Opstappen, wel kant stap jij op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opstappen, wel kant stap jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:13

Ik ben het boek aan het lezen van Anne Muller en daar staat in dat je regelmatig moet afwisselen met aan welke kant je opstapt. Soms oefen we met Lucky als penny-pony en dan stappen we op allerlei manieren op behalve de goeie Clown Want het moet een brave pony worden.

Maar stap je weleens aan de andere kant op of altijd aan de begruikelijke kant? ben wel benieuwd eigenlijk..

Memuska

Re: Opstappen, wel kant stap jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:13

Altijd links, volgens mij kom ik er anders nooit op Clown

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:14

Aan de verkeerde kant opstappen??¿¿

Nee dat doe ik niet, ik stap gewoon altijd op de goede manier op. Maar ik wil er nog wel eens op een aparte manier van afstappen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:17

Zilly schreef:
Aan de verkeerde kant opstappen??¿¿

Nee dat doe ik niet, ik stap gewoon altijd op de goede manier op. Maar ik wil er nog wel eens op een aparte manier van afstappen Clown

ja zij is van mening dat als je altijd links opstapt je paard naarmate de jaren verstrijken een beetje scheef wordt Clown Omdat er altijd aan dezelfde kant opgestapt wordt. Zij compenseert dit door af te wisselen..

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:21

Ik stap ook altijd links op. Ik ben niet zo lenig en ben allang blij dat ik er aan de linkerkant op kan komen, als ik het dan ook nog eens rechts moet proberen, kan ik het rijden wel vergeten denk ik Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:23

Ik wissel het ook wel eens af. Maar wat nog belangrijker is: gebruik een opstapje. Dat is nog beter voor het paard. Bloos Vanaf een opstapje is het ook gemakkelijker om van de rechterkant op te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:25

PeruaansePas schreef:
Ik wissel het ook wel eens af. Maar wat nog belangrijker is: gebruik een opstapje. Dat is nog beter voor het paard. Bloos Vanaf een opstapje is het ook gemakkelijker om van de rechterkant op te stappen.

ja dat zegt ze ook! dat een opstapje het beste is.. Knipoog En dat wij een van de weinig landen zijn die nog *zelf* opstappen, zonder opstapje. Het schijnt in andere landen heel normaal te zijn een opstapje te gebruiken..

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:26

PeruaansePas schreef:

Leuk idee, maar dan moet je wel een paard hebben wat blijft staan Knipoog Ik weet zeker dat mijn paard niet stil blijft staan, als ik er een opstapje naast zet.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:29

Ik wissel het af. Vaak zelfs links erop en rechts eraf en dan de volgende keer andersom.

Veel beter voor het paard. Niet alleen je beugelriemen merken dat het als je elke keer van dezelfde kant opstijgt. Westernfenders (beugelriemen) kunnen overigens niet eens verwisseld worden. Toen ik op zoek was naar een tweedehands westernzadel kwam ik een zadel tegen waarbij de linkerbeugel ongeveer vijf centimeter lager hing dan de rechterbeugel, terwijl ze op hetzelfde gaatje zaten. Het zadel zelf was ook wat scheef. Het paard is dan waarschijnlijk ook niet helemaal recht meer.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:37

Ik stap meestal links op, maar ook steeds vaker aan de rechterkant, omdat inderdaad je pony, zadel en stijgbeugels scheef worden.
Als ik een luie dag heb, pak ik zelfs een opstapje.

Maar ik denk persoonlijk dat een opstapje veel makkelijker en comfortabeler is voor je pony, omdat je niet aan hem steun hoef te vragen om op te stappen, omdat je steun hebt aan het opstapje.
Goeie topic, dan denk ik daar ook weer eens aan Knipoog

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:38

Ik stap eigenlijk altijd links op. Een tijdje stapte ik rechts op omdat ik last had van mijn linkerknie waardoor ik toen minder kracht had. Maar nu eigenlijk gewoon weer links.
Opstapje is inderdaad leuk als ze blijven staan maar weet wel zeker dat Homerus niet zal blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:42

maar dat blijven stilstaan kun je toch oefenen, ik heb er zo`n hekel aan als je snel snel moet gaan opstappen als een paard niet normaal kan stilstaan. Lucky vind het ook erg moeilijk en de ene keer gaat het beter als de andere keer maar we zijn aan het oefenen Knipoog

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan.. Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:42

Mexx schreef:
PeruaansePas schreef:

Leuk idee, maar dan moet je wel een paard hebben wat blijft staan Knipoog Ik weet zeker dat mijn paard niet stil blijft staan, als ik er een opstapje naast zet.

