Best bang geworden na val...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Best bang geworden na val...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:22

Ik ben een half jaar terug achterovergeklapt met een paard en daar had ik een gebroken bovenbeen aan overgehouden.
Nu rijd ik op een handelstal en dus veel verschillende paarden, ik merk wel dat als er een paard steigerd dat ik wel bang geworden ben...
Is hier wat aan te doen?
Ik was echt nooit bang Scheve mond

gr claudia

PartoutZ

Re: Best bang geworden na val...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:37

Je kan er weinig aan doen.. Ik ben vorig jaar van een frieze hengst gevallen.. Gat in mijn scheenbeen enz.. Nu stap ik dus met minder lef op een hengst en zeker als het een fries is..
Het zit voor een groot deel tussen je oren.. En dat moet je eerst kwijtraken..
Bij jou is de combi wss.. Steigeren = achterover klappen = Een been breken en/of heel veel pijn.. Maar dat hoefd niet! De kans is klein dat je nog een keer achteroverklapt en de kans dat je daarbij nog een keer je been breekt is nog kleiner.. Knipoog
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen.. Ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:50

Je moet gewoon het vertrouwen terugkrijgen...ik ben ook achterover geklapt en steeds als dan een paard steigerde scheet ik 7 kleuren stront dat het weer zou gebeuren...maar nu gaat het al beter als ik me gewoon bezig houd met zitten blijven...!! (de gedachte alleen al) dus niet denken...ik klap achterover, maar ik blijf zitten ofzo...? Weet niet, bij mij werkt het wel

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:09

Ik ben ook angstig, voornamelijk omdat ik weet dat als ik val, ik nooit meer zal kunnen lopen. Ik neem dan ook een groot risico door toch te rijden, ondanks dat de doktoren het afraden. Ik stap dan ook echt niet zomaar op iedere pony/ieder paard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:19

Helemaal niet gek dat je bang bent.
Enige wat je er aan kan doen is niet over je grenzen gaan, als jij bang bent om iets te doen of om een bepaald paard te rijden niet doen omdat anderen het graag willen.
Ik zelf heb ook behoorlijk wat angst over gehouden aan een val met gebroken neus en nog wat smakken. Gellukkig heb ik maar één pony waar ik het vertrouwen in moet hebben.
Maar ook als je meerdere paarden moet rijden kun je het vertrouwen terugkrijgen, succes iig en dwing jezelf niet iets te doen wat toch zal falen vanwege angst.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:29

Hermesdeux.. Zoiets doe ik ook.. Ik heb mezelf de vraag gesteld wat er nu zou kunnen gebeuren als ik eraf val!? Conclusie: Wss zou ik dan wat pijn hebben, maar dat overleef ik ook wel weer..
In jezelf herhalen wat je zou moeten doen bij een of andere situatie werkt echt.. Ja

Lieke.. Zeker waar!! Ik heb dus wel mijn eigen grenzen overtreden en dat heb ik gevoeld ook.. Ben niet meer van plan om dat nog is te doen..

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:45

De kans dat als je paard steigert dat je achterover klapt én je been breekt is erg klein. De kans dat dat nog een keer gebeurd is dus best klein.
Het beste werkt denk ik om er vooral niet aan proberen te denken. Door bv op het moment van steigeren aan iets anders gaan denken. Als je al aan het denken bent dat je misschien achterover gaat slaan maak je het voor jezelf alleen maar enger. Je word dan banger en dat voelt het paard dan waarschijnlijk ook weer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:51

Fredt schreef:
De kans dat als je paard steigert dat je achterover klapt én je been breekt is erg klein. De kans dat dat nog een keer gebeurd is dus best klein.
Het beste werkt denk ik om er vooral niet aan proberen te denken. Door bv op het moment van steigeren aan iets anders gaan denken. Als je al aan het denken bent dat je misschien achterover gaat slaan maak je het voor jezelf alleen maar enger. Je word dan banger en dat voelt het paard dan waarschijnlijk ook weer.

