Wat zijn jullie als vaste last kwijt aan je paardje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Wat zijn jullie als vaste last kwijt aan je paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:17

Ik wil nu al een flinke tijd een shetlander, of een groter paardje. Maar nu is mijn vraag, wat zijn jullie vaste lasten en wat ben je dan zoal kwijt?
Voor de mensen die jong zijn (ik ben bijna 17) betalen jullie ouders het? betaal jijzelf het? zo ja, hoe doe je dat dan, heb je een baantje?
Voor de oudere mensen die nog een studie hebben geld dit eigenlijk ook.

Bedankt alvast.

Liefs Amy

Anoniem

Re: Wat zijn jullie als vaste last kwijt aan je paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:21

Ik ben nu 19, over maand 20. Ik studeer, en betaal al alles sinds mijn 14e, voor mijn paard. Nu paarden. Ik financieer dat dmv bijbaantjes, studiefinanciering etc. Voor onverwachte zaken (grootschalige DA-operatie bijv.) heb ik geen grote reservepot, desnoods, in gunstige tijden kunnen mijn ouders daar wel voor bijspringen. Verder is het gewoon veel ontzeggen, maar wel heel veel genieten Lachen

Vaste lasten?

* Hooi, stro krijg ik van m'n pa Party!!
* Zaagsel
* Brok
* Hoefsmid
* DA
* Wormenkuren
* Nieuw lint, isolatoren, palen, sluitingen, emmers etc. etc. Ik sta aan huis, dus vandaar die zaken.

Ik schat dat ik per maand zo'n €50 tot €150,- euro kwijt ben aan spullen voor de paarden. Soms komt er veel tegelijk (smid, DA, wormkuur, hooi) maar daar staan dan ook maanden tegenover waar je enkel wat brok hoeft te kopen.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:31

Vet dat je vanaf je 14e een paard hebt. ik ben nu dus bijna 17, mag het nogsteeds niet. of nouwja ze hebben het me beloofd maar ze proberen me er nu ineens vanaf te praten. Maar daarom ga ik me nu goed *doormiddel van dit bijv* laten informeren wat ik kan verwachten, en dan kijken voor een weilandje en leuk shetlandertje of ponytje..

De kosten per maand vallen dus redelijk mee. 50-150 ik had verwacht bij en paard dat je we zo'n 200 pm kwijt zou zijn. (Zonder stalling).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:43

mijn moeder betaald want ik ben nog maar 13 Lachen
vaste lasten:

*stalling(+zaagsel...)
*voer
PlingA(inentingen)
*wormenkuur
*hoefsmid
*...

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:48

Hoefsmid
Inentingen (ieder jaar)
Stalling
Wedstrijden (inschrijfgeld enzo, en geld voor coupons)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:52

Sja kijk, bij mij zitten al die kosten zo, want ik sta aan huis. Sta je op pension, dan heb je een aantal andere kosten weer niet. Bovendien moet je in het begin vaak heel veel aanschaffen. Maar ik denk dat als je per maand echt €150 overhebt, na alle normale vaste lasten eraf, dus ook nadat de pensionstalling eraf is. Het best te doen is. Je maakt het immers zo duur als je wilt Lachen Ik heb bijv. geen les ofzo...

Paard op een weitje lijkt goedkoop maar is het ook niet altijd. Dan heb je vaak nog behoorlijk wat extra kosten aan de omheining en een goede schuilstal, evenals waar bewaar je alles. Dat is ook niet al te goedkoop...

