wie weet mij meer te vertellen over vlas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepcel

wie weet mij meer te vertellen over vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:23

Mijn pony staat op houtvezel. Ik gebruik 1 pak per week en een pak kost ca. €7,50. Ik ben er zeer tevreden over, maar omdat wij volgende maand gaan verhuizen en mijn pony bij ons huisje komt te staan vroeg ik mij of vlas niet beter zou zijn als stalvulling. Ik had nl. gelezen dat je er langer mee kunt doen ed. Ook handig i.v.m. mesthoop. Er zijn volgens mij al meerdere topics over geweest, maar omdat de zoekfunctie niet werkt.... Kunnen jullie mij de ins en outs vertellen?
alvast bedankt?

jockeyyy

Re: wie weet mij meer te vertellen over vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:19

het is wel gemakkelijk in het onderhoud, maar voor de hoeven is het niet zo goed..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:34

Ik vind het super spul! Mijn paarden hebben totaal geen last van de hoeven, hadden ze eerder op natte stro of zaagsel wel.

Vlas werkt ideaal, is uiteindelijk goedkoper, de mest hoeft minder vaak opgehaald te worden, stallen blijven veel en veel droger, kortom, nooit meer anders voor mij!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:45

Wij hebben ook vlas op stal en ik vind het heerlijk

Is mischien 1x in de maand dat we de hele stal leeg halen en wel elke dag drollen eruit een alles weer vlak maken

Het is gewoon heerlijk licht werk en zo gedaan
En de hoeven vind ik juist beter die van mij heeft tussendoor nog op stro gestaan omdat het zo'n smeerdert is maar met strp vons ik haar nog erger en daarbij vind ik ook dat de hoeven veel slechter worden.
Bij die van mij werden de hoeven zelfs zacht en onzetten vochtig naar echt nat en stinkend aan toe

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:26

Wij hebben het een tijdje gebruikt en het was echt fijner als houtvezel!
Je moet er alleen in het begin erg veel van gebruiken maar als je eenmaal bezig bent is het heel fijn. Je hoeft alleen maar de drollen eruit te scheppen en pas nieuw spul erin te doen als het rode boven komt want daarvoor blijft het altijd droog bovenop omdat de nattigheid naar onder trekt. Je kan het trouwens beter niet gebruiken bij paarden die heel veel door de stal heen wandelen of graven want dan graven ze alsnog de viezigheid naar boven.
het is wel erg glad als je eroverheen loopt ik gleed er snel overuit. De meeste vlas is ook wel stofvrij maar sommige niet en om die reden hebben we nu eigen gehakselt stro. Eigelijk werkt het hetzelfde maar het is voor ons goedkoper omdat we het zelf maken en we doen het zo zodat er geen stof in zit.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:26

Ik gebruik ook vlas. Elke week gooi ik er een nieuwe baal overheen. Ik haal elke dag de drollen eruit en trek'm een beetje recht. Eens in de 6 weken haal ik alles eruit. Ik denk dat dat in de zomer niet echt fris is maar met dit weer kan het wel. Zelf doe ik er elke dag een plakje stro in zodat ze wat kan rotzooien in de stal, vooral omdat ze nu wat meer op stal staan. Aan de hoeven heb ik niks vreemds kunnen ontdekken sinds ze op vlas staat.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:32

Is het verstandig om de natte plekken te laten liggen en alleen iedere dag de drollen uit te scheppen?
Ik hou er nl. niet zo van om natte plekken te laten liggen ivm rotstraal en amoniak-dampen Scheve mond ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:42

Maar dat is het hem juist Sterre! Die natte plekken liggen onder het droge, en amoniac dampen heb je haast helemaal niet! Kijk hier voor meer info waar ook de resultaten van de BIT test staan:
http://www.ecobodem.nl

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:44

Ahh Pling ... Bedankt Jeddah !

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:44

Ik wilde ook graag over gaan op vlas. Ook ik gebruik nu gewoon zaagsel. Vlas is inderdaad veel goedkoper. Het is mij echter afgeraden omdat er blijkbaar veel paarden koliek van krijgen. Zolang je paard niet van het vlas eet is er niets aan de hand maar eten ze het op dan schijnen ze er vaak koliek van te krijgen. Dan heb ik persoonlijk toch liever het duurdere zaagsel...

