Hoe corrigeer je steigeren aan de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe corrigeer je steigeren aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:20

Tsja bij steigeren onder het zadel heb ik verschillende methodes.
Maar sinds mijn paardje wat minder lang naar buiten kan, en helaas daardoor wat minder haar energie kwijt kan. En waarschijnlijk ook nog eens vreselijk aan het puberen is heeft ze wat nieuws bedacht.
Na een schrikreactie van iets, iemand of niets en een sprongetje opzij. Gaat ze nu uit frustratie nu omhoog met haar beentjes Boos!

Natuurlijk wordt ik boos, en geef een flinke schreeuw en klap op iets waar ik haar raken kan. Maar dat schijnt niet te helpen, daar raakt ze vaak nog meer van over de zeik. Het feit dat ze een volbloed is speelt daar misschien in mee. Het is op dit moment niet gevaarlijk te noemen, maar dit is alles behalve leuk.

Wat doen jullie in zo´n geval. Dit is misschien 1 van de vele domme vragen. Haha!

LadyMadonna

Re: Hoe corrigeer je steigeren aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:02

wat bij mijn paard destijds goed geholpen heeft is het touw kort pakken, goed naast de schouder, en het hoofd laag houden. Mocht ze toch omhoog komen, gelijk back zetten, halthouden, belonen en weer voorwaarts.

Succes

PS: neem als leidtouw een longeerlijn, dan heb je wat meer ruimte om eventueel opzij te springen mocht dat nodig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:10

De tip van de longeerlijn heb ik inmiddels al in gebruik. Dan heb ik inderdaad wat meer ruimte...Een halstertouw is dan inderdaad erg kort.

Bedankt voor je tip, ik zal het morgen eens uitproberen. Ik zat zelf nog in mijn maag met het belonen na de tijd..Dat kan best eens moeilijk zijn wanneer ik zelf erg gefrusteerd ben.

Het halthouden doe ik inmiddels, maar een leuk nieuwe truukje van haar is dan om dan ook weer omhoog te komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:54

uiteraard alleen belonen als ze met 4 pootjes aan de grond blijft Knipoog

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:55

Haar inderdaad aw zetten of een rondje laten draaien.
Het lijkt nu namelijk nog niet zo'n probleem, maar als ze een keer flink steigert en achterover slaat is het leed niet te over zien.
Heb zelf ook een volbloed en ken dit grapje wel ja.
Grond werk is ook een goede oplossing.
En aan de hand altijd heel duidelijk en consuquent zijn.
Volbloedjes zijn slim genoeg dus als je het streng aanpakt heeft ze snel genoeg in de gaten dat jij dit niet pikt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:17

Hoi, ilk heb ook een volbloed. Hij kan niet alleen buiten staan, dus ik loop altijd met 2 paarden tegelijk. De laatste tijd had hij er ook een handje van om te steigeren en wel direct voor me met zijn hoeven richting mij. Gelukkig is het andere paard erg rustig en reageert er niet op . Na 3 dagen was ik het wel erg zat , want als ik niet oppas doet ie me nog eens wat. Ik kreeg de tip het halstertouw, door het re gat te doen, dan over zijn neus, door het linkergat en dan vasthouden. Je hebt dan iets meer te corrigeren. Ik vond het eigenlijk een beetje eng, omdat hierdoor het touwtje wat korter wordt. Maar tochgeprobeert. Ik doe het nu 2 weken zo en ik moet zeggen , een klein rukje en hij gedraagd zich weer. succes. Haha!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:18

zweepje meenemen, en als ze omhoog komt klap op der hoofd geven, consequent in zijn dan leren ze het uiteindelijk wel af!(een ei of een waterballon op het hoofd kapot slaan helpt ook nog wel eens, paard denkt dan dat die bloed en schrikt daar behoorlijk van)

