Obsessief bezig-zijn met mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Obsessief bezig-zijn met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 09:27

Ik hoor wel eens van andere mensen dat ze vinden dat veel paardeneigenaren obsessief bezig-zijn met hun paard... Bij mij is het zo dat ik mijn leven ook heb ingericht rondom mijn paard. Ik ga niet op vakantie, omdat ik geen goede oppas heb. Tenminste, ik vind niemand goed genoeg.. Als ik niet fijn heb gereden heb ik een flinke baal bui en rij ik goed dan kan ik de hele wereld aan. Ik zie haar als een soort kind. Is dit overdreven? Ik moet voor mijn gevoel ook iedere dag iets met haar doen, dan is mijn dag goed. Hoe ervaren jullie dit? Zijn er ook bokkers die verslaafd zijn aan hun paard en het het paardeleven?

_FrOggyLove_

Re: Obsessief bezig-zijn met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:30

De mensen die dat zeggen, hebben zelf niks met paarden. Die kunnen niet begrijpen dat je zoveel kunt geven om zo'n dier. Ik ben ook gewoon verslaafd aan mijn pony, en kan niet meer zonder haar

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:32

een dag zonder paarden is een dag niet geleefd?! Haha!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 09:39

denice schreef:
een dag zonder paarden is een dag niet geleefd?! Haha!

Ja, dit vind ik nu ook! Maar anderen vinden mij echt te ver gaan hierin, vinden dat andere zaken ook belangrijk zijn en dat ik mijn oogkleppen af moet doen en verder moet kijken dan alleen paard!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:45

Nou, dan zijn wij allemaal een beetje obsessief denk ik! Mensen die geen paarden hebben begrijpen ook niet helemaal hoe kwetsbaar onze paarden soms zijn en hoe goed je op moet letten op bepaalde zaken. Zomaar op vakantie gaan kan gewoon niet (bij mij dan). Ik moet echt zeker weten dat er goed gekeken wordt naar haar. Toch probeer ik dat vakantie-probleem wel op te lossen. Ik ben nu naar een stal gegaan waar ik de mensen 100% vertrouw en die verzorgen haar als ik op vakantie ga. Geeft wel een hoop rust en je kan nog op vakantie ook.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:50

Sinds ik een zoon heb is de obsessie wel afgenomen. Ik zorg goed voor mijn paard, maar ik ga er niet meer 3x per dag heen.
Ik merk dat dit mij veel relaxter maakt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:55

ik heb een pony die enorm aggressief is, en iedereen is van emning dat ik dr af moet laten maken.....
terwijl ze voor mij een schatje is en echt alles voor me betekend.
als ik trots over dr praat kijken mensen me ook gek aan, of als ik weer eens zeg, nee ik kan niet komen dan, ik moet naar me paarden, kijken ze me boos en zuchtend aan. ik zorg wel dat ik ook nog een sociaal leven heb naast mijn paard natuurlijk, maar mijn paarden komen echt wel op de eerste plaats!
laat ze maar zeuren! wacht maar tot hun kinderen hebben, dan komt hun kind ook altijd op de 1e plek, en praten ze ook alleen maar daarover!!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 10:11

Mijn paard staat aan huis, dus ik "zie"haar zeg maar de hele dag. Ik zet mijn paard ook op de 1e plaats, maar mensen kunnen hier niet altijd begrip voor opbrengen.. Eerst zorg ik dat mijn paard is gedaan en daarna kijk ik naar andere zaken... Over kinderen en paarden... dit is ook een dilemma voor mij; ik ben bang dat ik dan mijn paard minder goed kan verzorgen/rijden door tijdgebrek en een kind hoort dan immers op de 1e plaats te staan?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:13

ik ben ook zo Ja

alle mensen van stal komen alleen maar naar hun paard als ze gaan rijden...

ik kom gewoon om mijn paard te borstelen of te knuffelen Vork

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 10:18

Maar krijgen jullie nooit reakties van de omgeving? Dat het ook wel wat minder kan?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:21

mobick schreef:
Sinds ik een zoon heb is de obsessie wel afgenomen. Ik zorg goed voor mijn paard, maar ik ga er niet meer 3x per dag heen.
Ik merk dat dit mij veel relaxter maakt.

