het nut van je paard buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

het nut van je paard buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 15:20

Ik ben me ervan bewust dat dit een gewaagde vraag is maar toch:

Hoeveel nut heeft het om je paard buiten te zetten? Een paard hoort gewoon niet in een stal en moet dus ook zo veel mogelijk in een paddock of weide. Maar nou zie ik meer dan eens dat mijn paard buiten staat en twee uur later, als hij binnen gehaald wordt, nog op dezelfde plek staat. Dan heeft buitenzetten niet zo veel nut. Hij wordt 6 dagen per week gereden en komt daarnaast 2 uur buiten. In de zomer staan overdag de hele dag buiten. 's zomers vind mijn paard het wel eens te warm of heeft te veel last van de beesten en wil hij naar binnen.
Nu, met dat koude en vieze weer moet je hem af en toe naar buiten sleuren (en maar tegen hem zeggen dat het goed voor hem is)

Even voorop gesteld dat ik mijn paard zo veel en lang mogelijk buiten wil hebben maar soms vraag je je echt af waar je de moeite voor doet.

Ipsilonka

Re: het nut van je paard buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:24

Zowiezo is beweging goed voor zijn bloedsomloop (belangrijk voor zijn hoeven etc) Hij zal in elk geval meer bewegen als in zijn stal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:25

Tja, je hebt er soms paarden bij zitten die niet zo van de winter houden Clown
De mijne is er ook niet zo blij mee als ik haar met gure wind enzo buiten zet. Maar met een lekker deken op vind ze het wel okee...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:25

Ik vind het belangrijk dat een paard gewoon buiten komt. Ook al staat ie 2 uur buiten op een en dezelfde plek. Je paard heeft wel de mogelijkheid om iets te doen. Ookal heeft ie daar misschien niet altijd zin in.. Maar dat hebben wij toch ook niet altijd?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:31

De frisse lucht is ook wel lekker voor de luchtwegen en het feit dat hij kan bewegen/rollen als hij dat wil. Gewoon lekker buiten laten staan hoor geen watje van maken Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:40

Bovendien is er buiten veel meer te zien. Zo krijg je minder snel een afgestompt paard. Wat zou je zelf kiezen, tegen een muur aankijken of buiten kijken naar alles wat langs komt.

Kan je hem niet met een ander paard buiten zetten, dat vinden ze leuker.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:50

Ik vind het belangrijk, of het nou nuttig is of niet. Soms staan mijn paarden ook te drammen of te zeuren dat ze op stal willen, maar als de brokjes op zijn, willen ze weer naar buiten.

Ze staan ook zoveel mogelijk buiten, in principe altijd. Alleen als het slecht weer is of om te voeren (gaat een stuk rustiger dan) zet ik ze binnen.
Lekker toch voor je paard dat ie naar buiten kan? Ook al staat ie maar een beetje te staan, frisse lucht enz. doet 'm vast goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:56

mijn pony vind het nu ook helemaal niet leuk dat hij van 7.30 tot 1700 buiten staat, liefste is hij een uurtje of 2 buiten en wil dan weer naar binnen, maar ja buitenlucht is nou eenmaal gezond Knipoog dus staat hij gewoon buiten.

( staat op pension met nog 2 paarden en daar is dat gewoon de regel, hele dag buiten)

hij heeft alleen geluk als t erg slecht weer is, dan staat hij wat meer binnen.
Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:18

Als je paard buiten staat krijgt het meer beweging dan in een box, lekker frisse lucht en paarden zijn kuddedieren en kunnen op die manier lekker met elkaar spelen en dingen doen, of alleen maar bijelkaar staan.

Die van mij wil ook altijd om 4 uur naar binnen, maar hij weet dat er dan eten klaar staat. 's morgens staat hij er helemaal klaar voor om naar buiten te gaan.
Zijn box heeft een uitloopje en als de boxdeur openstaat dan staat hij altijd buiten en slaapt daar ook, alleen als het erg regent en tijdens het eten staat hij dan binnen.

Het kost me heel wat dekens en halsters, maar dat heb ik er graag voor over.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:07

ingvdh schreef:
Het kost me heel wat dekens en halsters, maar dat heb ik er graag voor over.

Waarom kost het halsters???? Die hebben ze in de wei toch niet om? Is levenslink.

