[Poll] Hoeven teren.. zin of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeven teren, zin of onzin?

Ja, teren is heel zinnig!
6 (9%)
Ja, teren is zinnig, maar niet te vaak.
21 (33%)
Nee, teren heeft geen nut.
10 (16%)
Nee, ik teer niet.
25 (40%)

Totaal aantal stemmen: 62

Dabo

[Poll] Hoeven teren.. zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:00

Zoals je poll al aangeeft.. Teren jullie de hoeven?
Dan de hele hoef? of alleen de zool?
En hoevaak teer je dan? Elke week? elke maand?

Of teer je niet? En waarom dan niet?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar veel wijzer word ik er niet van...

Lusitana

Re: [Poll] Hoeven teren.. zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:06

in Nederland, met paarden en ponies die ik s´winters ook in de wei had, deed ik het wel, om bacterien te doden en te voorkomen dat de hoeven te week werden. Maar, hier in zonnig Portugal nooit gedaan. Ik hoor nu ook geluiden dat het toch niet goed zou zijn, maar ik denk dat je het per geval moet bekijken. ik weet bv dat je bruine teer gewoon op een wond kan smeren, dus het is echt wel anti-septisch. Maar je kunt daarvoor ook gewoon pure honing gebruiken (dus niet wat je in een pot koopt, want daar zit suiker in).

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:08

Ik teer he-le-maal nooit Lachen Smeer verder ook niks op de hoeven. Puur omdat de hoeven van mijn pony gewoon heel erg sterk zijn. 3 keer per jaar naar de hoefsmid, soms zelf even een stukje bijvijlen. 1 keer per week voeten uitkrabben en klaar!

Makkelijk he Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:35

Ik teer de hoeven nooit omdat het in geval van gezonde hoeven niet nodig is. Heeft het paard daarentegen zachte hoeven van de nattigheid of last van rotstraal ofzo dan overweeg ik om te teren omdat het in die omstandigheden nodig kan zijn.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:40

Ik teer ALTIJD nadat de hoefsmid is geweest, dus die dag gelijk.

Als het droog weer is doe ik er hoefvet op.

En ook als het heel erg koud wordt teer ik dr hoeven, omdat er hier op het erf zout word gestrooit en dat ik de hoeven trekt Huilen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:42

Ik teer mijn pony ongeveer 1 keer per week/ 2 weken. Hij staat iedere dag op de wei en soms is dat best drassig. Ook wordt de boel snel zacht bij hem. Ik gebruik zo'n spuit en spuit dan de straal en dat lekt meestal uit naar de gehele hoef.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:09

in de zomer, omdat yaan zachte hoefjes heeft en snel rotstraal krijgt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:11

Ik teer nooit, domweg omdat het niet nodig is. Er is geen sprake van rotstraal of iets dergelijks, dus waarom dan teren?

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:30

ik teer de hoeven nooit omdat teer de hoeven afsluit. Zit er dan een bacterie in dan kan die niet meer weg.

Als de stralen te nat zijn ( nog geen rotstraal) dan gebruik ik hoef en zool.

bij rotstraal gebruik ik egyptische zalf die ik met watjes of stukjes touw tussen de stralen druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:33

als je je pony/paard natuurlijk bekapt worden de hoeven heel sterk. ik doe al mijn pony's zelf en ze hebben supersterke hoeven. hebben dus ook geen teer nodig. dit geld voor alle paarden en pony's...als je de hoeven maar goed bekapt dan worden ze vanzelf sterker

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:41

Ja, alle paarden worden hier met regelmaat en op advies van de smid geteerd!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:24

Op m'n stage worden de hoefjes van de shet bijna elke dag geteerd. Ze heeft hele zwakke hoeven maar door het teren worden ze sterker en merk je ook dat ze beter gaat lopen. Voor haar is het dus erg zinnig maar denk dat je het per paard appart moet bekijken of het wel of geen nut heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:31

Ik teer niet een keer in de zoveel tijd, maar als ik het nodig vind. Als de straal een beetje zacht wordt.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:42

Mijn hoefsmid zegt altijd tegen mij dat ik moet teren als ze de hele dag in een erg natte wei gaat anders zakken de hoeven als een pudding in elkaar.
Verder doe ik het nooit het sluit de hoef af, er kan geen vocht in of uit dat lijkt me niet slim om dat te vaak te doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:50

Ja ik teer de hoeven ook, maar heb niet een vast tijdsbestek. Ik druk wel altijd met watjes of iets het teer goed in de straal. in de zomer teer ik niet maar spuit ik elke dag de hoeven en de benen af en vet ze regelmatig omdat de hoeven snel droog worden. Hij is, nu die van de ijzers af is, veel sterkere hoeven gekregen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:55

briallen schreef:
ik teer de hoeven nooit omdat teer de hoeven afsluit. Zit er dan een bacterie in dan kan die niet meer weg.

