moeder/vader (beginner) op jouw paard laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

moeder/vader (beginner) op jouw paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:37

Ik heb sinds 3 jaar een eigen paard, en nu wil mijn moeder ook op haar gaan rijden en dan het liefst les van mij krijgen. wat zouden jullie in deze situatie doen?

even ter info:
De kosten van het paard dwz aanschaf& onderhoud heb ik altijd zelf betaald. M'n ouders hebben nooit een cent betaald. ik heb het dier van groen naar ongeveer L 1 niv. gereden, verkeersmak gemaakt etc.

M'n moeder heeft ooit eens een paar lesjes gehad meer dan 20 jaar terug, daarna nooit meer gereden. Ze wil graag recreatief gaan rijden op den duur. Ze wil alleen les op mijn paard omdat die zo braaf zou zijn en ze die vertrouwt. en danhet liefst van mij. Ik zie dit niet echt zitten omdat ik bang ben dat het paard dan slechter gaat lopen, het is de bedoeling om in de dressuur verder te gaan. En ook omdat ik het nog zie gebeuren dat ze de smaak zo te pakken krijgt dat ze steeds meer wil rijden.

Hoe pakken jullie dit aan zonder ruzie te krijgen?

capopjekop

Re: moeder/vader (beginner) op jouw paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:53

Als je er niet achterstaat zou ik het niet doen. Of je gaat gewoon met je moeder wat stapritjes maken dat jij er met de feest naast rijd. Is je moeder lekker buiten aan het rijden en volgens mij verpest je dan niet je paard.

En als je gewoon eerlijk bent, zal ze dit toch wel snappen?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:57

Lijkt mij dat je je paard niet verpest door er eenmaal in de week een beginner op te zetten... En al helemaal niet als je die persoon zelf begeleid. Maar goed, dit terzijde.

Als je het liever niet hebt dan kun je toch gewoon tegen je moeder zeggen dat je liever hebt dat ze eerst eens op een manege lest of iets in die geest?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:10

Ik denk niet dat je je paard verpest als bijvoorbeeld 1x in de week je moeder erop laat rijden. Als je het niet wil is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Het is jou paard.

Ik zou het persoonlijk alleen maar aanmoedigen als mijn moeder op mijn paard wil rijden. Momenteel is mijn paard daar nog te jong voor maar het lijkt me heel leuk als ze er in de toekomst op zou klimmen. Mijn moeder is daar helaas veel te bang voor. Ze zou alleen durven te stappen en ik zou mijn paard geen moment los mogen laten. Hi hi...

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:32

Ik als beginner mag ook op het paard rijden bij mijn vriend thuis. Ik was zelf ook bang dat ik haar helemaal verkeerd zou rijden, dat doe ik waarschijnlijk ook wel. Ze is nl. nog niet echt goed voor mijn been. Maar ze hebben alle vetrouwen in me en vinden het juist leuk als ik kom rijden. Ik heb ook al een paar keer een 'privéles' van mn vriends zusje gehad. Dat was heel leuk en ik leerde ook hele andere dingen dan op de manege. Nou had ik alleen al wel eerder gereden toe ik klein was, dus helemaal beginner was ik ook weer niet. Wist iig wel hoe ik moest opstijgen en de teugels moest vasthouden Haha!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:44

Het is je moeder, als het nou eens een vreemde was kon ik me wel voorstellen dat je het liever niet had. Misschien wil je moeder op den duur zelf wel een paard kopen erbij en kunnen jullie samen gaan rijden, ik wou dat ik dat nog kon met mijn moeder, maar dat gaat helaas niet. Ik denk dat je gewoon goede afspraken met haar moet maken, dat je evengoed zelf genoeg kan rijden, dan kan er ook niks misgaan met het rijden van je paardje.

Wel jammer dat je moeder nooit heeft mee betaald aan je paardje, misschien dat je in de ruil daarvoor wel eens samen op moeders kosten in een leuke paardrij shop kan gaan winkelen Knipoog . Ik weet in iedergeval dat ik dat heel graag doe, misschien krijgt je moeder die koop ziekte voor paarden (verwen) spullen ook nog haha. Haha! Pling

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:10

Mijn moeder (= beginner) rijd ook op mijn pony.
1x per week, ze krijgt les van mijn instructrice.