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:23

Princess schreef:
zweepje meenemen, en als ze omhoog komt klap op der hoofd geven, consequent in zijn dan leren ze het uiteindelijk wel af!(een ei of een waterballon op het hoofd kapot slaan helpt ook nog wel eens, paard denkt dan dat die bloed en schrikt daar behoorlijk van)

klap op der hoofd heeft niet zoveel zin lijkt mij, ik denk eerder dat het paard dan het zweepje ziet aankomen en een rare beweging maakt... misschien zelfs verder omhoog
enneh, als dat paard omhoog is, hoe wil je dan bij haar hoofd komen met een ei of water ballon???

ik denk eerder dat je het van achteren moet oplossen, haar voorwaarts krijgen door een tikje op haar achterbenen te geven o.i.d.
Of dat halstertouw om haar neus heen, ook wel een goede tip...

edit: zie dat meerderen het paard in z'n achteruit zetten, maar mijn ervaring is juist dat een paard niet vooruit wil (protesteerd om dat het schrikt o.i.d.), de rem erop zet, steigert en in z'n achteruit gaat (nog maals steigert, etc), daarom denk ik dat je dit juist met voorwaarts drijven moet oplossen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:53

mijn paard van net 3 jaar vond het ook erg leuk om het steigeren eens uit te gaan proberen. Niet echt grappig aangezien meneer nu al is gegroeid naar een hoogte van 1.71. Bere sterk maakte ie zich en hup omhoog zodat ik tegen zijn buik aan kon kijken. Gelukkig heb ik voor mijn paard de gouden tip gekregen en nu is ie onder alle omstandigheden te corrigeren. Ik neem een hengstenketting en maak die an het halster onder zijn kin doorvast ( vormt een soort driehoekje) als je de ketting aantrekt werkt ie als een kinketting. Als hij dus steigert geef je een flinke correctie ( soort hondentraining) en daarna gelijk weer ontspannen en belonen als ie zich weer gedraagt. De correctie mag dus best sterk inkomen ( zachte heelmeesters maen stinkende wonden) en natuurlijk uitgebreid belonen al sie braaf is. Bij mij heeft het dus super gewerkt. Als ik ga wandelen en hij is erg druk doe ik de hengstenketting door de bitringen(zie foto).Hij heeft er dus geen last van zolang hij zich gedraagt.

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:03

sandr0 schreef:
mijn paard van net 3 jaar vond het ook erg leuk om het steigeren eens uit te gaan proberen. Niet echt grappig aangezien meneer nu al is gegroeid naar een hoogte van 1.71. Bere sterk maakte ie zich en hup omhoog zodat ik tegen zijn buik aan kon kijken. Gelukkig heb ik voor mijn paard de gouden tip gekregen en nu is ie onder alle omstandigheden te corrigeren. Ik neem een hengstenketting en maak die an het halster onder zijn kin doorvast ( vormt een soort driehoekje) als je de ketting aantrekt werkt ie als een kinketting. Als hij dus steigert geef je een flinke correctie ( soort hondentraining) en daarna gelijk weer ontspannen en belonen als ie zich weer gedraagt. De correctie mag dus best sterk inkomen ( zachte heelmeesters maen stinkende wonden) en natuurlijk uitgebreid belonen al sie braaf is. Bij mij heeft het dus super gewerkt. Als ik ga wandelen en hij is erg druk doe ik de hengstenketting door de bitringen(zie foto).Hij heeft er dus geen last van zolang hij zich gedraagt.

Afbeelding

Helaas zie ik kruisje. Ik vind bovenstaande tip het meest uitvoerbare. Wat wij ook weleens deden is gewoon met een touw door de mond.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:21

ik negeer het gewoon. Sweety kan ook flink steigeren maar nu ik het ben gaan negeren houdt ze er ook mee op. Alleen maar vermoeiend en het maakt blijkbaar toch geen indruk op de baas Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:49

Negeren vind ik te gevaarlijk, daardoor kan het ook uit de ahnd lopen.