Ik lees dat je je ouders wilt overtuigen, zet dan goed op papier hoe je alle geld, tijd en onverwachte zaken in gedachten hebt. Gewoon laten zien dat je je erg goed hebt voorbereid, en aan alle negatieve dingen ook gedacht hebt.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:01

Stalling inclusief voer kost mij 160 euro per maand. Daar komen dan nog de kosten voor hoefsmid, inenting, wormkuur, rijvereniging en wedstrijden bij. Ik betaal alles zelf (ik ben 29 en heb een fulltime baan)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:10

Ik heb al vanaf mijn 7e pony's gehad (3) en later dan een paard. Mijn vader betaalt alles totdat ik een vaste baan heb. Autorijden e.d. zijn gewoon erg duur. Op dit moment bekostig ik dat met mijn studiefinanciering en geld wat ik van de zomer heb. Daar koop ik kleren van, uitgaan e.d. Als ik een vaste baan heb wordt al dit soort dingen stopgezet. Ik krijg geen zakgeld meer maar ook al had ik mijn paard moeten betalen had ik dat gekund. De aanschaf (paard, zadel en hoofdstel) is eenmalig door pap betaald. Wil ik iets nieuws, zelf kopen. Vind het wel goede regeling. Verder heeft mijn vader altijd de koeien en de paarden in 1 consult, dus lagere dierenartskosten. Scheelt weer Haha!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:15

Ik ben 18 en heb een paard van mijn ouders waar ik alleen de spullen voor betaal en ik heb nog een shet samen met Supertje.. Ik verdeel met haar de kosten en meer dan 50euro per maand ben ik dan niet kwijt..

Shet
75euro stalling per maand..
Een halve wormenspuit per 8 weken..
1 keer in het half jaar haar entingen.. (40euro)
Om de zoveel tijd laten bekappen.. (25euro)

Mijn paard is een heel ander verhaal..
200euro stalling per maand..
Wormenspuit per 8 weken.. (14euro)
1 keer in het half jaar enten.. (40euro)
Om de 8 weken bekappen.. (25euro) -beslaan rondom is 80euro-
1 keer per jaar tandartscontrole.. (27,50euro)

En dan komt er bij alle 2 ook nog de VA kosten die onverwachts allemaal opduiken.. Tot nu toe wel geluk gehad, maar bij mijn vorige paard kon de VA al na 2 weken langs komen..

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:17

Hoi,

Ik heb een eigen paardje (een fjordenruintje) en die staat in de kost bij een grote pensionstal bij mij in de buurt. Ik ben ook 17, en heb Moonlight al vijf jaar. Mijn ouders wilde het zo hebben: Ik zou het grootste gedeelte van het aankoopbedrag betalen, en dan betaalden zij de stalling voor me. Mijn vaste lasten per maand zijn:

Stalling, weidegang, voer en hooi: €160
Stro( ong 3 balen): tussen de €9 en €12.
(mijn paard staat op houtmot, maar ik geef hem wel iedere dag een plakje stro te knabbelen)
Houtmot: €15
Hoefsmid: €45 (mijn paard heeft alleen ijzers aan zijn voorhoeven)
Wormenkuur: €10

Doordat mijn paard in de zomer de hele dag buiten in de wei staat, ben ik van mei tot december aanzienlijk goedkoper uit. Dan betaal ik alleen €160 voor de stalling en dan de kosten voor de hoefsmid en wormenkuur.
Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nienke

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:35

Wat ik eerst voor mijn Shets betaalde weet je al, dat heb ik je toen al verteld. Ik kan je wel vertellen wat ik nu boor mijn Haf betaal.

- Weidegang en schuilstal. 70,-
- Hooi en stro (winter) 25,-
- Voer 15,-
- Hoefsmid elke 2 maanden 20,-
- Wormenkuur elke 6 weken 13,-
- Inenting elk jaar 25,-

Dan komen er nog de kosten bij voor les (15,-) en nieuwe spullen (bij mij ongeveer 50,- per maand, maar dat kan je zo gek maken als je wilt).
Mijn ouders betalen niets, hebben ook niet bijgedragen aan de aanschaf. Mijn inkomsten zijn studiefinanciering (maar dat is erg weinig Knipoog ) en ik werk 12 uur per week. Zakgeld krijg ik al een hele tijd niet meer.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:03

ik ben nu 12 jr, mijn moeder betaald nog wel nodige spullen
- dierenarts
- hoefsmid
- weide (40,-)
- wormenkuur
enzov
maar als ik zelf dekje ofzow wil kope dan moet ik da wel zelf betalen. ik denk als ik 15 ofzo ben dat ik maar s moet beginne met een baantje om het zelf te gaan betalen! Haha! succes!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:09

Mijn pa betaald alles Haha!
DeeDee en Ukkie staan bij ons aan huis.
Buitenbak achter de stal.

