Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
meisje333 schreef:Ik heb bij mijn paard een tijdje sirocco (of zoiets) over het stro gegooid. Normaal gesproken doen ze dit over aubiose zodat ze de aubiose niet eten.
Sirocco is in iedergeval niet schadelijk voor je paard als ze het wel eten, het is een soort zeewier waarvan ze de geur niet zo lekker vinden en het daardoor niet eten.
sandr0 schreef:roggestro heeft bij mijn paard geholpen. Hij eet alleen nog maar de kopjes eraf en de rest laat ie liggen. Met gewoon stro haalde ik het ergste vies er uit , dan het gebruikte stro mixen met het nieuwe waardoor dat dus ook een beetje "vies"word.
Nu ik roggestro gebruik is hij de volgende dag zelfs nog een beetje schoon en ligt er bnog stro in zijn box. Voorheen was dat dus alleen maar stront en kale grond. Dus bij mijn paard is roggestro zeker een succes.
nano schreef:meisje333 schreef:Ik heb bij mijn paard een tijdje sirocco (of zoiets) over het stro gegooid. Normaal gesproken doen ze dit over aubiose zodat ze de aubiose niet eten.
Sirocco is in iedergeval niet schadelijk voor je paard als ze het wel eten, het is een soort zeewier waarvan ze de geur niet zo lekker vinden en het daardoor niet eten.
waar kun je dat krijgen?
Citaat:Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet altijd het beste.
De voordelen van een kale betonbodem willen we je niet onthouden:Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttigere zaken voor je paard.
Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.
Kendra schreef:maar goodness, wat een vreemd verhaal van die paardnatuurlijk-site. Is waarschijnlijk niet bedoeld voor paarden die veel op stal staan, maar voor schutstallen? Zie mijn paarden toch nog steeds het liefst in een stal met een dik pak stro, op zo'n kale bodem wordt het toch wel een klieder bedoening, veel te glad, vies, paarden krijgen veel sneller leggers - enfin, vreemd advies.
nano schreef:
en ik heb me laten vertelen dat paarden er koliek van kunnen krijgen
Toydoll schreef:Als mijn ponys op stal staan, dan staan ze op een kale bodem...
Dat dit misschien ook wel beter is las ik op de site van paardnatuurlijk.nl:Citaat:Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet altijd het beste.
De voordelen van een kale betonbodem willen we je niet onthouden:Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttigere zaken voor je paard.
Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.
Toydoll schreef:Citaat:Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet altijd het beste.
sandr0 schreef:
laat ik er vanuit gaan dat het inderdaad beter is voor de hoeven ( dat zou het enige voordeel zijn voor het paard en beter voor de luchtwegen zoals het hierboven beschreven staat), de rest zijn "voordelen "voor de eigenaar. De nadelen staan er helaas niet bij:
-meer kans op uitglijden van je paard
- verveling
- doorliggen,ligplekken
- niks te knabbelen
Mijn idee is het dus niet. Ik vind dat mijn paard wel wat te knabbelen mag ehbben en er lekker bij mag staan op een strobedje waar ie lekker in kan liggen rollen/slapen. En dan vertil ik me maar aan dat zware doorweekte stro ( zoals staat beschreven) maar voor mijn gevoel staat ie r dan wel wat diervriendelijker bij. Wel zou beton vloer bekleed kunnen worden door rubberen matten. Dan wel wat stro en voldoende hooi voor knabbelen en vulling maar daar zou ik me nog bij neer kunnen leggen al heeft t niet mijn voorkeur
Toydoll schreef:sandr0 schreef:
laat ik er vanuit gaan dat het inderdaad beter is voor de hoeven ( dat zou het enige voordeel zijn voor het paard en beter voor de luchtwegen zoals het hierboven beschreven staat), de rest zijn "voordelen "voor de eigenaar. De nadelen staan er helaas niet bij:
-meer kans op uitglijden van je paard
- verveling
- doorliggen,ligplekken
- niks te knabbelen
Mijn idee is het dus niet. Ik vind dat mijn paard wel wat te knabbelen mag ehbben en er lekker bij mag staan op een strobedje waar ie lekker in kan liggen rollen/slapen. En dan vertil ik me maar aan dat zware doorweekte stro ( zoals staat beschreven) maar voor mijn gevoel staat ie r dan wel wat diervriendelijker bij. Wel zou beton vloer bekleed kunnen worden door rubberen matten. Dan wel wat stro en voldoende hooi voor knabbelen en vulling maar daar zou ik me nog bij neer kunnen leggen al heeft t niet mijn voorkeur
Ik denk dat we alleen een dik pak stro in de stal leggen omdat wij dat ook zouden willen als we in een stal zouden moeten staan.. omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...
