Voor Bokkers met een bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K@rin

Voor Bokkers met een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:21

Hallo,

Ik ben erg benieuwd naar bokkers die een bijrijder hebben, en wat voor afspraken ze met hen hebben gemaakt.

Dus, gaat het uit de losse hand, of zijn er strikte afspraken gemaakt (op papier?)
Vraag je een vaste maandvergoeding, geen vergoeding, of delen jullie alle voorkomen kosten 50/50? Moet je bijrijder helpen bij de verzorging of doe je dat allemaal zelf?
Hoe doen jullie het bij ziekte van het paard, of een blessure ongelukje door toedoen van de bijrijder? Als het paard 3 maanden stil moet staan, laat je de bijrijder dan toch doorbetalen?
Heb je je paard extra laten verzekeren.
Mag jouw bijrijder alleen recreatie rijden en neem jij alleen de training, les en wedstrijden voor je rekening?

Alles is welkom.

Vermeld er wel even bij of je paard op een dure pensionstalling staat, of lekker "goedkoop" bij jou aan huis staat. En of je recreatie/les/wedstrijden rijdt, of alles bij elkaar.
Zelf ben ik een western ruiter, maar dat doet er weinig toe.

Alvast bedankt voor de reacties.

roylinde

Re: Voor Bokkers met een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:32

Haha! ik heb zins kort ook een 'bijrijder" een meisje van 13 jaar, zij heeft een 2 bijna 3 jarig paard waar ze nog niet op kan rijden, vandaar dat zij royena mooi kan doen als ik niet zo veel tijd heb.

zij mag alleen binnen rijden van mij, ja zomers natuurlijk ook in de buitenbak Knipoog verder rijd ze gewoon dressuur en mag ook springen (moet ze wel even doorgeven) en voor de rest gewoon poesten en opzadelen, de rest word namelijk al gedaan, royena staat in voledig pension.

Ze rijd royena nu 1 of 2 keer in de week en het bevalt me heel goed,
ik ken t meisje van een ander fjordje en heb haar een jaar 'les' gegeven, vandaar wist ik wel dat ze goed kon rijden Haha!

ook mag ze niet ' alleen' in de bak rijden van mij, ik heb wel graag dat er iemand is(gewoon voor de zekerheid)

dat was het wel zo ongeveer

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:42

Ik heb geen bij-, maar een meerijder!

Ik heb 2 ponies en in het weekeinde rijden we samen, net als in de zomer, dan rijden we s avonds samen.
Verder gaan we samen op vakantie; nl trektochten maken, en een endurance wedstrijd.

Een enkele keer neemt ze de honeurs waar voor me. Meestal doen we alles samen. Als ik op vakantie ga, reglet en berijdt ze wel mijn ponies.

Ze betaalt in natura, neemt een zak voer of Rapsodie oid mee.
Ze helpt met klusjes, draait weleens een viese dekjes was voor me, schept de potstal leeg (Zwaar!!) dat soort dingetjes.

Een heerlijke regeling, zou het niet anders willen.

In het voorjaar gaan we weer samen lessen. Als er iets is, is pas een keer gebeurd, dan staat ze direct klaar om een paar keer te wandelen met mijn Haf.
Ben niet extra verzekerd oid. Alles gaat in goed overleg.
Ze heeft ook een zus die kan rijden en heel soms gaat ze met haar zus rijden als ik er niet ben.

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:45

Hoi,

Ik ben een bijrijder, en rijd nu al zo'n 2 jaar het paard van een ex-collega. Dit heb ik altijd 2/3 in de week gedaan, maar ben nu verhuisd waardoor ik dit heb moeten terug brengen naar 1 keer in de week, helaas. We bespreken alles, en hebben verder niks op papier.

Het paard stond eerst bij een boer, met een simpele buitenbak. Nu staat het paard bij een familie waar meerdere paarden staan. Ik hoef niks te betalen aan stalling, voer, hoefsmid enzovoort. Zelfs de dierenarts hoef ik niet te betalen. Ik heb het wel aangeboden, maar dat hoefde niet. Als ik zelf spullen wil voor het paard, dan kan dat uiteraard alleen dan wel voor eigen kosten. Ik gebruik haar spullen en zij kan gewoon mijn spullen gebruiken, geen probleem.