Vaste lasten zijn dan :

- Hoefsmid
- Brok
- Lessen.

Dat was het al denk ik .... Bloos

Eigelijk heb ik niet zoveel kwijt willen, in vergelijking met sommige anderen.

-=X=- Martine

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:50

Ik sta bij mijn oom en hoef geen stalgeld te betalen Lovers . Hooi en stro krijg ik zelfs ook van hem!

Brok, hoefsmid, wormenkuur, DA-kosten, verzekering, etc.

Ik heb haar zelf gekocht op mijn 16e, nu ben ik 18 en is mijn paard zelfs drachtig! Alles betaal ik zelf, af en toe komt mijn moeder met een zak brok aanzetten, maar dat is maar sporadisch.

Ik werk in het weekend bij de Zeeman, vaak op zondag. Hier is het namelijk elke zondag koopzondag en dat betaald dubbel, dus dat schiet lekker op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:18

mijn paarden staan aan huis alle 5

brok word me de koeienbrok teglijk betaald..
DA en smid en stro betalen me ouders
hooipakjes maken we zelf
dekjes en andere extra´s betaal ik zelf

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:23

ik ben ongeveer 230,- p maand kwijt: stalling, eten, verzekering, smid en entingen e.d . Dierenarts kosten worden dus een beetje gedekt door de verzekering. Ik ben al een öude"muts dus helaas betaal ik alles zelf Haha! maar mijn 2 kinderen kunnen ook een beetje genieten van het babypaard van mama ( bijna 3 jaar oud mijn paardje en al een flinke jongen van 1.71)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:28

Stalling:55 euro waarvan mn ouders 30 euro betalen.
Wormenkuur is 7 euro per maand (elke 7 weken)
Hooi en stro hangt een beetje van het weer af. Sting staat de hele dag en nacht buiten, dus stro hoef ik zowiezo vrijwel niet. Met 1 pak hooi doe ik voor Sting alleen 2 dagen denk ik, 1 pak kost 2,50 en dan word het gebracht. Stro kost bij ons ook 2,50. Dat moet ik allemaal zelf betalen. Smid kost 15-25 euro per keer, komt denk ik 5-6 keer per jaar.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:37

hoi...

ik ben 15 en betaal eigelijk heel veel...
om mijn ijslander te krijgen...heb ik afgewassen ...
en veder krante wijk !
ik betaal....: helft stalling (omdat ik geen lessen meer rij betaalt mijn moeder ook de helft (20 euri)
mijn paard daar heb ik de helft van betaalt (ben ik nog aan het aflossen aan me ouders ... ben al aardig onder weg )
hij staat het helejaar op het land...
hoefsmid betaal ik ook de helft (geen ijzers)
biks .. me ouders (ik gebruik het eigelijk bijna nooid )
dingen zo als het hoofdstel en zadel heb ik ook mee betaalt ...ik heb hem sins winter. dus ...
in het begin kost het wat meer !

tip: als je niet zo heel veel geld heb ... kan je een winterhart paard je kopen ! die bijv ook het hele jaar buiten kunnen ... die ook tegen een stotje kunen !

haflinger, fjort, shetlander , ijslander (al zijn die egt heel duur maar ik heb een bijna 4 jaarige dus kan nog niet rijden ) tinker.. enzz...
dan kost hje de stalling meestal minder !

