chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:47

mijn moeder wil Ex laten chippen.
wat zijn de voor en nadelen van chippen en is er 'gevaar' voor het paard bij het chippen?

Chrissetje

Re: chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:49

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:02

maar. Kan het schadelijk zijn voor je paard als je een chip laat plaatsen?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:04

Het is vaak niet schadelijk, in een enkel geval wel. De chip kán gaan zweven maar dit gebeurd eigenlijk bijna nooit. Zelf heb ik mijn paarden niet laten chippen, ik ben bezig met een ontheffing. Het is maar waar je zelf voor kiest.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:21

als je het door een goeie DA laat doen die het al zovaak gedaan heeft is de kans dat er iets mis gaat heel klein

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:21

Er zijn in nederland 100.000 paarden gechipd. En bij 2 is het niet goed gegaan.

Zweven van chips komt vooral bij kleine huisdieren zoals honden voor. Maar ook daar hebben ze geen last van.

Mijn paarden zijn gechipd en leven nogsteeds lang en gelukkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:01

Waarom zou je? Wat is het voordeel van chip?
Ik doe het niet, ik zie geen enkel voordeel, dus nee, voor mij andere methodes.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:36

is het echt al verplicht?

ik chip die van mij liever niet, ik rijd geen wedstrijden de komende jaren, moet ik nou ook een ontheffing gaan regelen of is dat dan niet nodig?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:42

ikke schreef:
Waarom zou je? Wat is het voordeel van chip?
Ik doe het niet, ik zie geen enkel voordeel, dus nee, voor mij andere methodes.

1 ik rij wedstrijden, dus is het verplicht
2 ik zie er geen kwaad in, zou bij mezelf ook rustig een chip zetten
3 hij staat geregistreerd, dus bij diefstal sneller te traceren / moeilijker te verkopen
4 DNA is me te veel rompslomp, en ik heb geen zin om die tests iedere keer zelf te betalen
5 hij is ingebracht tijdens z'n castratie, en heeft er dus helemaal niets van gemerkt.
6 er zijn nog steeds geen bewezen nadelen

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:38

cadmaddie schreef:

ik chip die van mij liever niet, ik rijd geen wedstrijden de komende jaren, moet ik nou ook een ontheffing gaan regelen of is dat dan niet nodig?

Het is al verplicht. Als je de weg op gaat met je paard of pony.
Vraag dan een ontheffing aan, want wat doe je als je met je dier naar een kliniek moet? Dan zul je toch met een trailer de weg op moeten en dan moet hij gechipt zijn in Nederland.

Mijn paard is gechipt toen het nog veulen was. Ik heb zelf geen problemen mee het chippen. Oke het kan fout gaan maar dat staat totaal niet in verhouding als je ziet hoeveel paarden en pony's er gechipt zijn en dat zijn er inmiddels wel duizenden. Als het goed gebeurt door iemand die er ervaring mee heeft is de kans dat het fout gaat te verwaarlozen.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:49

het is bij meer dan 2 paarden mis gegaan met chippen er zijn er al 2 overleden tengevolge van de chip en make heeft er een grote nare bult aan overgehouden dus dat is al 3 ebn dan de rest nog.
De chip verwijderen kan ook weer grote problemen geven dus blijft hij voorlopig zitten maar het lieft heb ik dat k Boos! t ding eruit.
Ik ben nu bezig met ontheffing zodat ze alsnog via dna kan worden geristreerd want met de chip staat ze nog niet geregistreerd(is een jaar geleden gebeurd.
toen vobnden ze het niet nodig om het bekend te maken dat er een veel paardvriendelijkere manier is om te indentificeren DNA dus Boos!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:54

