Hoe begin je met paardrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Hoe begin je met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:48

Het is misschien een beetje een stomme vraag, maar ik weet eigenlijk nog niet zoveel van paardrijden af. Ik ben altijd dol geweest op dieren, en paarden vond ik ook altijd leuk, maar het is vroeger eigenlijk nooit echt in mij opgekomen om paardrijles te nemen.

Maar nu ik hier al een tijdje op bokt zit, en alle verhalen lees over het rijden enzo.. begint het toch wel erg te kriebelen om zelf ook eens die stap te nemen en te gaan beginnen met rijden.

Alleen zou ik niet zo goed weten hoe je moet beginnen, en wat je allemaal nodig hebt enz...

Ik ben 19 en word dit jaar 20, maar wat ik hier lees, is iedereen al heel jong begonnen met rijden. Kun je het net zo goed op latere leeftijd leren? En wat zijn de dingen die je eigenlijk standaard nodig hebt om te beginnen? en weet iemand hier misschien ook wat de gemiddelde kosten zijn die je kwijt bent met lessen, en alle spullen die je nodig hebt? ( ben namelijk arme student haha Tong uitsteken)

Het klinkt misschien allemaal heel stom wat ik vraag, maar ik wil er gewoon graag meer van weten, en wil me veel meer gaan interesseren voor paarden en paardrijden!!

Alvast bedankt!!!! Lachen

Anoniem

Re: Hoe begin je met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:51

Genoeg mensen die later beginnen.

En wat heb je nodig
Een paar laarzen, een rijbroek en een cap.
Maar kijk eens op marktplaats, voor 2e handse.
Vind je het echt leuk kun je later altijd nog nieuw kopen.

En dan naar een leuke manege in de buurt.
Vaak zijn er savonds lessen voor wat oudere.

Succes en veel rijplezier. Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:52

Hoi!!

Nou gewoon op les gaan bij een manege is meestal een begin, dan heb je nodig, een cap en kleding. Ik geloof dat je gemiddelde 10/12 euro per uur kwijt bent, maar hangt ook heeeeel sterk af van waar je woont enzo, randstad is duurder. Ik les op een manege in Almere, en daat is het voor mij (18 jaar) 12,50 per les uur.
Maar het beste kan je denkik is gewoon langsgaan bij maneges en vragen en rondkijken.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:54

die prijzen per uur vallen me nog reuze mee, had wel verwacht dat het veel duurder zou zijn!! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:03

Gewoon een manege binnenstappen en een kennismakingsles boeken. Meestal zijn dat lessen van een half uur, vaak aan de longe (lange lijn waarmee de instructeur je paard kan besturen). Soms zijn er speciale studentenverenigingen waar je met korting kunt rijden, en die ook introductiecursussen hebben.

Voor de eerste keer heb je weinig nodig: soepele, niet te wijde kleding (een joggingbroek is prima, een trainingspak waarschijnlijk te glad). Een spijkerbroek kan schuren maar niet iedereen heeft daar last van.
Schoenen/laarzen: moeten een gladde zool hebben en een kleine hak.
Cap kun je meestal lenen of huren bij de manege.

Als je langer blijft rijden zijn cap en laarzen/chaps al snel handig om aan te schaffen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:32

Mijn moeder begon met haar 49ste ongeveer, je zal zeker niet de oudste zijn, waar mijn moeder reed waren genoeg lessen voor beginners en dan niet alleen voor de jeugd.
Je kan beginnen met een paar proeflessen, gewoon strakke lekker zittende kleding, goede schoenen, cap kun je vaak wel lenen van de manege.
Als het bevalt kun je nog altijd rijkleding aanschaffen, dat hoeft helemaal niet duur te zijn, zeker niet als je tweedehands koopt.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:02

Ik vind het toch wel stoer, mensen die op volwassen leeftijd nog beginnen met paardrijden. Petje af hoor!

Ik zou lekker eens rond gaan kijken op verschillende maneges in de buurt, misschien kun je eens een les kijken, bel ze eens op om te horen hoe ze over komen (geinteresseerd of niet...) En natuurlijk om te vragen of ze beginnerslessen voor volwassenen hebben. Ze zijn er zeker wel!

Misschien is er wel een vriendin die dit ook wil doen. Met zijn tweeen de lol delen is altijd gezellig!

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, met gloednieuwe spullen volgens de laatste mode, of lekker een tweedehandsje waar je nog een tijd mee door kunt.

Succes!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 16:08

ik ben dan idd al wel wat ouder om te beginnen, maar ik wil het nu toch wel zo graag dat ik het toch maar ga doen!

Ik heb idd nog een vriendin die dit ook wil gaan doen! we willen ook met z'n tweeen gaan beginnen!!

Bedankt voor de tips allemaal!! zo'n oefenles lijkt me idd wel erg handig! misschien kan ik het wel helemaal niet! dan weet ik dat ook gelijk! Tong uitsteken

Ik heb er iig heel veel zin in!! Haha!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:40

Héééél veel plezier! Wedden dat je nooit meer wat anders wilt?
PS ik ben ook laat begonnen hoor. Er zijn er hier vast nog meer.
Laat je weten hoe het geweest is?