Ik mag ook lessen met het paard, ook voor mijn eigen kosten. Op dit moment is het paard net weer hersteld van een blessure (ze was met been in prikkeldraad beland toen ze in de wei stond), en dat is verder allemaal goed gekomen. Springen mag echter niet echt meer, misschien in de toekomst. Ik mag me aansluiten bij een vereniging. De eigenaresse is zelf van plan om dressuur te gaan rijden, en ik mag haar eventueel starten in de cross, mits ze dit dus wel kan.

Wat betreft ziekte: als het mijn dag is, dan zorg ik voor haar. We houden elkaar op de hoogte van wat we doen enzovoort. We hebben ook een schriftje waarin we bijhouden wat we allemaal hebben gedaan en hoe het rijden ging. Dat is absoluut een tip!

Wat betreft blessure, het kan jou ook overkomen dus wat dat betreft zijn dat de lasten die je zou kunnen hebben. Tenzij het een blessure is door verkeerd rijden, maar je zoekt zelf een bijrijder uit, dus kans op dat is klein.

Communicatie is gewoon erg belangrijk. Jij bent eigenaar van het paard en je moet ook gewoon doen wat bij jou goed voelt. Klikt het heel goed met de bijrijder, jou en je paard, dan kun je altijd nog weer nieuwe afspraken maken. Maar het is en blijft jou paard... Lachen

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:47

Ik kan gewoon in de aanwezige buitenbak terecht. Rijden, longeren, vrije dressuur mag allemaal. En ik mag ook gewoon buitenritten maken, wat met dit weer bijna niet anders kan daar we alleen de buitenbak (lees zwembad op dit moment) hebben.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:00

Ik heb sinds een jaar een bijrijdster voor Rhona. Ze hoeft niets te betalen, en de risico's zijn voor mij. Daartegenover staat dat ik wel wil dat ze op eigen kosten les neemt van dezelfde instructice als ik. Verder zijn er een aantal dingen die ik absoluut wel of niet wil. Dat staat niet op papier, maar die weet ze wel en daar houd ze zich aan. Ze overlegd als ze iets niet zeker weet, en neemt geen onnodige risico's. Ze mag als ze dat wil ook wedstrijden gaan rijden. We kunnen het erg goed met elkaar vinden, en we doen Rhona ook regelmatig samen. Is altijd heel gezellig. Met andere woorden: ze is haar gewicht in goud waard!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:04

Ik heb ook een bijrijder, ze mag alles ook wedstrijden rijden, ze betaalt niets maar ik eis wel een consequente aanpak op de manier zoals ik het wil. Ik breng haar naar alle wedstrijden, ze moet wel zelf de inschrijvingen betalen. Mijn paard staat op een manege dus ze kan binnen en buiten rijden, net wat ze wil. Op het moment maakt ze mijn driejarige paard zadelmak omdat ik door rugklachten dit zelf niet meer aandurf

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:16

Mijn bijrijdster betaald niks, alleen haar eigen lidmaatschap van de rijvereniging en lessen (we rijden beide bij dezelfde vereniging, ik de ene week en zij de andere).

Geen strikte afspraken.

Helpen bij verzorging? Wat versta je daar precies onder? Ze voert bijvoorbeeld wel 2 keer per week, maar dat 'hoort' bij ons gewoon in het voer mechanisme Haha! (sta op een stal waar iedereen alles lekker zelf kan doen).

Een blessure die bij mijn bijrijdster gebeurt zou bij mij net zo goed kunnen gebeuren, dat verandert bij ons niks. De dierenartskosten zijn allemaal voor mijn rekening.

Wat rijden betreft mag ze alles met hem doen, ze weet zelf wel wat verantwoordelijk is en wat niet. Lachen

De enige 'eis' die ik dus eigenlijk heb is dat ze met hem lest bij iemand die ik oké vind -in dit geval dus dezelfde rijvereniging, maar het mag ook een andere instructrice zijn hoor-.

