Ik heb een paard die zich verveelt op stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly1503

Ik heb een paard die zich verveelt op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:38

Mijn paard is eigenlijk best wel een mafkees. Op stal is hij ook best lomp, hij staat nu stil omdat hij kreupel is en omdat zelfs de dierenarts niet weet wat het is. Wij willen het even afwachten omdat hij niet gevoelig is en we willen hem gewoon wat rust gunnen. We denken dat hij gewoon lomp heeft gedaan in de stal, slaan tegen de zijkanten (zitten rubberen matten) doet hij regelmatig. Hij trekt ook zijn deken uit, dat doet hij terwijl hij ligt, hij gaat dan net zolang wringen tot hij de deken over zijn hoofd uit heeft. De deken is nog helemaal heel en de sluitingen zitten altijd allemaal nog dicht, hij heeft geen bilsingels maar dat is misschien maar goed ook. Het is heel grappig om te zien, ik heb het namelijk een keer meegemaakt. Wij hadden toen zo'n klep gekocht voor aan zijn halster, maar dan doet hij eerst zijn halster af, hoe strak die ook zit en dan zijn deken. Nu had hij dus ook zijn deken afgedaan voordat hij kreupel werd, dus we denken dat hij een spier verrekt heeft met het uittrekken van de deken. Mijn paard heeft een liksteen en hij heeft een jollybal (die is tegenwoordig plat en ligt regelmatig buiten zijn stal). Haha opzich kan ik er de lol wel van inzien, mijn paard heeft ook best een droge uitstraling, ook toen ik hem betrapte met zijn deken uitdoen, hij keek en ging vervolgens vrolijk verder. Euhm maar mijn probleem is nou eigenlijk dat ik een paard heb die zich verveelt, en ik denk dat zijn blessure nu ook komt door iets wat hij in zijn stal heeft gedaan. Ik vroeg me af wat jullie bij een paard in de stal hebben liggen tegen verveling. Ik heb een KWPNer die in april 5 wordt, okeej hij is nog jong maar ik heb er geen zin in om er elke keer tussen uit te liggen als meneer zich verveelde op stal. Het is een ruin van 1.70m. Nou dit was mijn verhaal, ik wacht op leuke reacties en misschien komen er nog mensen met goede tips Knipoog bedankt alvast!

als ie het doet.. is dit hieronder mijn mafkees.. dit was op een onderlinge wedstrijd op mijn oude stal! mijn paard heb ik sinds vorig jaar april en eh dit was in juni Lachen
Afbeelding

felicity

Re: Ik heb een paard die zich verveelt op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:13

Wat voor stal heeft hij?

Ik heb een luchtzuiger en ik ben toen verhuist van een binnenstal naar een buitenstal en hij doet het niet meer.

Misschien is een buitenstal wat voor hem? En genoeg beweging in paddock of op het land. Verder kan je van die berkentakken in de stal leggen om op te knagen. Of een skippybal, een pion, enz

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:02

felicity schreef:
Wat voor stal heeft hij?

Ik heb een luchtzuiger en ik ben toen verhuist van een binnenstal naar een buitenstal en hij doet het niet meer.

Misschien is een buitenstal wat voor hem? En genoeg beweging in paddock of op het land. Verder kan je van die berkentakken in de stal leggen om op te knagen. Of een skippybal, een pion, enz

Hij staat wel in een binnenstal! Bedankt voor je reactie.. Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:07

ik denk dat je hem t best zo lang mogelijk buiten kunt zetten als dat mogelijk is, en als ie op stal staat gewoon extra hooi geven. heb je ook van die dekensingels over je deken heen? wel apart dat ie z'n deken af doet Knipoog moet zeker een heel raar gezicht zijn als ie dat doet hihi.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:41

muesliebal in de stal. Heb ik en werkt goed. Zolang ie vol is tenminste...haha want ze hebben het zo snel door hoe het moet en dan is ie zo leeg. Is ook goed voor het afreageren van frustraties, die bal schoppen ze de hele stal door!

