bijrijder/ verzorgster financiele bijdrage???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

bijrijder/ verzorgster financiele bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:14

Wat vinden jullie een reele financiele bijdrage om aan een bijrijder te vragen. Ik heb er geen, maar misschien wel "wilde" plannen voor de nabije toekomst. Het gaat mij niet om een kostendekkende bijdrage, maar eerder een symbolische bijdrage voor bijvoorbeeld klein onderhoud als een wormenkuurtje, kleine reparaties aan dekens of tuig, of iets als een zalf ofzo. Dus echt symbolisch en geen echte deling in de kosten. Het geld zou ook niet gebruikt worden voor 1 van de andere paarden.
Een eventuele bijrijder zou, indien het goed klikt met het paard, verder grote vrijheid hebben. Er mag gewoon gedressuurd, gesprongen, gelongeerd of buitengereden worden. Aantal x pw maakt mij niet zo heel veel uit.

Wat zou dan een leuke bijdrage zijn??? of hebben jullie meer zoiets van waarom een bijdrage als het niet gaat om de deling van de kosten?

Antheman

Re: bijrijder/ verzorgster financiele bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:22

Mijn mee rijder staat altijd voor me klaar. Ze vervangt mij als ik ziek ben, op vakantie etc.

Verder rijden we in het weekeinde samen(heb 2 ponies Knipoog ) en als het iets langer licht wordt, komt ze doordeweeks ook nog een keertje rijden.

Ze neemt vaak wat mee, zak brokken, Rapsodie , dat soort dingen.
We zijn ook op trektocht geweest en daarvoor moest mijn zadel aangepast worden, lag niet meer goed. Dan betaald ze de helft.
En de pony waar zij veel op rijdt, krijgt weleens wat ,een nieuw dekje ofzo. Haha!

Ohja, en ze helpt met klusjes als de wei uitmesten, zadels invetten enzo. Daar ben ik ook erg blij mee!

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:25

halloik ben juist tegen het geld vragen aan een bijrijder wand mijn bijrijder mest ook uit en doet haar op de dagen dat ik niet kan ik vijd dit al fijn genoeg daarom vindik dat zei niet mee hoeft te betaalen en alleen als zei dat graag wil iets betaalt maar ik heb het daar nooit over het moet uit haarzelf kome enzo niet dan niet zolang zei mijn paard doet ben ik tevrede Ja

Antheman zegt: En de pony waar zij veel op rijdt, krijgt weleens wat ,een nieuw dekje ofzo idd maar ik ga haar niet daartoe dwingen Knipoog

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:17

ik ben zelf bijrijder
ik verzorg gino en xandor nu al ruim 3 jaar.
betalen hoef ik niet, maar als er iets met het tuig is laat ik het repareren omdat ik de enige ben die iets met gino doet
verder voer ik alle dagen, behalve als ze op het land staan zomers, en mest ik alle dagen uit.
af en toe rijdt ik xandor ook, dit zie ik dan wel als een beloning zegmaar
nieuwe sjabrakken enzo koop ik zelf, maar zijn dan ook gewoon van mij
heb onderhand ook 2 eigen hoofdstellen en een eigen zadel.

ik krijg er pracktisch een eigen paard voor terug en ben hier hardstikke blij mee Bloos Bloos

ik vind dat je helemaal zelf moet weten of er kosten aan verbonden zijn, maar dan lijkt mij een vaste bijdrage logischer.
zomaar iets kopen is meer eigen initiatief dan een eis Koe

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:25

mizsz_g_en_a schreef:
nieuwe sjabrakken enzo koop ik zelf, maar zijn dan ook gewoon van mij

dat ben ik met je eens. je koopt zulke spullen voor jezelf en niet voor het paard. We hebben een aardige veestapel qua paarden en spullen zijn er ip zat.

Citaat:
ik krijg er pracktisch een eigen paard voor terug en ben hier hardstikke blij mee Bloos Bloos

was ik ook altijd en ik vind een bijdrage niet echt nodig om de kosten te dekken, maar eerder in het idee om een potje voor dat paard op te bouwen.