Ik sta op een stal waar ik geen stallingsgeld betaal, maar daarvoor in de plaats betaal ik het hooi/brok/wormspuiten voor de pony's (4) van de staleigenaar en uiteraard dat van die van mezelf. 'T is een beetje een rare stalsituatie maar het werkt prima.

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:22

Ik heb ook een bijrijder!
er staat niets op papier, maar we hebben wel goede afspraken. Ze rijdt hem 1 dag in de week vast en verder op afspraak, als ik niet kan of weg ben! Ik wil altijd graag weten hoe het ging en of er bijzonderheden waren met het rijden. we hebben een agenda, waarin ze schrijft wanneer heeft gereden en waar ze bijzonderheden kwijt kan. Verder vind ik het belangrijk dat we dezelfde aanpak hebben in het rijden, dus hier hebben we het vaak over!
Ze betaald niets, ik, ben blij dat ze hem kan rijden/verzorgen als ik er niet ben.
laatst was de zweet deken stuk (lees; in 100 stukjes), omdat hij die niet lang op kan hebben. Ze was hem vergeten af te doen. dit kan gebeuren, dus ik heb gewoon een nieuwe gekocht! mocht het vaker gebeuren, dat het echt haar fout/onhandigheid Slapen is, dan zou ik wel een vergoeding verwachten. DIt weet ze ook!

Ze mag met hem in de les rijden, we hebben dezelfde instructrice, dus ik weet dat dat goed zit. ik ga zelfs vaak kijken, omdat ik het leuk vind mijn paardje te zien lopen...!!!

goede afspraken zijn het belangrijkst!!!! succes Knipoog

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:37

Ik ben nu bijrijder, dus kan ook reageren Haha!

Ik heb vaak (voor en na m'n eigen paarden) bijrijdpaarden gehad waar ik voor moest betalen. Kon soms een best hoog bedrag nog zijn ook per maand. Daarvoor kreeg ik meestal wel veel vrijheid, maar het ging niet altijd goed. Er is nooit iets op papier gezet. Vaak meer een kwestie van vertrouwen.

Ik rijd nu iets langer dan een jaar het paard van Manon2 bij. Ik weet wat ik kan en mag en als ik niet zeker ben (mag ik hem meenemen naar bv. een longeercursus ?) dan vraag ik het altijd voordat ik iets doe. Ik hoef niets te betalen en we staan op een luxe stal. Ik betaal uiteraard wel m'n eigen kosten en bied zelf regelmatig aan om de helft van dingetjes te betalen of ik koop zelf 'ns wat voor Maddox. Eigen iniatief. Hoeft dus niet, maar vind ik leuk.
Verder heb ik het meest ideale; ik mag alles/kan alles en Manon is super en weet na een jaar ook wel wat ze aan mij heeft natuurlijk.

Een kleine bijdrage kun je altijd vragen, maar waarom zou je, als je het geld niet nodig zou hebben ? Les nemen bij dezelfde instructeur vind ik wel een goede regel, zou ik ook willen bij mijn eigen paardje.

Het ligt er eigenlijk maar helemaal aan wat JIJ precies wilt. Let er wel op dat JIJ aansprakelijk bent voor je bijrijder..........

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:56

1 van mijn beste vriendinnen is mijn bijrijder. heb geen contract ofzo. Ze rijd hem tot nu toe 2 x in de week (mijn paard is nog jong en word max 4 x per week gereden) Waarvan 1x per week ze in de les rijd.

Ik betaal 260 euro stalling per maand en ze betaald 75 euro mee, 1 les is voor haar 5 euro (krijgt korting omdat ze met mijn paard rijd) en die 5 euro gaat dan van die 75 af. En de rest betaal ik allemaal zelf.

verder hoeft ze niks te doen, geen stalle uit mesten of iets, alleen rijden.

