pepermunt slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

More

pepermunt slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:26

Hej,

Ik lees dus de boeken van Heartland en daarin geven ze wel eens een pepermuntje aan een paard.
Pling dus ik dacht dat kan ik ook wel es doen, maar is dat wel goed voor een paard??

groetjes Hanneke

miesie

Re: pepermunt slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:30

Echt goed zal het niet zijn...
Maar volgens mij kan het geen kwaad hoor! Mijn pony krijgt ook vaak pepermunt (eigenlijk bijna alles wat ik zelf ook eet..)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:31

ik heb alltijd begrepen dat afventoe een pepermunt wel mag

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:41

Inderdaad, je mag je paard best wel eens een pepermuntje geven als je er maar geen gewoonte van maakt en het te vaak doet.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:44

Af en toe een pepermuntje is niet slecht, maar je moet er geen gewoonte van maken.. Het is zegmaar net zoals bij een suikerklontje..Tong uitsteken kiss Eefske

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:26

Nou ik sta hiervan te kijken. Waarom zou het niet goed zijn als je er een gewoonte van maakt??????

Ik ben er ooit mee begonnen omdat het paard wat ik toen kocht verzot is op pepermunt en niets anders (qua snoep) eet. Dat paard doet echt alles voor een pepermuntje en weet dit ook, als hij iets goed doet, dat hij dan een pepermuntje krijgt.

Mijn 2e paard (wat ik hierna kocht) krijgt dus automatisch ook pepermunt als beloning omdat ik nooit geen andere paardensnoepjes meer heb.

Nou ik doe dit toch zeker al 6 jaar met al mijn paarden, wat zou hier verkeerd aan zijn?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:33

Ik denk dat die andere het bedoelen net zoals bij bijv. een suikerklontje dat is niet echt goed voor de tanden...
Sommige mensen voeren ook alleen maar suikerklontjes maar je kan altijd natuurlijk beter paardensnoepjes voeren, maar je paard zal er niet ziek van worden of dood aan gaan..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:37

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:44

En pepermunt is laxseerend ( kom ik weer met me goeie nederlands Lachen )
dus als je er zelf te veel van eet kan je er last van krijgen maar een paard kan dat ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:53

Pepermunt is niet slecht, je kan het gerust geven maar niet teveel maar dat is zo bij ieder snoepje. Ik heb zelf gehoord van iemand dat het goed is voor de bloedsomloop van het paard.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:58

Ik heb nog nooit gehoord dat pepermunt slecht is voor een paard

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:34

Haha! pepermunt is een vorm van doping!! Ja Lach maar, maar het is echt waar!!
Er is niets slechts aan een pepermuntje, en ik gaf mijn fjordie ook altijd een pepermunt, de laatste tijd eik niet meer omdat mijn broertje er met onze pepermunt vandoor is. maar verder is het niet schadelijk ofzo!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:47

EngelAngela schreef:
:D pepermunt is een vorm van doping!! Ja Lach maar, maar het is echt waar!!

klopt helemaal!
sommige paarden worden er ook helemaal hyper van! Knipoog

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:47

Japke_Z schreef:
Pepermunt zit vol met suiker, suiker is slecht voor het gebit. Voor jouw gebit is dat geen probleem omdat je geregeld je tanden poetst en de tandarts eventueel gaatjes kan vullen, bij een paard gaat dat niet dus is pepermunt een aanslag op het gebit van je paard.

Maar als je zo nu en dan je paardje wilt verwennen met een pepermuntje is dat niet zo'n probleem, zorg alleen wel dat het niet een dagelijks snoepje is.

Helemaal mee eens! Mijn paard krijgt daarom nooit 'menseneten' met suiker er in, zoals suikerklontjes, pepermuntjes of koekjes. Ik geef haar wel de standaard dingen zoals wortels, appels, oud brood of paardensnoepjes en daar is ze volmaakt tevreden mee! Bovendien heb ik zo geen paard wat bedelt, elke keer als ik aan kom of als ze wat gedaan heeft... Daar heb ik namelijk een enorme hekel aan Haha! .

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:17

uit de catalogus van 'De Paardendrogist'

Citaat:

Pepermunt:

Voor een goede, ontspannen darmwerking. Pepermunt is verkoelend, verzacht de keel en de maagwand. Gedroogde pepermunt blaadjes van biologisch geteelde pepermunt. Pepermunt is één van de bekendste kruiden voor de spijsvertering.

De geur van pepermunt heeft een ontspannende werking op de darmen. Pepermunt olie kan dan ook heel goed gebruikt worden in de auto bij wagenziekte en misselijkheid van mensen en honden en koliekkrampen of winderigheid bij paarden.

Gebruik pepermunt olie, in verband met dopingcontrole, niet tijdens wedstrijden.

lijkt me duidelijk dus Knipoog

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:36

Miko schreef:
Japke_Z schreef:
Helemaal mee eens! Mijn paard krijgt daarom nooit 'menseneten' met suiker er in, zoals suikerklontjes, pepermuntjes of koekjes. Ik geef haar wel de standaard dingen zoals wortels, appels, oud brood of paardensnoepjes en daar is ze volmaakt tevreden mee! Bovendien heb ik zo geen paard wat bedelt, elke keer als ik aan kom of als ze wat gedaan heeft... Daar heb ik namelijk een enorme hekel aan Haha! .

haha, je lijkt me moeder wel met dr biologische gedoe.

