(domme) vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odessa

(domme) vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:01

ik vroeg me af...
sommige bokkers kunnen hier van die uitspraken zetten waarvan ik denkt: is dit wel waar?

bv: sporen dienen niet om een sloom paard sneller te laten rennen... ik bedoel; waarvoor dienen ze dan wel? als versiering?

of: teugels dienen niet om aan te trekken. wat moet je er dan wel mee doen? aan duwen? waarom hangen ze er dan? for fun?

en ga zo maar door...
ik weet heus wel waar ik mee bezig ben, maar over sommige zaken ben ik het echt niet mee eens

Lame

Re: (domme) vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:10

Ik snap het doel van je topic niet zo goed?

Wil je dat we reageren op jouw vragen of wil je dat we reageren op je stelling dat sommige mensen op bokt rare antwoorden geven?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:21

ach als je t ergens niet mee eens bent plaats je toch gewoon een reactie. Dan kom je ervanzelf achter waar bijv sporen en teugels wel voor zijn Clown

En anders: verder lezen wat iemand met zijn schrijfsels bedoeld? Verward

Sommige mensen geven iid weleens rare reacties: lekker overslaan die hap zou ik zeggen! Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:21

eerlijk gezegd wil ik hier even op reageren:

sporen dienen niet om een sloom paard sneller te laten rennen... ik bedoel; waarvoor dienen ze dan wel? als versiering?

Naar mijn idee zijn ze inderdaad niet om een paard sneller te laten rennen, je kunt ze er natuurlijk wel voor gebruiken, maar dat even terzijde.
Het is gewoon een verfijning van de beenhulpen, dus bv een hulpje bij de zijgangen.

Kan natuurlijk een meningsverschil zijn, maar zo denk ik erover Knipoog

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:12

nou teugels zijn er ook niet om aan te trkken, maar die zijn er om contact te hebben met een paardenmond zodat een paard snapt wat die moet doen.

en over de sporen is er al een antwoord gegeven, zo denk ik er ook over Ja

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:18

Teugels zijn ook niet om aan te trekken
Dus eigenlijk ben jij het wel dat fout zit hoor

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:18

Ik ga met Auky en Nimmedor mee Knipoog
Precies zoals ik erover denk.
En aan je berichten te zien post je niet veel, vanaf dat je lid bent van bokt.
Laatst bijgewerkt door Sammiej op 10-02-05 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:19

sorry Nimmedor, had niet gezien dat jij al had gereageert, had gwn meteen antwoord gegeven toen ik dat zag Bloos

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:33

achzo, om de hulpen te verfijnen??
nou mag ik dan even zeggen dat je best ook met de normale hiel van ke voet de juiste hulpen kan gebruiken en je daarom niet een paard onnodig moet pijn doen met die stekkers...

en contact houden met de mond is volgens mij ook wel een lichte vorm van trekken... en wat doen jullie dan als jullie willen stoppen met een paard??

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:36

odessa schreef:
(..)

en contact houden met de mond is volgens mij ook wel een lichte vorm van trekken... en wat doen jullie dan als jullie willen stoppen met een paard??

Ophouding maken Lachen Dat is iets heel anders dan trekken, nouja zo moet het zijn dan.
Er zijn van die mensen die als een gek in de bek gaan hangen, maar als je een goed luistererend paard hebt, wat naar je hulpen etc luisterd, zou die moeten stoppen bij een ophouding, en zo eentje heb ik. Ophoudinkje; paardje staat stil Lachen

Dat over de sporen is al gemeld. Maar aan de ene kant snap ik goed wat je nou wil zeggen Knipoog

(pssst, eigenlijk gebruik ik mijn sporen ook op mn lespony naar voren te krijgen. Maar meer om te vertellen wat ik nou precies wil. Aangezien hij niet naar mijn kuithulpen luisterd. Daarbij gebruik ik ze ook alleen met wedstrijd.)

