wanneer mag een jonge pony een hoofdstel in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikietjuhh

wanneer mag een jonge pony een hoofdstel in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:47

hallo
ik heb een hengste veulen en hij kan nogal wild Boos! zijn en ik vroeg me af wanneer hij een hoofdstel mag want ik denk dat hij dan minder vervelend gaat doen omdat hij dan een bit in zijn mond heeft
groetjes nikita Pling

whoopylover

Re: wanneer mag een jonge pony een hoofdstel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:49

er zijn ook speciale hengstenbitten te koop.
Afbeelding
die kan je al indoen vanaf dat jij het nodig vind, als je maar wel voorzichtig bent ivm zn tanden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:56

Ik vind zo'n hengstenbit neit echt vriendelijk voor de mond. Ik heb mijn hengstje toen hij een jaar was al buiten een dubbel geroken bitje ingedaan.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:58

Je kan ook een kettinkje onder het halster doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:00

Ja ketting kan ook maar vind ik minder vriendelijk als een dubbel gebroken bitje. Eigenlijk is het beste natuuurlijk gewoon veel oefenen zodat je hem makkelijk kan houden zonder bitja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:06

Zo ongeveer met de 2,5 of later
En dan geen apart bit, maar een gewone trens van normale dikte.

Dus nee, niet bij een veulen. Hoe kom je erop?!

En het wild zijn is gewoon gebrek aan ervaring aan jou kant.
Verveling door te veel op stal, of geen maatjes hebben om mee te spelen.

nikietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:07

alvast bedank ik kijk het nog ff aan of hij rustiger word en anders koop ik gewoon een hoofdstelletje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:08

Gewoon oefenen met zijn tweeën in het begin. Op omheind terrein, zodat hij gewoon met halster meeloopt op een normale manier.

Niks geen bitjes enzo in doen, wat wil je dan doen als hij 3 is en veel groter/sterker?

nikietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:12

ik koop nu ook nog geen hoofdstel maar ik zie wel hoe hij is als hij gecastreerd is misschien is hij dan al rustiger ik hoop het wel in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:15

Koop een hofdstel als hij 3 is....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:28

Heb je al eens eerder een veulen opgevoed? Hoe vaak ben je met hem bezig?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:31

runningkawa schreef:
Zo ongeveer met de 2,5 of later
En dan geen apart bit, maar een gewone trens van normale dikte.

Dus nee, niet bij een veulen. Hoe kom je erop?!

En het wild zijn is gewoon gebrek aan ervaring aan jou kant.
Verveling door te veel op stal, of geen maatjes hebben om mee te spelen.

mee eens Ja ,ik vind het ook raar om een pony op een leeftijd van 1 al een dubbelgebroken bit in te doen... Rolleyes dat kun je beter niet doen,het beestje moet nog volgroeien met de tanden,dus wacht er liever mee tot het een jaar of 2,5 is!!!! Vork

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:34

nikietjuhh schreef:
alvast bedank ik kijk het nog ff aan of hij rustiger word en anders koop ik gewoon een hoofdstelletje

nikietjuhh schreef:
ik koop nu ook nog geen hoofdstel maar ik zie wel hoe hij is als hij gecastreerd is misschien is hij dan al rustiger ik hoop het wel in ieder geval

eerst wel zeggen dat je een hoofdstel wil kopen,en dan ineens niet Verward
wat wil je dan toch??bouw eerst eens fatsoenlijk vertrouwen op met dat beestje Knipoog gewoon rustig de tijd nemen,of laat'm eerst castreren!!! Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:37

Mijn pony had een bitje in buiten toen hij 1 was. Hij is nu drie en werkt nog steeds op hetzelfde bitje hoor dus het is niet zo dat je er dan niets meer aan hebt als hij drie jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:38

je hebt altijd mensen met mazzel...

het is simpelweg geen aanrader.
Een jong dier hoeft nog geen bit in.
waarom moet die de dupe worden van de onmacht van zijn baasje?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:39

karoliena schreef:
Mijn pony had een bitje in buiten toen hij 1 was. Hij is nu drie en werkt nog steeds op hetzelfde bitje hoor dus het is niet zo dat je er dan niets meer aan hebt als hij drie jaar is.

