Stage lopen bij anky, minder leerzaam dan je denkt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Stage lopen bij anky, minder leerzaam dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 10:34

Hoi,
Een vriendin van mij heeft vorig jaar een half jaar stage gelopen bij anky van grunsver, en ze vond er helemaal niks aan.
Enige wat ze mocht doen was stallen uitmesten, paarden poetsen en opzadelen en het terrein schoon houden.

Dit is toch niet leerzaam?
Heel veel willen graag bij Anky stage lopen of bij een andere iets bekende ruiter zoals linda verwaal ofzo, maar wat keer je daar van?
Ik heb bij een springstal en bij een dressuurstal stage gelopen waar ik soms wel 6 paarden per dag reed, en daar heb ik zoveel van geleerd Ja

Wat vinden jullie ervan, waar zouden jullie stage willen lopen dan, bij anky of in een gewone handelstal?

magriet

Re: Stage lopen bij anky, minder leerzaam dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:49

Zelf doe/deed ik geen opleiding in de dierenwereld. Het ligt denk ik ook aan de opleiding die je doet wat je tijdens de stage allemaal mag doen en ook aan de tijd die je er door brengt.

Persoonlijk zou ik bij een stal in de buurt gaan anders zou ik intern moeten en daar ik nooit zo blij mee.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:50

Nou idd. ook bij een gewone handelsstal... Die paarden van Anky zijn zo kostbaar dat je er natuurlijk niet op mag rijden, en alleen maar de andere klusjes mag doen. daar leer je idd. niet veel van
Ik denk dat je dan bij een gewone handelsstal meer leert, waar je ook veel verschillende paarden kan rijden etc.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:52

Mijn mening is dat je bij het stage lopen vooral leert hoe je een paardenbedrijf moet runnen. En dat je leert wat daar allemaal bij komt kijken. Als je op stage wil om het rijden dan zul toch echt gewoon les moeten nemen. Tis natuurlijk wel leuk als je kunt rijden maar daar gaat het bij het stage idee niet om. Als je wil rijden neem dan lekker les bij een goede ruiter ofzo.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:05

Je moet er idd niet van uit gaan dat je op je stage de hele dag op een paard zit. Vaak moet je in het begin de ***klusjes doen. Als je bewijst doorzettingsvermogen te hebben en een harde werker te zijn dan mag je na verloop van tijd meestal wel wat meer.

Er zijn natuurlijk altijd stallen waar je niet verder komt dan stallen mesten en aanvegen. Ik had altijd een soort van maatstaf.
Als je bij het bedrijf langs gaat, kijk dan of het er klinisch schoon uit ziet. Zo ja, dan kom je waarschijnlijk niet verder dan stallen uitmesten.
Het mag er best schoon uitzien maar tussen schoon en klinisch gereinigd (bijwijze van spreken) zit een verschil.
Stages kunnen erg leuk en leerzaam zijn ook al kun (mag) je er niet rijden.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:06

Ik vindt dat je zoveel mogelijk verschillende werkzaamheden moet kunnen uitvoeren op een stageplek.
Zo kun je weten hoe het reilt en zeilt in zo'n bedrijf en of het wat voor je is, om later je werk van te maken.

Ik heb een aantal jaren geleden stage gelopen bij Meinte Jensma een handelaar (in de duurdere paarden), super stageplek.
Ik mocht alles doen, stallen, verzorging van paarden, rijden, jonge paarden inrijden, echt alles!
Daar leer je echt wat van, niet van stallen uitmesten en vegen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:23

ik heb de opleiding in deurne jaren geleden gedaan ,

mijn voorstage was bij een internationale springamazone
daar heb ik de hele zomervakantie ook gewerkt
daar mocht ik de jonge paarden zowiezo , en soms ook de nationale paarden rijden.
wel was je altijd sloofje, en op concours was het flink zwoegen, omdat er ( met meerdere ruiters ) vaak een stuk of 14 paarden mee waren op concours
ik heb daar geleerd om secuur te werken, paarden moesten er tiptop uitzien, net zoals de stallen, het terrein en de tuigage

daarna ben ik stage gaan lopen bij een manege
daar heb ik een wereldtijd gehad, heel veel lesgegeven
heel veel paarden gereden van verschillende niveau's
en alles geleerd wat er in en om de stal moest gebeuren, ik was daar gewoon een deel van het bedrijf, met verantwoording voor het bedrijf, en de leiding als de mensen weg waren een avond of een dag
ik was daar elke dag, eens in de 2 weken ging ik naar huis,
ik was smorgens de eerste die de paarden voerde en savonds degene die nog een keer hooi voerde, de paarden checkte en afsloot
zo leer je wat verantwoording is en wat het betekend om een eigen bedrijf te hebben !

