Paarden zonder weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Paarden zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 08:18

Gisteren was ik na lange tijd weer eens op bezoek bij mijn nicht.

Zij vertelde me dat op de stal waar haar paard staat geen weidegang is. Wel mogen ze het hele jaar door in de paddock staan. Ze hebben meerdere paddocks waar ze in kleine groepjes in kunnen staan.

Nu vroeg ik me af of dit wel meer voorkomt.

Vinden jullie weidegang een luxe of noodzakelijk?

rhijnauwen

Re: Paarden zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:40

ik denk dat weidegang geen noodzaak is, beweging is absoluut wel een noodzaak! Net als sociaal contact! Een paard moet kunnen bewegen (en het liefst ook grazen) en is niet gemaakt om tot eenzame opsluiting te worden veroordeeld.
Wij hebben helaas geen gras bij ons op stal, maar bij ons staan de paarden, zodra het weer het toelaat, in kleine groepjes buiten in paddocks. Ze krijgen kuilgras te eten, er liggen stukken boomstam. Af en toe trekken ze een sprintje en soms staan of liggen ze gewoon lekker van de zon te genieten. Dus wat mij betreft is beweging belangrijker dan gras (worden ze ook zo lekker rond van) maar grasland is wel lekker!)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:10

Mijn paard staat af en toe buiten maar ook een hele week niet.

In de winter mag hij met normaal weer af en toe even in de bak maar omdat hij zo gek doet (en nee dit doet hij altijd ook als hij vaker los loopt) ligt er dan vaak een ijzer af en hij heeft door het gek doen al 2 schieffels op zijn voorbenen. Ik moet ook in de buurt blijven want hij slaat zo hoog uit dat ik bang ben dat zijn benen een keer tussen de planken komen.

Na een minuut of 20 gaat hij ook staan schrapen bij de uitgang en wil eruit.

Zomers kan hij niet buiten door zijn zomerexzeem. Dan gaan we wel iedere dag aan de hand even grazen en als ik merk dat hij jeuk krijgt gaan we weer naar binnen.

Om hem de gelegenheid te geven om te rollen laat ik hem na het longeren altijd even rollen. In de binnenbak (20 60 ) laten we hem vaak na het rijden ff lekker rennen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:14

ik vind weidegang geen noodzaak , maar vrije beweging is wel een noodzaak !

als een paard vrije beweging krijgt in een paddock met genoeg hooi ter beschikkingvind ik weidegang niet noodzakelijk

paarden een hele dag in een paddock zetten zonder hooi vind ik zielig omdat een paard van nature uit heel de dag kauwt en zonder hooi een hele dag in de paddock leidt tot verveling en gedragsproblemen !

wel is natuurlijk weidegang ideaal voor een paard maar niet iedereen beschikt over een weiland !

daarom vind ik de paddock een goed alternatief mits ze genoeg hooi bijkrijgen !

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:29

Ik vind weidegang niet persee een must, maar het is absoluut geen overbodige luxe. Het is ook zeker belangrijk dat ze even de benen kunnen strekken als ze dat willen.
Ik persoonlijk zou mijn paard nooit op een stalling zetten waar geen / weinig weidegang is. Ze is het gewend om heel veel op de wei te staan. Maar als een paard het altijd al gewend is, waarom niet.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:42

Ik heb een gigantische wei....... waar mijn Haflinger hooguit 1 uurtje in mag (m.u.v. de winter) omdat ie anders gek wordt van de jeuk (eiwitten). Gras (wat hier groeit dan) doet hem echt geen goed, ookal vind ie het heerlijk. Als de wei te nat (en dus glad) wordt, willen ze er niet eens graag in.

Zolang ze maar voldoende beweging krijgen, is het geen probleem en die van mij doen niet eens moeilijk over de paddock, terwijl ze toch een wei gewend zijn.

Maar goed, vandaag is het voor die van mij dus wel een ideale dag om ze in de wei te zetten Haha! En dan ben ik toch wel blij dat ik 'm heb. Maar als het gras straks weer gaat groeien, zetten mijn buren de ponies er maar weer op! Heeft er toch nog iemand plezier van!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:49

Weidegang vind ik een noodzaak. als er ergens geen weidegang is zal ik er m'n paardje niet snel naartoe doen. Ik vind dat ze gewoon zo veel en lang mogelijk op de weide moeten kunnen, beetje rennen, grazen, slapen etc. Een paddock vind ik niks, in dat zand worden ze alleen maar hartstikke vies, ze kunnen niks grazen en ze kunnen uit verveling zand gaan eten.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:20

Tot nu toe vindt de meerderheid weidegang dus niet echt een noodzaak.

