranderd,maar gewoon ietsje minder biks gegeven,heb dit netjes aangegeven.
Hallo ben een volwassen vrouw hoor,en doe alles altijd in overleg.
Verder krijgt ze gewoon hetzelfde als ze anders krijgt,weet ook wel dat het mijn paard niet is.
Maar zou zelf als eigenaar het rotter vinden als mij paard koliek of dergelijke krijgt omdat ze te veel krijgt.
Het is dus niet zo dat ze niets meer krijgt!!!!!.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:12

Ik geef nu ook meer voer(ruwvoer)....
Mijn Tinker en shet staan 24/7 buiten en ik geef meer hooi dan normaal nu...
Ik voer nu ook 1 van de 3 voerbeurten kruidenmuesli ipv brok( Bloos dat ziet er zo lekker uit Clown ).
Quint krijgt 2 keer een halve schep (basis)brok en 1x halve schep muesli( met lijnzaadpapje) en verder flink hooi 3 maal daags(en wat appel)

Ik weet niet wat je (verzorg)tinker voor hoeveelheid voer krijgt???
Quint gaf ik in het begin ook teveel krachtvoer(had de balle verstand van tinkers) en hij stuiterde ook de wei uit....

Met de hoeveelheid die ik nu geef blijft hij mooi op gewicht en is niet zo hyper(hij blijft met rijden wel wat drukker dan de gem. tinker maar dat is de aard van het beestje).

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:16

ik zou gewoon de normale portie geven en haar tenminste buiten zetten want het is niet fair om een paard zolang binnen te zetten .. ze verdienen zeker een uurtje per dag naar buiten desnoods in de bak ...

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:19

shadowflower schreef:
ik zou gewoon de normale portie geven en haar tenminste buiten zetten want het is niet fair om een paard zolang binnen te zetten .. ze verdienen zeker een uurtje per dag naar buiten desnoods in de bak ...

Tja daar heb ik dus niets over te zeggen!
Ze mag van de staleigenaar niet naar buiten.
Als het aan mij ligt ging ze gewoon naar buiten hoor,maar dat weet je. Pling

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:23

rare eigenaar dan..... ik zou opbellen en zeggen dat haar paard net een bommetje is en dat ze dus echt naar buiten moet.....
waarom mag ze eig niet naar buiten ... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:24

verona schreef:
Heb haar voerschema verder niet veranderd,maar gewoon ietsje minder biks gegeven,heb dit netjes aangegeven.

Ze krijgt minder dan normaal, dus is voerschema veranderd. Bovendien heb je het eerst veranderd, dus minder gegeven, en daarna pas verteld. Blijkbaar verschillen wij fundamenteel hierover qua mening/gedachtes. Als verzorger/bijrijder heb je gewoon echt niks te veranderen/aanpassen zonder dat de eigenaar daar vooraf vanaf weet. Hoe goed bedoeld het ook is, je zou bij mij de deur uit vliegen, kan pertinent niet Lachen

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:34

Maya schreef:
verona schreef:

Ze krijgt minder dan normaal, dus is voerschema veranderd. Bovendien heb je het eerst veranderd, dus minder gegeven, en daarna pas verteld. Blijkbaar verschillen wij fundamenteel hierover qua mening/gedachtes. Als verzorger/bijrijder heb je gewoon echt niks te veranderen/aanpassen zonder dat de eigenaar daar vooraf vanaf weet. Hoe goed bedoeld het ook is, je zou bij mij de deur uit vliegen, kan pertinent niet Lachen

Haar Bazinnetje is 15 jaar en heeft haar aan mij toevertrouwd.
Ook vertrouwd ze mij met betrekking tot dit soort zaken.
Ze heeft zelf dit paardje nog niet zolang en is blij dat ik er ben om haar te helpen.
Dus ook dit soort dingen doen we samen,het moet namelijk wel verantwoord blijven.
Zij zit nu in Oostenrijk en ik ben verantwoordelijk voor haar paard.
Dus ik probeer te roeien met de riemen die ik heb.
Natuurlijk begrijp ik jouw standpunt wel,en doe ik zo min mogelijk dingen op eigen houtje,maar nood breekt wetten.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:35

shadowflower schreef:
rare eigenaar dan..... ik zou opbellen en zeggen dat haar paard net een bommetje is en dat ze dus echt naar buiten moet.....
waarom mag ze eig niet naar buiten ... ?

