te veel stro eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

te veel stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:12

paard eet te veel stro wat nu?
ze word er best wel erg dik van.
en ik heb me laten vertelen dat paarden er koliek van kunnen krijgen
wat kan ik er aan doen dat ze minder stro eet?

snuffel

Re: te veel stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:18

Als je paard er gevoelig voor is, kan deze er inderdaad koliek van krijgen. Ik spreek uit ervaring: die van mij is er gevoelig voor en heeft nu al 4 keer verstoppingskoliek gehad. Om het tegen te gaan, hield ik mijn stal viezer. En dat leek een tijd te helpen. Tot ongeveer een maand geleden. Daarom heb ik hem nu op koolzaadstrohaksel (Rapsodie) staan. Daar eet hij niet van. En dan leg ik wat strootjes in zijn stal, zodat hij nog wel wat kan knagen, maar dan gedoseerd.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:21

je kunt ook vals gebruiken dai is zo iets als (wat de vorige zei) en dat kun je lang laten liggen wel 14 weken mar je moet er wel elke dag de stront uit halen en eens in de 3 dagen wat vlas bij strooien

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:25

Misschien helpt het als je een beetje biks en muesli op de grond strooit. Elke keer een beetje minder doen en kijken of ie het nog doet.

Misschien dat het helpt

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:31

tabasco eroverheen strooien dat doen ze in de landbouw over gewassen waar knaagdieren aan eten. Het is niet giftig maar het prikt heel erg. ik weet niet waar je het kan kopen...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:05

zeker geen tabasco over je stro strooien als je als je paard in dat stro gaat liggen hij krijgt jeuk en bijt zich wat denk je dan dat er dan gaat gebeuren?
zorgen dat er een bodem bedekking in ligt waar hij niet van gaat eten.
stro is natuurlijk voedsel voor hem of haar, dus kan je inderdaad denken aan vlas of heneparde, bij de heneparade heb te een middel die over de bodem bedekking heen gan gieten zodat het paard er niet meer van eet.
wij zelf gebruiken heneparade we hebben 30 paarden op deze bodem bedekking staan, ze eten er wel iets van maar echt koliek hebben we er nog nooit van gehad.( wij gebruiken het middel dat je er over kan gieten niet)

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:16

Ik heb bij mijn paard een tijdje sirocco (of zoiets) over het stro gegooid. Normaal gesproken doen ze dit over aubiose zodat ze de aubiose niet eten.
Sirocco is in iedergeval niet schadelijk voor je paard als ze het wel eten, het is een soort zeewier waarvan ze de geur niet zo lekker vinden en het daardoor niet eten.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:18

had ik ook. geen duidelijk antw. gekregen alleen dat het goed is. (dus niet) oplossing: roggestro. hebben wij ook, je bespaart er stro mee, is iets duurder dan gewone maar er zit meer in. echt een tip!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:26

meisje333 schreef:
Ik heb bij mijn paard een tijdje sirocco (of zoiets) over het stro gegooid. Normaal gesproken doen ze dit over aubiose zodat ze de aubiose niet eten.
Sirocco is in iedergeval niet schadelijk voor je paard als ze het wel eten, het is een soort zeewier waarvan ze de geur niet zo lekker vinden en het daardoor niet eten.

waar kun je dat krijgen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:28

roggestro heeft bij mijn paard geholpen. Hij eet alleen nog maar de kopjes eraf en de rest laat ie liggen. Met gewoon stro haalde ik het ergste vies er uit , dan het gebruikte stro mixen met het nieuwe waardoor dat dus ook een beetje "vies"word.

Nu ik roggestro gebruik is hij de volgende dag zelfs nog een beetje schoon en ligt er bnog stro in zijn box. Voorheen was dat dus alleen maar stront en kale grond. Dus bij mijn paard is roggestro zeker een succes.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:32

sandr0 schreef:
roggestro heeft bij mijn paard geholpen. Hij eet alleen nog maar de kopjes eraf en de rest laat ie liggen. Met gewoon stro haalde ik het ergste vies er uit , dan het gebruikte stro mixen met het nieuwe waardoor dat dus ook een beetje "vies"word.

Nu ik roggestro gebruik is hij de volgende dag zelfs nog een beetje schoon en ligt er bnog stro in zijn box. Voorheen was dat dus alleen maar stront en kale grond. Dus bij mijn paard is roggestro zeker een succes.

ja zeker weten. dat raad ik je dan ook aan!!!

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:50

nano schreef:
meisje333 schreef:

waar kun je dat krijgen?

Bij ons in de buurt kan je het kopen bij degene die ook aubiose verkoopt, maar dan moet je maar even rond vragen in de buurt bij mensen die voer en bodembedekkers verkopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:19

Als mijn ponys op stal staan, dan staan ze op een kale bodem...
Dat dit misschien ook wel beter is las ik op de site van paardnatuurlijk.nl:

Citaat:
Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet altijd het beste.