Citaat:
zomaar iets kopen is meer eigen initiatief dan een eis Koe

wederom helemaal mee eens Ja

verder is het niet zo dat men zou moeten betalen om op 1 van de mannen te rijden. Een bijrijder kan mij uit de brand helpen door ook 1 van de paarden te rijden. Zelf ben ik er dagelijks en ik kom ook geen tijd tekort om ze te doen. Het is meer om ze allemaal echt ruimvoldoende aandacht te geven en ze niet af te doen met voldoende Haha!
Verder vind ik overigens lessen met het paard belangrijker dan het geven van een bijdrage.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:30

dan stel je toch als eis dat de bijrijder na les gaat
elise heeft mij 2 jaar terug ook vriendelijk doch dringend verzocht om op les te gaan met gino, omdat hij wat stijfig werd

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:38

toen ik zelf nog bijrijder was die eis er idd ook Haha! en ik vind dat opzich ook een reele eis. Zeker voor het dier waar het om zou kunnen gaan. Deze heeft stabiliteit nodig. Maar de lessen zijn wel 18 euro per half uur. Haha!
verder nog goede voors en tegens voor een bijrijder ?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:57

sjakie schreef:

Wat zou dan een leuke bijdrage zijn??? of hebben jullie meer zoiets van waarom een bijdrage als het niet gaat om de deling van de kosten?

Ik begrijp je vraag erg goed en zal eerlijk andwoord geven.

Ik heb een bijrijdster voor 2 keer in de week,ze mag alles met haar doen(het is een moeder en een dochter die mijn paard verzorgen)De moeder mag er alles meedoen,maar de dochter mag er alles meedoen onder begeleiding van haar moeder.

Wij hebben een binnenbak,longeerbak,stapmolen,paddock,land in de zomer. Dus we hebben veel faceliteiten,waar iedereen gebruik van maak ook mijn bijrijdster.

Zij betalen mij(ze "huurt"als het ware Maroes )voor 70 euro in de maand.De stalling is verder 190 euro.Dit hebben we samen goed besproken.

Mijn bijrijdster koopt eigelijk niks voor haar(af en toe) ze betaald verder nergens aan mee,qua wormenkuur,hoefsmid e.d. Ze hoeft ook niks te kopen verder,want daar ben ik verandwoordelijk voor(niet dat ik het niet leuk zou vinden)
Het gaat al 4 jaar goed en ben erg tevreden met haar en zij met mij.

Als je het zekere voor het onzekere wilt weten,kan je evt een klein contrachtje opstellen(doen er wel meerdere bij ons op stal).

Ik hoop dat je voldoende weet.
Sterkte.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:59

Mijn bijrijdster en tevens schoondochter betaalt wel een gedeelte van de kosten nl. € 75,00 per maand. Ik betaal de rest van de stallingskosten van € 200,00. Verder zijn alle kosten zoals dierenarts, inenting, wormenkuren, materiaalkosten voor mijn rekening.
Ik heb deze constructie zo opgezet omdat wij dan allebei "een eigen paard" hebben (en het voor mij ook betaalbaar blijft): ik in het echt en zij symbolisch.
We zijn beiden helemaal gek met Elan en met beiden klikt het echt ontzettend goed.
Ik doe Elan 4 keer per week en zij 3 keer. Ruilen of van elkaar overnemen doen we ook als het zo uitkomt natuurlijk.
Verder overleggen we overal over, tenminste de echt belangrijke dingen.
Op het ogenblik zijn we "alleen" aan het longeren, omdat Elan zijn zadel niet paste en hij te weinig spieren had om meteen een ander zadel te kopen. We houden een logboek bij van hoe e.e.a. is gegaan en wat we gedaan hebben.
A.s. vrijdag gaan we kijken voor een zadel, ook gezellig samen.
Als we slagen, gaan we allebei les nemen en die betalen we allebei zelf.
Op deze manier kunnen we zelfstandig maar ook samen onze grote hobby en passie uitoefenen en bovendien bouwen mijn schoondochter en ik een prima band op en dat is ook nooit weg natuurlijk Haha! Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:08

maroes schreef:
Als je het zekere voor het onzekere wilt weten,kan je evt een klein contrachtje opstellen(doen er wel meerdere bij ons op stal

dat is idd wel iets waar ik aan heb zitten denken Ja welke punten worden er ongeveer bij jullie in een contractje vermeld?