Ik zou het juist leuk vinden als ze wat fanatieker werd en wat vaker kwam, maarja ik heb 2 pony's dus dat is dan best makkelijk Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:17

@Ineke; Jouw pony is natuurlijk al wat ouder en is al op een behoorlijk niveau doorgereden, ik vind toch dat dat wat anders is.

@TS; Ik begrijp je twijfel helemaal. Mijn vriend zegt ook wel eens dat hij wel op Xara wil rijden later. Xara is nu nog 2, dus dat duurt nog wel een tijd voordat er uberhaupt iemand op kan. Maar ik zie het echt niet zitten als er 1 of andere beginnen op haar rug gaat zitten bonken tzt.
Stel anders voor aan je moeder dat ze eerst bijvoorbeeld een 10-rittenkaart op een manege gaat rijden en dan verder kijken. Opzich denk ik, dat je paard van wat ontspannen arbeid door een mindere ruiter niet veel slechter wordt. Je moet er waarschijnlijk de dag er na even wat meer aan rijden, maar ja, daar krijg je ook niets van.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:23

Ik begrijp je wel hoor dat je het liever niet hebt. Dan kan je het best ook niet doen, want als je dan les gaat geven aan der en ze doet ook maar iets verkeerd ga je je er meteen druk om maken. En ik zou het nu ook niet echt fijn vinden als ze nooit iets om je paarden hebben gegeven of je ook nooit uit de nood zouden helpen dat ze nu ineens verwacht dat ze er zomaar even mee wegrijdt!

xxx

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:28

Wat leuk! Ik zou willen dat mijn moeder nu nog zou gaan rijden!
Ik zou er dus ook helemaal niets op tegen hebben als zij op mijn paard zou willen rijden (die ik overigens ook zelf betaald heb en onderhoud Lachen )
Een paard verpest je echt niet hoor door er 1 keer in de week een beginner op te zetten!

Als je het niet wilt hebben kan je dat toch gewoon zeggen, dat zou toch moeten kunnen tegen je eigen ouders Lachen

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:45

hey

ik kan best begrijpen dat je twijfelt! ik zou mijn moeder nooit op mijn paard laten rijden, maar dat komt ook doordat mijn merrie nogal eenkennig is en veel te onrustig voor een beginner.... en het lijkt me dat je daar nogal snel ruzie over kunt krijgen; over de manier waarop zij rijdt of zo..... ik weet het niet maar ik zou het in ieder geval niet doen, en al helemaal niet wanneer ze dan les van mij zou krijgen ( dat zou oorlog worden maar dat kan ook aan onze relatie liggen... hihi)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:48

Tessebes schreef:
@Ineke; Jouw pony is natuurlijk al wat ouder en is al op een behoorlijk niveau doorgereden, ik vind toch dat dat wat anders is.

Ook een oudere pony valt te verpesten hoor! De TS zegt dat haar paard braaf is en je er een L1 proef mee kan rijden. Doorgereden genoeg zou ik zo zeggen. Ze is er zelf bij als haar moeder erop zit, dus gekke dingen doet ze dan niet...Gewoon proberen dus, desnoods dat je zegt dat je moeder les moet krijgen van jouw eigen instructrice.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 23:27

Ineke2 schreef:
Tessebes schreef:

Ook een oudere pony valt te verpesten hoor! De TS zegt dat haar paard braaf is en je er een L1 proef mee kan rijden. Doorgereden genoeg zou ik zo zeggen. Ze is er zelf bij als haar moeder erop zit, dus gekke dingen doet ze dan niet...Gewoon proberen dus, desnoods dat je zegt dat je moeder les moet krijgen van jouw eigen instructrice.

Het eigenlijke probleem is dat mijn paard braaf lijkt maar eigenlijk veel te temperamentvol is om een beginner op te laten rijden. t'is een paard met een gebruiksaanwijzing onder het zadel. Terwijl ze aan de hand net een engeltje lijkt Haha! en moeders heeft haar bijna alleen aan de hand gezien.
Als ze uiteindelijk toch erop zou gaan rijden zou ze van mij moeten lessen bij mijn instructrice en die combi wordt onheroepelijk oorlog.

