Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelletje

Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:10

Mijn stalgenoot zeurde dat ik mijn paarden vaker 'vrij' moet geven,ik rijd elke dag op ze.Af en toe komt er iets tussen,dat ik niet kan.Dit vind ik gewoon normaal hoor.Wat vinden jullie?Hebben jullie (verzorg)paarden ooit vrij ofzo?
Mijn stalgenoot rijd 5 dagen per week,omdat ze vind dat ze anders overbelast zijn.Wat ik dus mega onzin vind Haha!

Lenneke_

Re: Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:15

Een paard heeft geen vrij in de zin van de hele dag niks doen nodig. Dit is zelfs slecht, het zijn bewegingsdieren en in verhouding met wat wat ze in de natuur doen is een uurtje rijden per dag al weinig. In de natuur leggen ze al grazend hele kilometers af en dit 23 uur per dag.

Het kan wel goed zijn voor een paard om eens een dagje wat rustiger te doen. Dus geen zware training, maar een lekkere buitenrit ofzo. Dit is zeker goed om overbelasting te voorkomen en ook heel goed voor het geestelijke welzijn van het paard.

Het is dus maar net wat je onder een "dagje vrij" verstaat. Een dag op stal laten staan is dus NIET goed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:21

op dinsdag is bij ons de stal gesloten en mag je alleen maar even komen om je paard los te gooien. Verder krijgt ie elke dag beweging maar wel met zo veel mogelijk afwisseling. Dus niet alleen maar rijden in de bak.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:22

Mijn paard is heeeeeeeeeeeeeel vaak "vrij". Maar niet in de zin dat ze dan de hele dag op stal staat. Dat kan namelijk alles behalve goed zijn. Ze staat in de zomer 24/7 op het land en in de winter overdag. In de winter kom ik wel elke dag om te poetsen, te wandelen en soms te rijden. In de zomer kom ik wel eens een dag of twee niet omdat ze dan gewoon lekker buiten staat en voldoende beweegt.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:29

Ik ben er elke dag, maar rijdt niet elke dag.

Ik merk aan Lady dat ze dat helemaal niet leuk vindt. Ik rij meestal 2 a 3 dagen achter elkaar, dan een dag iets anders (wandelen/longeren/buitenrit) en dan weer twee à 3 dagen rijden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:31

Mijn bijrijdpaard heeft meestal wel 1 of 2 vrije dagen, dan mag ze los of de stapmolen in of we gaan een heel stuk buiten wandelen.. Ik vind dit genoeg voor dit paard, want het paard barst van de energie..

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:33

Ja, mijn paard heeft vaak genoeg een dagje vrij.
Vrij houdt dan in longeren (niet bijgezet, maar alleen aan lijntje), stapmolen, aan de hand wandelen of losgooien/paddock.
Vrij betekent dus niet op stal staan, maar ook zeker niet werken.

Voor die dieren ook wel fijn eens wat anders Lachen

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:52

Ze hebben nooit echt vrij maar ik doe dan gewoon wat anders. Meestal rij ik voordat ik de bak in ga al een kwartiertje buiten. Als ik niet rij staat ze los in de bak maar dan moet ze wel minimaal ander half uur los staan van mij Bloos . En soms gewoon een lekkere lange buitenrit. Ze staat ook wel eens voor de wagen.

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:06

Na een wedstrijd gereden te hebben, geef ik mijn paard de volgende dag rust, d.w.z geen training.
Ik zet hem dan wel even in de bak, of longeer hem.
Als ik geen wedstrijd in het weekend heb, rijd ik hem ongeveer 5 dagen, en geef hem een dag rust.
Mijn paard staat nooit een hele dag op stal, dat vergeeft hij mij niet denk ik;).

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:07

wees niet bang..dat doe ik ook hoor.. het is alleen maar goed voor ze.. dan kunnen ze lekker de beentjes strekken en staan ze ook wat vrolijker op stal omdat ze op wei eigenlijk niks doen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:15

Auky heeft iedere dinsdag een 'rustdagje' ..
Dit betekent gewoon de wei op en niet gereden en/of gelongeerd worden.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:20

Mijn paard krijgt zoizo maandag en donderdag vrij. Ze staat heel de week op de wei, dus vrij betekend gewoon lekker heel de dag op de wei staan en niet moeten rijden, wandelen of longeren. Maar beweging heeft ze dan dus wel. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:24

Anouar15 schreef:
Een paard heeft geen vrij in de zin van de hele dag niks doen nodig. Dit is zelfs slecht, het zijn bewegingsdieren en in verhouding met wat wat ze in de natuur doen is een uurtje rijden per dag al weinig. In de natuur leggen ze al grazend hele kilometers af en dit 23 uur per dag.

Ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder 'niks doen'. Een hele dag op stal staan (lees: als je hem een dag op stal laat staan, wordt dat in totaal al snel 48 uur) lijkt me idd niet echt aan te raden. Mijn paard krijgt af en toe een dagje vrij waarbij hij lekker buiten in de wei of paddock loopt. Vooral als-ie een lange endurancewedstrijd achter de rug heeft. Kan hij even tot rust komen, zowel geestelijk als lichamelijk. En dan na een paar dagen weer met een fris koppie en een fris lijf aan de slag. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-02-05 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:25

Kane heeft altijd 1 dag vrij en soms 2 , ligt er net aan hoe het is op mijn werk Lachen

Maar hij staat wel altijd overdag buiten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:32

Ik heb jaren lang 5 dagen per week gereden, 1 dag gelongeerd en 1 dag mijn paard uitbesteed. met andere woorden: geen dag 'vrij', behalve als ik een keer niet kon vanzelf - wat toch wel eens voorkwam.
Paarden stonden 's zomers een halve dag in de wei, 's winters kwamen ze (meestal) een uurtje in de paddock. Paard deed het er goed op.