Ik gaf mijn vorige pony wel eens een pepermuntje als ze aan het tutten was onder het rijden, slechte gewoonte, maar hielp wel. LAter heb ik het haar afgeleerd. Maar ze liep niet slecht voor t pepermuntje, meer voor de fun.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:44

.. Waarom zou je je paard iets geven wat slecht is voor zijn tanden? Verward
Omdat je het zelf zo leuk vindt???
Je paard is echt net zo blij met stukjes wortel/appel/mandarijn of een paardensnoepje hoor!!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:26

nienke07 schreef:
.. Waarom zou je je paard iets geven wat slecht is voor zijn tanden?
Je paard is echt net zo blij met stukjes wortel/appel/mandarijn of een paardensnoepje hoor!!!

Wat een onzin, zoveel kwaad kan een pepermuntje niet hoor.

Ik gaf mijn pony vroeger op concours altijd een pepermuntje, want die schuimde altijd ontzettend en dan werd het schuim zo mooi wit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:31

Mariek87 schreef:
nienke07 schreef:
.. Waarom zou je je paard iets geven wat slecht is voor zijn tanden?

Wat een onzin, zoveel kwaad kan een pepermuntje niet hoor.

Ik gaf mijn pony vroeger op concours altijd een pepermuntje, want die schuimde altijd ontzettend en dan werd het schuim zo mooi wit Haha!

ja dat doen ze toch ook wel eens met een suikerklontje?

Nouja ik gef Lucky ook af en toe een pepermuntje laatst de hond ook want z stonk uit der bek (had niet veel geholpen Clown )

Pepermunt is ook niet goed voor onze tanden en wij eten het toch ook gewoon?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:37

@ Lucey, wij eten we meer dingen die slecht zijn voor onze tanden, maar wij poetsen onze tanden dagelijks en gaan naar de tandarts die evetuele gaatjes kan vullen

een paardentandarts kan geen gaatjes vullen, en ik kan je vetrellen dat een rottende kies voor veel ellende zorgt bij je paard!

die van mij krijgen dus eigenlijk zelden iets van suiker/pepermuint etc

in fruit zitten ook suikers(fruitsuikers) en in brood ook, dat vind ik al meer dan genoeg suiker voor mn paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:41

Renske20 schreef:
@ Lucey, wij eten we meer dingen die slecht zijn voor onze tanden, maar wij poetsen onze tanden dagelijks en gaan naar de tandarts die evetuele gaatjes kan vullen

een paardentandarts kan geen gaatjes vullen, en ik kan je vetrellen dat een rottende kies voor veel ellende zorgt bij je paard!

die van mij krijgen dus eigenlijk zelden iets van suiker/pepermuint etc

in fruit zitten ook suikers(fruitsuikers) en in brood ook, dat vind ik al meer dan genoeg suiker voor mn paarden!

dat snap ik ook wel, als je kilo`s pepermunt/suiker per dag geeft. Maar ik neem aan dat dat hier niet gebeurt..

Dan maakt het toch niet uit? af en toe iets?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:53

af en toe kan idd geen kwaad Lachen die van mij krijgen ook geregeld een suikerklontje/pepermuntje etc toegestopt van anderen, geen probleem hoor Lachen
maar ik ken een oud stalgenootje bij wie er hele rollen pepermunt per week doorheen gingen, dat is dan weer t andere uiterste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:54

Renske20 schreef:
af en toe kan idd geen kwaad Lachen die van mij krijgen ook geregeld een suikerklontje/pepermuntje etc toegestopt van anderen, geen probleem hoor Lachen
maar ik ken een oud stalgenootje bij wie er hele rollen pepermunt per week doorheen gingen, dat is dan weer t andere uiterste Knipoog

ja kijk, dat zou ik ook nooit doen.. Knipoog Af en toe krijgt hij wat..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:13

Als je er niet mee overdrijft kan het volgens mij best! Memuska krijgt er af en toe wel eentje - lees: als ik ze zelf niet allemaal heb opgegeten! Ze vindt het heerlijk, en ik denk dat het niet echt kwaad kan als je er geen gewoonte van maakt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:17

Ik geef mijn verzorgponies ook weleens een pepermuntje (jaa, ik ben zelf verzot op die dingen, maar deel alles Tong uitsteken ) goed voor een frisse adem Tong uitsteken er zal best veel suiker in zitten, maar je kan de tanden van een paard toch ook poetsen.. Ja toch?? als je het aanleert Tong uitsteken gewoon met water, of kindertandpasta (kindertandpasta kun je doorslikken, dus voor een paard zou dat denk ik ook niet kunnen) en vaak zit dáár ook nog pepermuntsmaak aan Tong uitsteken

Dat is mijn mening hoor..