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:48

je kunt het door middel van bijbaantjes prima zelf betalen, ik heb sinds kort een eigen paardje en ik betaal aan pensionstalling+les 250 pm, dat is incl alles behalve wormkuren, entingen, verzekering en dergelijke.. Eerst betaalden mn ouders twee paardrijlessen op de manege in de week en nou geven ze mij die 80 euro voor het pensiongeld dus..

wel zou ik je een tip geven om eerst je rijbewijs te halen als je daar behoefte aan hebt, of om alvast te regelen dat je ouders dat betalen. Want dat moet bij mij nou echt wachten totdat ik echt ga werken, en dat duurt nog 3 jaar, en dat beperkt mij ook in de mogelijkheden tot verhuizen van mn paard, wedstrijden en dergelijke..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:59

Ik betaal ook alles zelf.
Vorig jaar heb ik maar 250 euro in totaal uitgegeven (hij was gecastreerd en gechipt) en dit jaar nog maar 5 euro... maar hij moet dit jaar nog wel weer worden ingeent. Lachen

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:02

Mijn ouders betaalden eerst alles voor mij Bloos
Maar nu....kunnen ze het niet meer betalen... Huilen
Dus hij moest eigenlijk weg...Maar nu ga ik zelf werken om alles te betalen (ik ben 15 jaar)
Vast kosten
* Stalling (+stro en hooi zoveel als je wilt)= 148 Euro
* Brok (basisbrok ong. 3 zakke p.m. ) = 20 euro
* Hoefsmid om de 2 maanden= 70 euro
* wormenkuur om de 2 maanden = 14.95
* inenting om het half jaar = ( weet ik nog niet Knipoog )
Als mijn paard verkocht zou zijn zou ik nog wel gewoon mogen blijven lessen ( 1 x per week) en dus krijg ik 40 euro p.m. als bijdrage voor de stalling...

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:46

kenso0wlover schreef:
Mijn ouders betaalden eerst alles voor mij Bloos
Maar nu....kunnen ze het niet meer betalen... Huilen
Dus hij moest eigenlijk weg...Maar nu ga ik zelf werken om alles te betalen (ik ben 15 jaar)
Vast kosten
* Stalling (+stro en hooi zoveel als je wilt)= 148 Euro
* Brok (basisbrok ong. 3 zakke p.m. ) = 20 euro
* Hoefsmid om de 2 maanden= 70 euro
* wormenkuur om de 2 maanden = 14.95
* inenting om het half jaar = ( weet ik nog niet Knipoog )
Als mijn paard verkocht zou zijn zou ik nog wel gewoon mogen blijven lessen ( 1 x per week) en dus krijg ik 40 euro p.m. als bijdrage voor de stalling...

ik vind ook wel dat je als 15 jarige mag laten zien dat je ook zelf voor je paard kan zorgen (zorgen bedoel ik dat je ook betaal..voor wat je van hem terug krijg)

ik hoop dat het je gaat lukken werken Haha! .. kranten wijk is zo gelopen Tong uitsteken !

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:54

ik betaal alles zelf, ong. ben ik in totaal 260 euro per maand kwijt aan alles dus incl. hoefsmid ed. dit is voor 2 pony's de ene staat in pension en de andere loopt in een weiland

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 23:42

Bedankt allemaal.

Ik wil zoiezo een paardje wat lekker op wei kan lopen, dat vind ik en leuker, en ja, die beestjes spreken me ook meer aan op de 1 of de andere manier.
Een shetlander wil ik al me hele leven, eerst dacht ik dat het rampzalig duur zou zijn, toen ging ik 2 jaar geleden eens rond snuffelen, en op den duur (na een flinke tijd) kwam ik op bokt terecht en kwam ik bij loesje terecht met Kyra die ingereden moest worden, toen wist ik het helemaal zeker.
@loesje, je had me inderdaad een lijstje gestuurd met wat je zoals kwijt zou zijn enzo, helaas ben ik hem kwijt, dus vandaar dit topic haha.