daarna heb ik nog stage gelopen bij een andere springstal
vreselijke mensen waren dat, stagaires werden als sloofjes gebruikt en ook zo behandeld
slechte huisvesting en weinig affinieteit of hoe je dat ook zegt Clown je kreeg daar stank voor dank en nooit eens een bedankje of wat extra's je moest zelf je eten koken in een ontzettend klein muf kamertje van 3 bij 3
maar goed, daar heb ik dus geleerd hoe het NIET moet
daarna heb ik stage gelopen bij een privestal
ook met veel verantwoording. ook zeer veel geleerd
mijn laatste jaar was naar beter weten in, toch weer op een springstal
maar dat moest wel want ik deed de springrichting in het laatste jaar
daar heb ik wel veel geleerd, en het redelijk naar de zin gehad
maar daarna wist ik wel dat de sportkant niets voor mij was
de mentaliteit van topruiters is vaak 0,0
ik heb een prima deurne tijd gehad, en zou het zo over willen doen, maar een spring of dressuurstal beginnen, NEE DANKJE
een manege of een pensionstal zou ik graag beginnen,
maar zoals bij elke bokker al bekend is, die zijn er al veel en veel en veels te veel
op elke hoek van de straat zit al wel een manege of pensionstal
dus die droom heb ik allang laten varen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:25

Ik denk dat dat gewoon per bedrijf verschilt en ook wat voor opleiding je doet.
Ik deed een MBO opleiding horeca, en bij mijn 1e stagebedrijf heb ik 3 weken zowat alleen maar in de spoelkeuken gestaan (terwijl ik een opleiding bediening deed)
Heb het er toen met de stagebegleider over gehad, en toen mocht ik ook voor de schermen bezig gaan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:33

Bij Linda Verwaal stage lopen is wel heel leuk! Goede vriendin van mij loopt daar ook, heeft het hartstikke naar de zin, mag paarden rijden, buitenrit, zelfs de Prix st george paard mocht ze rijden. En ook wel meer als gewoon instappen. Een jong paard mag ze helemaal mee beginnen, krijgt dan af en toe lesjes van Linda. Linda betrekt haar ook bij dingen, vraagt haar mening, hoe haar passage of wat eruit ziet Bloos Ik wou dat ik daar stage kon lopen, lijkt me echt heel leuk!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:39

Stage lopen bij Anky, klinkt natuurlijk heel wat. Maar ik heb inmiddels ook al gehoord dat je daar niet zoveel mag doen. Bij de wei gaan zitten om te kijken of de paarden niet gek doen... Serieus dit meen ik, vorig jaar stond ik op school tegen over een meisje die stage had gelopen bij Anky en dit dus onder andere moest doen. Wel relax moet ik zeggen, maar of je er zo veel van leert?
Maar niet alle top ruiters zijn zo, al hoewel de meeste..... heb al genoeg gehoord van schoolgenootjes die bij topruiters zijn geweest. Niet dat een manege, handelsstal of springstal altijd alles is hoor. Daar zijn er ook bij waar je amper wat leert.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:44

astrid van leeuwen... ik weet niet of je die kent??¿¿....
maar die reed internationaal en daar mocht ik wel op sommige paarden rijden...
maar ik hielp dan ook wel heel hard met stallen uitmesten en dergelijke Bloos

niet iedereen is zoals anky Vork

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:47

Je zou verbaasd staan hoeveel mensen er niet netjes en snel (!!!) een stal kunnen uitmesten... Neemt dit weg dat het wel wat schraal is als dat het enige is dat je in een half jaar leert.

Als ik de stagaires bij de "bekende ruiter" hier op stal bekijk, dan hebben die een hartstikke leuke tijd, met veel afwisseling en hard werken, maar geen afbeulen en veel gezelligheid.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:03

Ze zijn inderdaad ook niet allemaal zo Margreet.
Maar het is wel zo dat er ook een groot deel is waar je als stalsloof gebruikt wordt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:04

dit = niet, lijkt me ook wel duidelijk.
maar de edit-knop is foetsie Verward

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:31

Tsja, net zoals al gezegd is gaat het niet overal zo..
En wat zou je anders willen doen bijvoorbeeld bij Anky op stal? Ik bedoel ze zal iemand niet d'r paarden laten rijden of zomaar gratis les geven zoals misschien op een wat minder bekende stal gebeurt.
Ik ga zelf van de zomer een aantal weken stage lopen op een dressuur/handelsstal die ook wel redelijk bekend is enzo, en daar is het wel zo dat ik me eigen paard mee mag nemen en dan ook van zeer goede instructeurs les krijg en nog meer van dat soort dingen.. duss niet overal is het hetzelfde

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:22

een vriendin van mij heeft ook een opleiding in de paarden gedaan en op een grote dressuurstal waar zij op een gegeven moment stage liep mocht ze alleen het leer poetsen... Dat kon ze voor die stage ook al, dus na een paar weken is ze daar ook gegaan. Om toch die stage af te maken is ze toen op een kleine manege stage gaan lopen. Vond ze véél leuker.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:20

Ik heb stage gelopen bij Coby en Marlies van Baalen, ik denk vrij bekend in de paardenwereld, hier doe je smorgens eerst uitmesten opstrooien en vegen met zijn allen, dan ontbijt en daarna is het alleen maar opzadelen afzadelen en rijden, zelfs stagaires rijden daar minimaal 1 paard per dag hier krijg je zelfs aanwijzingen van marflies of coby
zo zie je dat t per stal echt verschild

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:26

Het hangt er vanaf bij wie je wilt rijden......... als je niks anders mag doen dan geen paarderijden heb je liever een andere, minder bekende, plek.