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:54

Je paard kan wel gewoon vlas eten. Het neemt namelijk wel vocht op, maar ze niet uit. Er komen dus geen dikke proppen in de darm.
Vlas kan je wel zo`n 6 maanden laten liggen. Wanneert je de onderlaag laat liggen (de natte plekken) wordt dat na een tijdje rood. Dat rode wordt later zwart, en dan gaat het composteren.
Je hoeft alleen elke dag de drollen te scheppen en één keer in de week een halve of hele baal te gebruiken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:27

Lijkt me ook interresant, maar ik vind de uitleg op ecobodem toch een beetje vaag. Daar staat namelijk (volgens mij) dat je de eerste twee weken de natte plekken er niet uit moet halen, maar alleen de mest, maar na die twee weken moet je de natte plekken er wel uit gaan halen Verdrietig . Maar jullie halen dus de natte plekken er niet uit, maar wel de mest en jullie gooien er gewoon 1 keer per week een nieuwe baal overheen?
Want als je de natte plekken er wel uit moet gaan halen, dan kost nog veel tijd!
Overigens zou ik dan wel linabox gaan gebruiken. Kwam deze nou als beste uit de test van de Bit of niet? Want dat vond ik ook niet zo duidelijk..

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:36

dorientjuh schreef:
Maar jullie halen dus de natte plekken er niet uit, maar wel de mest en jullie gooien er gewoon 1 keer per week een nieuwe baal overheen?

Inderdaad. Zo doe ik dat iig. 's Zomers haal ik wel om de twee weken de natte plekken eruit. Het hoort niet maar ik ben bang dat er teveel vliegen komen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:37

Ik wil later een pensionstal beginnen, voor 20 paarden.
Nu heb ik even uitgerekend hoeveel Linabox kostte voor 20 paarden per jaar.
Hierbij kwam ik uit op 3981,6 euro per jaar voor 20 paarden.
Toen ging ik uitrekenen hoeveel dit dus voor 1 paard kostte per jaar, hierbij kwam ik uit op maar 200 euro per jaar!
Dit is dus maar afgerond 17 euro per maand!!

Dit kan toch niet kloppen, of is dit spul echt zo goedkoop??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:51

dorientjuh schreef:
Lijkt me ook interresant, maar ik vind de uitleg op ecobodem toch een beetje vaag. Daar staat namelijk (volgens mij) dat je de eerste twee weken de natte plekken er niet uit moet halen, maar alleen de mest, maar na die twee weken moet je de natte plekken er wel uit gaan halen Verdrietig . Maar jullie halen dus de natte plekken er niet uit, maar wel de mest en jullie gooien er gewoon 1 keer per week een nieuwe baal overheen?
Want als je de natte plekken er wel uit moet gaan halen, dan kost nog veel tijd!
Overigens zou ik dan wel linabox gaan gebruiken. Kwam deze nou als beste uit de test van de Bit of niet? Want dat vond ik ook niet zo duidelijk..

Wanneer een paard echt een plas plek heeft, zoals een ruin, dan is het wel verstandig om de natte plek er af en toe uit te halen.
Ik gooi er elke week 1 nieuwe baal over heen, of wanneer nodig, als ze veel binnen gestaan hebben dan vaker, als ze veel buiten gestaan hebben minder vaak.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:08

In de zomer haal ik de natte plekken ook vaker weg, maar niet meer als eens per 2 weken. Nu staan ze er langer op. Bij Vienna maak ik er een soort potstal van en Imker heeft rubber matten met daarop vlas en die gebruikt zodoende al helemaal weinig.

Verder ben ik het helemaal eens met alle hierboven genoemde voordelen.

Paarden eten het bijna niet en van slechte hoeven door vlas heb ik nog nooit gehoord, dat ligt dan eerder aan de verdere hoefverzorging, ben ik bang.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:52

Maar hoeveel kost vlas nou, per maand per paard?

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 14:07

Bedankt voor jullie opmerkingen! Ik twijfel wel een beetje. Ik zou vlas gaan gebruiken omdat dat zo te lezen flink zal schelen op de mesthoop. Maar ik ben nogal een poetser, ik zou er dan echt aan moeten wennen om niet de vieze plekken eruit te halen. Mijn pony (schimmel) is nogal een smeerkees Rolleyes .... Mijn pony is gevoelig voor stof en ik las dat het soms stoffig kan zijn. Klopt dat bvb. in vergelijking met houtvezel. Mijn houtvezel stoft alleen als ik het uitstrooi--dit is voor mij dus ook een belangrijk punt bij de keuze. Weet iemand wat een baal kost en hoeveel er in een baal zit en laten jullie de mesthoop door iemand ophalen en hoeveel kost je dat? Voor bokkers die nog tips hebben voor ander strooisel, ik hoor het graag.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:55

Pepcel schreef:
Maar ik ben nogal een poetser, ik zou er dan echt aan moeten wennen om niet de vieze plekken eruit te halen. Mijn pony (schimmel) is nogal een smeerkees Rolleyes

Ik heb sinds een maand of 5 vlas.