Dat het paard wegloopt kun je hem niet kwalijk nemen. Knipoog Dat is een kwestie van trainen. Een paard leren stilstaan is een koud kunstje en meestal is het een kwestie van er een (half) uurtje aan besteden. Het paard heeft vrij snel door dat stilstaan voor hem ook prettiger is. Haha!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:51

Eigenlijk ook altijd links Bloos

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:15

Citaat:
Het paard heeft vrij snel door dat stilstaan voor hem ook prettiger is.

Geef mij dan eens de gouden tip om dat te leren, die kan ik wel gebruiken. Mijn paard vind het namelijk altijd nodig om weg te lopen als ik opstijg...

Dragony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:20

toen ik nog reed eigenlijk alstijd links. en toen ik nog jong was gebruikte mijn vriendin en ik de pony als bok en sprongen we via zijn kont op Bloos Gelukkig was het een brave pony..

Dragony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:21

Mexx schreef:
Citaat:
Het paard heeft vrij snel door dat stilstaan voor hem ook prettiger is.

Geef mij dan eens de gouden tip om dat te leren, die kan ik wel gebruiken. Mijn paard vind het namelijk altijd nodig om weg te lopen als ik opstijg...

een gouden tip is er niet net zo min als een wondermiddel, helaas. Oefenen dat is de kunst Knipoog Al is het maar 10 minuten per dag..oefening baart kunst

succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:22

Een van de weinige landen die een opstapje gebruikt? Ik zie het al helemaal voor me: Kom je op wedstrijd, jij je paard in de hand en je pap/mam of groom met een opstapje erachteraan...stel je paard in het midden van de bak op, de groom zet het krukje naast het paard en jij stapt zo erop...whaha...geweldig...! Het zal vast beter zijn, en ik zeg er verder niets over, maar ik vind dit toch lachwekkend beeld. Zeker als je de eerste bent...!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:29

Het meeste toch wel aan links. Maar bij Nancy wissel ik nog wel eens af en stap ik rechts op!

Wij hebben in de bak standaard een opstapje staan, en de helft van stal stapt daarmee op t paard. Bij de manege die naast onze stal ligt is het zelfs verplicht op te stappen met krukje. Ze hebben daar 2 krukjes, dus als er 10 paarden meelopen in een manege les, dan moeten de stalhulpjes dus alle paarden aflopen Haha!

Afstappen doe ik vooral via de achterkant Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:34

Rijd met een westernzadel, dus beugels kunnen niet verwisselt worden. Op- en afstappen wissel ik aan beide zijdes af. Ook omdat ik persoonlijk vindt dat een paard dat zou moeten kennen, en idd de belasting van je gewicht aan één zijde afwisselen.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:36

Ik stap altijd aan de linkerkant op. Ik denk dat ze bij ons ook raar op zouden kijken als ik rechts op zou stappen, maar opzich zit er wel wat in dat het beter zou zijn voor je paard om dit af te wisselen.
Opstappen met krukje is in sommige gevallen ook wel handig alleen staat er bij ons in de bak geen dus dan wordt het lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:44

ik stap links op.. dan heb ik al moeite genoeg er op te komen Tong uitsteken rechts gaat echt niet werken.. Vroeger sprong ik er van alle kanten op t liefst van achteren :p (had gelukkig een erg brave pony) maardat gaat me nu niet meer lukken

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:55

Ik stap ook altijd links op, maar nu ik dit zo allemaal lees ga ik ook maar eens rechts proberen!

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:55

ik stap eigenlijk altijd links op, maar als we iets van estafette ofzo gaan doen zit er wel eens bij dat jij bij rechts moet opstappen, of als ik egt heel erg lomp aan het doen ben op mn paard doe ik het ook weleens maar in principe niet, heb ook eigenlijk nog nooit gehoort dat dat goed is voor je paard, ik heb wel gehord dat het goed is regelmatig je beugelriemen om te wisselen omdat de linker meer uitrekt, maar dat heeft hier niets mee te maken Bloos

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:58

Wisselend, als ik rechts naast het paard sta, dan loop ik niet eerst om. Met vreemde paarden pak ik wel links.
Overigens stap ik rechts ook gewoon op een paard van 1.80, maakt mij niet zo heel veel uit welke kant het is.

Wij leren paarden altijd gewoon dat je ook rechts moet kunnen opstappen.