Verder is het buiten zetten inderdaad psychologisch heel goed, perfect voor de longen. En ze zullen in die 2 uur echt wel een stukje wandelen.
Maar waarom probeer je er niet 13 uur of meer van te maken.
Zelfs met dit weer gaan die van mij met een galopje de wei in hoor. Om vervolgens eens lekker te gaan liggen rollen.
Ze gaan om 5:30 naar buiten en om 18:30 weer naar binnen. En dan nog met tegenzin.
Het zijn arabieren, maar zijn totaal ongevoelig voor het weer, mits ze maar ergens uit de wind kunnen staan.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:18

Mijn paarden vinden het ook niet zo grappig om met weer en wind buiten te staan en soms moet ik ze 's ochtends naar de wei trekken.
Tóch zet ik ze buiten.
Frisse lucht is goed voor ze. Ze hebben wat te kijken, kunnen wat lummelen en als ze willen kunnen ze even lekker rollen of bokken.

Die van mij gaan trouwens ook met halster de wei in. Sterker nog... die van mij staan ook wel eens aan tuur. (spit, ketting hoe je het ook noemt, dat is per regio verschillend merk ik wel eens Haha! )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:19

- frisse lucht
- meer daglicht
- afleiding
- sociale contacten
- de mogelijkheid om lekker te rollen
- mogelijkheid om zich uit te leven
of te wel meer bewegingsvrijheid

enne.. verder weet ik even niets meer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 17:20

hahaha mijn paard ziet me aankomen. 13 uur in de wei met dit weer Boos!
Dat wil de pensionhouder trouwens ook niet. Dan staat hij 13 uur lang bij ze naar binnen te gapen om te kijken of ze hem al komen halen. Ze kunnen de gordijnen wel een paar uur gesloten houden maar een hele dag is echt te veel vanhet goede!

ALs iedereen goed gelezen heeft dan hadden jullie ook kunnen zien dat ik er nog niet over denk om mijn paard binnen te houden tenzij het niet anders kan.
Vraag me alleen soms waarom ik zo perse wil dat mijn paard buiten komt: voor mijn gemoedsrust of voor zijn plezier.

De redenen van frisse lucht en iets kunnen zien gaan in zijn stal ook op trouwens. Hij staat naast de deur en heeft een raam maar oke, buiten is dat toch beter.

Ik zal me er maar bij neerleggen dat ik hem in de winter naar buiten moet 'schoppen' zodat hij even kan rollen en een rondje kan wandelen.

paard staat trouwens buiten met soortgenoten, hetzij bij hem in de wei hetzij in de wei naast hem. Daarnaast heeft hij een skippiebal waar hij soms mee speelt (maar niet als het koud is want dan heeft hij te veel zelfmedelijden)

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:30

Die van mij staat van 9 uur 's ochtends tot 3 of 4 uur 's middags op de wei.

Die van mij vind het heerlijk, hij wil meestal niet eens het land uit!
Mij lijkt het goed omdat paarden van nature ook veel bewegen!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:33

Halsters, echt laat ze gewoon af. Die heb je eigenlijk alleen in de trailer nodig.
Verder kwestie van paard opvoeden.

En het liefst zet ik ze 24 uur buiten. Veel fijner voor ze en ze wennen daar echt wel aan.
Je krijgt een uitermate happy paard, zonder van die gefreakte eigenschappen.
Longeren omdat ze zo fris van stal komen is er bij mij niet bij.

En stal lucht is en blijft vele malen slechter dan direct in de buitenlucht, ondanks ramen en deuren. Tevens kan het in de stal dan gaan tochten.

Bottom line, lekker buiten zetten.

En wat betreft dit weer. Paarden hebben het liefst temperaturen tussen de min 5 en plus 15. Dus dat is geen excuus.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:37

Sinds wij de paarden bij huis hebben zien we hoe belangrijk dat buitenzijn is. Wij hebben uitlooppaddocks aan de stallen van 9 x 25 meter per stal. Hoewel de zwarte met slecht weer graag beschut staat, staat de schimmel meerendeels buiten. De welsh is al helemaal niet echt binnen te krijgen.

Verder gaan ze doorgaans om 06:00 uur de wei op om er vervolgens om 19:00 weer afgehaald te worden. Vroeger stonden ze direct bij het hek. Nu komen ze als we roepen maar nog niet van harte. Zelfs niet terwijl ze weten dat ze voer krijgen. Dat zegt mij genoeg. Want die van ons zijn gek op hun eten, maar blijkbaar gekker op hun wei Knipoog.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:45

Ruudjw schreef:
Halsters, echt laat ze gewoon af. Die heb je eigenlijk alleen in de trailer nodig.

