Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:50

Ik rij nu met een enkelgebroken D trens van rubber. maar mijn instructeur word gek van dat gepiep en geknars. Mijn paard kauwt er heel veel op.

Nu vroeg ik me af om een zachter bit te kopen. Maar wat is een zachter bit?

andrea16

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:04

Misschien zou je een dubbelgebroken bit kunnen proberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:09

Mijn paard loopt heel erg lekker op het bit wat ik nu heb.

Maar daar mag je toch geen wedstrijden mee starten (dressuur)?

Dus ik vroeg me af wat nu een lekker zacht bit is. (ik ben ook heel zacht met ,mijn handen) Maar voor het idee wil ik een zachter bit.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:15

Idd een dubbelgebroken bit, dat is zo wie zo een heel stuk vriendelijker voor je paard.. ivm notenkraak effect enzo Knipoog
Ik rij met een dubbelgebroken K&K ultra bit, echt geweldige bitten.
Mijn pony loopt erop en mijn paard, twee heel verschillende paarden maar ze lopen er allebei geweldig op.
De bitjes kosten wel wat maar dat heb je ook iets, en een bit is een communicatie middel, dus heel belangrijk!

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:20

mischien kan je een bit kopen met een rubber laagje erom heen, dan hoor je niks meer!!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:24

soko schreef:
mischien kan je een bit kopen met een rubber laagje erom heen, dan hoor je niks meer!!

rubber is helemaal niet vriendelijker! ga maar eens met een rubber bit over je arm heen.. voelt dit fijn? nee, van rubber kun je zelfs brandwonden krijgen, dus ga maar na.
je paard zal dus ook wel niet erg blij worden met zon bit in zijn mond.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:00

eefjuh112 schreef:
soko schreef:

rubber is helemaal niet vriendelijker! ga maar eens met een rubber bit over je arm heen.. voelt dit fijn? nee, van rubber kun je zelfs brandwonden krijgen, dus ga maar na.

Huh is dat zo?

Mijn paard loopt heel goed op een rubberbit hij kauwt er heel veel op. Ik dacht juist dat rubber zachter was voor de mond. En dat het kauwen bevorderde. Nou dan stap ik maar gelijk over. Rij ik wel even tijdelijk met een enkelgbroken watertrensje heb nu niks anders wat hem past.

Mijn vriendin heeft een k en k bit die ik kan krijgen. Dat is gelukkig zo opgelost.

K&K zijn dus de vriendelijkste bitten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:26

Als je paard er goed op loopt, waarom zou je dan een ander bit nemen, met het risico dat je paard hier mischien minder op gaat lopen.
Als ik het goed begrijp wil je je paard iets anders aansmeren omdat je instructeur er gek van wordt, ten nadele van je paard.
Ik rij ook met een piepend bit, zelf hoor ik het niet, maar ik zou niet een ander bit nemen omdat iemand anders er last van heeft.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:38

Vajramani schreef:
Als je paard er goed op loopt, waarom zou je dan een ander bit nemen, met het risico dat je paard hier mischien minder op gaat lopen.
Als ik het goed begrijp wil je je paard iets anders aansmeren omdat je instructeur er gek van wordt, ten nadele van je paard.
Ik rij ook met een piepend bit, zelf hoor ik het niet, maar ik zou niet een ander bit nemen omdat iemand anders er last van heeft.

_/-o_ amen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:10

Vajramani schreef:

Niet alleen daarom. Ik heb begrepen dat rubber niet zo vriendelijk is. En alleen tijdelijk gebruikt word voor paarden die hard in hun mond zijn. Mijn paard is niet hard in zijn mond. En ik had dit bit genomen omdat ik dacht dat dat een zacht bit is. Wat het dus niet blijkt te zijn. Ik wil gewoon een zachter bit. Dat is toch niet ten nadele van mijn paard? Lijkt me alleen maar fijner voor hem.

Oke had ik het duidelijker moeten formuleren. Maar mijn instructeur word er ook gek van dat gepiep. En wil mij ook liever met een ander zachter bit zien rijden.

Mag je trouwens wel starten met dressuur met een rubber bit?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:14

eefjuh112 schreef:
soko schreef:

Je arm is niet nat een paardenmond wel, het speeksel is smering en het voelt dus heel anders. Bovendien is de huis van je arm niet echt te vergelijken met wat je in een mond vind. Geen goede vergelijking.

Maar wat een gezeur, als je paard er blij mee is, wat heeft het geluid er dan mee te maken? instructeur went er maar aan!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:17

Nog een keer. Ik wil een zachter bit voor mijn paard. Wat ik hier boven ookal getikt hebt.
Het gaat niet alleen om mijn instruteur. Ik wil dat mijn paard ook op een bit reageert die heel zacht inwerkt.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:12

[/quote]
Je arm is niet nat een paardenmond wel, het speeksel is smering en het voelt dus heel anders. Bovendien is de huis van je arm niet echt te vergelijken met wat je in een mond vind. Geen goede vergelijking.

Maar wat een gezeur, als je paard er blij mee is, wat heeft het geluid er dan mee te maken? instructeur went er maar aan!
[/quote]
je arm is idd een slecht voorbeeld Knipoog maar een rubber bit is niet vriendelijker! als de zoekfuctie het deed kon je het wel vaker vinden..
als je paard heel veel speeksel produceert kan het geen kwaad.
maar ik zou het niet ik de mond van mijn paard hangen..[/quote]

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 11:55

eefjuh112 schreef:

[/quote]
je arm is idd een slecht voorbeeld Knipoog maar een rubber bit is niet vriendelijker! als de zoekfuctie het deed kon je het wel vaker vinden..
als je paard heel veel speeksel produceert kan het geen kwaad.
maar ik zou het niet ik de mond van mijn paard hangen..
[/quote][/quote]'

Ja die stomme zoekfunctie. Ik mis hem echt.

