Sporen / Zweep of allebei niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Sporen / Zweep of allebei niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 09:09

Ik had een vraag aan jullie.. Zoals hierboven al gevraagd, wat gebruik jij het liefst?
Ik bedoel bijv. een spoor om mijn hulpen te verfijnen, en een zweepje om je paard op sommige punten te corrigeren. Of bijv. alleen een zweepje, dat je wat vaker een tikje geeft (niet om te straffen) of alleen sporen.
Ik vroeg me dit af, omdat ik eigenlijk altijd met zweep en kleine spoortjes rijd. De laatste paar keer heb ik zonder sporen gereden, het ging redelijk goed, maar ik merk dan wel dat ik vaker me zweep moet gebruiken. Bijv. bij wijken of schouderbinnenwaarts 'mis' ik mijn spoortje net wel. Ik bedoel het dan dat ik net me hulp iets duidelijker kan maken.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie rijden!

[ mijn poll is er van door, de opties waren :
Alleen sporen
Alleen zweepje
Zweep & sporen
Geen van beide
Ik hoop dat jullie nog reageren, het klopt alleen niet meer Bloos ]
Laatst bijgewerkt door karton op 25-02-05 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Huisvrouw

Re: Sporen / Zweep of allebei niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:12

Ik rij alleen met sporen zodat ik mijn zweep niet hoef te gebruiken. Ik vind een zweep vaak wat onhandig om bij te tikken, dan gebruik ik liever een spoor voor dat kleine beetje extra.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:12

Zonder sporen, met zweep.
Niet dat ik die laatste zoveel nodig heb, maar het wil nog wel eens van pas komen als hij een beetje aangemoedigd moet om ergens langs te gaan. Haha!
Dus ik ga wel met een zweep op pad, maar gebruik hem bijna nooit.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:15

Met zweep en zonder sporen.

Lady heeft geen spoortje nodig en soms moet ik even bijtikken, maar meer ook niet.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:15

Ik rijd alleen met een dressuurzweep. Eigenlijk alleen om de simpele reden dat ik nog nooit met sporen heb gereden! En daarom vind ik dat een beetje eng... straks geef ik veel te veel hulp en ik heb ook eens een paard gezien dat "gaatjes" in de zij had van een vreselijke ruiter MET enge sporen..

Neemt niet weg dat er bij mij in de kast een paar hele mooie tweedehands zwanehalssporen liggen voor als ik ze toch nodig denk te hebben. Maar het gaat erg goed zonder en Djirwa reageert erg goed op mijn been.

Het zweepje gebruik ik alleen om een tikje te geven als ze niet direct reageert op wat ik vraag. En dat hoeft eigenlijk niet vaak.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:33

Hay

ik gebruik sporen, heb er heel veel verschillende soorten (want elk paard is anders) ik gebruik ze niet, enkel bij een nieuwe oefening ofzo, kheb ze wel altijd aan en ook om te stimuleren om ergens voorbij te gaan Clown ! Een zweepje vind ik op weinig paarden nodig, en het is zo onhandig... dus spoortjes voor mij zonder zweep!

xxx

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:34

Ik alleen met zweep omat ik m'n benen niet goed stil kan houden en bang ben dat ik anders de hele tijd zit te prikken metd die sporen. En mijn paard is ook heel fel tegen sporen, trappen enzo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:47

geen van beide

mijn pard is bang voor de zweep en heeft sporen ook niet nodig
meer dan voorwaarts genoeg en ik rij recreatief Knipoog

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:51

Met een zweep rij ik nooit, puur omdat ik het onhandig vind rijden.

Ik heb wel altijd mijn spoortjes om (stompe sporen) maar ik gebruik ze bijna nooit.
Enkel voor de wat moeilijkere oefeningen, zoals de travers en de keertwendingen.

Alleen bij jonge paarden heb ik geen spoortjes om, die moeten eerst maar es gewoon naar het been luisteren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:00

Ik denk er precies het zelfde over .. ik vind een zweep een onding in mijn handen maar ik rijdt wel veel met een spoortje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:01

Eerst alleen met zweepje, maar hierdoor ging ik mijn rechterhand vastzetten, me pony pakte rechts dus ook beet, met alle gevolgen van dien. Dus het zweepje ligt nu al heerlijk onder een laag stof in de kast.
Ik rij wél met sporen, maar eerder omdat ik zo hier en daar wat kracht mis in mijn benen door mijn rugklachten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:05

Ik heb eigenlijk altijd zonder sporen gereden en zoveel mogelijk zonder zweep, nu rij ik eigenlijk altijd met sporen, maar dat komt meer omdat ik western rij, dan zijn sporen toch wel erg fijn Lachen .