En wat betreft dit weer. Paarden hebben het liefst temperaturen tussen de min 5 en plus 15. Dus dat is geen excuus.

Helemaal mee eens!!
Mijn paarden hebben ook nooit hun halster om, behalve op de trailer dan.
Maar op stal of in de wei/bak hebben ze nooit iets om.

En hoewel die van mij ook bang zijn om een koude kont te krijgen gaan ze gewoon lekker de hele dag naar buiten.
Weer of geen weer.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:50

Kelly en spoeky staan 24 uur per dag buiten, zonder dekentje. Lekker dicht vachtje. Soms staan ze snachts binnen als het weer tè erg is. Ik vind het wel nodig maar er zijn natuurlijk paarden die het niet leuk vinden.
Maar toch is het wel fijn als ze even kunnen rollen, frisse neus halen en gewoon lekker de beentjes strekken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 17:53

Citaat:
En wat betreft dit weer. Paarden hebben het liefst temperaturen tussen de min 5 en plus 15. Dus dat is geen excuus

Ja dat is een goede. Ik ken die grenswaarden ook wel hoor. dat zijn de temperaturen waarbij een paard weinig tot niets hoeft te doen om homeostase te bereiken. Maar dat verklaart niet waarom mijn paard bij regen en kou alle vier zijn benen schrap zet zodra hij bij de deur aankomt. OMdat hij dat zulke fijne weersomstandigheden vind??

het tocht verhaal ken ik ook: en op stal tocht het niet als de deuren open staan. De tocht trekt langs de boxen heen.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:57

maar ben blij als de paarden straks weer fulltime in de wei staan, want mijn paardje barst uitelkaar van de energie.probeer hem er echt zoveel mogelijk uit te halen, maar het kan gewoon soms niet anders.sta op manege/pensioen stal.
hij staat wel altijd met halster om, want als ik de bak in loop word hij zo enthousiast dat hij mij niet de kans geeft om zijn halster af te doen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:07

Pally schreef:
Ruudjw schreef:

Helemaal mee eens!!

En hoewel die van mij ook bang zijn om een koude kont te krijgen gaan ze gewoon lekker de hele dag naar buiten.
Weer of geen weer.

Met die halsters ben ik het dus niet eens! Mijn pony is goed opgevoed, maar met halster is hij al moeilijk uit het land te halen, laat staan als ik in het land een halster om moet doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:14

tsja, mijn paard staat 's ochtends minstens een uur buiten en 's middags zet ik hem zelf buiten, en 's avonds zet een andere eigenaar op stal de paarden vaak buiten. Ze komen dus sowieso regelmatig ff buiten.

Verder loopt ie het liefst ook buiten. Dus niet allen in de buitenBAK, maar ook echt het Twiske in. Vind ik zelf ook heerlijk! Dus dat komt helemaal goed Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:23

Mijn IJslander staat dag en nacht buiten.
Vaak als ik kom staat hij in een hoekje van de wei te dutten, of ligt lekker uit te rusten.

Maar als je dan 5 min. later terug komt bij de wei, dan staat hij weer ineens aande andere kant.

Laatst met de sneeuw kon je precies zien wat hij had gedaan. Welke route hij had genomen en ook dat hij stukken rondgerent had.

Dus zonder dat je het weet leggen ze nog hele afstanden af.
(of misschien komt dat omdat hij het wel te goed heeft. Een mooi groot weiland, vol met eten)

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:34

Verder loopt ie het liefst ook buiten. Dus niet allen in de buitenBAK, maar ook echt het Twiske in. Vind ik zelf ook heerlijk! Dus dat komt helemaal goed Haha![/quote]

even voor de groningers onder ons. wat is een twiske???

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:53

joeylover schreef:

Helemaal mee eens!!

Weer of geen weer.

Met die halsters ben ik het dus niet eens! Mijn pony is goed opgevoed, maar met halster is hij al moeilijk uit het land te halen, laat staan als ik in het land een halster om moet doen Clown

Tja blijf erbij. Kwestie van opvoeden.
Ik heb vreselijke dingen gezien door toedoen van halsters.
Tevens kunnen ze hele nare schuurplekken krijgen van halster. Zelfs metaalallergie door de gespen. Dus --> geen halsters in de wei, stal of waar dan ook waar ze loslopen.