De voordelen van een kale betonbodem willen we je niet onthouden:

Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
    Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
    Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
    Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
    Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttigere zaken voor je paard.

Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:24

Op zaagsel zetten ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:43

Wat grappig dat zoveel mensen nu roggestro strooien. Wij doen dat ook sinds een jaar en het is werkelijk geweldig, ze eten er haast niks van. Ik heb trouwens gelezen dat meestal niet het stro-eten zelf, maar het te veel stilstaan op stal de oorzaak is van dit soort koliek, dus misschien is meer weidegang/beweging ook een mogelijkheid?

@ Bijna off topic, maar goodness, wat een vreemd verhaal van die paardnatuurlijk-site. Is waarschijnlijk niet bedoeld voor paarden die veel op stal staan, maar voor schutstallen? Zie mijn paarden toch nog steeds het liefst in een stal met een dik pak stro, op zo'n kale bodem wordt het toch wel een klieder bedoening, veel te glad, vies, paarden krijgen veel sneller leggers - enfin, vreemd advies.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:10

Kendra schreef:
maar goodness, wat een vreemd verhaal van die paardnatuurlijk-site. Is waarschijnlijk niet bedoeld voor paarden die veel op stal staan, maar voor schutstallen? Zie mijn paarden toch nog steeds het liefst in een stal met een dik pak stro, op zo'n kale bodem wordt het toch wel een klieder bedoening, veel te glad, vies, paarden krijgen veel sneller leggers - enfin, vreemd advies.

Ja toen ik het las vondt ik het wel vrij logisch maar ik miste idd het stukje als ze erin gaan liggen... mijn ponys liggen eigenlijk nooit...alleen als ze rollen.. maar in een stal misschien krijgen ze die neiging wel omdat ze zich vervelen... Maar glad en vies, het is alleen glad als ze ijzers dragen, en dat zou ik zoiezo al nooit doen, en vies, het is viezer met stro, want alle viezigeid trekt daar lekker in en als je dan ook nog een dik pak stro hebt staan die paarden dus de hele dag in een pak vol urine en andere troep, dus ja een kale bodem lijkt me dan wel beter, je veegt het zo schoon.... Maar een dip pak stro lijkt me zoiezo erg slecht... moet je jezelf voorstellen dat je de hele dag op een dik pak stro staat, het zakt ongelijk in, ik krijg al last van me knieen enzo bij de gedachte... Als je bedenkt hoe zwaar dat loopt als je een stal in moet....
Maar goed natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening en dat vindt ik niet erg.. maar t misschien is het idd een advies op je paard wat meer buiten te zetten? zet hem anders op rubber matten, is niet glad, iets zachter en houd wat meer warmte vast, als ie ook echt gaat liggen?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:11

nano schreef:

en ik heb me laten vertelen dat paarden er koliek van kunnen krijgen

Een paard kan van alles koliek krijgen, hangt enkel van de mate af.

Gewoon krulletjes gebruiken, of vlas....
How hard is that?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:22

Toydoll schreef:
Als mijn ponys op stal staan, dan staan ze op een kale bodem...
Dat dit misschien ook wel beter is las ik op de site van paardnatuurlijk.nl:

Citaat:
Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet altijd het beste.

Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
    Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
    Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
    Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
    Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttigere zaken voor je paard.

Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.

laat ik er vanuit gaan dat het inderdaad beter is voor de hoeven ( dat zou het enige voordeel zijn voor het paard en beter voor de luchtwegen zoals het hierboven beschreven staat), de rest zijn "voordelen "voor de eigenaar. De nadelen staan er helaas niet bij:

-meer kans op uitglijden van je paard
- verveling
- doorliggen,ligplekken
- niks te knabbelen

Mijn idee is het dus niet. Ik vind dat mijn paard wel wat te knabbelen mag ehbben en er lekker bij mag staan op een strobedje waar ie lekker in kan liggen rollen/slapen. En dan vertil ik me maar aan dat zware doorweekte stro ( zoals staat beschreven) maar voor mijn gevoel staat ie r dan wel wat diervriendelijker bij. Wel zou beton vloer bekleed kunnen worden door rubberen matten. Dan wel wat stro en voldoende hooi voor knabbelen en vulling maar daar zou ik me nog bij neer kunnen leggen al heeft t niet mijn voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:33

Toydoll schreef:
Citaat:

Zou de bedenker van deze geweldige theorie zelf ook geen bed hebben en gewoon op de grond slapen? Wat een mafkees zeg, die is niet helemaal wijs denk ik Koe