Goede tip Mobick. Moet ik ook maar eens proberen Haha! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:23

Kitty1 schreef:
Maar krijgen jullie nooit reakties van de omgeving? Dat het ook wel wat minder kan?

Nee hoor!

Naast de paarden heb ik ook een sociaal leven en iedereen daarin weet dat de paarden altijd op no 1 staan!

Waardoor ik vaak wat later kom, want ik moet de paarden eerst verzorgen.

Ik heb gekozen voor paarden en dan moet je er ook goed voor zorgen. Dat betekent aandacht, verzorging, beweging en in geval van ziekte, verpleging.
Dat ik regelmatig drijfnat thuiskom is dan maar zo Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:25

Kitty1 schreef:

jah,en vooral vroeger op de camping Bloos

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 10:42

Tja, ik blijf het moeilijk vinden, stel hoge doelen voor mezelf, qua rijden en omgang met mijn paard. Dit zou in principe wel wat minder kunnen maar ik krijg er zoveel energie van...(tenminste als ik een slechte dag heb gehad met rijden, ben ik om te schieten)..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:55

ik heb ook veel commentaar gehad.
''moet je nu alweer naar de paarden'' of ''het is rot weer,moet dat nu echt?''
sinds een paar jaar heb ik mijn paarden ook thuis staan.
mijn vader heeft nu een pony hier.
de wereld is omgedraaid, pa het is beesten weer, morgen kan je ook met je kar weg. wilt ie niets van horen. hihi.
mijn moeder, zo bang als ze was loopt nu ook vooraan net als een zus.
je ziet maar dat dat er bij hoort,pas als ze zelf besmet zijn snappen ze het!
ik regel zelf ook alles het liefst zelf,de meeste toch?
toch is het belangerijk om ook dingen aan een ander over te laten,hoe moeilijk dat ook is.
je kan wel eens ziek worden of zo,en dan.
je zult zien dat een ander ook goede dingen heeft ookal gaat dat net anders dan jij zou doen.
je kan nu eenmaal in een situatie komen dat je wel moet[weet er alles van!]

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:00

Kitty1 schreef:
ik krijg er zoveel energie van...(tenminste als ik een slechte dag heb gehad met rijden, ben ik om te schieten)..

Als ik het zo lees, laat je je wel enorm beinvloeden door het resultaat. Je bent in de zevende hemel als je goed gereden hebt, maar als het eens minder gaat, word je enorm saggerijnig. En dat lijkt me nou níet helemaal gezond. Ik kan me ook voorstellen dat je omgeving op zo'n moment een beetje moe van je wordt Knipoog

Aan de andere kant: je kiest voor een paard en je zorgt er dan ook goed voor. Ik ken zat mensen die een paard hebben "voor de heb" en die het niet kunnen opbrengen om vaker dan 1 keer per week op stal te verschijnen. Of die hem alleen 10 minuten longeren en verder de hele avond in de bar zitten.... of maandenlang niet op stal komen en denken dat ie 24/7 op de wei "wel goed staat" en het "geen kwaad kan"... Scheve mond

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:11

Ik ben wel veel bezig met mijn paard, maar echt niet obsessief.
Sommige mensen vind ik wel obsessief bezig met hun paard, als alles alleen maar om hun paard draait.
Ik heb ook nog een ander sociaal leven naast mijn paard met veel vrienden en lekker uitgaan etc.
En dat vind ik ook erg belangrijk!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:18

Hay

ik ging ook elke dag naar mn paarden.. had ik een vrije dag dan stond ik als eerste voor de poort om heel de dag bij hun te kunnen zijn... Ik snap je verhaal wel.. ik kan de wereld ook aan als het heel goed gaat , al moet ik zeggen dat als het slecht gaat ik blijf doorrijden tot ik toch iets of wat goed gevoel heb;. soms heb ik ook het gevoel dit is geen rijdag, dan laat ik ze los... maar paarden komen op de eerste plaats, dat weten mijn ouders, mijn vriend, andere vrienden, en soms komen ze gewoon mee, en dat vinden ze geweldig dat ik durf galopperen enzo Tong uitsteken en ze willen er ook allemaal eens een rondje op stappen, nou geen prob voor mij hoor, als ze bij mij zijn.. Maar ja, dat is ook 1 ding dat ik tegen mijn vriend heb gezegd : "Als je me ooit laat kiezen tss jouw en paarden, dan worden het paarden" en hij heeft ook zn hobby he! Maar heb wel nog een enorm groot sociaal leven, daarom ga ik gewoon in de voormiddag naar de paarden en daarna leven in de andere wereld weer! Clown maar kbegrijp je verhaal goed.. heb momenteel even geen eigen paard en ik draai door;.. zit heel de tijd op bokt Vingers aflikken