Ik heb vandaag gehoord dat er een vrouwtje bij ons in de buurt zit die een soort minimanege heeft met allemaal bravere paarden dan de mijne. Ik ga proberen moeders over te halen daar te gaan lessen/ rijden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:46

samirah schreef:

Het eigenlijke probleem is dat mijn paard braaf lijkt maar eigenlijk veel te temperamentvol is om een beginner op te laten rijden. t'is een paard met een gebruiksaanwijzing onder het zadel. Terwijl ze aan de hand net een engeltje lijkt Haha! en moeders heeft haar bijna alleen aan de hand gezien.

Ach dan is ze misschien snel genezen van het idee Haha!
Als je er voor kiest om je moeder er op te laten rijden zou ik persoonlijk zelf geen les gaan geven, maar daar een goede instructrice voor zoeken.
Even over mijn eigen situatie, mijn moeder rijd ook op mijn pony en ik ben hier heel blij mee, toen ik twee jaar geleden m'n enkel had gebroken was ik heel blij dat er iemand voor m'n paard zorgde die ik 1000% vertrouw, verder heb ik een fulltime baan en zou niet weten hoe ik het rond zou moeten krijgen als ik het alleen moest doen (en mijn moeder is ook pas gan leren rijden toen ik m'n eerste pony kocht 6 jaar geleden)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:46

Het draagt niet bij aan jou probleem, maar ik zit met het omgekeerde. Ik zou zo graag mijn dochters (14 en 12) op mijn paard hebben, maar ze willen niet. Haha!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:15

Misschien even een rare vraag, maar hoe oud ben je? En woon je nog bij je ouders thuis?

Als je nog minderjarig bent en je ouders hebben nooit meebetaald aan je paard vind ik ergens ook niet dat ze het recht hebben er op te rijden... Als je meerderjarig bent is het logisch dat je ouders dat niet voor je betalen... (wil niet zeggen dat ze dan wel het recht hebben om er op te rijden hoor)

Mijn ouders hadden niks met paarden, maar ik heb toch mijn eigen paardje van hun gekregen. Vooral m'n vader heeft er nu erg veel plezier in. Soms als ik aan het rijden ben en hij is mee gaat ie er ook even een half uurtje ofzo op.. Het grappige is dat mijn paard erg druk kan zijn, maar bij hem ontzettend voorzichtig is. M'n vader is nog een beginner, maar krijgt vanaf de zomer voor ongeveer een half jaar een 'eigen' paard waar hij laatst voor het eerst op heeft gereden. De eigenaar van dat paard gaat hem daar op leren rijden en ik ga 'm af en toe wat lesjes geven. Daarbij rijd hij ook af en toe een beetje op mijn paard. Ik vind het geweldig!

Maar om even terug te komen op jouw probleem. Als jij niet wil dat je moeder op je paard rijd, dan komt ze er gewoon niet op! Dat is jouw beslissing.. Het is jouw paard, jij betaald ervoor, dus jij doet ermee wat je wil. Als je er vooral mee zit dat ze niet meebetaald maar wel wil rijden kan je daar duidelijk afspraken over maken.. Dat ze bijvoorbeeld net als in de manege een bepaald bedrag per keer betaald zodat jij weer wat leuks voor je paard kan kopen. Daar moet in mijn ogen over te praten zijn..

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:03

Zelf zou ik het toe juichen als mijn mams meer betrokken zou zijn bij Serval. Jammer genoeg is ze (mn mams) te ziek om te gaan rijden (al was ze gezond ze zou er denk ik never niet opstappen). Ik weet niet hoe jou band is met je moeder maar praten kan toch altijd. Leg haar uit waar jij mee zit en dat je je paard eigenlijk voor jezelf wilt houden. Zelf geloof ik er niet zo in dat je paard minder word als er eens per week of meerdere keren per week een beginner op zou rijden. Succes !!!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:26

Ik begrijp je angst helemaal hoor!

Gelukkig vind mijn moeder Owen erg lief zolang ze er maar niet dichtbij hoeft te staan. Maar als er een absolute beginner op mijn paard zou gaan rijden (ook al is hij L1 nivo) zou dat geen plus voor mijn paard zijn zeker nu niet met de dingen waar ik nu tegen aan loop in de les.