Nee, maar als het nog een keer gebeurd dan stapt ze helemaal niet meer op onvertrouwde paarden...je hebt van die pechvogels! Knipoog

branco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:05

ik ben na een val van een paard ook best bang geworden. hij weigerde voor een hindernis, het paard en ging er toen vandoor, ik viel er af maar bleef in de beugel hangen en werd tegen een boom geslagen.

Nu vind ik het dus heel eng als een paard ook maar iets sneller gaat dan ik wil. heb nu een paar keer weer gereden op een paardje nadat ik er iets van vijf jaar geleden ben afgevallen, maar heb nog steeds niet echt het vertouwen (vooral in mezelf) terug. ik ben inderdaad ook van mening dat je absoluut niet je eigen grenzen moet doorbreken omdat iemand anders dat zo graag wil. ik ga nu rustig aan weer priveles nemen en dan hoop ik dat het vertouwen in mezelf en in paarden wel weer komt.

ik denk dat het vooral belangrijk is dat je rustig aan moet doen en inderdaad jezelf voor ogen houd dat de kans heel klein is dat zo iets weer gebeurt....

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:38

Je angst zal door tijd en veel situaties weer moeten overgaan. Je moet wel proberen om er niet te veel over te gaan nadenken als je gaat rijden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:56

Ik heb wel bepaalde voorkeuren voor paard, vandaag moest ik er 4 rijden, allemaal wel van die frisse en hete dressuurknollen die je echt uitproberen en in elke hoek spoken zien en elke aanleiding te gebruiken om een bok te geven, maar dan ben ik niet bang en druk ze er wel door en durf ze wel aan te pakken, niks geen probleem.

Maar op het laatst moest ik nando (v. estaban) rijden, en ik had die heel vaak gevaarlijk zien steigeren bij de eigennaar, en zodra hij iets eng vond stond hij echt heel hoog op zijn achterbenen, van die lage huppeltjes vind ik ook niet erg, maar zoals hij t doet is echt doodeng, beleef je alles opnieuw omdat hij ook met zoveel kracht ophoog springt...
En ik was ECHT bang, heb hem er wel doorheen getrapt en ben ook wel verder gereden, maar trilde over mijn hele lichaam...

Gaat dat dan nooit weg Scheve mond

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:42

Het zal wel beetje bij beetje minder worden.. Maar dat duurd lang..
Ik weet watvoor angst je dan hebt en ik kan dan dus echt niet verder rijden.. Stap dan ook gerust af.. Laat iemand anders even rijden en dan ga ik er zelf weer even op.. Je kan het ook forseren, maar dat gaat een keer fout..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:53

Jawel, het gaat uiteindelijk weg/ wordt minder maar dat heeft tijd nodig.
Bij jou is het kort geleden en best een heftig ongeluk, niet gek dat je behoorlijk bang bent geworden.
Om mezelf nog als voorbeeld te nemen, ik heb dus angst gekregen voor het springen, in het begin verstijfde ik al bij een sprongetje van 30 cm, waar ik dus ook niet over heen ging.
Inmiddels spring ik tot 70 cm, niet hoog, maar ik merk dat ik flink vooruit ga en ik heb er de volste vertrouwen in dat ik over een tijd weer een meter spring, maar het heeft tijd nodig.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:04

Het gaat vanzelf wel weer over.. Ik ben erg angstig geworden nadat mijn nichtje (zeer goede ruiter) is overleden na een val van een paard.. (ze had een cap op).. Maar goed nu de afgelopen weken, gewoon lekker niet op zo'n hete knol gestapt maar op een iets rustigere maar veel vertrouwdere pony.. En het ging super.. ik zweef nu nog.. Dus ik kan je verzekeren, het gaat langzaam veel beter

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:32

Ik heb 3 week geleden een "ongeluk" met me pony gehad, ik ben nu ook vrij zenuwachtig. Maar ik stap er vandaag voort eerst weer op (kon niet eerder ivm gekneusde ribben) iemand nog tips?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 07:35