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:48

ik heb idd ook weleens gehoord dat zon muslibal erg goed werkt!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:52

Ik heb ooit ergens gelezen, dat paarden zichzelf niet herkennen in een spiegel. Misschien kun je ergens iets wat op een spiegel vandaan halen (niet breekbaar natuurlijk) en die in z'n stal ophangen. Dat lijkt het net of hij een stalmaatje heeft. Verder, tja.. Ik zou het ook niet weten Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:02

is het toevallig een inspekteur??

het lijkt wel de karakterschets van mijn paard die je geeft..

over de deken, ik zou er wel een met bilkoorden nemen, die van mij deed precies hetzelfde als die van jou en met bilkoorden was snel de lol eraf en nu doet hij het niet meer.

op stal heb ik een jollybal aan het plafon, één op de grond, een kleine pion in stal en een likit aan de muur waar je twee van die kleintjes in doet, ook heeft hij sinds kort een baan aangenomen als isolatiemonteur, hij propt namelijk ieder gleufje, kiertje of gaatje vol met stro en staat ook zijn buurman over de staldeur heen stro te voeren.

die van mij komt er zo'n 3x per dag uit ander breekt hij de tent af, ik zal blij zijn als de weilanden bij ons weer open gaan, dan kan hij zijn ei weer kwijt...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:33

ja ik denk dat als ze eindelijk weer in de wei kunnen dat veel problemen opgeslost zijn. Die van mij doet elke keer zo boos haar oren naar achter als je bij de stal komt. Dat doet ze sinds kort, geen idee hoe het weer over gaat. Ze vreet het hout op uit frustratie en wordt gepest door haar buurvrouw de tralieschraper.... Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:04

Hier nog zn geval! Hij maakte zn staldeur altijd open.. En het triplex wat tegen de tralies zit (zodat ze beetje rust hebben) trok hij naar achteren en liet hij weer schieten --> geluid hoorde je al van buiten af..BAM BAM. dus ik heb hem een liksteen, een losse voetbal en een harde speelbal (kan niet kapot) aan een touw gegeven (agradi). Alleen die bal maakt dus wel herrie Bloos . de stalhouder werd er gek van en heeft hem dus eraf gehaald Boos! . Maar nu neemt Randeux wraak door weer met het schot te laten schieten en met zn lepel van zn drinkbak te klepperen, en die kunnen dus niet uit stal Knipoog .

ik heb nou waarschijnlijk wel een oplossing voor de herrie van de harde bal, haal een paar oude fietsbanden bij een fietsemaker en doe die om de tralies. Tong uitsteken

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:16

Als ik zou merken dat mijn paard zich zo zou vervelen, zou ik hem uit zijn lijden verlossen en naar een andere oplossing zoeken.
Een stal met permanente weidegang ofzo...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 02:36

randie schreef:
Hier nog zn geval! Hij maakte zn staldeur altijd open.. En het triplex wat tegen de tralies zit (zodat ze beetje rust hebben) trok hij naar achteren en liet hij weer schieten --> geluid hoorde je al van buiten af..BAM BAM. dus ik heb hem een liksteen, een losse voetbal en een harde speelbal (kan niet kapot) aan een touw gegeven (agradi). Alleen die bal maakt dus wel herrie Bloos . de stalhouder werd er gek van en heeft hem dus eraf gehaald Boos! . Maar nu neemt Randeux wraak door weer met het schot te laten schieten en met zn lepel van zn drinkbak te klepperen, en die kunnen dus niet uit stal Knipoog .

ik heb nou waarschijnlijk wel een oplossing voor de herrie van de harde bal, haal een paar oude fietsbanden bij een fietsemaker en doe die om de tralies. Tong uitsteken

ghe ghe
die voetbal,kan Randeux die niet kapotbijten?

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:45

Hehe de mijne is dan nog braaf!
ze probeert hout af te stal te schrapen maar lukt niet ..
dus heeft ze bezigheidje zonder gevaar..
maar niet zo gezond natuurlijk.
maar de mijne staat elke dag in de paddock behalve nu
modderbad...ijs-water bad!
dit word 2 daagjes stal!
maar zolang ze kan kijken naar allemaal dingen is ze heel rustig!

anders probeer liksteen musli bal joly bal...
wie weet !