Nu heb ik alles thuis, paarden staan de hele dag in de wei. In het begin hield ik m'n oude ritme nog wel vol, maar ondertussen rijd ik (nog maar) 4 of 5 keer in de week. Eigenlijk merk ik met rijden geen verschil, paard doet het ook hier goed op.

Wat gezegd is over dat je paard er wel iedere dag uit moet, is natuurlijk waar. Als je paard er niet uit komt en jij komt 'een dagje' niet, dan betekent dat meestal dat je paard +/- 48 uur op stal staat. Dat is fysiek en geestelijk wel erg ongezond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:40

mijn oudje rijd ik af en toe, maar ze loopt ook dag en nacht buiten dus loopt best veel. Mijn fjord wordt wel dagelijks of bijna dagelijks gereden, als hij vrij hebt loopt hij evengoed nog veel, staat ook dag en nacht buiten

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:03

nou.. ik rij als ik zin heb Haha! en als ik geen zin heb, gaat ze lekker naar buiten of ga ik VD'en of wandelen ofzo..
ze krijgt elke dag genoeg beweging, maar ik rij meestal maar 2-3 keer in de week..
Mijn pony is dressuur nogal snel zat, en daar word het ook niet beter op.. en springen kan nu niet ivm de blubber bak.. ik probeer gewoon zoveel mogelijk elke dag wat anders te doen..

dus, nou "vrij" heeft ze niet, maar ik denk ook niet dat ze dat kent Haha! vrij is voor haar elke dag wat anders doen Haha! aangezien ze nogal snel verveeld is Gestoord

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:16

Mijn pony heeft altijd op vrijdag vrij!! Zelf wordt je ook gek als je 7 dagen per week in de sportschool loopt.

Soms heeft hij nog een extra dag vrij als dat zo uit komt.

Onze paarden komen iedere dag buiten van s ochtends tot een uurtje of 5 einde van de middag.

De overige dagen rij ik niet altijd. soms longeren of lekker los in de bak.
En 1 a 2 dagen lekker naar buiten alles uitgaloperen!!!!even ontladen!!! Knipoog

Onze paarden komen iedere dag buiten van s ochtends tot een uurtje of 5 einde van de middag.
En in de zomer staan ze 24 uur per dag buiten. Dan laat ik hem ook 3 weken met rust. Mag hij lekker PAARD zijn. Pling

Gr. Michelle

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:19

Mijn paard heeft ongeveer om de dag vrij omdat ik en weinig tijd heb momenteel en hij afgelopen jaar een zware en langdurige blessure heeft gehad. Hij is pas 2/3 maanden weer aan het werk dus ik doe nog rustig aan..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:21

Antoinette schreef:
Ja, mijn paard heeft vaak genoeg een dagje vrij.
Vrij houdt dan in longeren (niet bijgezet, maar alleen aan lijntje), stapmolen, aan de hand wandelen of losgooien/paddock.
Vrij betekent dus niet op stal staan, maar ook zeker niet werken.

Voor die dieren ook wel fijn eens wat anders Lachen

idem bij maddox

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:22

Die van mij heeft zo'n 1/2 keer per week vrij, hangt ervanaf wat ik alleemaal te doen heb die week.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:41

Woes heeft de afgelopen 3 maanden vrij gehad..
Ivm verhuizing enzo had ik weinig puf om hem te trainen wel is hij elke dag gewoon buiten geweest in de paddock of in de bak.
Ik vindt het zelf goed om een jong paard een poosje vrij af te geven (woes word 6) dan kunnen ze weer "bijkomen" en ja Met woes merkte ik gewoon dat hij er ondanks de afwisseling niet veel lol in de training meer zag..
En zodra ik nu met zijn zadel en hoofdstel de box in kom gaan de oortjes naar voren en hapt hij naar zijn bit..
En als hij gewoon in training staat train ik hem niet 7 dagen in de week, er zit regelmatig om de zoveel dagen een dagje "vrij" tussen..Dit afhankelijk aan hoe hij tijdens het werk voelt.
Hij komt zowiezo elke dag buiten weer of geen weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:53

Mijn pony heeft al een paar maanden vrij door een blessure (van mij, niet de pony).
Gelukkig staat hij altijd buiten en kan hij genieten van zijn grootste hobby, eten!!
Ook kan hij nu even bijkomen van het inrijden van afgelopen zomer, maar zodra het beter weer wordt en mijn blessure genezen is gaan we weer rustig aan het werk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:20

Mijn pony heeft normaal gesproken elke week 1 dag vrij, soms meer.
Hij komt in de winter de hele dag buiten en zomers dag en nacht.
Kan hij weer lekker fris beginnen.
Helaas heeft hij nu 3 maanden stalrust, geen rijden dus, maar voor mijn paard veel zwaarder.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:25

Die van mij heeft 3 dagen per week vrij. Het liefst zal ik er 6 dagen per week op, maar dat wil op het moment niet meer vanwege mijn werk. Toen ik dat nog wel deed trainde ik maar 3 dagen echt volop. De andere dagen gingen we lekker naar buiten of alleen wat loswerken. Ik rijd nu 2 dagen per week volop en de andere twee naar buiten. Simpelweg omdat ik anders een erg chagerijnig paard krijg Haha!

Ze staat wel gewoon hele dagen buiten. Een paard de hele dag op stal is gewoon slecht voor je paard, dat valt ook niet onder 'vrij' zijn imo.