Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvana13

Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:10

hallo, ik ben Sylvana, en ik heb een vraag. Wat vinden jullie van het Afslachten van oude of zieke paarden of pony's? Leg je reden uit en help mee de paarden en pony's een goed huis te geven in plaats dat ze naar de slacht gaan! Wil jij helpen? Denk je eens in hoeveel paarden en pony's we kunnen redden als we samen redden. Natuurlijk hou ik bij hoeveel we er redden, want wie weet komen we in het Book of Records. Dat is toch leuk? Tot ziens en laat me horen van je mening!
Sylvana. Pling

Anoniem

Re: Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:19

Het zal waarschijnlijk het antwoord niet zijn, waarop je hebt gewacht. Bloos
Tsja waar wil je oude of zieke paarden anders houden? Wanneer mijn paard 25 is, ernstig ziek is, elke dag pijn heeft. Dan gun ik mijn paardje toch echt de dood. Voor een ziek paard (met pijn) ongeacht welke leeftijd zou ik hetzelfde doen.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:19

Als het paard heel erg ziek is (ongeneselijk) is het hard om hem te laten leven, het klinkt hard maar je kunt hem dan beter af laten maken,
anders laat je het paard lijden en laat je hem alleen leven omdat je het zelf wilt.. en dan ben je egoistisch..

En een oud paard kun je net zo goed naar een rusthuis brengen, dan kan hij nog van zijn oude dag genieten

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:21

Sylvana13 schreef:
hallo, ik ben Sylvana, en ik heb een vraag. Wat vinden jullie van het Afslachten van oude of zieke paarden of pony's? Leg je reden uit en help mee de paarden en pony's een goed huis te geven in plaats dat ze naar de slacht gaan! Wil jij helpen? Denk je eens in hoeveel paarden en pony's we kunnen redden als we samen redden. Natuurlijk hou ik bij hoeveel we er redden, want wie weet komen we in het Book of Records. Dat is toch leuk? Tot ziens en laat me horen van je mening!
Sylvana. Pling

hoe oud ben jij eigenlijk? want weet je hoe moeilijk het is om een paard te redden van de slacht.. niet banketstaaf bedoeld maar volgens mij is dit echt zo'n penny-actie..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:26

Het idee erachter is wel schattig, maar als ik een oud ziek paard met veel pijn heb, ik breng die naar de slager en een of andere koe wil hem meenemen om te redden, dan zou diegene toch een redelijk probleem hebben...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:26

Vragen stel je op Vraag Maar Raak.
Ik verplaatst het topic.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:40

Als een paard zo ziek is dat het niet meer beter wordt of dat ie zoveel pijn heeft dat ie op pijnstillers moet leven.. Dan vind ik het juist zielig om je paard dan in leven te houden. Je kan nog zo veel om je paardje geven en alles dr voor willen uitgeven om hem beter te maken als het niet verder gaat houd het op en kan je je paard beter laten inslapen...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:24

Wat voor beeld heb jij bij afslachten? je kan ze ook gewoon een spuitje geven

Soms is het nou eenmaal beter voor je paard/pony om hem in te laten slapen...
Ik heb zelf ook een pony gehad die minstens een half jaar op pijnstillers zou moeten lopen om dan nog een kleine kans te hebben om te genezen van een peesblessure, dan is het beter om te besluiten je paard in te laten slapen...

en voor bestaat er al een paardenrusthuis in Soest voor oude paarden/ pony's die daar van hun oude dag kunnen genieten dus als je graag wil helpen kun je daar geld aan geven

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:31

http://www.paardenkamp.nl/

Paardenkamp schreef:
Een begunstiger(ster) bent u al vanaf € 10.-- per jaar.

misschien moet je dat dan maar doen als je graag wil helpen
Laatst bijgewerkt door Quidou op 11-02-05 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:33

tja dat licht er aan, een mens die een paard heeft doet hem vaak niet naar de slacht omdat hij er niets meer mee wil maar gewoon omdat het niet meer te doen is voor een paard, als het gewoon niet meer gelukkig kan zijn, is het soms beter dat het ingeslapen word of naar de slacht gaat.

het is natuurlijk moeilijk maar soms wel het beste Huilen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:45

Een oud gezond paard mag voor mij best een kans krijgen om een mooie oude dag.