Het gaat al iets beter met mijn angst.
IK ben er ook achter gekomen dat ik het steigeren dus eng vind, zodra een paard op zijn achterbenen gaat staan (wat behoorlijk vaak gebeurt met die hete dressuurknollen waar ik werk) dan verkramp ik.
Of als een paard ergens niet langs wil en gaat dreigen, dat vind ik ook eng...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:56

Nimmedor schreef:

grote kans van niet....

ben zelf met mn eigen paard achterover geklapt door zn gestaak en gesteiger, die ging ook steil omhoog en tsja na die valpartij was ik van ieder paard dat steiogerde/huppelde doodsbang, zelfs mn pony die ik al 8 jaar heb die huppelde wat en ik zat er meteen verstijfd op...

heb mn paard nogsteeds, heb hem naar het Z1 gereden e nogsteeds heeft ie af en toe zn kuren, maar het gekke is, op hem ben ik niet bang trwijl ik juist met hem ben omgeklapt, maar als een ander paard ook maar iets omhoog komt ben ik meteen bang...

heb hierdoor ook heel lang voorover gedoken gezeten, zit inmiddels wel weer recht(als ik geen last van mn rug heb Knipoog )

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:55

Het gaat vanzelf over. Ik ben een paar jaar geleden onder een paard gekomen en heb een jaar niet durven rijden. Stom van mij want zo gaat het nooit over.
Je moet het eigenlijk gewoon doen. Stap er gewoon weer op en ga rijden. Je mag best bang zijn je zult zie dat het elke keer een klein stukje minder wordt. Ik heb inmiddels helemaal geen angst meer.
Veel succes!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:04

Ik ben aan het revalideren van een gebroken knie door dat ik van een steigerend paard af sprong en verkeerd terecht kwam (was mijn eigen paard). En de eerste keer dat ik ging rijden was ik ook wel flink nerveus en prompt de tweede keer staat ze weer loodrecht overeind. Ik ben redelijk nuchter maar toen moest ik mezelf echt met pijn en moeite dwingen om erop te blijven zitten. Ik had het spaansbenauwd!

Ik heb sinds de breuk pas weer een keer of 6/7 gereden, en omdat die van mij vaak in de eerste paar tellen dat ik erop zit omhoog komt ben ik dan altijd nog wel een beetje angstig.
Ik zit er nu met sporen zweep en slof op Haha! Haha! nadat ik eerst aan de longeerlijn heb gekeken of ze fris is of niet Haha! Haha! wat een held he?!. Ik rijd normaal alleen met een spoortje en de slof hangt er voor spek en bonen aan en die zweep gooi ik na een kwartiertje ook wel weer af, maar ik voel me er nu toch wat zekerder door. Als ze na een kwartiertje lekker begint te sjouwen dan kan ik wel gewoon lekker ontspannen rijden.

Ik rijd ook niet als er niemand op het erf is bijvoorbeeld, en ik heb gelijk mijn instructeur weer gebeld dat hij me komt helpen ook omdat ik me dan vertrouwder voel.

Ik ben een keer eerder met een paard dwars door een oxer over de kop gegaan en toen ben ik ook wel bang geweest en dat is over gegaan gelukkig met een paar maanden. Ik denk dat het echt wel even tijd nodig heeft. Ik ben wel 1000 keer gevallen zonder dat er iets aan de hand was maar als je 6 weken in het gips zit is dat wel even heel confronterend vind ik. Je weet gewoon in je achterhoofd dat het in een fractie van een seconde toch mis kan gaan en welke ellende ervan komt.

Ik zou echt de tijd nemen en eventueel begeleiding of hulp vragen bij de frisse paarden. Ik rijd gewoon 10 keer relaxter als mijn instructeur ernaast staat, kan me veel beter ontspannen.