Verder hebben mijn ouders gezegt toen ik een shet mocht lease *dit zou Johnny van Ymke worden, maar ging helaas neit door* dat hun het weiland zouden betalen, k had een wei gevonden 75 euro pm. De rest moest ik zelf betalen, k kreeg aan zakgeld 50 euro per maand (dit is inmiddels verhoogt naar 75) en k was opzoek naar een baantje, inmiddels heb ik die nogsteeds niet gevonden. Maar k zit er sterk aan te denken dan maar kranten te gaan lopen *wil ik al een tijd, zo erg is het niet, maar het mocht niet van me ouders. Waarom weet ik niet*
Maar met een fatsoenlijke wijk verdien je al zo'n 70 euro pm (even laag uitgeschat) Dus zou ik per maand 140 euro hebben, daarvan wil ik 20 voor mezelf per maand houden *wat meestal toch niet opgaat, dus in de pot voor de volgende maand gaat* en 20 euro voor me andere huisdieren *6 ratten, 2 hamsters en een kat*. Dus dan hou ik 100 euro over. Waarvan dan alles wat ik overhoud in de reserve pot gaat (Bijv, voor als er iets kapot gaat, of als er ineens iets onverwachts komt, dierenarts bijv) Me ouders wouden bijschieten als er ineens onverwachts dierenarts kosten bij zouden komen, en ik denk dat ze dat nu nog zouden doen. *Tenzij het niet al te duur is en k het zelf heb*.

de enige vraag die ik nu nog eigenlijk heb is hoe overtuig ik me ouders. Ze weten dat ik overal aan heb gedacht, aan de leuke en niet leuke dingen. Me vader had eerst zoiets van nee en begon dingen op te noemen ik zo ja dat weet ik al!!. Nouwja toen ging ie accord. Me ma is ook gek op shetjes, maar toch blijft ze zeggen nu nog niet.
Nu nog niet is prima, ik wil zoiezo eerst wat sparen en goed zoeken naar een weilandje en een leuke gezonde shetlander. Maar ze zegt wel nu nog niet, maar dan kom ik bijvoorbeeld over een tijd aanzetten met dat ik een weiland heb, een leuke shet heb gevonden en graag wil gaan kijken, en dan is het weer van nu nog niet. iemand tips?

Verder heb ik nu al iemand die wilt verzorgen. Me schoonzusje van 7 jaar. Ze rijd paard al een jaartje geloof ik. (Voltige, en soms gewoon rijden). En ze is echt stapelgek op paardjes. Haar vader (me schoonpa) vind het prima, me vriend heb het overlegt en hij bood zelfs aan om hooi te betalen, een deel van de stalling, en als er onverwachtse kosten komen (da) dat hij dan wel bij wilt schieten.
Cenna (zo heet ze) mag komen wanneer ze wilt, ik wil zoiezo 1 dag afspreken dat ik niet persee hoef te komen. Dat was ook prima, zijn stiefma (van me vriend) gaat dan met cenna mee en helpt haar mee. Die heeft zelf ook wat jaren gereden en is er ook gek op.

Verder zijn er genoeg meisjes in de buurt die paardrijden en dolgraag een verzorgpaardje willen hebben, dus verzorgstertjes genoeg.

Kwa shet maakt de kleur me niet uit, hoogte liefste 1,10 (dus shetxwelsh) maar 1 mtr is ook prima of iets kleiner ook. Het belangrijkste is dat ik er af en toe op kan hobbelen. als ik ga wandelen bijv een keer lekker door het bos stappen. Dus een shet die me kan dragen eigenlijk (ben 51 kg, en 162 cm). Verder moet ie uiteraard gezond zijn, en het liefste eentje die al ingereden is, of waar mee bezig is om in te rijden, dat ik het afmaak bijv. Een veulen lijkt me ook heel leuk, maar ik ben bang dat ik daar niet zo goed mee weet om te gaan. Dus om mee te beginnen liever eentje met ervaring. De leeftijd is niet echt van belang.
(Ik weet niet echt waarom ik dit vertel, maar misschien kunnen jullie vertellen wat ik vergeet/fout doe/of juist goed doe)

In ieder geval heel erg bedankt voor de lijstjes. en de hulp Lachen

Liefs Amy

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:34

hey..

ik hoop det je binne kort ook eigenaar ben van een kleine hummel ...
wat leuk dat je schoon zusje er op wil !
als je er zelf ook op wil... zal ik beter gaan kijken voor een shet die idd 1.10.. of 1M is ! (anders kan je zo wat mee lopen Tong uitsteken )
... ouders overtuigen ! ... : heel veel voordelen op noemen ze smeken ... jah voorde rest weet ik het niet.
sucses

groetjes eva !