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:10

Ik begin met sporen en zweep, maar de zweep leg ik vaak halverwege weg. Als hij eenmaal losgereden en eraan is, dan heb ik daar eigenlijk meer last dan gemak van.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:14

zweep,maar ik ga sporen halen denk ik...
soms als we gaan wijken heeft beauty er moeite mee of het nou draf is of wijken... de hulpen zijn dan ook bijna hetzelfde,een spoor zou het beter aangeven Ja

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:35

Margreet schreef:
Ik begin met sporen en zweep, maar de zweep leg ik vaak halverwege weg. Als hij eenmaal losgereden en eraan is, dan heb ik daar eigenlijk meer last dan gemak van.

Voor mij geldt hetzelfde Ja
Mijn paard wil met losrijden nog wel eens een beetje narrig zijn aan het been (hoezo merrie Schijnheilig ). Dus vind ik het wel fijn om er een zweepje bij te hebben.

Eenmaal ingereden gebruik ik 'm maar zelden en gooi 'm ook vaak weg.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:57

Ik rijd alleen met een zweep. Heel af en toe een keer zonder, maar dan mis ik toch dat ene tikje af en toe.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:01

Het liefst zou ik met sporen zonder zweep rijden, omdat ik idd op een gegeven moment meer last heb van de zweep dan dat ie handig is en met alleen been is het af en toe moeilijk corrigeren.
Maar zoals wel meer mensen vertrouw ik mijn benen nog niet genoeg, ben bang dat ik ze er onterecht in prik.. En Lady is in het begin niet altijd even goed aan mijn been, dan ligt mijn been ook niet altijd even stil, dus dan is de kans op onbedoeld prikken nog groter.
Dus ik doe het nog wel even met alleen m'n zweep en als hij meer in de weg zit dan dat ik hem gebruik, leg ik die gewoon aan de kant, kan hem er altijd weer bij pakken als ik hem weer nodig heb om te corrigeren.
Heb weleens met sporen gereden en heb niks geks er mee gedaan (anders had ik wel alle hoeken van de bak gezien, merrie accepteert niet zoveel Tong uitsteken), maar toch blijft de "angst" om er onterecht mee te zijn..

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:15

Ik rijd alleen met zweep. Mijn paard heeft soms even een tikje nodig om haar eraan te herinneren dat ze goed moet luisteren Knipoog en daarna gaat het wel weer. Ik heb ook een tijdje met sporen gereden, omdat ze een tijdje gehad heeft dat ze erg kwaad werd van de zweep en terug begon te slaan Tong uitsteken

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:56

Ik rijd op dit moment met sporen en dressuurzweep, helaas is dat bij mijn paard nu echt even nodig. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de zweep weer wegleg en alleen met sporen rijd. Bij mijn pony's reed ik ook alleen maar met sporen, daar hoefde ik nooit een zweep te gebruiken.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:27

Ik gebruik zowel sporen als zweep om te corrigeren. Hulpen geef ik met mijn kuiten, niet met sporen.

Vandaar dat ik altijd een van de twee heb. Sporen vindt ik makkelijker (geen last van een bakrand ed), maar daar reargeerd ze soms wat terughoudend op. Dan pak ik een zweepje.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:32

Met sporen en zonder zweep - die laat ik toch maar vallen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:39

Rijd alleen maar met kleine knopspoortjes voor net dat fijnere hulpje. als ik spring dan zonder sporen maar met een springzweep/

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:43

Ik rij met allebei want toen ik mn pony kreeg was ze erg slecht aan de beenhulpen en ik was nog zo klein en dus niet sterk dat ik het op kon lossen en nu is ze al wat ouder en heeft het niet zo veel zin meer dus sporen zijn voor mij standaard als ik haar aandrijf... Jammer!
Zweep is voor extra als ze bijvoorbeeld haar achterhand naar binnen doet ofzo leg ik de zweep er tegenaan of geef ik haar een tikje en natuurlijk als ze ook niet op mn sporen reageert is die zweep ook voor!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:04

Geen van beide. Mijn paard is niet fijn te rijden met een zweep, hier word ze ontzettend nerveus en heet van. Ik rijd eigenlijk nooit met sporen omdat ik mijn beenligging daarvoor nog niet goed genoeg vind.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:10

Met springen gebruik ik wel andere sporen dan bij dressuur.
Voor de dressuur heb ik van die zware argentaan Sprenger sporen, die zijn heel stomp en niet echt kort (ook niet overdreven lang), daarmee kan ik er goed bij en die gaan er ook best wel eens in.
Voor het springen gebruik ik een spoortje dat veel korter is, maar wel wat pittiger qua inwerking. Voor de dressuur reageert hij daar niet fijn op, beetje té. Met springen wordt hij daar juist wel heel fijn van en met die korte spoortjes raak ik 'm ook niet zomaar.