Maar eentje die ziek is of een zwaar gebrek heeft, die elke dag pijn moet lijden of die gewoon geen greintje levenslust meer heeft laten leven vind ik ronduit egoïstisch. Zo'n paard is gewoon beter af dood, dan is hij uit zijn lijden verlost en hoeft hij geen lijdensweg af te leggen. Tegenwoordig met een spuitje of de pin gaat dit pijnloos en vriendelijk Lachen

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:48

Wanneer een paard gewoon oud is en verder niets mankeert vind ik het niet eerlijk om hem naar de slacht te doen, hij heeft heel zen leven voor je gewerkt en dan krijgt ie dat als dank . Als een paard ongeneeslijk ziek is vind ik dat je hem wel een spuitje moet geven om hem uit zijn lijden te verlossen maar naar de slacht brengen vind ik een beetje oneerbiedig eigelijk ... .
Er zijn ook paarden die naar de slacht gebracht worden en die helemaal niet ziek zijn en ook niet oud ofzo en dat vind ik niet echt kunnen ...

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:52

Je gooit toch geen heel leven weg omdat er een paar deuken in zitten?

Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:57

Mijn paard is ongeneeslijk ziek en heeft een zware aandoening waar hij niet meer vanaf komt, toch kan hij een waardig en goed, leuk leven hebben.
Dat kost veel tijd/energie en geld, maar dat heb ik er voor over.
Als ik merk dat dat allemaal geen zin meer heeft zou ik de laatste zijn om hem lettelijk 'in leven te houden' dat zou ik hem niet aan willen doen.

Er zijn idd mensen die te zich er gemakkelijk vanaf proberen te maken en niet zoveel in een paard willen steken, maar je moet altijd het welzijn van je paard voorop stellen een paard mag niet lijden, dat gun je niemand.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:59

als het paard pijn heeft zal ik hem een spuitje geven.
anders zal ik hem naar een rusthuis bregen, ik heb 3 jaar op een rusthuis gewerkt dus ik weet heel goed dat de paarden de tijd van hun leven hebben en lekker de laatste jaartjes rustig met andere paarden kunnen zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:00

Even uit een andere hoek bekeken Knipoog
Je hebt een paard, het paard is 20 jaar. Een lief paard, maar heeft niets gepresteerd qua wedstrijden. De eigenaar van dit paard krijgt plotseling te horen dat haar contract niet wordt verlengt. De hypotheek en overige kosten stapelen zich op. En het paard staat ook nog steeds in de wei. Na vele advertenties en het bellen van handelaren wordt het paard nog steeds niet verkocht.
En dan is de keuze...paard naar de slacht. Ik kan mij persoonlijk deze actie best voorstellen. Jullie ook?

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:04

Coby schreef:
Even uit een andere hoek bekeken Knipoog
Je hebt een paard, het paard is 20 jaar. Een lief paard, maar heeft niets gepresteerd qua wedstrijden. De eigenaar van dit paard krijgt plotseling te horen dat haar contract niet wordt verlengt. De hypotheek en overige kosten stapelen zich op. En het paard staat ook nog steeds in de wei. Na vele advertenties en het bellen van handelaren wordt het paard nog steeds niet verkocht.
En dan is de keuze...paard naar de slacht. Ik kan mij persoonlijk deze actie best voorstellen. Jullie ook?

Dat valt te begrijpen ... maar dan nog, ik zou het nooit over mijn hart krijgen om men paard naar de slacht te brengen ... . Als ik hem echt niet verkocht kreeg dan gaf ik hem gewoon gratis weg ofzo, als gezelschapspaard voor een ander Knipoog dan heeft ie toch ook nog een leuk leven he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:10

Dat valt te begrijpen ... maar dan nog, ik zou het nooit over mijn hart krijgen om men paard naar de slacht te brengen ... . Als ik hem echt niet verkocht kreeg dan gaf ik hem gewoon gratis weg ofzo, als gezelschapspaard voor een ander Knipoog dan heeft ie toch ook nog een leuk leven he?[/quote]

Ik zou een gezond oud paard ook niet naar de slacht kunnen brengen. Maar ik kan me deze actie wel voorstellen. Een paard van 1.70 is best lastig gratis weg te geven als grasmaaier. Hij eet immers best veel gras, en neemt een hoop plaats in.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:26

Als het paardje alleen oud heeft en nog niet levensmoe is (die heb je ook nog) en dus nog gelukkig is breng ik naar (of hou ik zelf) een rusthuis.
Heeft het pijn, dan haal ik hem/haar graag uit zijn lijden. Wil het niet meer leven (dus niet meer willen eten; zelfs slobber enzo, harde brok is logisch ect ect). Dan zou ik toch ook inslapen moeten overwegen, maar pas na allerlei acties om hem gelukkig te laten leven.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:34