Als er iets is van mijn of haar kant dan zeggen we dat gewoon tegen elkaar en word het opgelost (al is er eingelijk nooit wat)

Zodra ik wedstrijden ga rijden en mijn paard daarin wat ervaring heeft gekregen mag mijn bijrijder ook starten (op eigen kosten) maar wel alleen als ik er bij ben ik ga dus wel mee Clown

Thuis mag ze doen met m wat ze wil, voor der zelf rijden, in de les rijden, in het bos rijden (mijn manege ligt in het bos) dus gewoon wat ze leuk vind.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:06

Mijn bijrijdster rijdt mijn paardje 2x in de week en soms meer als ik niet kan of met vakantie ben. Daar betaalt ze helemaal niets voor. Ze betaalt zelf haar lessen, startkaart en startgeld. Stalling, medische kosten, hoefsmid etc komen voor mijn rekening. Is toch logisch, het is tenslotte mijn paard en zij helpt mij gigantisch door haar er bij te rijden.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:38

Ik heb nu alweer 3 jaar dezelfde bijrijder (fluffyfox op bokt) en ik ben er reuze blij mee. Ik heb haar gevonden via internet, ze is komen kijken en nooit meer weggegaan. Zij rijdt mijn pony 2 vaste dagen per week en hoeft er niets voor te betalen. Mijn pony staat 'goedkoop' aan huis. Ze mag alles doen met mijn pony wat ik zelf ook doe (bosritten, springen, dressuren en lessen) Ik heb zelf 1 keer per week les en ik start ong. 1 keer per maand en dressuur en springwedstrijdje, meestal gaat ze mee om te helpen/ kijken. Als ik zelf niet kan lessen (tijdgebrek) dan mag ze mijn les overnemen. Wanneer een van ons beiden een dagje niet kan dan ruilen we, of we nemen een dagje van elkaar over. Hetzelfde geldt voor als we ziek zijn of op vakantie gaan! Ik heb geen extra verzekering afgesloten en ik vertrouw erop dat zij verantwoordelijk met mijn pony omgaat. Als hij ziek is dan zorgen we er met zijn tweeen voor dat ie weer zo snel mogelijk beter wordt. Als dat betekent dat we drie maanden niet kunnen rijden dan is dat zo. Mijn bijrijder blijft dan gewoon op haar vaste dagen komen en springt bij wanneer er bv 2 keer per dag medicijnen gegeven moet worden. Wanneer mijn pony ziek wordt door toedoen van mijn bijrijder dan lossen we het op. Ik ben er van overtuigd dat mijn bijrijder mijn pony nooit met opzet ziek zal laten worden! Bovendien is mijn pony al wat ouder (18) en heeft nu eenmaal wat sneller kwaaltjes.
We hebben verder mondelinge afspraken gemaakt en overlegd over de manier waarop ik zelf met mijn pony omga en zij heeft zich prima aangepast aan mijn 'wensen'. Er zijn geen stricte regels of contracten opgesteld.
groetjes,

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:42

Ik ben een bijrijdster, en heb voor dat paard weer een andere bijrijdster. Het is een beetje een gekke situatie.
Ik rijd sinds een paar maanden een jong paard dat te koop staat. Ik rijd haar goed door, want na het inrijden zijn er wat problemen ontstaan. In principe ben ik volledig verantwoordelijk voor het paard, ook wat betreft ziekte etc. De eigenaar betaald de stalling, hoefsmid, dierenarts etc, en als ik nieuwe spullen nodig heb kan ik er gewoon om vragen.
Rijles, wedstrijden e.d. moet ik zelf betalen. Ze staat in vol pension dus ik hoef geen stalwerk te doen (doe het toch als ik tijd heb, omdat ik het leuk vind).
Omdat ik een nieuwe baan kreeg en niet meer zeven dagen in de week voor haar kon zorgen ben ik op zoek gegaan naar een bijrijder. Het meisje waarmee ik het samen doe kende ik van de manege, waar we eerder samen voor een paard hebben gezorgd. Voor haar gelden de zelfde regels kwa kosten; lessen e.d. betaald ze zelf, de rest betaald de eigenaar. Ze is echt geweldig. Omdat ik een verschrikkelijk onregelmatige baan heb waarbij ik regelmatig moet overwerken, gebeurt het regelmatig dat ik 's middags moet bellen of ze die dag wil/kan rijden. Ze staat altijd klaar om naar stal te gaan lijkt het wel. Meestal rijd ik drie keer in de week en longeer één keer, zij rijdt één of twee keer en longeert de andere dagen. Maar het kan ook zijn dat ze ineens zes dagen moet doen (ik ben zooooo blij met mijn baan Boos! )
Als er problemen zijn overleggen we met elkaar, we sms'en en hebben een schrift in de zadelkamer. We lessen toch al bij dezelfde instructrice dus dat geeft geen probleem. Ze rijdt wel anders dan ik, maar we proberen van elkaar te leren en dingen samen op te lossen. Tot nu toe gaat het echt supergoed (2x gestart, 2x eerste en drie winstpunten Haha! )