Maar waarom is het nodig om zo'n jonkie een bit in te doen? Harry is 3,5 en die heeft nog nooit een bit gezien... En ja ik red het makkelijk zonder bitje.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:42

Jus_dOrange schreef:
karoliena schreef:

Maar waarom is het nodig om zo'n jonkie een bit in te doen? Harry is 3,5 en die heeft nog nooit een bit gezien... En ja ik red het makkelijk zonder bitje.

nee precies,met een goed vertrouwen kom je al een heel eind!!
dus laat haar eerst een goed vertrouwen met haar beestje opbouwen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:45

Ten eerste heeft mijn pony een bitje ingekregen omdat hij het zo leuk vind om in het bos te wandleen en dan zo overenthousiast word dat ik liever een bitje in heb zodat ik zeker weet dat hij makkelijk te houden is. Ten tweede omdat ik maar 1 hand kan gebruiken en als het er op aan komt moet ik hem dus met 1 hand bij me kunnen houden. Verschilt ook per paard. Mijn andere hengstje krijgt voorlopig nog helemaal geen bitje in azijn mond. Die is nog heel velenachtig en speelt een beetje en is verder een sulletje. Die zal waarschijnlijk ook geen bit zien totdat hij drie jaar is.

nikietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:57

alvast bedank dan wacht ik maar tot hij ongeveer 3 is met een bitje dan maar gewoon met een halstertje en dank dat hij al veel rustiger wordt als hij gecastreerd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:12

op de foto van je ava zie ik een shetlanderveulen gaat het daarom?? Zoja dan vind ik dat je wel eens een lesje paardenopvoeden mag leren want als je nog niet eens een shetlanderveulen aan een halstertje mee kan nemen Scheve mond

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:13

nikietjuhh schreef:
alvast bedank dan wacht ik maar tot hij ongeveer 3 is met een bitje dan maar gewoon met een halstertje en dank dat hij al veel rustiger wordt als hij gecastreerd is

denk het ook!!! bouw een vertrouwen met het beestje op!!en het is goed dat'm laat castreren!!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:57

..ik denk dat een jonkie het best op zijn plek is in de opfok, met leeftijds/soortgenoten...het is een jong paard, geen hondje... *daar moet je mee wandelen* Pling

nikietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:13

nienke07 schreef:
..ik denk dat een jonkie het best op zijn plek is in de opfok, met leeftijds/soortgenoten...het is een jong paard, geen hondje... *daar moet je mee wandelen* Pling

wrom zou ik hem naar een opfok, met leeftijds/soortgenoten hij staat nu op een grond stuk grond met allemaal andere paarden en pony's ook veulens volgens mij heeft hij het daar ook naar zijn zin de veearst zij als hij gecastreerd wordt dat hij dan heel rustig waarscheinlijk wordt er is niks mis mee om hen niet naar een veulenopfok te doen

nikietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:17

Debo schreef:
op de foto van je ava zie ik een shetlanderveulen gaat het daarom?? Zoja dan vind ik dat je wel eens een lesje paardenopvoeden mag leren want als je nog niet eens een shetlanderveulen aan een halstertje mee kan nemen Scheve mond

neej het gaat niet om die shetlander die is namelijk harstikke lief en mak maar het gaat om die van een vriendin van mij grote shetlander als je met hem gaat lopen gaat hij de hele tijd stijgeren en trappen enzo maar ik ken die pony niet zo lang hem hem niet van af het begin gezien maar opzich lukt het wel een beetje lopen aan een halstertje maar vroeg me gewoon af wannneer ze er een mochte in hebben

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:22

nikietjuhh schreef:
nienke07 schreef:

wrom zou ik hem naar een opfok, met leeftijds/soortgenoten hij staat nu op een grond stuk grond met allemaal andere paarden en pony's ook veulens volgens mij heeft hij het daar ook naar zijn zin de veearst zij als hij gecastreerd wordt dat hij dan heel rustig waarscheinlijk wordt er is niks mis mee om hen niet naar een veulenopfok te doen

waarom ga je dan met em wandelen Verward