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:41

nou das dan wel een makkelijk paard: ophoudinkje en stil
wat moet je doen als je een totaal verkeerd opgeleerd of gewoon te vievig of een te wild paard wil gaan laten stoppen, en tevens niet reageert op een 'ophoudinkje'??
want niet elk paard is zo simpel als dat, vele paarden vertonen verzet/koppigheid, noem maar op... dus met een 'ophoudinkje' geraak je in principe nergens

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:44

odessa schreef:
nou das dan wel een makkelijk paard: ophoudinkje en stil
wat moet je doen als je een totaal verkeerd opgeleerd of gewoon te vievig of een te wild paard wil gaan laten stoppen, en tevens niet reageert op een 'ophoudinkje'??
want niet elk paard is zo simpel als dat, vele paarden vertonen verzet/koppigheid, noem maar op... dus met een 'ophoudinkje' geraak je in principe nergens

Ik snap je heel goed! Mijn vorige bijrijdpony deed niet de moeite om zomaar te stoppen, geduldig blijven. Ophoudingen maken. Daar niet naar luisteren een keer goed in de bek hangen. En inderdaad, dit is trekken.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:47

Je moet je paard met je zit terug rijden.
Dat heeft niks te maken met makkelijk of moeilijk paard, maar met de belering.
En zoals jij dat zegt doet jou paard dat dus niet.
Of jij weet het niet.
Probeer maar eens jezelf zwaarder te maken. Knipoog

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:48

zo, ik ben echt superblij dat iemand mij begrijpt

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:50

achja zoooo met je zit...
jah als je maar 45 kilo weegt is het vrij moeilijk om je 'zwaar' te maken ten opzichte van een paard van 400kg.
trouwens, er is hier geen sprake van dat ik mijn eigen paard heb beleerd, maar heb gekocht toen ie al 7 was...

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:50

Sammiej schreef:
Je moet je paard met je zit terug rijden.
Dat heeft niks te maken met makkelijk of moeilijk paard, maar met de belering.
En zoals jij dat zegt doet jou paard dat dus niet.
Of jij weet het niet.
Probeer maar eens jezelf zwaarder te maken. Knipoog

Ben ik het mee eens, eerst normaal oplossen, maar geef toe, als jouw paard niet luisterd of iets doet wat totààl niet mag geef je hem toch ook een fikse prik met de spoor? (of zweep)
Als je paard niet terug komt, en je gewoon totaal blijkt te negeren kun je me niet vertellen dat jij de teugels niet een keer gebruikt om in te hangen?

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:53

achja, en even terzijde, voor zover ik iets van fysica ken, weet ik zeer goed dat 'je zwaarder maken' gewoon nooit zal lukken, want de zwaartekracht blijft non-stop hetzelfde.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:53

odessa schreef:
nou mag ik dan even zeggen dat je best ook met de normale hiel van ke voet de juiste hulpen kan gebruiken en je daarom niet een paard onnodig moet pijn doen met die stekkers...

Uhm, meen je dit echt serieus?
Je geeft zowieso geen been met je hiel, dit doe je door middel van kuitdruk. Omdat jouw kuit dus een groot oppervlak heeft (in vergelijking met de hiel) is het makkelijk om bij bepaalde oefeningen te verfijnen met een spoortje. En dan niet prikken zoals je suggereerd, maar aanleggen.
En er zijn uiteraard altijd mensen die er misbruik van maken, maar dat heb je overal mee.

Verder heb je teugels om ook mee te kunnen sturen en stelling te vragen. Ik vraag me eigenlijk af waarom je altijd zou trekken als je licht contact hebt met de mond. Een paard komt namelijk naar jouw hand toe, omdat hij vanuit jouw benen naar de hand toe wordt gereden. En niet omdat hij door middel van aan de teugel hangen in de krul moet komen.

Misschien is het boek Kyra's ABC van Kyra Kyrklund wel wat voor jou, ik ben het nu ook aan het lezen en het is heel leerzaam Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:54

odessa schreef:

een spoortje is ter verfijning van de beenhulpen , kom je vanzelf achter
als er wat meer knoppen op je paard zitten of wilt hebben dan
stap draf galop en de zijwaartsegangen dus tegen de tijd dat je echt eigenlijk elke pas wenst te bepalen hoe en waar die gezet word

hoe ik mijn paard stop , dan ga je diep zitten en ik zeg whoaoo
soms met een zachte oponthouding en indien echt nodig een harde oponthouding maar dan hebben we het niet meer over een normale situatie