Mijn paard at ook veel stro en ik heb hem nu op vlas gezet. Succes gegarandeerd, want stro eten kan hij niet meer. Bijkomende voordelen: stofvrij en neemt veel meer vocht op. Ook geen last van amoniaklucht en uitmesten neemt veel minder tijd in beslag. Daarnaast is het ook beter voor de hoeven omdat de paarden altijd droog staan. Dat hoefmechanisme (om even terug te komen op die malloot van paard natuurlijk) komt wel in actie als hij de stal uit is, dus daar ga ik me echt niet druk over maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:55

sandr0 schreef:

laat ik er vanuit gaan dat het inderdaad beter is voor de hoeven ( dat zou het enige voordeel zijn voor het paard en beter voor de luchtwegen zoals het hierboven beschreven staat), de rest zijn "voordelen "voor de eigenaar. De nadelen staan er helaas niet bij:

- verveling
- doorliggen,ligplekken
- niks te knabbelen

Mijn idee is het dus niet. Ik vind dat mijn paard wel wat te knabbelen mag ehbben en er lekker bij mag staan op een strobedje waar ie lekker in kan liggen rollen/slapen. En dan vertil ik me maar aan dat zware doorweekte stro ( zoals staat beschreven) maar voor mijn gevoel staat ie r dan wel wat diervriendelijker bij. Wel zou beton vloer bekleed kunnen worden door rubberen matten. Dan wel wat stro en voldoende hooi voor knabbelen en vulling maar daar zou ik me nog bij neer kunnen leggen al heeft t niet mijn voorkeur

Ik denk dat we alleen een dik pak stro in de stal leggen omdat wij dat ook zouden willen als we in een stal zouden moeten staan.. omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...
Alleen wordt er vergeten dat paarden normaal niet liggend slapen, erger nog, ze slapen normaal niet eens snachts... Paarden die dag en nacht in het land staan, 'slapen' juist overdag, maar ze liggen nooit (als ze gaan liggen is er meestal iets goed mis) en snachts gaan ze grazen....

Dus in wat die 'mafkees' zegt zit wel wat logica, alleen heeft hij er niet bij nagedacht dat paarden die altijd op stal staan, zich snachts misschien wel anders gedragen omdat ze nou eenmaal niet de keuze hebben...

Maar wat je al zegt, glad is het niet als je rubber tegels gebruikt, om wat te knabbelen en verveling tegen te gaan leg je alsnog wat stro/hooi in een hoekje, en liggen, ja ik weet dus niet hoeveel stal paarden ook werkelijk liggen? Ik denk dat ik nu een interessant onderzoek kan gaan starten...
Ik zet gewoon al mijn ponys op een andere bodembedekker, ben nou toch wel erg benieuwd geworden

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:42

Toydoll schreef:
sandr0 schreef:

- verveling
- doorliggen,ligplekken
- niks te knabbelen

Ik denk dat we alleen een dik pak stro in de stal leggen omdat wij dat ook zouden willen als we in een stal zouden moeten staan.. omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...
Alleen wordt er vergeten dat paarden normaal niet liggend slapen, erger nog, ze slapen normaal niet eens snachts... Paarden die dag en nacht in het land staan, 'slapen' juist overdag, maar ze liggen nooit (als ze gaan liggen is er meestal iets goed mis) en snachts gaan ze grazen....

Dus in wat die 'mafkees' zegt zit wel wat logica, alleen heeft hij er niet bij nagedacht dat paarden die altijd op stal staan, zich snachts misschien wel anders gedragen omdat ze nou eenmaal niet de keuze hebben...

Maar wat je al zegt, glad is het niet als je rubber tegels gebruikt, om wat te knabbelen en verveling tegen te gaan leg je alsnog wat stro/hooi in een hoekje, en liggen, ja ik weet dus niet hoeveel stal paarden ook werkelijk liggen? Ik denk dat ik nu een interessant onderzoek kan gaan starten...
Ik zet gewoon al mijn ponys op een andere bodembedekker, ben nou toch wel erg benieuwd geworden

Ik sta op een pension stal met 40 paarden/pony's en ze liggen allemaal wel eens ze liggen gewoon lekker te doezelen maar er zijn er ook een paar die echt liggen te snurken.Ik zou het vreselijk vinden om mijn pony op een kale betonnen vloer te laten wonen.Hij zou ook niet meer gaan plassen omdat het dan tegen zijn benen aanspat en dat kan nooit goed zijn als hij dat elke keer opspaart tot hij uit zijn box komt en dan in de bak gaat plassen.Er is ook veel meer verveling omdat ze dan helemaal niets meer te doen hebben.Je moet je paard toch elke dag beweging geven dus dan worden de hoeven voldoende doorbloed.Als je je paard ruim in het stro zet zakt de urine naar de onderste laag toe en komt dit ook niet in de hoeven en drollen schep je er elke dag uit ik vind het veel diervriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:32

@ kendra: ze komt elkedag buitenals het niet in het land is mag ze van mij wel even in de bak.
ze staan meestal 4 uur ongeveer op het land (elkedag).
ik kan er geen zaatzel in doen omdat er een put onder zit (wat je in koeienstallen hebt) ik heb er wel matten over liggen maar ben bang als ik fijn strooisel ga gebruiken het tussen het rooster door gaan.
maar ik zal in ieder geval minder stro gebruiken en het oude mixen met het nieuwe

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:43

Citaat:
omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...