Wat ik atijd deed want hij doet het nu nooit meer. Als hij omhoog kwam en er was geen duidelijke reden voor dan draaide ik me om en gaf hem een schop voor zijn kont. De eerste keer was hij zo onder de indruk dat hij weer op vier benen ging staan en me heel verdwaasd zat aan te kijken. Haha. Hij heeft het daarna nog een paar keer gedaan en gelijk weer een schop voor zijn kont en nou doetgaat hij alleen nog maar op zijn achterbenen in zijnn eigen tijd als hij aan het spelen is bijvoorbeeld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:55

Dennis heeft het ook een tijdje gedaan. Ik nam dan altijd een zweepje of een extra touwtje mee. Deed hij dat kreeg hij een tik op zijn buik, dat is een kwetsbaar onbeschermd deel als de overeind komen. Deed hij het weer zomaar uit het niets kreeg hij een voet tegen zijn buik. Hij heeft het toen keurig afgeleerd.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:12

Coby schreef:
Tsja bij steigeren onder het zadel heb ik verschillende methodes.
Maar sinds mijn paardje wat minder lang naar buiten kan, en helaas daardoor wat minder haar energie kwijt kan. En waarschijnlijk ook nog eens vreselijk aan het puberen is heeft ze wat nieuws bedacht.
Na een schrikreactie van iets, iemand of niets en een sprongetje opzij. Gaat ze nu uit frustratie nu omhoog met haar beentjes Boos!

Natuurlijk wordt ik boos, en geef een flinke schreeuw en klap op iets waar ik haar raken kan. Maar dat schijnt niet te helpen, daar raakt ze vaak nog meer van over de zeik. Het feit dat ze een volbloed is speelt daar misschien in mee. Het is op dit moment niet gevaarlijk te noemen, maar dit is alles behalve leuk.

Wat doen jullie in zo´n geval. Dit is misschien 1 van de vele domme vragen. Haha!

Jij hebt toch een tijdje Parelli gedaan? Of vergis ik me nu met iemand?

Waarom zou je in hemelsnaam boos worden op je paard?

Boos worden is natural voor een roofdier, maar absoluut niet natural voor een paard, dus je hebt inderdaad goed door dat dat niet helpt.

Zij gaat uit frustratie steigeren, jouw taak om haar frustratie weg te nemen en niet je eigen frustratie op haar te uiten.

Maak het steigeren oncomfortabel en het rustig meelopen of stilstaan juist comfortabel.
Dit kun je o.a. doen door haar (vanaf een afstandje) achteruit te sturen, of rondjes vooruit te laten lopen zodra ze (gaat) steigeren.
Dat achteruit hoeft echt geen probleem te zijn, mits je haar maar zolang achteruit zet dat ze zelf HEEL graag wil stoppen. En dan is het stilstaan, met 4 benen aan de grond, ineens iets fijns voor haar Lachen

Corrigeren is prima, maar dan wel op een manier die het paard begrijpt en niet door op roofdier-wijze te slaan, trekken of schoppen... dat zijn uitingen van onmacht...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:33

Nou sorry hoor maar mijn paardje ging echt niet op zijn achterbenen staan omdat hij schrok of om een andere reden. Als mijn paard mij opzettelijk pijn wil doen is het natuurlijk dat hij op zijn plaats word gezet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:40

Princess schreef:

*proest*
En jij denkt dat je daar dan nog bij kunt bij een groot paard?
Mag je mij eens uitleggen hoe dan!

Ik ben ook voor het kettinkje en/of het op een kleine volte trekken. Achterwaarts houd ik niet van, imo moet je steigeren voorwaarts oplossen.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:52

Mijn veulen heeft dat ook een tijdje gedaan. Kreeg toen van de DA de raad om een zweepje mee te nemen en wanneer ze steigerde haar een mep op haar buik te geven. Dat is volgens hem de plaats waar ze paarden in het wild ook aanvallen, daar zijn ze het zwakst. Na een paar keer deed ze het niet meer en liep ze voorbeeldig naast me mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:57

Ligt er een beetje aan Haha! Haha! Haha! Steigeren uit baldadigheid...... kan leiden tot een flinke correctie Haha! Haha! Haha!