Als de stralen te nat zijn ( nog geen rotstraal) dan gebruik ik hoef en zool.

bij rotstraal gebruik ik egyptische zalf die ik met watjes of stukjes touw tussen de stralen druk.

Egyptische zalf sluit ook af.
Verder, heb ik al gezegt, DOODT bruine teer bacteriën, dus niks opsluiten. Bovendien droogt het uit en de bacteriën die rotstraal veroorzaken, kunnen alleen in nattigheid overleven.

Daarom klopt die theorie dat teer slecht zou zijn imo niet.

Maar als er geen reden is om te teren, hoef je het niet te doen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:49

Ik teer nooit, het sluit de hoeven af en als het ergens op komt krijg je het er niet meer af. ik vind het gewoon zooi Clown
Er zijn nu veel betere producten voor de hoeven.
Verder is het wel goed als je paard rotstraal heeft.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:58

Ik teerde eerst wel de hoeven van mijn pony omdat hij rotstraal heeft. Nu heb ik een spuitbusje van de hoefsmid en dit werkt beter tegen rotstraal!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:37

Ik teer mijn pony nooit (op advies van mijn hoefsmid) Hij heeft weleens last van zachte stralen en dan heb ik hoof & sole hardener. Egyptische zalf heb ik ook wel gebruikt, maar spuitbus vind ik makkelijker.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:03

Thnxx iedereen voor je bijdrage.
Zoals verwacht schiet ik er nog steeds niet veel mee op. Zoveel mensen zoveel paarden, zoveel toepassingen Haha!

Ik wacht wel af hoe mijn paardje's hoeven zich houden in de Nederlandse prut Lachen En beslis dan of ik wat ga smeren of teren... Cool

thnxxx

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:10

De hoeven van mijn bijrijdpaarden worden niet geteerd. De hoeven zijn van zichzelf sterk zat, en naar mijn mening brengt teren daar niet veel voordeel aan. In de natuur worden de hoeven van wilde paarden tenslotte ook niet geteerd, en die lopen toch ook vrolijk door zonder problemen?
Mijn verzorgpaarden ondervinden er echt geen last van dat ze niet geteerd worden, en ik vind het maar grote troep dat teren Toch heb ik nooit problemen met de hoeven, de hoefsmid hoeft maar zelden te komen om bij te vijlen, en alles gaat goed Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:52

Mijn oude pony teer ik in de winter 1x in de 10 dagen ongeveer, op aanraden van de hoefsmid omdat zij vrij zachte hoeven heeft. Daarbij staan ze ook gewoon in de winter overdag in de wei die dus wat blubberig is.

Mijn jonge paard teer ik niet, omdat zij gewoon zulke goeie hoeven heeft dat ik me daar niet mee bemoei Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:38

ik teer de hoeven van mijn shetlander wel. die kunnen namelijk niet zoveel hebben. ze heeft al heeel vaak hoefbevanging gehad, en ik merk gewoon dat haar hoeven snel sponzig worden als de wei erg nat is. daardoor gaat ze verkeerd op de hoeven staan en jawel het eerste begin van de hoefbevanging is er.

ik doe het meestal 1 in de week. krab de hoeven uit, borstel er over heen zodat de viezigheid weg is, afdrogen met een handdoek, en teren maar. de hele hoef boven en onder. ik merk zefl dat dit echt goed helpt.

mijn paard teer ik nooit, die heeft hele gezonde hoeven. zomers heeft hij wel eens wat droge hoefjes en dan doe ik er wat vet op. vorig jaar had hij veel scheuren (door droogte) in zn hoeven, daar heb ik met een mes een kerfje in gezet (op aanraden van de hoefsmit hoor!!) zodta het niet verder scheurt en elke dag 'aofloopn' olie(=zeggen wij er in groningen tegen, maar in het nederlands zal het wel gewone vieze gebruikte olie zijn) gewoon wat mijn papa voor trekkers enzo gebruikt. zal wel raar klinken denk ik, maar het helpt super!! smeer ik gewoon op de bovenkant, en de scheuren zaten zo weer dicht. en zodra het over is stop ik erweer mee.

dus weten jullie dat ook weer....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:27

Ik teer nooit meer. De straal moet flexibel zijn, met teer zou je deze indrogen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:20

Ik teer nooit, heb wel een fles staan (is nog van de oude eigenaar, of heb ik hem bij mijn oude stal laten staan????)
In de zomer bij erg droog weer, gebruik een mengsel van zonnebloemolie met azijn. Dat gebruik ik alleen op de bovenkant van de hoef en de kroonrand. Bij de straal niet, want die wordt dan al snel te week.
Er zijn erg veel verschillende meningen over vetten en teren. Sowieso zorgt teer voor een afdekkende laag zodat er geen vocht in de hoeven kan trekken, Bij sommige paarden kan dat handig zijn, maar die van mij heeft eerder te droge voeten als te nat. Ik heb de hoefverzorger info gevraagd en die heeft het me afgeraden. Als ik goed resultaat zag met zonnebleomolie en azijn, kon ik dat wel gewoon gebruiken (met mate).