Daarnaast zou het binnen de kortste keren ruzie zijn als ik haar les zou geven. Als het zover zou komen zou ik kiezen voor andere instructie.

Ook is het erg moeilijk nee te zeggen tegen je moeder, en voor je het weet ben je je paard voor een paar dagen per week kwijt omdat zij het zo leuk vind, draai dat maar eens terug.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:27

Ik zou heel graag willen dat mijn ouders wat meer betrokken zouden zijn bij mijn paard.
Maar lesgeven...? Nee, ik vind het moeilijk om bekenden of familie les te geven, heb nou ook al een paar keer met snowboarden gehad dat het gewoon uitliep op bijna ruzie en als de instructeur precies hetzelfde zegt (maar dat blijkbaar wat duidelijker) dan snappen ze het ineens wel...
Ik zeg dan dus meestal dat ze beter wat geld uit kunnen geven aan een goede instructeur.
En daarna kijken of ze eventueel op je paard zou kunnen rijden.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:03

Mijn moeder rijd ook altijd op me paardje en die is ook best wel veel beginner Tong uitsteken maar dat kan me paard nog niet verpesten...
Er gaat ook vaak ene vriendin van me mee en gaat erop rijden en gister zijn er ook 2 andere mensne op geweest waarvan 1 niet echt goed kan rijden.
En ik zal je vertellen... hij doet het nog prima Clown Haha!
Zolang jij hem ook blijft rijden is er niks aan de hand

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:17

mijn moeder rijd ook op mijn paard en ik vind het geweldig dat ze dit doet.
ze doet dit 1 maal per week in de les en ik was in het begin bang dat het niet goed zou komen maar niets is minder waar.
ik heb het idee dat het goed is voor mijn paard 1 maal per week lekker een beetje l*llig zijn rondjes lopen want tot nu toe heb ik nog geen problemen gekent en mijn moeder is een beginner.
ze noemt zichzelf een zz ruiter (zeer zwak)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:53

Mijn moeder is bang van paarden en dat vind ik maar goed ook, ik mag er niet aan dénken dat ze op Memuska zou willen rijden Bloos Ik laat sowieso al niemand op mijn paard, maar da's natuurlijk een ander verhaal.
Verjaart ze toevallig niet bijna? Doe haar een tienbeurtenkaart bij de plaatselijke manège cadeau, dan kan je daarna nog zien Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:28

Als jouw moeder op dezelfde manier rijdt kan het helemaal geen kwaad, maar als je op een hele andere manier gaat rijden wel. Op David hebben ook een hoop beginnertjes rondgehobbelt, maar ze reden wel precies volgens mijn manier en ik merkte er dus niets van.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:03

Als je paard medisch gezien 100% in orde is, zou ik het persoonlijk niet erg vinden als je moeder dit wilde (mijn moeder is dol op mijn paarden.....maar is er absoluut niet op te krijgen)
Mijn schim is sowieso te wild voor een beginner, mijn andere paard heeft arthrose, en moet wel "goed" gereden worden dus daar zou ik nooit aan beginnen.

Ze weten wel wie er op hun rug zit hoor !

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:25

Mist schreef:
Als je paard medisch gezien 100% in orde is, zou ik het persoonlijk niet erg vinden als je moeder dit wilde (mijn moeder is dol op mijn paarden.....maar is er absoluut niet op te krijgen)
Mijn schim is sowieso te wild voor een beginner, mijn andere paard heeft arthrose, en moet wel "goed" gereden worden dus daar zou ik nooit aan beginnen.

Ze weten wel wie er op hun rug zit hoor !

Het lijkt mij helemaal niet leuk Bloos
Mijn ouders hebben ook weleens op mijn paard gereden (lees rondjes gestapt en een enkele keer een ongewild rondje gallop Haha! ), en ik ben dan alleen maar heel druk bezig met zeggen dat ze stil en rechtop moeten zitten, en van de teugels af moeten blijven Slim
De enige die af en toe op mijn paard rijdt is mijn zusje, zij heeft dezelfde rijstijl als mij dus dat kan ik nog wel aan zien Lachen
Op mijn jongste paard laat ik lekker niemand, toen hij ingereden moest worden waren er ook geen vrijwilligers, en nu hij fijn loopt hoeven ze dus ook niet meer aan te komen Tong uitsteken