Citaat:
Ik heb deze constructie zo opgezet omdat wij dan allebei "een eigen paard" hebben (en het voor mij ook betaalbaar blijft): ik in het echt en zij symbolisch.

zit ook zeker wat in Ja ik zou een eventuele bijdrage ook niet echt kunnen onderbouwen waarom (slecht Tong uitsteken ) het is meer gevoelsmatig. Een bijrijder helpt mij nu eenmaal bij het zo goed mogelijk houden van een paard, maar de eindverantwoording ligt simpelweg gewoon bij mij. Ik ben ook degene die de eind beslissing neemt. Maar dat wil niet zeggen dat een bijrijder geen inbreng heeft.
pffff moeilijk hoor *LOL*

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:17

Ik vind absoluut niet dat je een bijrijder moet laten betalen. Diegene helpt je tenslotte met het verzorgen/trainen van je paard!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:21

Ik ben ook 'bijrijder'. Tussen aanhalingstekens omdat ik de enige ben die haar rijd, de eigenaar heeft zijn 4 hafjes voor de (hobby)fok en in de zomer rijd de 2 oudsten voor kar.
Ik hoef niks te betalen. Ze is zoals hierboven ook al word genoemd een soort van eigen paard, en dat vind ik ook super! Heb mijn eigen spulletjes voor haar, ik heb pas een eigen zadel aangeschaft.
Als ik haar in de zomer op ijzers wil als we meer buiten gaan rijden moet ik dat wel zelf betalen.
Verder mest ik uit, ook de stallen van de andere hafjes. (Alle 4 als ik daar de tijd voor heb) Bevalt me echt super, ik heb het erg naar mijn zin!

En ik vind het best eerlijk om een bijdrage te verwachten. Maar zoals je al zei, misschien niet een vast bedrag per maand maar af en toe iets. Ik denk dat dat ook wel automatisch gaat, als waardering dat je een paard van iemand anders mag rijden. Zo niet, dan kan je altijd een contractje opstellen idd.

Ik heb zelf de tijd en het geld niet (arme student Tong uitsteken ) om een eigen paard te onderhouden, dus ik vind het echt super om op deze manier toch lekker te kunnen rijden etc.
Hulde aan de mensen met bijrijders! OK dan!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 09:29

ditchie schreef:
Ik vind absoluut niet dat je een bijrijder moet laten betalen. Diegene helpt je tenslotte met het verzorgen/trainen van je paard!

dit is ook altijd mijn idee geweest Knipoog. maar ergens kan ik me ook voorstellen dat als je ergens aan bijdraagt in de kosten dat je dan ook het gevoel hebt dat je inspraak hebt. Of zeg ik dan iets heel raars *LOL*

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:59

Klinkt misschien raar, maar ik heb de ervaring dat bijrijders die betalen net iets serieuzer zijn. De bijrijder van Hetja betaalt 50 euro in de maand, hier voor heeft hij haar de donderdag en zaterdag voor zichzelf, mag hij alles op die dag met haar doen waar hij zin in heeft (mits verantwoord Knipoog ), als hij vakantie heeft mag hij haar zowieso ieder dag doen en 1 x in de maand rijdt hij FNRS wedstrijdjes met haar, vaak koopt hij nog een halster, sjabrak o.i.d. en daar ben ik heel bij mee.
(Overigens stat Hetja op een manege, 260 per maand, met twee binnenbakken, 1 grote buitenbak, longeerpiste, stapmolen, uitrijmogelijkheden etc, etc, allemaal dingen waar hij gebruik van kan en mag maken)