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:11

@ Blue Star...Nee hij leeft nog steeds en ligt er toch dik een half jaar in..Zn FC barcelona bal Clown Gelukkig kunnen ze over een maand ofzo weer naar buiten! Haha! scheelt ook een hoop.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:59

Die van mij komen zo veel mogelijk naar buiten, ongeacht het weer.

Maar als ze dan toch op stal moeten staan, zet ik de raampjes (naar buiten) open.

Soms kunnen ze wel uren lang met hun hoofd naar buiten staan te turen.

En tegen verveling in de paddock heb ik er een paar pvc-buizen liggen, die worden echt de hele paddock door gesleept Knipoog

Ik had eerst altijd een pion, maar die leefde niet zo lang Clown de pvc-buizen zijn toch aardig wat sterker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:45

Hippotha schreef:
Als ik zou merken dat mijn paard zich zo zou vervelen, zou ik hem uit zijn lijden verlossen en naar een andere oplossing zoeken.

Ja als een paard zich zo verveeld is het toch zielig om hem in stal te houden? Ik zou het ook niet leuk vinden als ik de heledag in een klein hokje moet staan.....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:55

voel me beetje stom Bloos
maar wat is een pion?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:47

Hippotha schreef:

Tsja, daar moet ik het eigenlijk wel mee eens zijn.
Daarnaast zou ik me ook afvragen of mijn paard wel persé een deken op moet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:08

zolang hij kreupel is een loopstal met een piepklein uitloopje naar buiten evt. met een voeder bal om zich te vermaken
of een snoepketting maken met stukjes wortels en appel
wat voor een blessure heeft hij?
mag hij helemaal niet lopen of alleen stappen?
je kan zeker zo'n intelligent paard als deze Clown ... geen 24 uur opsluiten
hij voelt zich totaal niet happy
hopelijk is hij snel weer beter Knipoog
hoeveel uur per dag komt ie normaal buiten?

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:35

unamie schreef:
zolang hij kreupel is een loopstal met een piepklein uitloopje naar buiten evt. met een voeder bal om zich te vermaken
of een snoepketting maken met stukjes wortels en appel
wat voor een blessure heeft hij?
mag hij helemaal niet lopen of alleen stappen?
je kan zeker zo'n intelligent paard als deze Clown ... geen 24 uur opsluiten
hij voelt zich totaal niet happy
hopelijk is hij snel weer beter Knipoog
hoeveel uur per dag komt ie normaal buiten?

Hij heeft waarschijnlijk een spiertje verekt en daardoor loopt hij linksachter niet soepel!
We laten hem nu 3x per dag een kwartier stappen in de stapmolen!
Eerst wilde ik erop zitten en dan stappen maar ik denk dat hij dan niet zal stappen!
Hij heeft wel allemaal speeltjes in zijn stal enzoh maarja hij blijft gewoon raar!
Normaal staat hij 's ochtends altijd een uur in de stapmolen.
En dan 's middags of 's avonds kom ik rijden en dan is hij meestal zo'n 2 uur uit zijn stal.
Ongeveer 3x per week staat hij nog in de wei, we hebben helaas niet veel wei!
Ongeveer 2,5 uur dan gaat hij echt naar binnen omdat hij anders er zelf wel uitkomt!
Tja.. dat was het wel een beetje.. nu 3x een kwartier eigenlijk!
Ja en dan nog beetje knuffelen en poetsbeurt ensoh.. maarja komt goed hoop ik!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:36

Blue_Star schreef:
maar wat is een pion?

