Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LDRD schreef:Jij bent pas aansprakelijk wanneer jouw bijrijdster van jouw paard af valt door een eigen gedraging van jouw paard. Daarna is nog de vraag of de bijrijdster nog eigen schuld treft, waardoor jouw schadevergoedingsverplichting kan verminderen of zelfs kan vervallen. Dat laatste gebeurt niet snel, zeker in geval van (ernstiger) letsel.
Dit is gewoon onder je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, voorheen WA) gedekt.
Anya schreef:Ik heb mijn verzekering gebeld. Ik ben gewoon verzekerd voor raar gedrag van mijn paard. Zit bij de WA in. Als mijn bijrijdster gewoon van mijn paard kukeld, zonder dat mijn paard wat raars doet, dan is ze zelf aansprakelijk. Daarvoor zou ze een ongevallen verzekering moeten afsluiten voor zichzelf en mijn paard.
Specifiek in mijn polis opnemen dat ik een bijrijdster heb is niet noodzakelijk. Ik ben gedekt voor iedereen die op mijn paard zit als mijn paard iets raars doet.
Dan is het probleem opgelost.
Hermesdeux schreef:Op dit moment zitten wij ook met dit probleem. Vooral met lesgeven ben je verplicht een Instructeurs-diploma te hebben anders ben je niet verzekerd. Als jij andere mensen op je paard laat rijden, er gebeurd wat, en ze stellen jou aansprakelijk, ben je NIET verzekerd met WA of AVP. Je moet hiervoor een speciale verzekering afsluiten. Op dit moment is ons voorstel goedgekeurd bij de verzekering, maar hiervoor zijn we wel bij de vorige verzekeraar weggegaan. Dit omdat deze het niet meer verzekerde wegens te hoog risico. Letterlijke woorden van een verzekeringsman: Even een voorbeeld: Je kunt aansprakelijk worden gesteld als jij een ruiter op jou paard laat rijden en dit paard werpt de bijrijder zonder enige reden af maar als de ruiter er aanleiding door geeft, in de vorm van zweepgebruik o.i.d., dan kan deze ruiter jou niet aanklagen. Dit omdat de ruiter aanleiding gaf tot het afwerpen. Heel krom...
) is de schade die hij daarna aanricht voor degen van wie het paard is want ik kan er nix aan doen. Maar aan de andere kant kan ik eventuele medische kosten niet op hen verhalen, want ik rij op eigen risico. Maar over het algemeen vallen ziektekosten enso tog gewoon onder je ziektekostenverzekering? 

Anya schreef:als er blijvend letsel is, dan moet jij aantonen dat dat paard zeer raar heeft gedaan. Zwaar bokken, steigeren, zomaar de weg op rennen o.i.d. Anders ben je volgens mij verzekering zelf aansprakelijk voor je eigen ongeval. Daarom wordt dus ook aangeraden dat mijn bijrijdster een ongevallenverzekering afsluit.
Dat ga ik dus opnemen in het bijrijderscontract. Dat dat verplicht is. Omdat die ongevallenverzekering letselschade dekt. Zonder zo'n verzekering komt ze gewoon niet op mijn paard
Anya schreef:als er blijvend letsel is, dan moet jij aantonen dat dat paard zeer raar heeft gedaan. Zwaar bokken, steigeren, zomaar de weg op rennen o.i.d. Anders ben je volgens mij verzekering zelf aansprakelijk voor je eigen ongeval. Daarom wordt dus ook aangeraden dat mijn bijrijdster een ongevallenverzekering afsluit.
Dat ga ik dus opnemen in het bijrijderscontract. Dat dat verplicht is. Omdat die ongevallenverzekering letselschade dekt. Zonder zo'n verzekering komt ze gewoon niet op mijn paard
LDRD schreef:Anya schreef:als er blijvend letsel is, dan moet jij aantonen dat dat paard zeer raar heeft gedaan. Zwaar bokken, steigeren, zomaar de weg op rennen o.i.d. Anders ben je volgens mij verzekering zelf aansprakelijk voor je eigen ongeval. Daarom wordt dus ook aangeraden dat mijn bijrijdster een ongevallenverzekering afsluit.
Dit is echt onzin hoor!!! Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dit klopt niet.
Oke, dan....ik behandel dit soort zaken inmiddels zo'n 20 jaar voor 3 grote verzekeraars in Nederland, uitsluitend letselzaken in binnen en buitenland.
. Morgen maar even in de herkansing als daar nog belangstelling voor is? 
spokie79 schreef:Ik vind het ook niet meer dan normaal dat als een bijrijder van het paard valt en schade heeft, zij zelf verantwoordelijk is.
Ik ben zelf ook bijrijder en ik zou nooit de eigenaar aansprakelijk stellen als ik van het paard val. Ik stap er toch zelf op. Zij dwingen me niet.
Maar ik weet niet of elke bijrijder zo denkt.
En het is danook MIJN beslissing om erop te stappen. Dit houdt ook in dat ik NOOIT op een paard zou gaan zitten die ik niet vertrouw; en ik weet het wel: het blijven paarden, dus er kan altijd wat gebeuren, zeker tijden buitenritten. Hoeveel ervaring je ook hebt...