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:31

Het hangt echt enorm af van de stal waar je zit.
Bij de een mag je niets doen, bij de ander moet je alles doen...
En geloof me, een hele dag rijden is ook niet alles Scheve mond

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:52

Kging normaal 2 weke stage doen bij Arjen Theeuwissen, nou het heeft 3 dage geduurd! vond het er ronduit verschrikkelijk, de manier van lesgeven.. en de manier waarop ze mij behandelden, ik heb iets van, als ik jou respect geef, geef mij dan ook maar respect!! Vond het echt een ***stal!

xxx

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:13

Ik heb voor Deurne een stage bij Eric van der Vleuten gelopen en ook daar was het WEL leuk.
Uitmesten gebeurde iedere ochtend voor het ontbijt, met z'n allen.
Ze hebben daar zo'n 25 boxen en we liepen ongeveer met zo'n 5 tot 8 mensen (stagaires en vaste medewerkers/ ruiters).
Na het ontbijt was het paarden op en afzadelen, bandageren, vegen, voeren, paarden in en uit de molen zetten/ halen, spullen schoon maken, bij het springen staan om de hindernissen te verhogen, van alles eigenlijk.
Ze werken daar echt in een team, en iedereen helpt mee.
Maar je mag daar ook regelmatig rijden (soms les) of met een paard een buitenritje maken.
Vooral de stagaires die wat beter reden en de sportrichting deden hadden niks te klagen qua rijden.
De huisvesting is heel goed verzorgt daar, nette kamers boven de stallen, met een gezamelijke douche, keuken en woonkamer.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:37

Anita_D schreef:
Ik heb voor Deurne een stage bij Eric van der Vleuten gelopen en ook daar was het WEL leuk. (...)

Over Eric van der Vleuten heb ik inderdaad ook positive verhalen gehoord!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:17

fresco schreef:
Ik vindt dat je zoveel mogelijk verschillende werkzaamheden moet kunnen uitvoeren op een stageplek.
Zo kun je weten hoe het reilt en zeilt in zo'n bedrijf en of het wat voor je is, om later je werk van te maken.

Ik heb een aantal jaren geleden stage gelopen bij Meinte Jensma een handelaar (in de duurdere paarden), super stageplek.
Ik mocht alles doen, stallen, verzorging van paarden, rijden, jonge paarden inrijden, echt alles!
Daar leer je echt wat van, niet van stallen uitmesten en vegen....

He daar ben ik ook geweest. Was jij er van deurne uit of van een andere opleiding?

Ik was er van een MAS en Meinte maakte echt geen onderscheid tussen Deurne of niet.

Heeft ie nog wel te horen gekregen van een leraar van Deurne. die vond het belachelijk dat een meisje van een "boerenschool" net zo veel rechten had als iemand van deurne Hamer

Toen hij antwoorde dat ik wel wist hoe ik een trailer moest aankoppelen en er mee moest rijden was ie witheet en stil. (de stagiare die er tegelijk met mij zat had zonder toestemming van Meinte de trailer achter de auto gezet en zou even een paard wegbrengen om zadelmak te laten maken. Alleen zat de trailer niet goed vast => paard dood)

En ja ik heb er heel veel geleerd. Hij heeft me nog een baan aangeboden maar ik kan niet goed weg uit Noord Holland, vrienden familie en zo. En het was er altijd wel heel stil en donker 's avonds Haha!
Maar voor de rest een super plek.

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:24

[quote="SharirBobby
Over Eric van der Vleuten heb ik inderdaad ook positive verhalen gehoord![/quote]

Jep, me too!
Een vriend van me loopt er momenteel stage, en die heeft het er erg naar zijn zin Ja

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:30

barreltjuh schreef:
Mijn mening is dat je bij het stage lopen vooral leert hoe je een paardenbedrijf moet runnen. En dat je leert wat daar allemaal bij komt kijken. Als je op stage wil om het rijden dan zul toch echt gewoon les moeten nemen. Tis natuurlijk wel leuk als je kunt rijden maar daar gaat het bij het stage idee niet om. Als je wil rijden neem dan lekker les bij een goede ruiter ofzo.

en daar ben ik het helemaal mee eens! als je wil rijden koop dab een eigenpaard kan je zoveel rijden als je wilt.