Veel succes, gewoon volhouden maar niet stoerder doen dan je bent met lastige paarden meid. Neem de tijd, het komt allemaal wel weer.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:12

ze zult op eigen kracht je vertrouwen weer moeten krijgen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:47

Inderdaad niet over je grenzen heengaan. Je kunt je best eens door iemand laten aanmoedigen, maar niet laten doorduwen hoor! En inderdaad, de kans dat het weer op dezelfde manier gebeurt is vrij klein. Maar wel gewoon weer het rijden oppakken, zoals je dat gewend bent. Als er tegenover 1 negatieve ervaring 400 positieve staan, ben je het zo vergeten Knipoog

Na een gigantische bokpartij van een manege paard (waardoor ik echt hoog uit het zadel gegooid werd en nog nét kon blijven zitten) had ik het ook even niet meer. De les daarna heeft de instructeur me even flink toegeschreeuwd. Toen merkte ik dat ik het zélf weer onder controle kon krijgen en vanaf toen had ik echt zoiets van "kom maar, make my day" Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:54

Ik denk dat het belangrijkste is dat je gewoon weer rijdt. Veel meer dan gewoon weer gaan rijden kan je niet zo direct doen. Door het rijden ga je vanzelf merken dat het bij steigeren niet direct fout hoeft te gaan. Langzamer hand zul je dan vanzelf meer vertrouwen krijgen. Succes!!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:27

Dat is idd vervelend, Ik zou het gewoon een beetje proberen te vergeten, en goed opletten dat JIJ niets fout doet, ja idd het kan altijd gebeuren... iedereen is wel bang (beetje) want je kunt altijd vallen... Zelf als je paard opeens struikeld

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:37

Ik denk dat superveel ruiters dit herkennen,
als kind zie je veel minder gevaar, stap je op bijna elke pony, pony voelt dat een kind er zeker van zichzelf opzit en neemt dit over.

Als je dan eens een angstige ervaring hebt, is het onbevangen gevoel weg, en wordt je sneller angstig dan voor het "ongeluk"

Ik zelf heb het gehad toen ik met een fjord voor het eerst bij haar veulen wegging en bij de buurman in de bak ging rijden. Moeder hoorde het veulen hinniken en wou maar een ding: heel hard terug.

ik hield haar tegen in haar pogimngen weg te spurten, er kwamen een aantal mensen geintresseerd omheen staan, en buurman dacht dat ze niet wou lopen en begon haar in de kont te prikken met een stok.,

fjord raakte in paniek en wou over een sloot met een wal erachter springen, haalde uit stilstand de sloot wel maar kon niet tegen de wal opkomen en klapte, met mij erop, achterover.

idd stom, voor die fjord zelf was ik niet bang daarna, wel voor mn verzorgpony die welliswaar druk was, maar ik voorheen volledig vertrouwde....

heb later de verzorgpoiny opgezegd, paar jaar paardloos geweest, en ben toen met eigen paarden weer over de angst heen gekomen, maar ben wel veel minder onbevangen nu

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 16:45

Renske20 schreef:
Nimmedor schreef:

grote kans van niet....

ben zelf met mn eigen paard achterover geklapt door zn gestaak en gesteiger, die ging ook steil omhoog en tsja na die valpartij was ik van ieder paard dat steiogerde/huppelde doodsbang, zelfs mn pony die ik al 8 jaar heb die huppelde wat en ik zat er meteen verstijfd op...

heb mn paard nogsteeds, heb hem naar het Z1 gereden e nogsteeds heeft ie af en toe zn kuren, maar het gekke is, op hem ben ik niet bang trwijl ik juist met hem ben omgeklapt, maar als een ander paard ook maar iets omhoog komt ben ik meteen bang...

heb hierdoor ook heel lang voorover gedoken gezeten, zit inmiddels wel weer recht(als ik geen last van mn rug heb Knipoog )

dit herken ik ook heel erg, zodra een paard iets doet of dreigt te steigeren duik ik voorover...