Paarden kennen 2 soorten slaap: Bij de eerste soort blijven ze staan, zetten ze hun schouder "op slot" zodat ze niet vallen, 1 been in rust, en doezelen ze alleen een beetje. Maar een paard heeft ook een bepaalde hoeveelheid REM-slaap nodig (dit is de 2e soort slaap). Hierbij gaan ze languit liggen en vallen ze in een diepere slaap. Als je goed kijkt naar de dichte ogen van een paard in REM slaap, zie je deze snel heen en weer bewegen achter het ooglid. REM staat nl. voor Rapid Eye Movement (snelle oog beweging).

In de natuur is het gebruikelijk dat andere leden van de kudde de omgeving in de gaten houden (predatoren) als er individuen in REM-slaap zijn. Deze kunnen dan de slapende individuen wekken mocht er gevlucht moeten worden. Ook in de natuur is het zo dat paarden de plek waar ze gaan liggen zorgvuldig uitkiezen, niet te nat of te hard. Een kale betonvloer vindt een paard echt niet ideaal.

's Nachts slapen heeft in de natuur als nadeel dat predatoren moeilijker te zien zijn en dat er dus (te) laat gewaarschuwd kan worden. Dit is nadelig voor een slapend individu dat dan nog helemaal moet wakker worden en opstaan. Paarden op stal passen zich vaak aan, en slapen wanneer het rustig is dus 's nachts.

Over het stroprobleem: probeer eens wat houtmot door het stro te mengen, dan hoef je minder stro te gebruiken (en wat er niet ligt, kan ook niet opgegeten worden) en ligt Brandy toch lekker droog.

Groetjes van Harry de buurman (die ook op mot + stro staat omdat hij anders zijn stal leegeet) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:54

jessy schreef:
Citaat:
omdat wij mensen liggend slapen, gaan we er maar van uit dat paarden dat ook doen, en dus geven we ze een stro bed...

Paarden kennen 2 soorten slaap: Bij de eerste soort blijven ze staan, zetten ze hun schouder "op slot" zodat ze niet vallen, 1 been in rust, en doezelen ze alleen een beetje. Maar een paard heeft ook een bepaalde hoeveelheid REM-slaap nodig (dit is de 2e soort slaap). Hierbij gaan ze languit liggen en vallen ze in een diepere slaap. Als je goed kijkt naar de dichte ogen van een paard in REM slaap, zie je deze snel heen en weer bewegen achter het ooglid. REM staat nl. voor Rapid Eye Movement (snelle oog beweging).

In de natuur is het gebruikelijk dat andere leden van de kudde de omgeving in de gaten houden (predatoren) als er individuen in REM-slaap zijn. Deze kunnen dan de slapende individuen wekken mocht er gevlucht moeten worden. Ook in de natuur is het zo dat paarden de plek waar ze gaan liggen zorgvuldig uitkiezen, niet te nat of te hard. Een kale betonvloer vindt een paard echt niet ideaal.

's Nachts slapen heeft in de natuur als nadeel dat predatoren moeilijker te zien zijn en dat er dus (te) laat gewaarschuwd kan worden. Dit is nadelig voor een slapend individu dat dan nog helemaal moet wakker worden en opstaan. Paarden op stal passen zich vaak aan, en slapen wanneer het rustig is dus 's nachts.

Over het stroprobleem: probeer eens wat houtmot door het stro te mengen, dan hoef je minder stro te gebruiken (en wat er niet ligt, kan ook niet opgegeten worden) en ligt Brandy toch lekker droog.

Groetjes van Harry de buurman (die ook op mot + stro staat omdat hij anders zijn stal leegeet) Knipoog

ah..dank je voor de tip..ik ga het zeker proberen.. kun je dat gewoon bij randzijn ofzo halen?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:02

nano schreef:
ah..dank je voor de tip..ik ga het zeker proberen.. kun je dat gewoon bij randzijn ofzo halen?

Ja, Ranzijn heeft het, en Joan heeft geloof ik ook nog een zak zaagsel staan. Kun je hem ff vragen anders.

Over de roosters: het valt mee hoeveel zaagsel daar tussendoor valt. Die roosters liggen nl. alleen in het voorste gedeelte van de stal. Bij Har. strooi ik dus alleen het achterste gedeelte (betonvloer) op met zaagsel. Ik heb nog niet gemerkt dat er nou zo vreselijk veel verloren gaat.