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:27

Ik heb ook een bijrijdster. We hebben niets op papier staan, maar wel afspraken gemaakt. De eerste maand dat ze Prisca reed was ik er iedere keer bij, zodat ik zeker wist dat ze wist hoe ik het aan pak en ik wist hoe zij op dingen reageerde.

De afspraken die we hebben zijn:
- als ik er niet bij ben alleen rijden in een van de rijbakken.
- altijd cap op, ook al stap je alleen
- springen mag, maar dan kom ik wel kijken
- les bij mijn instructrice. (eens in de 2 weken)

Als zij er echt de aangewezen oorzaak van is dat Prisca een verwonding of zo oploopt, dan ga ik er wel vanuit dat ze mee betaald. Kans lijkt me niet zo groot dat zoiets gebeurt, maar toch. Maar als ze toevallig op haar dag verkouden wordt of gewond uit de wei komt, adar kan zij niets aan doen en betaal ik dus gewoon. (tenzij ze heel erg aandringt dat ze het wil betalen natuurlijk Clown ) Ik ga er wel vanuit dat ze ook komt als Prisca ziek is en er bijv. mee gestapt moet worden. Zij vindt dat ook normaal. Ze heeft er tenslotte ook een band mee.

Verder hoeft ze alleen te poetsen en het zadel waarmee ze rijdt bij te houden. Mesten hoeft alleen als de staleigenaar op vakantie is, we staan namelijk op een vol-pension.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:03

Amanda@bokt is de bijrijdster van Partout.. En we hebben eigenlijk niet echt afspraken gemaakt..
Als ze goed voor Partout zorgt en mijn spullen netjes houdt, vind ik het goed.. Verder zijn er natuurlijk wel wat kleine regeltjes die in de lucht zweven, maar dat zijn van die logische dingetjes.. Lachen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:22

Ik heb ook een bijrijder.
Afspraken op papier heb ik niet gemaakt.
Ik ben net verhuisd naar een stal waar hij volpension staat.
Maar hiervoor had ik de afspraak dat ze de stal uitmeste.
Nu hoeft ze alleen maar te rijden Knipoog

Afpraken over een cap e.d heb ik niet, ze is ouder dan 18 en vind het haar eigen verantwoordelijkheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:25

Ok, voor Jamaica heb ik een meisje van 15.
Ze rijdt haar 2x in de week, op vaste dagen. Eens in de 2 weken rijdt ze een half uur priveles (niet verplicht)
Verder zijn er mondelinge afspraken.
Ze mag absoluut niet van het erf af, cap is verplicht.
Aangezien ik het tuig wat zij gebruikt niet gebruik, houdt ze dat zelf bij en eens in de zoveel tijd neemt ze het mee om in te vetten.
Als het nodig is mest ze uit of strooit ze op.
Spullen van mijn paard worden niet op andere gebruikt, en andersom ook.

