15 jaar te oud of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

15 jaar te oud of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:05

hallo,

ik heb de kans nu om een E-pony 1,53 M te kopen, ze is echter 15 jaar oud ( nou ja oud weet ik nog niet Tong uitsteken ) maar is dit te oud en kan ik beter een jonge pony kopen of niet ?

ze is wel nog super fit, en doet M springen en L1 dressuur, ik wil niet zo hoog doen met haar. gewoon recreatief rijden en soms wat springen.

wat vinden jullie ?

groetjes jennifer

oh ja er staat een shet hengstje bij. maar kan er iets gebeuren of moet de shet geruind worden ??

RanouK

Re: 15 jaar te oud of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:05

Lijkt me een leuk leerpaard. Lachen

Edit: Onze shethengst valt de merries constant lastig, van de zomer laten we hem ruinen, het heeft geen nut dat hij hengst blijft dus. Lachen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:07

als hij nog lekker fris en zo, is dan is hij niet te oud hoor om recreatiete te rijden!
Laatst bijgewerkt door esperance op 23-02-05 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:08

Lijkt me zeker niet te oud. Als ze gewoon goed gezond enzo... Kun je heel veel van leren.
Ik rijd nog elke dag op mijn bijna 24-jarige pony, en op wedstrijden springen we in de L, en daar heeft ze nog superveel lol in!
Het hengstje ruinen lijkt me wel een goed idee, maar dat laat ik aan de echte experts over Knipoog

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:09

Recreatief kan je eigenlijk alle paarden voor gebruiken, het maakt niet uit hoe oud of jong ze zijn. Tenzij er geen pit meer inzit. Maar dit kan zeker nog wel! Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:10

ik heb een merrie van 18 en een half. En die had je maandag eens onder mij uit zien vliegen onder het zadel, je zou denken dat het een vijfjarige hengst was Clown Een veertigtal minuten goed intensief gereden en nauwelijks bezweet of buiten adem, dus nog in superconditie.

Ik denk ook dat een 15jarige niet iets is als je nog serieus wedstrijden wil gaan rijden, maar als je graag veel wilt leren en je hebt geen hoge ambities is dit een leuk leerpaard. Laat haar wel misschien wel eerst nakijken door een DA. Het is een klein risico dat je neemt, het kan goed zijn dat ze op haar 20ste "op" is, maar ik ken paarden die op hun 30ste nog genieten van wat licht werk. Als de DA groen licht geeft en het paard ziet er nog gezond en vrolijk uit, zou ik er voor gaan Lachen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:11

ja er zit nog zeker wat pit in Lachen

hoeveel kost het gemiddeld om een pony te laten ruinen ??

groetjes jennifer

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:17

15 jaar is nog hartstikke jong, vooral als hij zich nog lekker jong gedraagt. daar kan je cker nog 10 jaar lekker op aan het werk hor (als hij er zin in blijft houden dan he)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:18

15 kan prima hoor! wij hebben 4 jaar geleden een 16 jarig Zdressuurpaard gekocht als leerpaard voor mn moeder, die is nu 20 en nog hardstikke fit&gezond(bijna de gezondste op stal zelfs....)

zelf heb ik mn pony als 7 jarige gekocht en mn paard als 6 jarige, helaas zijn ze beide inmiddels afgekeurd Scheve mond
heb er wel weer een 1,5 jarige bijgekocht Knipoog

als een paard de 10-12 jaar is gepasseerd en nogsteeds gezond is, zal ie wrsch ook wel gezond blijven!
en als ie nog fit genoeg is en t rijden leuk vindt enzo, dan zou ik er zeker voor gaan Haha!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:21

zeker niet te oud,

ik ken een pony die is 16 en je zou zeggen dat dat beest 10 is

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:33

Vind het ook niet te oud hoor!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:37

Nee hoor das echt niet oud... mijn paard is nu 16 en topfit! Ga dit jaar zo als het er nu uitziet met hem starten in het springen. Dus als je een goed gevoel hebt bij het beestje dan moet je het doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:39

Mijn pony Ponto heb ik gekocht toen hij 16 was. Hij is nu bijna 28 en rij hem nog steeds. Hij is heel actief en fit. Hij mag nog graag bokkend de paddock door springen.
Kijk je kunt natuurlijk altijd pech krjgen met je paard maar dat is niet aan leeftijd gebonden. Een 3 jarige kan ook dood gaan aan koliek. Wel heeft een wat ouder paard meer beweging nodig in de zin van: lekker buiten op het land staan of in de paddock. Dit om te voorkomen dat hij stijf word. Ook zul je de tanden regelmatig na moeten laten kijken.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:06

Volgens mijn hoefsmid zijn de meeste paarden rond hun 15-de in de bloei van hun leven.