Als ik de kans krijg, mogen ze van mij genieten van hun oude dag.
Maar als het niet meer gaat, ga ik ze niet laten leven omdat ik niet zonder ze kan of omdat ik het zielig vind dat ze dood gaan. (gaan ze anders ook en dan op een vervelendere manier).
Dus nee, ik ga ook geen paarden redden van de slacht die geen normaal/pijnloos leven meer kunnen hebben.
Zowiezo maak ik al genoeg kosten met 2 paarden, dus sorry ik kan je niet helpen. Al vind ik het wel een mooi streven om paarden te redden. Maar red dan paarden die niet ziek en niet oud zijn Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:21

ik kocht mijn paard toen hij net 18 was,en hij is afgelopen jaar overleden op 25 jarige leeftijd. Niks geen slacht, maar ingeslapen op zijn vertrouwde weitje in mijn armen, zo kan het dus ook, en hij was gewoon op, zijn lijf wou niet meer, maar zijn geest was nog heel sterk, dat was het enige erge er aan.

Dat is dus de andere kant, maar ik kan me niet voorstellen dat je een paard '' slacht '' omdat het gewoon ouder word.

Lief bedoelde actie, maar niet haalbaar Lachen

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:59

ouden paarden gaan meestal bij heel veel baasjes die er veel voor overhebben naar een pension en daar staan ze hele dagen op wei en snachts in stal.. maar als die paarden oud zijn en ziek zijn daar laten ze ze met veel liefde inslapen en niet slachten.. zo is het dan bij een pension dat ik ken.. ook als paarden ziek zijn worden ze niet alemaal geslacht hoor sommige mensen houden teveel van hun paarden en laten ze inslapen slachten is niet de enige optie.. want inslapen komt ook super veel voor..!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:27

Ik vind dat als je een ziek paard hebt dat pijn heeft dat je hem het beste wel af kunt maken anders heeft ie alleen maar pijn en dat is ook niet prettig voor het paard.

Wat ik wel onzin vind is dat als je paardje oud is en dat ie gewoon nog lekker in een weitje kan grazen, zijn laatste jaren slijten en dan afmaken alleen omdat ie oud is. Dat vind ik wel onzin. Zolang het paardje geen pijn heeft is het toch goed?
Als mijn paardje later oud is en ze heeft geen pijn ga ik haar niet afmaken omdat ze toch niks meer kan doen ofzo...
Dan zou ik haar lekker verwennen de laatste jaren Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:41

Pennymeisje *zucht*.

Zodra je een dier gaat houden omdat je zelf geen afscheid kan nemen ben je verkeerd bezig. Als je een dier iedere dag zwaar onder medicijnen moet zetten om hem de dag door te laten komen houdt het voor mij op. Ik zal je zeggen dat zal vrij snel zijn.

Paarden die zo misvormt zijn of zo slecht zijn dat ze niet normaal de dag door kunnen komen mogen van mij opgeruimt worden. Dit soort dieren redden kost veel geld en vaak redden ze het uiteindelijk toch niet. Er gaan genoeg veulen of andere dieren naar de slacht omdat ze overbodig zijn. Deze kunnen een normaal leven krijgen maar helaas door onnodig veel gefok zijn ze overbodig. Laat dat die wat slecht en misvormt is gaan en red dat jonge dier wat gezond is.

Oude dieren die al lang bij de eigenaar zijn is prima zolang ze maar gezond zijn en gelukkig. Als je ale eigenaar de ruimte hebt is het ook niet erg. Helaas hebben veel mensen die mogelijkheid niet en proberen zulke paard bv boven de 18 jaar nog te verkopen. Helaas zie je vaak dat dat niet lukt en verdwijnen dan de markt op met alle gevolgen van dien, Wees dan zo redelijk als eigenaar dat je hem dan wegbrengt op welke manier dan ook. Een paard van die leeftijd heeft vaak geen funcitie meer in de maatschappy en wordt overbodig en heen en weer geschopt tussen diverse mensen. Dit verdient een dier ook niet.

Soms is de beste beslissing wel de hardste. Ik wil altijd met respect en liefde in de ogen van mijn dieren kunnen kijken.

Houden van dieren betekend ook op tijd afscheid nemen....

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:49

Als een paard oud is, maar geen ondraaglijke pijn lijdt vind ik het nietr eerlijk hem naar de slacht te brengen omdat je er niet meer op kan rijden. Maar ik vind het persoonlijk voor een paard dat erg veel pijn lijdt veel beter om te worden afgemaakt dan om nog door te leven met veel pijn.