Dat was het wel geloof ik.
Ze betaalt niks trouwens

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:45

Waterkippie schreef:
Afpraken over een cap e.d heb ik niet, ze is ouder dan 18 en vind het haar eigen verantwoordelijkheid.

dat is dus niet zo, voor de wet is dat jouw verantwoording. Jouw verzekering moet betalen als er iets met je bijrijdster gebeurt... Je blijft namelijk altijd aansprakelijk, ook al is je bijrijder boven de 18.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:51

Ook ik heb een bijrijder. Mijn paard staat op een (aardig prijzige) pensionstal. Mijn bijrijder komt 3x per week. Ze rijdt, poetst, zet voer klaar en haalt mest uit de box en strooit op. Ik rij op de andere dagen en haal eens in de week de hele box leeg. Verder hebben we allebei les van Antoine de Bodt, om en om. Mijn bijrijdster betaalt niks. Dat lijkt erg aardig van mij, maar ik wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Ik vind dat als mensen betalen om op jouw paard te rijden, ze ook wat "te eisen" mogen hebben en dat wil ik dus niet!! Bloos Verder wilde ik perse iemand die ouder was dan 18. Ik ben zelf 28 en ik zou moeite hebben met een jong grietje op mijn "wilde hengst" Tong uitsteken
We hebben mondeling afspraken gemaakt en we schrijven elke dag in een schriftje wat we precies hebben gedaan en hoe het ging.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:07

ik heb ook een verzorgster/bijrijdster voor Andrew.
(Laukje85)

We hebben niets op papier staan. Alles mondeling besproken.
Ze hoeft geen bijdrage te betalen, maar wil wel dat ze om de zoveel tijd les neemt bij mijn instructrice op eigen kosten. Waar ik haar dan naar toe rijd met de trailer.

Ze doet hem in principe 2 dagen per week, maar kan ze een dag meer, dan is mij dat ook goed. Bij haar ziekte vang ik op, en ik vraag haar als ik ziek ben en hoop dat ze dan in de buurt is Knipoog (ze woont ver weg, maar gaat in Drachten naar school en is hier vaak).

Andrew staat op pensionstalling, maar hele jaar dag en nacht op het land. (kosten vallen dus mee)
Diegene die hem die dag verzorgt, voert hem een beetje brok bij en smeert hem in tegen de jeuk in het zomereczeemseizoen.
Meestal staat er voldoende gras of wordt er kuil bijgevoerd in grote balen, dus bijvoeren kan eventueel een keer worden overgeslagen.
Het land hoeft niet te worden uitgemest, maar als hij op stal poept (heb wel een box voor hem zodat je altijd droog kan poetsen, voeren en bij ziekte op kunt stallen) dan haal je dat er gewoon even uit.

Eigen initiatief in helpen de spullen netjes te houden wordt gewaardeerd, evenals meenemen van iets lekkers, maar zijn geen afspraken over gemaakt. Dat laat ik over aan eigen initiatief... Ik koop 's winters samen met een stalgenoot elke 2 weken een zak wortels, die we gelijk verdelen. Daarvan mag ze Andrew ook bijvoeren.

Andrew heeft een boel kwaaltjes (chronische bronchitus, spat, iets gekanteld hoefbeen/gevoelige hoeven en zomereczeem) en is mede daardoor voornamelijk licht-recreatief te gebruiken, met een gebruiksaanwijzing.
Rijden is aanpassen aan de vorm en het humeur van de dag en de staat van de bak...
Als de bak te zwaar is voor hem, dan kun je alleen buiten rijden of wandelen en je bent dan afhankelijk van hoe druk hij is, of het vertrouwd is om alleen te gaan rijden.

Is de bak stevig, dan kan er rustig gereden worden. Balkjes draven of een klein huppeltje als hij een goede dag heeft moet ook kunnen.
Hij geeft zelf aan hoeveel energie hij heeft.

Ik rijd meestal korte, soms wat langere buitenritjes en af en toe dressuur in de bak als die stevig is. Heb vorige jaar nog met hem gelest, maar daar nu even geen tijd meer voor.

Ze heeft met in acht neming van zijn gebruiksaanwijzing de vrijheid om te kiezen wat ze met hem doet. Vanwege zijn gebruiksaanwijzing en het altijd moeten aanpassen aan de pony, vind ik het niet reëel een bijdrage te vragen, anders dan af en toe te lessen bij mijn instructrice.
Onderlinge wedstrijdjes zijn in overleg mogelijk.