Alleen wordt er vergeten dat paarden normaal niet liggend slapen, erger nog, ze slapen normaal niet eens snachts... Paarden die dag en nacht in het land staan, 'slapen' juist overdag, maar ze liggen nooit (als ze gaan liggen is er meestal iets goed mis) en snachts gaan ze grazen....
Dus in wat die 'mafkees' zegt zit wel wat logica, alleen heeft hij er niet bij nagedacht dat paarden die altijd op stal staan, zich snachts misschien wel anders gedragen omdat ze nou eenmaal niet de keuze hebben...
Maar wat je al zegt, glad is het niet als je rubber tegels gebruikt, om wat te knabbelen en verveling tegen te gaan leg je alsnog wat stro/hooi in een hoekje, en liggen, ja ik weet dus niet hoeveel stal paarden ook werkelijk liggen? Ik denk dat ik nu een interessant onderzoek kan gaan starten...
Ik zet gewoon al mijn ponys op een andere bodembedekker, ben nou toch wel erg benieuwd geworden
Citaat:omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...
Alleen wordt er vergeten dat paarden normaal niet liggend slapen, erger nog, ze slapen normaal niet eens snachts... Paarden die dag en nacht in het land staan, 'slapen' juist overdag, maar ze liggen nooit (als ze gaan liggen is er meestal iets goed mis) en snachts gaan ze grazen....
jessy schreef:Citaat:omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...
Paarden kennen 2 soorten slaap: Bij de eerste soort blijven ze staan, zetten ze hun schouder "op slot" zodat ze niet vallen, 1 been in rust, en doezelen ze alleen een beetje. Maar een paard heeft ook een bepaalde hoeveelheid REM-slaap nodig (dit is de 2e soort slaap). Hierbij gaan ze languit liggen en vallen ze in een diepere slaap. Als je goed kijkt naar de dichte ogen van een paard in REM slaap, zie je deze snel heen en weer bewegen achter het ooglid. REM staat nl. voor Rapid Eye Movement (snelle oog beweging).
In de natuur is het gebruikelijk dat andere leden van de kudde de omgeving in de gaten houden (predatoren) als er individuen in REM-slaap zijn. Deze kunnen dan de slapende individuen wekken mocht er gevlucht moeten worden. Ook in de natuur is het zo dat paarden de plek waar ze gaan liggen zorgvuldig uitkiezen, niet te nat of te hard. Een kale betonvloer vindt een paard echt niet ideaal.
's Nachts slapen heeft in de natuur als nadeel dat predatoren moeilijker te zien zijn en dat er dus (te) laat gewaarschuwd kan worden. Dit is nadelig voor een slapend individu dat dan nog helemaal moet wakker worden en opstaan. Paarden op stal passen zich vaak aan, en slapen wanneer het rustig is dus 's nachts.
Over het stroprobleem: probeer eens wat houtmot door het stro te mengen, dan hoef je minder stro te gebruiken (en wat er niet ligt, kan ook niet opgegeten worden) en ligt Brandy toch lekker droog.
Groetjes van Harry de buurman (die ook op mot + stro staat omdat hij anders zijn stal leegeet)
nano schreef:ah..dank je voor de tip..ik ga het zeker proberen.. kun je dat gewoon bij randzijn ofzo halen?