Oh enne Krommenie woon je? Nou, dan heb je keus genoeg qua manege, bv De Delft in Assendelft, of iets verder weg Kalverhoek in Zaandam geloof ik.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 16:45

manege Delft ken ik idd wel! Daar wil ik ook heen gaan om te kijken of ze daar een proefles hebben!!

Ik laat het natuurlijk weten hoe het gegaan is!! Wil het echt heel graag!!! Haha!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:27

Ik ben zelf (helaas) pas op mijn 32e begonnen met rijden, dus je bent nog hartstikke jong Haha! . Ik neem aan dat je wel voordeel hebt van jong beginnen als je *echt goed* wilt rijden (lees: bijv. nederlandse wedstrijdtop), maar om *gewoon goed* te leren paard rijden ben je eigenlijk nooit te oud (zolang je lichaam maar mee wil werken en je open staat om nieuwe dingen te leren). Oftewel: gewoon doen! Oja, ga ook eens bij een westernmanege kijken Cool .

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:05

western! dat lijkt me leuk! Ik ga gewoon eens kijken bij de maneges bij mij in de buurt, en ik ga eerst maar eens leren om "gewoon" te rijden, en dan kan ik volgens mij daarna altijd nog een stijl kiezen! Knipoog

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:08

Toen ik 10 was heb ik 2 jaar gereden. Vorig jaar mei ben ik weer begonnen met rijden, toen was ik 20. Dus dan ben je zeker nog niet te oud om te leren rijden hoor! Ik was voor mijn spullen ong. 160 euro kwijt. Maar toen heb ik alles nieuw gekocht, rijbroek, rijlaarzen, cap en sokken. (niet dat je die perse moet hebben, maar ik vond ze gewoon leuk Knipoog ). Daarna kwam mijn sokkenverslaving op gang en heb ik daar ook weet ik veel hoeveel geld aan uitgegeven Bloos Ook vond ik mijn laarzen niet lekker rijden en besloot toen maar jodhurs en chaps te kopen. Bevallen me prima!! Je kunt het dus zo duur maken als jezelf wilt. Ik heb gelukkig een fulltime baan, anders was ik niet zo uitbundig tekeer gegaan. Het is jammer dat ik niet zoveel rij, anders was ik al weer op zoek gegaan naar een extra rijbroek!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:21

Van een eigen paard leer je het meest! Maar die zijn erug duur!!!
Maar als je nog niet kan paard rijden heeft dat natuurlijk weinig zin. Neem eerst eens lessen op een manege en ga daarna eens kijken naar een verzorgpony daar leer je echt wel alle problemen van oplossen!
Western zou ik absoluut proberen het is voor mij altijd een droom geweest en ik heb het wel een bij een vriend gedaan maar dat is echt wel het toppunt van vriendelijk met je paard omgaan vind ik!
MAar vooral doen!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:25

Ik dacht dat een bokker zei (weet niet meer de welke), dat een man op zijn +40 begon te rijden en nu Grand prix is.
Er zijn genoeg bokkers die op hun 6 begonnen te rijden en nu +40 zijn die niet zover zijn (natuurlijk spelen daar nog heel wat andere factoren mee zoals het paard, de ruiter, de trainer,...).

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:43

nou ik weet nu iig al een stuk meer!! Vind het wel leuk om te horen dat meerdere mensen hier pas op wat latere leeftijd zijn begonnen!! Ook de kosten vallen me nog best mee! en cker als je tweedehands spullen kunt kopen, dan is het nog goedkoper!! Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:28

silver schreef:
nou ik weet nu iig al een stuk meer!! Vind het wel leuk om te horen dat meerdere mensen hier pas op wat latere leeftijd zijn begonnen!!

Niet echt nuttig maar wel grappig: bij ons zijn er aardig wat ouders die zijn komen rijden omdat ze met hun kinderen meekwamen en het toen wel eens wilden proberen Lachen

silver schreef:
Ook de kosten vallen me nog best mee! en cker als je tweedehands spullen kunt kopen, dan is het nog goedkoper!! Knipoog

Stukje bij beetje bij elkaar sparen. Zo heb ik het in mijn jeugd gedaan, en zo doe ik het nu weer. Niet gelijk een hele uitrusting, maar gewoon wat je nodig hebt. (Eerste rijles had ik gelijk blauwe plekken op mijn benen, dus chaps waren het eerste. Daarna ben je de leencaps en de niet te vinden zweepjes wel zat, dus dan die ook. Dan gaat je oude joggingbroek schuren of slijten en je neemt een echte rijbroek. Etc etc... Na een jaar of 2 ben je vrijwel compleet Lachen )

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 09:22

Nou ik ben naar een manage geweest bij mij in de buurt om te vragen of ze proeflessen hebben, en of dat ook voor volwassenen is, en ze hebben idd 's avonds lessen voor volwassenen, en je kunt ook een proefles nemen!!! Haha!