Het belangrijkste vind ik dat iemand op een leuke en positieve manier met mijn pony bezig is, dat hij aandacht en regelmatig lichte beweging krijgt en de wei uit komt.
We schrijven in een schrift wat we hebben gedaan, en denk dat ik overstap op een agenda omdat dat overzichtelijker is Knipoog

Ikzelf heb gewoon te weinig tijd omdat ik 2 andere paarden erbij rijd (wil graag serieus trainen, lessen en wedstrijden rijden, wat niet kan met mijn pony vanwege zijn beenproblemen en luchtwegen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:19

ik heb voor mijn appaloosa ook een bijrijdster.
zij doet haar 3 x per week op vaste dagen[weekend in overleg]

en zij betaald de helft van de stal en hoefsmid mee.

en dat vindt ze ook heel gewoon,ze heeft zelf paarden gehad en
weet wat het kost.
een eigen paard kan ze nu nog niet veroorloven,daarom zocht ze een paard om bij te rijden en de vergoeding is nooit een probleem geweest.

we hebben niets op papier staan alles gaat in overleg en dat werkt prima.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:35

Wow wat een reacties, dank jullie wel.

Het merendeel wil dus liever alles zelf betalen en daardoor de regie wat meer in handen houden. En is blij met de hulp en beweging die zijn/haar paardje hierdoor extra krijgt.

Je kunt natuurlijk ook juist bedenken dat het voor de bijrijder een goedkope vorm is van toch alle voordelen van een paard tot je beschikking te hebben, niet de risico's te dragen die je als eigenaar hebt, mbt ziekte, onverwachte uitgaven en iedere maand weer het onderhoud ophoesten. Daar mag toch best iets tegenover staan. Maar dan wel in combinatie met duidelijke afspraken over bijvoorbeeld vaste dagen waarop het paard geheel tot de bijrijders beschikking staat.

Duidelijk is wel dat alles draait om elkaar respecteren en vertrouwen. Het moet klikken. De agenda/het schrift vind ik een goede tip.

Zou alleen nog graag wat meer horen over verzekering/aansprakelijkheid. Als ik het goed begrijp ben ik dus verantwoordelijk met mijn WA verzekering (waar huisdieren zoals paarden onder vallen) voor alles wat de bijrijders op/naast mijn paard overkomt? Dus als zij zonder cap gaat rijden, en er geberut iets, dan was het mijn verantwoordelijkheid dat ze haar cap niet op had? Als zij met mijn paard een deukje in een geparkeerde auto rijdt, dan valt dat onder mijn WA verzekering (als zijnde mijn huisdier veroorzaakt schade) en niet onder die van haar?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:45

K@rin schreef:
Duidelijk is wel dat alles draait om elkaar respecteren en vertrouwen. Het moet klikken. De agenda/het schrift vind ik een goede tip.

Zou alleen nog graag wat meer horen over verzekering/aansprakelijkheid. Als ik het goed begrijp ben ik dus verantwoordelijk met mijn WA verzekering (waar huisdieren zoals paarden onder vallen) voor alles wat de bijrijders op/naast mijn paard overkomt? Dus als zij zonder cap gaat rijden, en er geberut iets, dan was het mijn verantwoordelijkheid dat ze haar cap niet op had? Als zij met mijn paard een deukje in een geparkeerde auto rijdt, dan valt dat onder mijn WA verzekering (als zijnde mijn huisdier veroorzaakt schade) en niet onder die van haar?

Yep!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:00

Hoi allemaal,

Ik heb een bijrijdster voor mijn Shetlander voor 7 dagen in de week. Ze mag alles met hem, wedstrijden, lessen enz. In het bos rijden, gewoon alles.

Ze betaald 40 euro per maand mee aan de stalling, die kost 100 euro per maand.

Dan heb ik nog een Welsh Cob merrie en me vriendin rijd haar 1 a 2 x per week. Zij betaald niks, maar helpt met klusjes op stal. Zij mag ook alles met mijn pony doen.

Groetjes Roxana