Ik ben begonnen met 3 balen erin geloof ik (je moet met een dikke laag beginnen 15 cm zeg maar)

ELKE dag echt ALLE mest eruit scheppen met zaagselvork.

Ik haal alleen op vrijdag de natte plek eruit (plast op 1 plaats) en gooi er in de week een halve (!) baal bij en geen centje last van vieze plekken en de stal lijkt echt altijd alsof ik hem elke dag helemaal leeg haal, zo schoon.

Moet ik zeggen dat mijn pony wel overdag buiten staat en behoorlijk netjes is.

Ik heb echt veel minder afval dan met zaagsel en kost me ongeveer 2,75 per week terwijl ik met zaagsel ongeveer 6 euro per week kwijt was.

Ik wil niets anders meer!

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:25

[quote="jeddah"]Ik vind het super spul! Mijn paarden hebben totaal geen last van de hoeven, hadden ze eerder op natte stro of zaagsel wel.

dat zie jij misschien niet, maar mijn hoefsmid zie het zelf dat paarden die op vlas stonden vaak slechtere hoeven haden

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:26

Alsof ik geen hoefsmid heb Verward ?
Mijn hoefsmid is zeer tevreden en zegt dat de hoeven van mijn paarden er beter dan ooit uitzien!

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:24

Sommige paarden eten wel degelijk vlas. Niet veel, maar er zijn er bij....
Veel vlas eten is wel degelijk slecht. Er kan dan nl. een verstopping komen in de dunne darm, ipv dikke darm. Dit is stukken gevaarlijker. Daarnaast is vlas ook scherper wat ook gevaarlijk kan zijn bij het eten. (deze info heb ik van de DA, omdat ik ook vlas overwogen heb)
Dus eerst maar zeker weten dat je paard geen vlas eet.
Ik heb nu gekozen voor Rapsodie: koolzaadstrohaksel. Zelfde voordelen als vlas, en minder schadelijk als ze het eten. Ik heb wel voor alle zekerheid er de eerste dagen een heel vies goedje over heen gesprayd.
Maar ik ben er prima tevreden over. Het werkt verder ook hetzelfde als vlas: mest eruit halen, natte plekken laten liggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:10

Je hebt ook vlas wat bespoten is met een eucaliptus (hoe schrijf je dat in hemelsnaam?) wat ze niet eten. En wat je anders zelf kan doen: azijn in een plantenspuit en 1x je vlas inspuiten daarmee, geheid dat ze het dan niet meer doen. Knipoog

Mijn smid vind de hoeven van mijn paarden er ook veel beter uitzien, hoor!

Kosten per maand per paard? Geen idee, ik bestel altijd gewoon een pallet voor iets van 120 euro en daar doe ik gemiddeld een maand of 4 mee. Er zitten 21 pakken van 120 liter op een pallet.

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:26

Ik ben er uit. ik houd het gewoon bij het oude vertrouwde allspan houtvezel. Ik ben er dik tevreden over en als ik straks zie dat ik me blauw betaal aan mestafvoeren etc. dan kan ik altijd alsnog overstappen.
Bedankt voor jullie tips!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:36

dorientjuh schreef:
Ik wil later een pensionstal beginnen, voor 20 paarden.
Nu heb ik even uitgerekend hoeveel Linabox kostte voor 20 paarden per jaar.
Hierbij kwam ik uit op 3981,6 euro per jaar voor 20 paarden.
Toen ging ik uitrekenen hoeveel dit dus voor 1 paard kostte per jaar, hierbij kwam ik uit op maar 200 euro per jaar!
Dit is dus maar afgerond 17 euro per maand!!

Dit kan toch niet kloppen, of is dit spul echt zo goedkoop??

baal vlas los is 6 euro maar als je het per veel besteld kost het 4,25
1 baal perpaard perweek = 4.25 x 52 : 12 = 18.42 per paard
(dan hebben we t dus over grote paarden shetjes heb je dus minder voor nodig Haha! die drinken en eten iets minder en plassen en poepen dus ook minder

daarbij als je een ruime opslag hebt voor de mest is meer dan de helft algecomposteerd voordat je de volgende laag er op stort

composteerd sneller dan de paarden drollen Knipoog