Ik heb gister zitten kijken op knhs en het reglement. Rubberen bitten mogen wel. Maar geen D trens. Dan moet ik toch een ander bit hebben.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:58

Een dubbelgebroken bit is niet altijd zachter, hoewel veel mensen dat wel denken. Het ligt aan de olijf ( tussenstukje ) of het zachter is, je hebt ook van die platte stukjes, die zijn scherper dan een enkelgebroken dikke trens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:59

SANEX schreef:
Een dubbelgebroken bit is niet altijd zachter, hoewel veel mensen dat wel denken. Het ligt aan de olijf ( tussenstukje ) of het zachter is, je hebt ook van die platte stukjes, die zijn scherper dan een enkelgebroken dikke trens.

Dus dan zou een dubbelgeboken met zon'n bol tussenstukje wel zacht zijn? Ik denk erover om een K&K bit aan te schaffen. Ze zijn alleen best prijzig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:14

Ik heb een leren bit. Echt super zacht voor de mond. Het is flexibel, daardoor vormt hij zich naar de mond en drukt het nergens. Kan me zo voorstellen dat het ook een stuk lekkerder is als ze erop kauwen. En er zit een kinriempje aan waardor hij heel rustig in de mond ligt.
Helaas heeft het toch een nadeel: je mag er niet mee starten, dus dan doe ik het oude bit in.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:00

In paard en co van deze maand, dat blaadje wat je gratis krijgt als je lid bent van de KNHS of als je een ruiterpasport hebt (weet ik niet meer), staat een artikeltje over bitten door een deskundige geschreven. En daar staat in dat een dubbelgebroken bit het zachtst is voor een paardenmond omdat er dan minder tongweerstand is.

Dus dat geeft meteen ongelijk aan degenen die zeggen dat een dubbelgebroken bit ook slecht is. Daarnaast word er gezegd dat een dik bit altijd het vriendelijkst is. Hoe kleiner het bit hoe onvriendelijker.

Jive heeft een dubbelgebroken watertrens en zit er vaak op te knabbelen. Heb geen last van gepiep en hij loopt er echt heel goed op.

Ik hoop dat ik je hierbij een beetje heb geholpen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:01

kleiner moet dus dunner zijn. sorry Bloos

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:03

Lous schreef:
In paard en co van deze maand, dat blaadje wat je gratis krijgt als je lid bent van de KNHS of als je een ruiterpasport hebt (weet ik niet meer), staat een artikeltje over bitten door een deskundige geschreven. En daar staat in dat een dubbelgebroken bit het zachtst is voor een paardenmond omdat er dan minder tongweerstand is.

Dus dat geeft meteen ongelijk aan degenen die zeggen dat een dubbelgebroken bit ook slecht is
. Daarnaast word er gezegd dat een dik bit altijd het vriendelijkst is. Hoe kleiner het bit hoe onvriendelijker.

Dus alles wat in een paardenblaadje staat is waar ?
Mensen die voor dergelijke paardenblaadjes schrijven ( en ik heb 'm ook in huis gehad vandaag ) weten ook niet alles en dat ze schrijven wil niet zeggen dat alles wat ze opschrijven ook de enige waarheid is

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:16

eefjuh112 schreef:
soko schreef:

Ik bedoel zo'n bit met zo'n ZACHT, GLAD wit laagje eroverheen, en dat doet HELEMAAL geen zeer als je daarmee over je arm gaat.
Daar zijn ze nou juist voor gemaakt..
Bietje nadenken en respect tonen kan geen kwaad hoor.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:34

Deskundigen hebben meestal wel gelijk en hebben er ook ervaring mee. Het hoeft niet de enige waarheid te zijn, maar voor het grootste gedeelte wel. Mijn paardje doet het heel goed op zijn bit, dus die heb ik ook als tip gegeven.

Gewoon uit proberen dus.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:00

Thanks

Ik zag bij Hypodrama dat ze een bit hadden van koper (geloof ik) dubbelgebroken en dik. watertrens Die leek me wel wat koste geloof ik 40 euro.

Maar toen zag ik ook zo'n happy mouth bit dubbelgebroken watertrens. Die leek me ook wel fijn voor hem. lekker smaakje en van kunsttof.

maar wat is dan beter.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:07

wat een gekibbel hier.
elk paard loopt anders op een bit. ene paard heeft scherp bit andere zacht bit,rubber,leer,ijzer,koper,goud enz enz enz.
bij elk paard is het anders.ga nou niet direct dure bitten kopen. kijk eerst in je omgeving of iemand zo'n bitje heeft. probeer het uit is het niks, niet kopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:16

Ik vind het heel lastig.

Ik heb nu een rubberen d trens. Maar ik geloof dat je daar geen dressuurwedstrijden mee mag rijden. Dan zou ik toch iets anders moeten proberen.

Ik heb hem vandaag gelongeerd met een enkelgebroken watertrens en daar liep hij ook goed op. Alleen dat bitje was iets te klein.

Kan een paard van 1.62 maat 14.5 hebben?