@ darinka: Dat is ook zonde van die chip die er tóch al inzit... die kan je toch gewoon gebruiken? Waarom zou je zo'n hoop overhoop halen als je paardje toch al gechipt is. Het kost alleen maar weer heel veel geld.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:12

geloof me wij hebben in middels al 40 paarden laten chippen en geen een is er ziek van geworden of heeft een zwevende chip die in bloedbanen of gewrichten of is het puntje van de staart is terecht gekomen.
als je het door een "goede veearts" of door jurgen v/d holst ( stroe) laat doen heb je en krijg je geen problemen
een ieder die het wel heeft gehad zou ik adviseren pak je dierenarts aan het mag en kan niet fout gaan als ze zich aan de regels van het chippen houden.
maar laat het niet door beun de haas doen omdat hij het voor de helft van de prijs wel even doet want dan vraag je om moeilijkheden
( dat is mijn persoonlijke mening over het hele chippen verhaal)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:17

Mijn paard is ook gechipt en ik geloof ook echt niet dat je paard er zomaar dood aan gaat. Als je hem door een dierenarts in laat brengen die weet hoe hij het moet doen is er volgens mij niks aan de hand. En mocht er iets gebeuren met je paard (hij word gestolen ofzo) heb je heel goed bewijs dat hij van jou is, beter bewijs kan je haast niet hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:26

Ruudjw schreef:

1 ik rij wedstrijden, dus is het verplicht

Ja daar kom je NIET onder uit, op dit moment enkel met ontheffing!

Citaat:
2 ik zie er geen kwaad in, zou bij mezelf ook rustig een chip zetten

Ik snap dat sommige er huiverig voor zijn, ik bedoel het zou jouw paard maar zijn die er aan onderdoor gaat!

Citaat:
3 hij staat geregistreerd, dus bij diefstal sneller te traceren / moeilijker te verkopen

Dat is natuurlijk de grootste b*llshit! Je verkoopt een paard binnen de korste keren, of dacht jij dat elke handelaar een chip reader heeft van een paard honderd euro... Haha! ! Als je paard over de grens gaat, ben je hem voorgoed kwijt! Duitsland doet bijv. niet aan chippen....

Citaat:
4 DNA is me te veel rompslomp, en ik heb geen zin om die tests iedere keer zelf te betalen

DNA geeft echt geen rompslomp, voor al het chip gebeuren zijn mijn paarden al DNA getest, beetje haar afnemen en KLAAR!
Kost uiteraard van een paar tientjes, maar DNA testen is zo gefikst!

Citaat:
5 hij is ingebracht tijdens z'n castratie, en heeft er dus helemaal niets van gemerkt.

Tja, dat is altijd wel fijn, maar dat gebeurd maar zeer gering!
Je moet het maar zo zien een chip inbrengen is minder wreed dan een brandmerk!

Citaat:
6 er zijn nog steeds geen bewezen nadelen

Nou de dood van twee paarden door een chip lijkt mij toch wel een nadeel hoor!

Dat neemt ook niet weg dat er meerdere nadelen zijn, maar dat geldt voor alles. Hoeveel mensen worden er niet geopereerd onder narcose?
Slechts enkele daarvan worden niet meer wakker vanuit de narcose, het zal je maar gebeuren!

Maar de Nederlandse regering blijft haar poot stijf houden en alle paarden worden op lange of korte termijn gechipt, bezwaar of niet!
ik ben er ook niet VOOR, maar feit is wel dat ik hier een paard heb staan wat al zo'n 8 jaar geleden is gechipt, zonder problemen!

We moeten er nog drie hier en dat gebeurd op korte termijn door de DA. Geeft mij een geruster gevoel en het moet toch...!
Bovendien loop je het risico om een boete te krijgen, wanneer je niet de rompslomp hebt ervaren van de ontheffingsaanvraag!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:55

ik dacht trouwens dat je, als je ging chippen, ook een paspoort kreeg?
mijn verzorgpony`s hebben namelijk geen papieren, zijn nu gechipt, de gegevens zijn opgeschreven en de DA vroeg naar welk stamboek hij ze moest sturen.
er is wel een rekening geweest voor het chippen, maar geen paspoort.........en nu? Ziek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:58

toscana schreef:
cadmaddie schreef:

Het is al verplicht. Als je de weg op gaat met je paard of pony.
Vraag dan een ontheffing aan, want wat doe je als je met je dier naar een kliniek moet? Dan zul je toch met een trailer de weg op moeten en dan moet hij gechipt zijn in Nederland.