Als een paard steigert omdat hij ergens enorm van schrikt, dan krijgt ie natuurlijk niet op zn donder......

Ik heb een tijd een merrie gereden van 1.73, die stond ook makkelijk op haar achterbenen......... needless to say dat je dan een kleine 3 meter paard tegenover je hebt, en das indrukwekkend......... sla je inderdaad niet even tegen het hoofd Haha! Haha! Haha!

Maarrrrr, op een of andere manier was daar altijd een aanleiding voor, EN deed ze dat op zo een manier dat het nooit gevaarlijk voor mij was OF dat er spanning bij kwam kijken........ Ze schrok zich een keer de klere van schuivend sneeuw van het dak van het huis........... Moet ik haar dan gaan straffen omdat ze op de achterbenen gaat??? terwijl ze eigenlijk van mij afdraait maar toch naast me blijft???

Aan de lijn deed ze het ook wel eens, uit joligheid... maar altijd mijn ruimte en rust respecterend.

Ik heb haar er nooit voor op haar sodemieter hoeven geven.

Een andere merrie die ik een aantal jaren geleden voor iemand reed, die kwam maar een meter omhoog, maar gericht naar mij toe Haha! Haha! Haha! Die heeft wel op dr flikker gehad.

Bij mij hangt het dus geheel van de situatie af........... Steigeren onder het zadel is altijd goed voor een reprimande, maar aan de hand, of aan de lijn........ ligt helemaal aan het paard, de situatie en de manier

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:18

Of een kettinkje (bovenlangs, onderlangs maakt het alleen erger) of als je heel handig bent met een wat langer zweepje, een tik op de buik geven. Pas goed op de voorbeentjes Haha! En pas ook op het feit dat paarden ook kunnen draaien wanneer ze al op hun achterbenen staan. De meeste paarden die steigeren doe ik een ketting over hun neus, wanneer ze steigeren, rustig hun gang laten gaan en wanneer ze op de grond komen...sja...de rest vermeld ik maar niet Haha! Maargoed, met een ketting over de neus moet je dus NIET gaan trekken aan het touw! Pas wachten met corrigeren wanneer ze weer alle voetjes aan de grond hebben.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:48

XoNo schreef:
Of een kettinkje (bovenlangs, onderlangs maakt het alleen erger) of als je heel handig bent met een wat langer zweepje, een tik op de buik geven. Pas goed op de voorbeentjes Haha! En pas ook op het feit dat paarden ook kunnen draaien wanneer ze al op hun achterbenen staan. De meeste paarden die steigeren doe ik een ketting over hun neus, wanneer ze steigeren, rustig hun gang laten gaan en wanneer ze op de grond komen...sja...de rest vermeld ik maar niet Haha! Maargoed, met een ketting over de neus moet je dus NIET gaan trekken aan het touw! Pas wachten met corrigeren wanneer ze weer alle voetjes aan de grond hebben.

hoe kom je erbij dat een ketting onderlangs het alleen maar erger maakt??? de inwerking is veel minder scherp dan over het neusbeen en werkt dus als een soort kinketting maar het werkt dus wel degelijk als een correctie mits op de juiste manier toegepast, helpt dit niet kun je altijd nog voor de scherpere inwerking gaan door m dus over t neusbeen te doen. Tot nu toe werkt deze manier positief bij de meeste paarden die ik ken

En ook met de ketting over het neusbeen corrigeer je als het paard steigert ( en dus niet pas als ie met zijn voetjes op de grond staat zoals jij hierboven schrijft)want dat is het gedrag wat je niet wilt en waarvoor je dus straft , Een maal op de grond ga je juist niet straffen want dat is het goede gedrag wat je dus juist moet belonen. En trekken doe je dus nooit. Je geeft een korte correctie en daarna zorg je dus gelijk dat de druk weg is zodat je paard de kans heeft om het juiste gedrag te laten zien. Bij constante druk is uiteindelijk je paard gewoon de sterktse en trek jij letterlijk en figuurlijk aan het korste eind

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:09

helemaal met Sandr0 eens! als je pas "corrigeert" als hij op de grond is ben je al veel te laat!!

en idd, waarom zou een ketting onder de kin averechts werken? Die hengstenhalsters bestaan toch niet voor niets??