Een pion is een kegeltje die bij het mennen onder andere veel gebruikt wordt.
Meestal zijn ze oranje.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:18

Hippotha schreef:

OK dan!
Een paard is een bewegings- en kuddedier, als je hem dan de hele dag alleen op stal opsluit gaat hij zijn energie op een andere manier gebruiken of hij verveelt zich dus te pletter.
Ik zou naar een oplossing zoeken waarbij je je paard in ieder geval iedere dag in de wei of paddock kunt zetten, het liefst met een vriendje.
Ik vind het trouwens persoonlijk nogal veel voor een 5 jarige dat hij iedere dag een uur in de stapmolen komt en dan ook nog eens een uur gereden wordt. Zorg ook in het werk voor afwisseling! Longeer hem eens een keer, of gooi hem los, laat hem los springen of maar een buitenrit! Dat helpt ook tegen verveling.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:00

het is moeilijk als je op een stalhouderij staat waar gewoon strenge regels gelden. In de wei mag niet in de winter omdat de grond dan stuk zou gaan. Ik zou er alles voor over hebben om mijn paard vaker naar buiten te kunnen doen maar dat kan nou eenmaal niet. Ieder paard is verdeeld in een groepje en die gaan samen in de paddock. Als het weer het toelaat een paar uur per dag. Maar ze staan wel vaak van sávonds een uur of vijf tot de volgende dag half twee op stal. Ik probeer nu vaker s'ochtends te gaan en te longeren maar ik moet het ook combineren met werk enz.
Op de vorige stal waar mijn paarden stonden konden ze de hele dag naar buiten als ze wilden want die stal sloot aan het weiland en de bak dus dan liet je gewoon alles open. Maar die mensen zijn te oud om voor paarden te zorgen en het is voor mij elke dag drie kwartier heen en drie kwartier terug rijden! Dus het wachten is op mijn eigen boerderijtje...mijn kleine paarden paradijsje....

Voor nu probeer ik van alles zie bovenstaande, om het in de stal wat leuker te maken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:58

Blue_Star schreef:
maar wat is een pion?

Afbeelding

Zie hier mijn paard met een pion.
Deze foto is gemaakt op de 1e dag dat ik mijn paard had en hij was gelijk al hemaal verliefd op de pion. *LOL*
En dat is nog steeds zijn grootste vriend.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:56

Esther schreef:
Hippotha schreef:

OK dan!
Een paard is een bewegings- en kuddedier, als je hem dan de hele dag alleen op stal opsluit gaat hij zijn energie op een andere manier gebruiken of hij verveelt zich dus te pletter.
Ik zou naar een oplossing zoeken waarbij je je paard in ieder geval iedere dag in de wei of paddock kunt zetten, het liefst met een vriendje.
Ik vind het trouwens persoonlijk nogal veel voor een 5 jarige dat hij iedere dag een uur in de stapmolen komt en dan ook nog eens een uur gereden wordt. Zorg ook in het werk voor afwisseling! Longeer hem eens een keer, of gooi hem los, laat hem los springen of maar een buitenrit! Dat helpt ook tegen verveling.

Ja ik weet het! Ik longeer zelf ongeveer 2x per week en dan een half uurtje en dan ga ik daarna er zelf op en nog lekker kwartier stappen! Meestal zonder zadel haha.. en losgooien, buiten de wei komt hij vooral in de winter ook wel eens los in de bak. Losspringen hadden we ook geprobeerd maar eerst ging hij elke keer weigeren en toen liep hij er daarna half doorheen heel de hindernis lag om, haha het is gewoon geen springtalent. Haha en zelf springen durf ik niet echt met hem omdat hij er altijd langs wil en als hij er over heen gaat dan is dat meestal heel lomp. Ik heb 2x met hem gesprongen en 2x eraf gevallen dus dat is niet zo handig. Verder ben ik er tot nu toch nog nooit afgevallen alleen met springen dan.. ik doe wel regelmatig balkjes in de bak leggen (in de hoek) of gewoon langs de hoefslag, dat vindt hij wel leuk en dan doet hij ook niet zo lomp, daar wordt hij alleen maar lekker stoer van! Buitenritjes dat komt inderdaad dalijk weer.. dat vind ik echt heel leuk! Gewoon lekker verstand op nul en lekker het bos in en dan gaat meestal de tinker mee, Track is helemaal weg van de tinker.