Amber is nu 16 en ondanks de blessures die ze heeft gehad prima in vorm en kan volgens mij nog wel jaren mee.

Djirwa (mijn arabiertje) is nu 18, wordt volgende maand 19, en kan overal geweldig goed bij mee komen. Ze is hartstikke fris en pittig en vind over het algemeen alles leuk en interessant. (blijft een merrie hoor... Haha! )

Als ik jou was zou ik het lekker doen: 15 jaar vind ik helemaal niet oud en je kunt er een heleboel van leren!!!En als ze nou ook nog heel lief en mooi is, nou geweldig toch?!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:04

tussen hun 10 de en 15 de zijn de meeste in hun bloei van hun leven. Bonfire liep toch ook pas goud op z'n 17de ofzo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:10

Ik kocht laila als 27 jarige en rijd haar nog steeds, inmiddels 29 jaar. Ik denk dat je heel veel kunt leren van de pony, maar kijk en keur wel goed, ik heb achteraf dingen te horen gekregen, niet zo leuk. Laila zou 21/22 zijn en nooit ziek geweest, niet dus, 2x vreselijk hoef bevangen geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:13

Ik heb Arti gekocht als 16 jarige, ze is nu 18 en nog steeds gezond en fit Ja
Hele fijne pony Lovers

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:25

xKatleentjex schreef:
ik heb een merrie van 18 en een half. En die had je maandag eens onder mij uit zien vliegen onder het zadel, je zou denken dat het een vijfjarige hengst was Clown Een veertigtal minuten goed intensief gereden en nauwelijks bezweet of buiten adem, dus nog in superconditie.

Ik denk ook dat een 15jarige niet iets is als je nog serieus wedstrijden wil gaan rijden, maar als je graag veel wilt leren en je hebt geen hoge ambities is dit een leuk leerpaard. Laat haar wel misschien wel eerst nakijken door een DA. Het is een klein risico dat je neemt, het kan goed zijn dat ze op haar 20ste "op" is, maar ik ken paarden die op hun 30ste nog genieten van wat licht werk. Als de DA groen licht geeft en het paard ziet er nog gezond en vrolijk uit, zou ik er voor gaan Lachen

zelfde verhaal! Ons Mandy is ook 18 en megafit !! toppaarden in de sport zijn vaak ook nog rond de 15!!!! als het leuk klikt en lekker gaat gewoon doen!!! je hebt er vast jaren plezier van!!! Heel veel plezier ermee!!! OK dan!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:57

ik heb willem op zijn 15e gekocht van een manege

hij is nu bijna 17 en doet het nog prima Haha!

hij heeft nog nooit wat gehad en ben nog steeds fanatiek aan het trainen voor wedstrijden Haha!
hoog zullen we niet komen maar l2 gerechtigd wil ik wel gaan halen Haha!

heb expres voor een ouder paard gekozen omdat het mijn 1e is. willem wordt oud bij mij en ik weet nu dat ik na willem dus geen ander paard wil, omdat ik het een te grote verantwoordelijkheid vind.

sonja_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:06

Als ze nog fit is is het toch niet te oud lijkt mij?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:49

als dat paardje er goed uit ziet, en jij denk "dit is het"
moet je er voor gaan, eerst keuren enzo.

k vindt het wel leuk klinken!
xxiezz

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:52

Ik zou het paardje kopen! Mijn zus heeft een paard van 17 gekocht, die wou haar gebruiken voor hetzelfde als jij wil en dat gaat nu nog steeds prima!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:55

Als het goed klikt en ze is nog levendig en heeft nog pit. Ziet er nog goed uit en heeft verder niet allerlei gebreken (of gehad) waarom niet Lachen

Over het hengstje: Dit zou ik maar wel castereren want hij kan inderdaad je merrie dekken. Er zijn merries die dan gaan liggen Lachen

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:01

15 jaar is zeker niet te oud. En heerlijk zo'n leerpaardje... In ieder geval heel veel plezier met je nieuwe pony als je beslist om die te gaan kopen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:08

Ligt eraan wat jij wilt.
Wil jij een paard opleiden naar het Z.
Of wil jij een paard waar je heerlijk op kan rondrijden en dat buitenritjes etc. net zo belangrijk zijn als wedstrijden.