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:59

Ik heb dit probleem dus ook met mijn veulen.
Nu heb ik op aanraden een hengstenketting gekocht en doe deze door het halster heen over haar neus.
Het touw eraan is behoorlijk lang dus ik kan er ook nog mee opzij springen.
Wel kreeg ik de tip om niet ineens een hele harde ruk te geven tijdens problemen want dan zou ze juist de lucht in kunnen gaan met alle gevolgen.
Wat ik ook doe is haar laten omdraaien en doe dat iedere keer als zij wild begint te doen.
Maar ze stijgert ook weleens als ik der uit de bak wil halen en nee het is geen baldadigheid.
Dus wat in dit geval te doen?
Negeren, straffen, weggaan en terug komen als ze normaal kan doen, hoe uberhaupt te vangen?
En in het geval van straffen, wat is dan de beste straf?

Groetjes Esme

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:07

gijsenkim schreef:
Bij mij hangt het dus geheel van de situatie af...........

Dat is wel een goed punt ja.
Ik laat altijd wel merken dat dát gedrag me niet zo aanstaat, maar dat kan varieren van wat voor me uit mopperen tot echt rake klappen!
Merrie van een vriendin van mij waar ik regelmatig mee te maken heb heeft er ook een handje van om aan de hand te steigeren als iets haar niet aanstaat. Die dame komt heel beheerst, bijna in slow-motion omhoog en ze let echt wel op mij en op zichzelf, daar verongeluk je niet mee. Als je haar schopt, slaat of whatever, dan wordt het alleen maar erger, want dan is ze beledigd, een echte merrie. Als je het daarentegen gewoon negeert, net doet alsof er niks aan de hand is en gewoon wacht tot ze klaar is, dan is het vlug opgelost. Ze wil gewoon graag dat je er op reageert, er juist niet op reageren is straf zat.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:48

[quote="Meetje22"]Ik heb dit probleem dus ook met mijn veulen.
Nu heb ik op aanraden een hengstenketting gekocht en doe deze door het halster heen over haar neus.
Het touw eraan is behoorlijk lang dus ik kan er ook nog mee opzij springen.
Wel kreeg ik de tip om niet ineens een hele harde ruk te geven tijdens problemen want dan zou ze juist de lucht in kunnen gaan met alle gevolgen.
Wat ik ook doe is haar laten omdraaien en doe dat iedere keer als zij wild begint te doen.
Maar ze stijgert ook weleens als ik der uit de bak wil halen en nee het is geen baldadigheid.
Negeren, straffen, weggaan en terug komen als ze normaal kan doen, hoe uberhaupt te vangen?
En in het geval van straffen, wat is dan de beste straf?

tja zoals ik boven jouw berichtje heb omschreven en heel consequent zijn in het straffen en zeker met je beloning

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:12

Meetje22 schreef:
...
En in het geval van straffen, wat is dan de beste straf?...

zeker niet weggaan, dan heeft ze haar zin, negeren is denk ik het beste.
en vergeet niet te belonen als ze goed gedrag vertoont! Ook als je niet anders van haar verwacht. (niet met een snoepje, daar maken ze nog wel eens misbruik van... ik ken een pony die zo chagerijnig in stal is totdat je hem eten geeft, dan is hij een engel... Boos! )
hoe haar te vangen... tja, das weer een heel ander probleem, kun je wel een nieuw topic voor openen Knipoog
Naar mijn idee gewoon stil in de bak staan, vragen dat ze komt (als ze uitgeraast zijn worden ze vanzelf wel nieuwsgierig en komen ze naar je toe, kan in het begin even duren, maar geduld hebben Knipoog ) en weer heel goed belonen als ze naar je toe komt...