Omdat het gewoon te glad buiten is.
Ze staat op ijzers en het is gewoon niet te doen.
Verder wil ik geen risico's nemen.
Ik heb hier dus niets over te zeggen.
Alle paardje moeten binnen blijven.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:41

t is niet zo heel glad op de meeste plekken ... dondelo gaat ook gewoon naar buiten met een bevroren bak en je weet zelf wel dat die bak niet word bijgehouden .. het is nog ranziger dan eerst en het is een puinbende Tong uitsteken

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:42

shadowflower schreef:
t is niet zo heel glad op de meeste plekken ... dondelo gaat ook gewoon naar buiten met een bevroren bak en je weet zelf wel dat die bak niet word bijgehouden .. het is nog ranziger dan eerst en het is een puinbende Tong uitsteken

TJa ik weet het,maar ja het is niet mijn paard,dus heb ik me aan de regels te houden Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:45

mijn pony staat gelukkig wel gewoon overdag in de bak, maar ik voer iets minder krachtvoer, en een beetje meer hooi.
iets olie erbij voor de darmen en hoef ik niet bang te zijn voor koliek of spierverzuring.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:45

erg jammer dat sommige paarden de hele tijd binnen moeten staan ... t is idd dat het jou paardje niet is en dat je je aan regels moet houden anders zou hij volgens mij idd allang buiten hebben gestaan ..

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:47

ellepel schreef:
mijn pony staat gelukkig wel gewoon overdag in de bak, maar ik voer iets minder krachtvoer, en een beetje meer hooi.
iets olie erbij voor de darmen en hoef ik niet bang te zijn voor koliek of spierverzuring.

Dat is precies wat ik bedoel,iets minder krachtvoer en meer ruwvoer.
Zeker omdat ze alleen maar op stal staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:57

Ik kan met mijn paarden ook niet meer doen dan een rondje wandelen rond de mestplaat, de rest is gewoon ijs, de bakken niet begaanbaar. Dus ja, acuut minderen met krachtvoer, ruwvoer opvoeren. Ze zijn rustig op stal en met wandelen, maar niet apathisch of zo. Gewoon, tevreden.

Voor de rest zal een paard van een paar dagen boxrust echt niet doodgaan. In de tijd van de MKZ was die periode voor sommige paarden nog veel langer dan de drie dagen die we nu bezig zijn.

(Maar van mij mag het morgen wel warm water regenen)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:03

Ik geef juist wat meer, maar de mijne beweegt nog normaal.
Ik zou als je nu niet meer normaal kan bewegen wat meer ruw en wat minder krachtvoer geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:17

Ben ik nou de enige die dit niet snapt?

Je paard werkt toch niet, dan heeft hij niets aan al die extra brokken. Hij is nu juist heel veel energie aan het opbouwen en als je er dan opgaat ontploft hij. Ook kan je je paard dus overvoeren als je meer krachtvoer gaat geven.

Ik geef TS helemaal gelijk. Mijn paard staat ook al 2 dagen op het hok, woon in braband en de sneeuw is pas laat gekomen. Hij staat vierkant op de ijzers, met sneeuw en gladde harde grond is durf ik het niet aan om hem buiten te hebben. Trouwens hij kan niet eens lopen van de ijsklompjes of anders glijd hij wel uit over het pad naar de wei. Ik kan alleen een klein padje op en neer lopen, das al.

Mijn paard krijgt dus drastisch minder krachtvoer, maar een stuk meer hooi.

Mijn idee is toch wel dat mensen liever de brokkenpot gebruiken ipv hooi. Als een paard niet werkt en de mijne kan al een tijdje bijna niets met deze rotwinter, dan kan hij heel goed met veel hooi en een klein beetje krachtvoer toe.

Voor het avondeten krijgt hij 5 hooizakken met hooi en een schepje pulp met een handje brok er door heen. Met die hooi kan hij heel lang doen en kan hij zijn kacheltje opstoken, een dun dekentje extra eronder voor de warmte en verder maar afzien. Hoop dat het snel voorbij is.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:23

Ik heb geen bijrijder voor mijn paard, maar zou persoonlijk erg blij zijn als mijn verzorgster zo goed mee dacht. Natuurlijk moet je je krachtvoer minderen als ze hun box niet uitkomen. Warm blijft een paard echt wel, als er maar genoeg ruwvoer te eten is. Dus onbeperkt hooi (of extra kuil) voeren.