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:14

sjakie schreef:
ditchie schreef:

dit is ook altijd mijn idee geweest Knipoog. maar ergens kan ik me ook voorstellen dat als je ergens aan bijdraagt in de kosten dat je dan ook het gevoel hebt dat je inspraak hebt. Of zeg ik dan iets heel raars *LOL*

Ik ben zelf ook bijrijder Haha! en ik denk ook dat je bijrijder niet moet laten betalen, want je helpt diegene toch? Ik ben het ook met jou, sjakie, eens dat als je iemand laat bijdragen in de kosten dat ze dan het gevoel van inspraak hebben. Maar is dat wat je wil? Ik kan me goed voorstellen dat als iemand betaald om te rijden dat diegene dan zich ook wil bemoeien met het paard, en dan is de vraag of jij dit wilt!

Ik vind het lessen zelf een uitstekende optie! Je bijrijder en paard worden hiermee geholpen. Laat je bijrijder anders 1x in de twee weken lessen, dan zijn de kosten toch te overzien?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:40

Danielle01 schreef:
Ik ben zelf ook bijrijder Haha! en ik denk ook dat je bijrijder niet moet laten betalen, want je helpt diegene toch? Ik ben het ook met jou, sjakie, eens dat als je iemand laat bijdragen in de kosten dat ze dan het gevoel van inspraak hebben. Maar is dat wat je wil? Ik kan me goed voorstellen dat als iemand betaald om te rijden dat diegene dan zich ook wil bemoeien met het paard, en dan is de vraag of jij dit wilt!

Ik vind het lessen zelf een uitstekende optie! Je bijrijder en paard worden hiermee geholpen. Laat je bijrijder anders 1x in de twee weken lessen, dan zijn de kosten toch te overzien?

inspraak uiteraard tot op zekere hoogte. Ik ben altijd degene die het laatste woord heeft. Ik ga absoluut niet in discussie over dierenartsen, hoefsmeden ed. Als een bijrijder zich geroepen voelt iets aan te schaffen mag dat. Op zadels na, vind ik toch een dure en risicovolle uitgave voor een bijrijder.
Les vind ik ook een goede optie. Ik geloof er zeker in dat een paard erbij geholpen is als hij op dezelfde manier bereden en behandeld wordt, oftewel duidelijkheid.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:27

Ik ben zelf bijrijder, en hoef niets te betalen. In dit geval vind ik dat ook heel redelijk: het paard is in slechte conditie, slecht getraind, ik mag er niet zoveel mee, de bak is erg zwaar, en er zijn nauwelijks mogelijkheden voor buitenritten. Met de eigenaresse heb ik afgesproken dat we een trainer/instructeur gaan zoeken om ons verder te helpen, en daar wil ik wel aan meebetalen.

Voor een goedgetraind paard en leuke faciliteiten, en buitenritlocatie zou ik best wel wat willen betalen. Maar dan moet je wel duidelijke afspraken maken over de rechten en plichten van de bijrijder (als je iemand laat betalen moet daar ook duidelijk iets tegenover staan). Een "contractje" is dan een goed idee om daar duidelijk over te zijn (hoewel zoiets volgens mij niet echt veel status heeft, mocht je echt ruzie krijgen). Hoeveel je moet vragen weet ik niet; zoveel als je wilt (hoe meer je vraagt des te minder geinteresseerden, en des te meer je moet bieden aan de bijrijder), maar maximaal de helft van de kosten die je zelf maakt lijkt me.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:39

qua faciliteiten hebben we op stal niet zo heel veel bijzonders, maar er zijn maar een paar gebruikers van Haha! waarvan ik en mijn vriend de grootste gebruikers zijn omdat wij de meeste paarden hebben staan (stalletje van maar 6 paarden hoor Knipoog ). Maar we zitten wel aan de veluwezoom.
Ik kan een bijrijder veel vrijheid bieden. Het hoeft geen topruiter te zijn, ben ik zelf ook niet. Maar wel iemand die een beetje inzicht heeft in paarden Haha!. Mij maakt het niet uit of iemand 1 x pw komt of 7 x pw. Zelf ben ik er gewoon dagelijks dus echt veel tijd zou het me niet schelen. Het is echt extra aandacht voor het paard. Als iemand fatsoenlijk met het paard om kan gaan, dondert het mij echt niet of iemand op de zaterdag 5 uur de veluwe opgaat en een lekker rengalopje pakt Haha!.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:37