ik stuur hoofdzakelijk met mijn zit en kuiten te teugels zijn terverfijning van de plaatsbepaling ik rij trouwens 99% vd tijd met was lijntjes en gebuik dan dus de teugel druk tegen de hals welke dus minimaal is

sporen gebruik ik overigens niet , heb ik ook niet nodig rij geen hogere dressuur en die dingen voor de sier dragen zie ik het nut niet van in
en een bit gebruik ik ook niet

maar spoortje is dus niet om elke stap tussen de ribben te porren
en dus ook niet bedoelt voor mensen die de hakken niet uitdrukken
of een paardje harder willen laten lopen
als je denkt dit voor die reden op jouw paard wel nodig te hebben
word het tijd m minder doof voor de hulpen te leren te zijn Knipoog
en teugels zijn er dus ook niet voor om aan te hangen

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:57

nickyu schreef:
odessa schreef:

een spoortje is ter verfijning van de beenhulpen , kom je vanzelf achter
als er wat meer knoppen op je paard zitten of wilt hebben dan
stap draf galop en de zijwaartsegangen dus tegen de tijd dat je echt eigenlijk elke pas wenst te bepalen hoe en waar die gezet word

hoe ik mijn paard stop , dan ga je diep zitten en ik zeg whoaoo
soms met een zachte oponthouding en indien echt nodig een harde oponthouding maar dan hebben we het niet meer over een normale situatie

ik stuur hoofdzakelijk met mijn zit en kuiten te teugels zijn terverfijning van de plaatsbepaling ik rij trouwens 99% vd tijd met was lijntjes en gebuik dan dus de teugel druk tegen de hals welke dus minimaal is

sporen gebruik ik overigens niet , heb ik ook niet nodig rij geen hogere dressuur en die dingen voor de sier dragen zie ik het nut niet van in
en een bit gebruik ik ook niet

maar spoortje is dus niet om elke stap tussen de ribben te porren
en dus ook niet bedoelt voor mensen die de hakken niet uitdrukken
of een paardje harder willen laten lopen
als je denkt dit voor die reden op jouw paard wel nodig te hebben
word het tijd m minder doof voor de hulpen te leren te zijn Knipoog
en teugels zijn er dus ook niet voor om aan te hangen

Dat is nou ècht paardrijden Lachen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:58

Rinske aan jouw verhaal heb ik weinig toe te voegen
Terugrijden die je inderdaad met je zit maar dit zul je ook moeten aanleren. Je komt sowieso af en tioe de paardenmond tegen zal ik maar zeggen. Maar dat betekent niet direct trekken

Ik vind niet dat je sporen moet dragen om je paard naar voren te rijden. je paard moet aan je been zijn en ook zonder te rijden zijn en sporen kunnen tot verfijning gebruikt worden. Je moet wel met sporen kunnen rijden dus een stille been

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 23:02

zo, als jouw theorie wel daadwerkelijk klopt, en je dus een paard aandrijft met de kuiten, hoe komt het dan dat sporen aan de hielen zitten en niet aan de kuiten????

en trouwens, als een paard met jouw aan de haal gaat, dan sta je niet stil bij 'je zwarder maken' en 'ophoudingen' maar moeten er hardere maatregels getroffen worden

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 23:06

ennu, ik kan het niet over mijn hart krijgen om die folterende stekkers 'verfijningen' te noemen, sorry

probeer maar met een ander zachtaardig hulpmiddel een verfijning te zoeken

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:09

odessa schreef:
ennu, ik kan het niet over mijn hart krijgen om die folterende stekkers 'verfijningen' te noemen, sorry

probeer maar met een ander zachtaardig hulpmiddel een verfijning te zoeken

Elk hulpmiddel kan zacht zijn Pling

Het hangt er van af hoe het wordt gebruikt.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:11

odessa schreef:
zo, als jouw theorie wel daadwerkelijk klopt, en je dus een paard aandrijft met de kuiten, hoe komt het dan dat sporen aan de hielen zitten en niet aan de kuiten????

Zie je zegt het zelf Ja
Je geeft idd hulpen met de kuiten, dus wanneer je correct met sporen rijdt, kan je paard er weinig last van ondervinden.
Maar voor de gevordere dressuur oefeningen heb je wel meer nodi dan een kuit.
Je zult het zelf ondervinden.
Laatst bijgewerkt door RanouK op 10-02-05 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt