Koud weer/dikke dekens, kan je paard het ook TE warm krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

Koud weer/dikke dekens, kan je paard het ook TE warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 15:02

Vraagje:
Mijn paard heeft de hele winter eigenlijk een 300 grams winterdeken op!
's nachts staat ze op stal, maar wij hebben een open stal (voorzijde van de stal is open, dus veel buitenlucht! en er is een koude wind nu, brrrrrr)
Nu is het afgelopen nacht heel koud geweest en daarom heb ik gisteravond voor 't eerst sinds ik haar heb (al 7 jaar) een extra onderdeken bij onder de 300 grams winterdeken gelegd! Ik heb namelijk het idee, dat ze het soms wel eens koud heeft.... (denk ik Verward) Ze heeft een hele dunne vacht, maar ze is in principe geen extra deken gewend, kan ze het hierdoor niet TE warm krijgen?!
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen....Verward WEL of GEEN EXTRA onderdeken met dit weer!

kirstin

Re: Koud weer/dikke dekens, kan je paard het ook TE warm kri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:08

Mijn merrie staat nu onder een dun dekentje, wanneer ik haar onder een 300 grams zou zetten staat ze letterlijk te zweten (en het is ook weer niet zo dat ze zich druk maakt, ze heeft het echt gewoon warm) Ze heeft daarbij ook geen dikke vacht i.o.d.

Ik denk dat je het snel ziet / voelt wanneer ze het echt te warm heeft, als je na een tijdje voelt onder de dekens, voelt ze dan als aangenaam warm, of te warm aan.... Mijn paard is wordt zelfs klam bij de hals.

Succes ermee! Ik vind het zelf altijd 'beter' om ze iets dunner bepakt dan dikker te zetten, zodat ze zelf de eventuele extra weerstand opbouwen, maar wanneer je paard geschoren is o.i.d. is het natuurlijk een ander verhaal.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 15:20

Opzich vind ik het inderdaad niet verkeerd dat ze een beetje weerstand opbouwd en met een niet al te dikke deken(s) kan!

Zo heb ik dus al die tijd alleen een 300 grams winterdeken op en dat gaat opzich prima! Maar als ik 's morgens vroeg haar brokken voer en even voel, dan voelt ze meestal zo koud aan! Vooral haar oortjes Knipoog En ook al heeft ze het dus misschien wel koud, ze krijgt dus absoluut geen dikkere vacht!
En omdat het afgelopen nacht voorspeld was dat het zo koud zou worden, heb ik haar dus een extra deken opgelegd! Leek mij wel lekker Bloos
Maar nu vraag ik me dus af ofdat niet teveel van het goede kan zijn....vanmorgen voelde ze wel lekker warm, maar niet klam ofzo! En wat moet ik nu voor de volgende dagen/ nachten???

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:23

De mijne staat swinters ook onder een 300 grams deken. Maar met dit weer heeft ze het gewoon niet naar d'r zin buiten in de wind. Ze staat de hel tijd niks te doen en is blij als ze binnen mag. Ik leg d'r dan een 200 grams staldeken onder. Dan is ze op de wei ook weer wat levendiger. Als het straks weer wat beter wordt haal ik dat deken er weer onderuit.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:27

linda_lekuri schreef:
Maar nu vraag ik me dus af ofdat niet teveel van het goede kan zijn....vanmorgen voelde ze wel lekker warm, maar niet klam ofzo! En wat moet ik nu voor de volgende dagen/ nachten???

Denk dat als ze niet klam aanvoelde het geen enkel probleem is! Ik vind het ook vaak moeilijk in te schatten, maar merk dat ze het nooit koud heeft. Bij jou paard kan ze het dan waarschijnlijk toch wel gebruiken. Zodra het weer warmer wordt, het in de gaten houden, dan merk je waarschijnlijk snel genoeg wanneer hij er weer onder vandaan kan!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:22

als je paard het te warm heeft met 2 dekens zal hij gaan zweten.
dit was nu niet het geval lees ik. ik zou de komende dagen dan nog gewoon 2 dekens ophouden. en zodra het weer iets beter wordt en het stopt met vriezen weer gewoon 1 deken opleggen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:30

Mijn paard staat normaal helemaal zonder deken in de winter omdat ze het inderdaad snel TE warm krijgt. Ze heeft echter ongeveer 2 weken geleden zowat haar halve wintervacht laten vallen toen het 15 graden was. Nu was het vanacht -8 en heb een staldeken opgedaan van 150 gram. Als ze het te warm krijg merk ik het gelijk....dan is ze klam op haar hals en gaat de deken weer af. Ik denk dus niet dat je paard het vanacht te warm heeft gehad en anders had je dat vanochtend wel gemerkt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:12

Een paard kan het zeker té warm krijgen. Ik weet dat mijn paard gaat liggen rollen in zijn stal als hij het te warm heeft, met alle gevolgen vandien.
Mijn paard staat in een grote stal (ong 60 stallen rondom een binnenbak). Het blijft hier voor een redelijk lange tijd warm, maar nu begint het binnen ook erg koud te worden ... Ik heb hem normaal onder een 150 grams winterdeken staan. Gisteravond heb ik een zweetdekentje eronder gedaan (extra laagje = al meer warmte, en is nou net wat minder warm dan een onderdeken). En vanochtend is hij er weer onderuit gehaald (mede omdat het zonnetje toch voor meer warmte zorgt). En vanavond gaat hij weer erop. En zo doe ik het tot het weer warmer word (-1 of -2 's nachts is nog redelijk).
Als je paardje niet warm aanvoelt 's ochtends, zou ik de deken eronder houden. Evt zoals ik doe, overdag er onder uit en 's nachts eronder.
Weerstand opbouwen vind ik zelf onzin! Kijk, ik vind het niet goed om je paard als het 5*C word meteen onder 2 dekens te zetten. Maar met alle virussen (droes, enz enz enz) die rond dwalen overal. Ga ik die kans niet nemen hoor! Weerstand heeft een paard of heeft een paard niet. Dit is niet "trainbaar".

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:04

Arme beesten...baasjes zonder verstand van paarden..dekens...

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:08

Paradiso schreef:
Weerstand opbouwen vind ik zelf onzin! Kijk, ik vind het niet goed om je paard als het 5*C word meteen onder 2 dekens te zetten. Maar met alle virussen (droes, enz enz enz) die rond dwalen overal. Ga ik die kans niet nemen hoor! Weerstand heeft een paard of heeft een paard niet. Dit is niet "trainbaar".

Ik had het dan ook over de gevallen van 4 dekens als het nog een zachte herfst is... snap ook wel dat virussen niet met een dekentje meer of minder tegen zijn te houden Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:57

Siegje schreef:

Grinnik, dus ik doe het goed met mijn Pablo onder 3 DIKKE dekens waarvan eentje met hals Haha! Haha! Haha!

Voor elk paard is het verschillend. De ene zweet snel en er zijn een aantal die het snel koud hebben. Gewoon proberen als je het denkt nodig is. Je kan het ook zien aan de vacht nu, staat het wat omhoog, ziet het wat rossig uit dan heeft hij het koud. Ligt alles lekker vlak en voelt hij warm aan onder de deken is een extra niet nodig.

Weerstand die minder zou worden met meer dekens. Een grote onzin dat dan bestaat niet. Een goede conditie, frisse lucht, dat helpt wel. Die van mij staat gewoon dik omdat hij kreupel loopt van stijfheid door de kou. Hij is nog nooit verkouden of ziek geweest en is zeer fris en vrolijk.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:14

Sorry hoor 'Siegje' maar om nou maar meteen te zeggen dat ik geen verstand van paarden...dekens...zou hebben?! Verward

Ik heb al 11 jaar eigen pony's/paard thuis gestald welke ik altijd prima verzorg en meestal krijg ik complimentjes van mensen dat mijn paardje er zo goed uitziet! (zo mooi in de vacht etc.) Haha!
Ik vroeg het mij gewoon af en dacht ik gooi het even in de groep! even horen wat andere mensen doen, ervaringen uitwisselen!
Ik weet/zie/voel heus wel wanneer mijn paard het veel te koud of warm zou hebben hoor, ik ben niet gek ofzo! Ik vind het leuk om te horen wat andere mensen doen en aan de reacties te zien, verschilt dat heel erg per persoon/paard/omgeving etc. (en dat is natuurlijk ook weer logisch Knipoog )

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:23

Paradiso schreef:

Weerstand is ook onzin. Wel is een paard met een deken van 300 gram gevoeliger voor kou dan een paard zonder deken omdat hij simpelweg zijn eigen wintervacht niet volledig heeft aangemaakt, of hij is geschoren. Ik denk dat dit nog weleens door elkaar wordt gehaald.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:29

Siegje schreef:

Siegje, wat mij opvalt is dat alles verkeerd is. Scheren, is slecht volgens jou. ijzers zijn slecht volgens jou. Dekens zijn slecht volgens jou.

Mijn verzorgpony staat ook onder een deken, isgeschoren en heeft ijzers. Toch is ze er echt niet slecht aan toe. Als ik iedere dag een half uur moet uit stappen is dat vervelender voor de pony dan dat ze geschoren wordt en daardoor een dekentje op moet.
En iedere keer naar het oefenterrein van de club stappen, zo'n half uur over de weg, daar slijten de hoeven vreselijk van. Dus zie het probleem niet zo

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:33

Ja weerstand vind ik eigenlijk ook een verkeerd woord (voor wat ik bedoel). Ik leg mijn paard ook nog niet zo heel snel in het najaar een deken op en in de winter heeft ze normaal gesproken genoeg aan 1 deken (300 gr.). Ik bedoel dat ze inderdaad wel een beetje vacht mag aanmaken als natuurlijke bescherming ('weerstand') tegen de kou etc.! Niet dat ik denk dat ze door veel dekens op te leggen niet verkouden/ziek zou worden ofzo, dat ik natuurlijk onzin!

Maar mijn 'probleem' is gewoon dat mijn paard absoluut GEEN wintervacht aanmaakt! Ze mag van bij best iets natuurlijke bescherming (donsvachtje) krijgen. Knipoog
Maar als ik haar helemaal zonder deken zou zetten, bevriest ze volgens mij Bloos Haha! ! Vandaar dat ze wel een deken opheeft! en het dus nu nog koud heeft en ik dus gisteravond gekozen heb voor een extra onderdeken!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:54

natuurlijk kan een paard het met dekens te warm krijgen. middels kun eigen haren kunnen ze het zelf regelen. is het koud dan zetten de haren op, hoe kouder hoe wolliger ze er uitzien. wordt het warmen dan gaan de haren weer plat liggen tot ze uiteindelijk verharen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:52

secricible schreef:
Siegje, wat mij opvalt is dat alles verkeerd is. Scheren, is slecht volgens jou. ijzers zijn slecht volgens jou. Dekens zijn slecht volgens jou.

Dat valt mij ook op. Siegje, als je niets constructiefs te melden hebt, kun je IMO beter je mond houden.

Om een antwoord te geven op de vraag: ja, een paard kan het te warm krijgen onder een deken. Als ik dat merk bij mijn paard (hij gaat dan zweten) krijgt hij een dunnere deken op dan de 300 grams die hij nu draagt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 07:59

Och arme Ret onder zo'n dikke deken Tong uitsteken

Op stal staan ze nu gewoon zonder. Zeker omdat er geen wind op de stallen staat is het zelfs lekker als je van buiten naar binnen komt (het vriest wel in de stal).
Ze zijn het ook zo gewend, en dat wil ik ook graag zou houden.
De arabjes hebben dunne vachtjes die met het dragen van dekens erg snel schuurplekken vertoond, dus is het lekker om geen deken te dragen 's avonds / 's nachts.
Zeker de merrie vind het vreselijk om een deken op te hebben.

En echt koud hebben ze het niet, ze staan niet te rillen (= gewoon opwarmen middels spierbeweging, kan ook geen kwaad) en hebben zelfs hun vacht niet opgezet.
Die van mij zouden het dus inderdaad veel te warm krijgen, als ze een deken op zouden krijgen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:40

Mijn paard heeft in de winter een 360 grams deken op, als het straks niet zo koud meer is krijgt ze een 220 grams, in het voorjaar zonder deken en daarna 24/7 de wei in!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:03

Mijn hengstje heeft een heel dun velletje en heeft normaal ook een dikke winterdeken op (hoeveel grams???). Maar hij heeft het dan ook snel te koud. Bij mij thuis op stal hebben we een hoge nok en daardoor is de temperatuur op stal slechts een paar graden hoger dan buiten. Van de week vroor het 's avonds al tot -6 op stal. Ik heb toen toch, voor het eerst in 2 winters, een extra thermo deken opgelegd. Hij staat nu sinds zondag avond onder 2 dikke dekens maar hij heeft het zeker niet TE warm.
En het weer wat ze nog voorspellen voor de komende dagen doet mij toch ook besluiten om die dekens nog maar even te laten liggen tot het weer wat zachter wordt.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:50

Die van mij staat ook onder een 300 grams.
Toen het een maand geleden ofzo ook zo koud was heb ik er een fleece dekentje onder gedaan.

Lag ineens mijn winterdeken voor de box.
Ik nog denken hij heeft hem gesloopt, maar neej hoor hij heeft hem gewoon afgedaan.
Alles zat nog vast, de gespen en de buiksingels (heb geen bilriemen)

Ik de dekens er opnieuw opgedaan, dag erna lag mijn deken weer in de box weer helemaal dicht Lachen
Toen de fleece er maar weer onder uit gehaald en daarna heeft hij het niet meer gedaan Lachen

Hij had het gewoon warm dus hij dacht laat ik maar een deken uitdoen
ik heb gewoon een houdini paard Knipoog

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:01

lin_ schreef:
Toen het een maand geleden ofzo ook zo koud was heb ik er een fleece dekentje onder gedaan.

Ik nog denken hij heeft hem gesloopt, maar neej hoor hij heeft hem gewoon afgedaan.

Ik de dekens er opnieuw opgedaan, dag erna lag mijn deken weer in de box weer helemaal dicht Lachen
Toen de fleece er maar weer onder uit gehaald en daarna heeft hij het niet meer gedaan Lachen

Hihi, da's een slimmerik. Heb vroeger een pony gedacht die dat ook kon. Echt grappig. Geen idee hoe ze het doen maar het deken was nog voorzien van dichte singels en riemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:28

Het enige wat ik niet snap is dat het paard vaak tot zijn 3e jaar zonder deken buiten loopt en dan ineens een te dun vachtje of velletje heeft.

Vraag me af of dat soort paarden als veulen ook al een dekentje ophadden.

Vacht aanmaken verschilt gewoon heel erg per paard.

Verder vind ik de graadmeter aan de oren ook niet zo goed.
Een paard kan zijn oren als het ware afsluiten wardoor hij de warmte in zijn lichaam houd.
Ik wil wedden dat mijn fjord en hafiinger, beide met ijsberen vacht en 24 uur buiten, nu ook koude oren zullen hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:48

lin_ schreef:

Zo handig zown paard!! Die zorgt zelf wel dat ie het niet te warm heeft hahaha

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:11

Wij geloofden het eerst ook niet, maar het is echt waar.
ik heb een te slim paard Haha!