Veel geluk ermee en kies voor je paarden!!

xxx

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 11:19

Tja, een sociaal leven is ook belangrijk maar ik vind de omgang met mijn paard eigenlijk nog leuker! Hiernaast heb ik ook nog een baan, 2 rottweilers en een man + boerderijtje te onderhouden!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:29

Ja zo is het wel hè....ik loop nu stage, dus 40 uur werken, en rij daarnaast nog een paard en ben er nog een aan het beleren, en heb deze paarden en nog 2 mini's aan huis staan en de paarden moeten dus ook allemaal verzorgd worden, dus er blijft weinig tijd over voor sociale contacten eerlijk gezegd momenteel. En de paarden komen bij mij dus ook op de eerste plaats, en ook in mijn omgeving snapt niemand daar wat van....ik zie Jildau trouwens niet als mijn kind, maar wel als mijn maatje. Denk trouwens door dit alles niet dat ik 40 uur wil gaan werken straks...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:53

Kitty1 schreef:
Bij mij is het zo dat ik mijn leven ook heb ingericht rondom mijn paard.

Tja, is dat obsessief? Een ander richt zijn leven in rondom zijn werk of kinderen. En je kunt het ook positief bekijken: je kent je verantwoordelijkheden en je neemt ze ook.

Ik ga wel met Elles mee: probeer je niet te veel te laten leiden door het 'resultaat'. Je paard heb je (naar mijn idee) voor je ontspanning en niet omdat het 'moet'. Word je narrig omdat het eens niet lukt, dan kan dat zijn weerslag hebben op je omgeving. En dan kan ik me voorstellen dat mensen er wat vreemd tegenaan kijken: je steekt er veel tijd en geld in, en het lijkt of je er niet eens van geniet.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:03

Ik snap wat je bedoeld, ik ben er ook hooguit 14 dagen in het jaar niet, ga bijna niet op vakantie en wil mijn paard altijd zelf doen, ook al ben ik ziek. Maar ik doe het met lol en mijn omgeving is er inmiddels wel aan gewend. Ook mijn niet-paarden vrienden zeg maar, want die koester ik wel om te voorkomen dat ik alléén nog maar over paarden kan praten Lachen

Het is een vrijwillige obsessie zeg maar...

Maar ik ben nooit sjagge als het niet goed gaat, dan baal ik meestal van mijzelf en neem me nieuwe doelstellingen voor om het volgende keer beter te doen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:11

Ja dat is een leerdoel voor mij!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:17

hahahaha, je bent echt niet de enige!
Mijn man snapt er helemaal niets van, maar laat me lekker me gang gaan.
Voor de rest is zijn schoonvader en mijn nichtje ook paardengek, dus zijn we altijd met zijn alle in weer met de paarden.
Je moet gewoon doen wat je zelf leuk vindt, het is toch jou leven!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:02

Hier nog iemand die zijn paard beschouwt als een kind, ik zou echt alles doen voor hem en net als de TS als het wat minder ging ben ik heel de dag ambetant(op mezelf hoor), ging het net goed dan kan ik ook de wereld aan. Op vakantie ga ik ook niet, er zou maar eens iets moeten gebeuren, terwijl de stalgenootjes ook goed voor hem zouden zorgen. Ik vind dus ook niemand goed genoeg, als er iemand anders mee rijd maak ik me altijd zorgen enz enz.
Op school kreeg ik er veel commentaar op, vooral als we op uitstap gingen vroeg ik altijd als eerste om hoe laat we thuis kwamen, of als we een driedaagse deden belde ik elke avond naar mijn moeder als ik wist dat zij bij mijn paard was.
Eenmaal op sollicitatiegesprek (drie ploegen staan) vroeg de baas, of ik dan op een hoog niveau reed ofzo dat ik zoveel naar mijn paard ging Rolleyes
Zo kan ik eigenlijk nog wel duizenden dingen aanhalen