Ik ga binnenkort samen met een goeie vriendin van mij maar eens een proefles nemen!!!! T lijkt me echt zoo leuk! *LOL*

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:09

Hee Silver,

Waar ga je een proefles nemen, ik sta zelf met mijn paardjes bij de Delft, vind ik een hele gezellig manege en ze hebben daar ook beginnerslessen voor volwassen, iedereen begint de eerste paar lessen aan de longeerlijn zodat ze goed de vorderingen kunnen zien en jij vertrouwen kunt krijgen. Na een paar longeer lessen ga je 'los' en zodra je genoeg vertrouwen hebt (en ook rijkunsten) verhuis je naar een groepsles...
(prijzen zijn overigens iets hoger dan hier genoemd wordt)

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:14

Hetja schreef:
Hee Silver,

Waar ga je een proefles nemen, ik sta zelf met mijn paardjes bij de Delft, vind ik een hele gezellig manege en ze hebben daar ook beginnerslessen voor volwassen, iedereen begint de eerste paar lessen aan de longeerlijn zodat ze goed de vorderingen kunnen zien en jij vertrouwen kunt krijgen. Na een paar longeer lessen ga je 'los' en zodra je genoeg vertrouwen hebt (en ook rijkunsten) verhuis je naar een groepsles...
(prijzen zijn overigens iets hoger dan hier genoemd wordt)

Ik wil idd bij Delft gaan lessen! Is in de buurt, en ik heb gehoord dat het een goeie en leuke manage is!

Wel fijn om te weten dat je niet gelijk al begint met "echt" rijden, want het zal toch wel erg wennen zijn als je eigenlijk nog nooit echt op een paard gezeten hebt!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:21

Er zijn genoeg mensen die pas beginnen rijden op volwassen leeftijd hoor!
Een cap kan je trouwens vaak lenen op de manège (dat is tenminste bij ons zo), dan hoef je niet gelijk die dure aankopen te doen. Bij ons kost een lesje 8 euro per uur met manègepaard. Ik wens je veel plezier toe, laat je wel weten hoe het gegaan is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:22

Als je western wil gaan rijden kan je ook een keer gaan kijken op de Kalverhoek bij sportpark het Kalf in Zaandam. Ze geven daar westernlessen in de manege (maar ook dressuur en springen).

Dit is ook een gezellige manege, wel een stuk minder groot dan de Delft.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:29

silver schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!! zo'n oefenles lijkt me idd wel erg handig! misschien kan ik het wel helemaal niet! dan weet ik dat ook gelijk! Tong uitsteken

Nou ehm... reken er maar op dat je er niks van kan Haha! Het blijft leuk om mensen te zien die voor het eerst gaan rijden. Tsja, het hobbelt nogal, en de techniek van het lichtrijden is een trucje dat je vaak niet meteen door hebt.

Maar denk er maar aan dat iedereen hotsend en klotsend is begonnen hoor!

Zet een grote pot tijgerbalsem klaar voor als je thuis komt, en gewoon volhouden!

Hoe is het trouwens met je arm/schouder? Kan je daar denk je wel gewoon mee rijden? Ik zou het in ieder geval wel even tegen de intructeur zeggen, dan kan hij daar in ieder geval wel rekening mee houden!

En ik ben heeeeeel benieuwd hoe je het gaat vinden!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:31

silver schreef:
Ik wil idd bij Delft gaan lessen! Is in de buurt, en ik heb gehoord dat het een goeie en leuke manage is!

Wel fijn om te weten dat je niet gelijk al begint met "echt" rijden, want het zal toch wel erg wennen zijn als je eigenlijk nog nooit echt op een paard gezeten hebt!!

Ik vind het zeker een goede en gezellige manege, huppel daar al 20 jaar in de rondte, tuurlijk zijn er altijd mensen die er anders over denken, maar dat zou je zelf uit moeten 'vissen'.

(Als je er bent, mijn ponybeest, waarvan mijn bokt-naam is afgeleidt, staat in de eerst buitenbox, meteen rechts als je de deur uitkomt, ze is gek op aandacht... Knipoog )

(overigens begin je aan de longeerlijn met een half uur)

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:43

Hetja schreef:
silver schreef:

Ik vind het zeker een goede en gezellige manege, huppel daar al 20 jaar in de rondte, tuurlijk zijn er altijd mensen die er anders over denken, maar dat zou je zelf uit moeten 'vissen'.

(Als je er bent, mijn ponybeest, waarvan mijn bokt-naam is afgeleidt, staat in de eerst buitenbox, meteen rechts als je de deur uitkomt, ze is gek op aandacht... Knipoog )

(overigens begin je aan de longeerlijn met een half uur)

haha reken maar dat ik jou ponybeest aandacht zal geven hoor! ik zal snel eens gaan kijken of ik haar kan vinden!! Knipoog

Een half uurtje is denk ik ook wel net goed als je begint!! Ik krijg er steeds meer zin in!! Haha! Haha!

@miepmiep: Met me arm gaat het helaas nog niet veel beter... het zal wel pijnlijk zijn met rijden, maar ondertussen heb ik het al zo lang, en op mijn werk heb ik er ook altijd last van.. dus het moet maar. Heb er zo langzamerhand mee leren leven...

Maar het is misschien idd wel handig om het te melden. Misschien dat er rekening mee gehouden kan worden!!