NEE, het is NIET verplicht!!!
De registratie is verplicht, echter chip is een van de mogelijkheden, DNA is ook een mogelijkheid en wie weet wat LNV nu nog uit de hoge hoed gaat toveren.
Je moet op dit moment een paspoort bij je paard hebben, meer niet! En nee, er is GEEN koppeling tussen paspoort en chip!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:00

Huilen hoe lang duurt dat dan voordat zo`n paspoort komt?
een half jaar????? want dan zijn we ong. op de helft.....*zucht*

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:00

ponyfan er kan een aantal weken over heen gaan. De veulens van vorig jaar zijn in oktober gechipt en na 2 maanden waren de papieren er pas.... bedenk je wel dat het een grote drukte is nou dankzij het chippen op de stamboekkantoren (heb een paar maanden moeten wachten op een simpel antwoordje via mail Haha! )

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:10

ikke schreef:

NEE, het is NIET verplicht!!!
De registratie is verplicht, echter chip is een van de mogelijkheden, DNA is ook een mogelijkheid en wie weet wat LNV nu nog uit de hoge hoed gaat toveren.
Je moet op dit moment een paspoort bij je paard hebben, meer niet! En nee, er is GEEN koppeling tussen paspoort en chip!

Paarden welke geen stamboek papieren hebben, moeten een paspoort bij zich hebben wanneer zij van hun "woonerf" af gaan!
Zij dienen per 1 januari 2006 van een chip te zijn voorzien....

Paarden welke in bezit zijn van een paspoort van het desbetreffende stamboek zijn verplicht vanaf 1 januari 2005 van een chip te zijn voorzien!

Hoe dan ook, je kunt geen paspoort aanvragen zonder een chip in te laten brengen! Dat gaat nu gepaard, mits je ontheffing hebt aangevraagd.

Paarden welke niet ingeschreven staan bij een stamboek kunnen via de PVE/PVV een paspoort aanvragen.
In dit paspoort wordt dan het chipnr. vermeldt.
Als je wel een chip hebt maar geen paspoort kun je contact opnemen met de PVE/PVV en zij zullen je verder helpen, volgens mij heb je wel een formulier van de veearts gekregen en zo kun je dat dus verder afhandelen!

Als het lang duurt ligt de fout bij het desbetreffende stamboek of organisatie, de eigenaar treft i.m.o geen blaam.
Ik ga ook gewoon met mijn paarden op pad terwijl de aanvraag opgesruurd is.... Ik kan er niets aan doen dat zij traag zijn, mijn paarden zijn voorzien van een chip, dus ik mag de weg op.
Administratie rompslomp is voor hun eigen rekening Haha! !

Joppie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:16

Ja het moet wel als je nog met je paard over de weg wilt of met een trailer....das verplicht....en ook voor wedstrijden, maar ik vind belachelijk en geldtrrekkerij...is heel niet nodig...
Haha!

Joppie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:17

Ja het moet wel als je nog met je paard over de weg wilt of met een trailer....das verplicht....en ook voor wedstrijden, maar ik vind belachelijk en geldtrrekkerij...is heel niet nodig...
Haha!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:47

wat zijn de kosten dan van een chip?

ik heb mijn paard van een belgisch stamboek, en in belgie is het niet verplicht.
ik wil het wel zeker gaan laten doen. ik zie er weinig gevaren in, mijn hond is ook gechipd. niet dat dat vergelijkbaar is, maartoch.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:09

er zijn al wel meer dan 2 maanden overheen gegaan Annechien!
ik hou in een schrift bij wanneer er wat met ze gebeurt, dus ik kan zo de datum opzoeken. maar ik ben nu te lui om naar boven te lopen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 07:17

ponyfan schreef:
maar ik ben nu te lui om naar boven te lopen

hahaha, ik ken dat ergens van! Is het naar het Nederlands Shetlandpony Stamboek gestuurd???? Dan maar achter de kont aan zitten!