als ik jouw zo hoor moet het toch geen probleem zijn om iemand te vinden..
vindt het altijd wel grappig, bij mij in de buurt zijn er meer mensen die zoeken naar een paardje, dan dat er paarden zijn
als ik dan ergens anders kijk, worden er juist veel paarden aangeboden Koe

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 14:42

om iemand te vinden misschien niet, maar ik ben tot op zekere hoogte wel een ongelovelijke zeikerd hoor Clown

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:15

sjakie schreef:
om iemand te vinden misschien niet, maar ik ben tot op zekere hoogte wel een ongelovelijke zeikerd hoor Clown

En terecht toch? Iemand die goed voor het paard is en misschien niet zo'n fantastische ruiter, maar die wel wil leren is beter dan iemand die zijn afspraken niet nakomt en het paard als speelding ziet!

Maarre, als je haar/hem dan toch les laat nemen dan kan je dat toch zien als financiële bijdrage? Dit is in mijn ogen het meest reeëls (phoe, wat een woordt)

Nu heb ik makkelijk praten, want de eigenaren van het paard hebben zowat een paard voor mij gekocht.....en betalen soms extra springles.. Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:22

ik vind les ook wel heel belangrijk hoor Ja en een verdere bijdrage zie ik meer als een spaarpotje voor dat paard als wat anders. Ik zal nooit tegen een bijrijder zeggen dat ze een pot egyptische zalf mot halen of tussen neus en lippen door laten schemeren dat hij wel een nieuwe deken kan gebruiken. Dat zijn gewoon zaken die onder mijn verantwoording vallen en als een bijrijder zich geroepen voelt bij te dragen dan mag dat. Maar spullen die ik uit mijn initiatief koop en waar aan bijgedragen is blijven wel van mij. Koopt een bijrijder zelf spullen dan mag hij/ zij dat ten alle tijden mee nemen als er voor gekozen wordt om te stoppen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:40

het is idd moelijk om de geschikte persoon te vinden
heb vorig voorjaar er een andere verzorgster bijgehad, maar dit beviel mij nie zo
ze reed hem anders, in mijn ogen helemaal verkeerd, en kwam alleen voeren en liet het uitmesten dan maar zitten....

maar gelukkig heb ik niet het probleem dat ik een ander moet zoeken...ik zou veel te kritusch zijn Sigaar }>

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:42

Ik ben zelf bijrijder en betaal niks. Ik vind het ook zeker niet zo dat betalende bijrijders serieuzer zijn, ik ben echt wel serieus en doe dit paard nu 2 jaar en ben niet van plan te stoppen met hem.

Ik zou als ik jou was gewoon vragen of ze willen lessen. Ik les ook met dit paard, om de week, de andere week lest de eigenaresse. Het liefst zou ik vaker lessen, je leert er veel van en je hebt een super gevoel erna. Ook heb je dan altijd iets om aan te werken, je word er beiden beter van.

Ik krijg zelfs cadeautjes als de eigenaresse op vakantie is geweest en ik voor hem gezorgd heb! Zo lief, maar absoluut overbodig. Eigenlijk geven we elkaar af en toe een cadeautje (verjaardag, kerst enzo).

Het moeilijkste is om iemand te vinden waar het mee klikt, je moet wel een beetje hetzelfde over de meeste dingen denken! Dan kan je het samen heel leuk hebben.

Dat betekend niet dat ik het heel raar vind als er een bijdrage gevraagd word. En dat zou ik ook zeker gewoon betalen (als het in verhouding staat).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 16:51

de eventuele bijdrage waar ik zelf aan zat te denken is nog niet eens 10% van alle kosten *LOL*
eerder iets in de trent van een 10-15 euro.