De paddocks daar zijn ongeveer 20 bij 35 meter, staan op houtsnippers en krijgen kuilgras of hooi.

Zelf heb ik gelukkig wel nog altijd de mogelijkheid tot de weidegang gehad (nu in de winter beperkt), maar vindt een paddock op zich wel een goed alternatief.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:31

Als je denkt vanuit het paard, dat hij een kuddedier en bewegingsdier en dat hij zo'n 16 uur per dag normaal gesproken besteed aan kauwen/ eten (hetgeen nodig is voor een paard om echt gelukkig te kunnen zijn). Dan vind ik een paddock een paar uur per dag maar een mager alternatief voor weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:35

Weidegang vind ik in de winter iig geen noodzaak! Mijn paard staat iedere dag (behalve het weekend) buiten in de bak, met andere paarden. Verder is er een paddock (die tevens dient als longeerbak) voor als 'ie nog langer naar buiten moet dan de hele ochtend (van 9 tot 13 uur ofzo iedere doordeweekse dag).

In het weekend wordt ie iig op de zaterdag zeker wel gereden, dus beweging krijgt ie genoeg. Overigens gaan ze wel van mei tot en met september naar buiten, dus dan staat ie eigenlijk de hele zomer buiten. Alleen in de winter is het wat lastiger, maar in de bak staan is ook prima.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:36

ik vind het tog wel een beetje noodzakelijk
vooral in de zomer...
in de winter niet

paarden eten ook graag gras...
en het houd hen bezig !

Mijn paard staat tijdens de winter thuis,hier heeft ze geen weidegang maar paddock

Tog gaat ze ongv 2X in de week naar de grote wei(nu= de winter)

In de zomer gaat ze voor 24/24 naar de wei tot september.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:40

Mijn paard heeft al ruim 6 jaar geen weidegang het is wel mogelijk maar hij is niet te hanteren in het weiland. Los gaat hij ook niet veel omdat hij zich aan alle kanten beschadigt. Beweging krijgt hij meer als voldoende en aandacht ook. Het is niet anders anders blijf ik de da bellen.

Hij is vrolijk en happy. Ik merk niet dat hij hier problemen mee heeft hij weet gewoon niet beter.

Voorkomen is beter als genezen zeg ik maar altijd.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:51

op zich vind ik het eigelijk niet echt noodzaakelijk maar ze ( de meesten) vinden het wel fijn om in de wei te staan te minste mijn paardje wel.

zelf kan juno ( men paardje) gewoon 24 uur per dag in een soort padock ( noem het altijd de zandwei Tong uitsteken ) en dan de stal in lopen.
we hebben dan de stal open staan.
maar dat is in de winter.
in de zomer mag hij overdag ook nog in de wei.
dus kan hij in de stal, zandwei (padock) en ook nog in de (gras) wei.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:00

Poohbeer schreef:
Dan vind ik een paddock een paar uur per dag maar een mager alternatief voor weidegang.

Bij hun is het aan de eigenaren zelf hoe lang een paard de paddock in gaat. Haar paard gaat nu in de winter 's ochtends rond 9 uur de paddock op en gaat rond 19.00 uur weer naar binnen (ligt ook een beetje aan het weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:05

weidegang is niet overal haalbaar ivm natte grond.
Maar paddocs vind ik een must.
Lekker ff gek doen, rollen of met elkaar kroelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:55

Als ik moest kiezen tussen weidegang of paddock is het weidegang.

maar als er alleen paddock is, ook goed, maar dan wel zo dat ze niet tot hun enkels in de blub in een hoekje staan. Toch minstens wel een paar uur buiten en eventueel wat kuilgras te eten.

Zelf zou ik dan regelmatig aan de hand laten grazen.

Het zijn grazers en ik ben van mening dat het grazen bij een paard hoort om hun gezond te houden. Die houding doet lichamelijk iets met zo een paard wat je niet kunt vervangen. Al is het maar eventjes om ze toch even echt lekker ontspannen paard te laten zijn.

Het valt niet mee om zo een plek te vinden. Soms wil ik ook wel eens dat ik minder moeilijk zou zijn en hem gewoon in een pension zetten en zie maar. Elke dag even in de modder staan voor 1 of 2 uur en dat is het dan.

Ik heb het een jaar gedaan met mijn lieverd en ik kreeg een heel vervelende knol die er ook nog eens slecht uit zag.

Dus ja ik vind het een must, al is het maar voor 2 uur per dag dat vervangt een hele dag paddock in mijn ogen. 2 of 3 maanden geen wei,maar wel buiten zijn, heb ik begrip voor als er weinig grond is en het gras gespaard moet worden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:45

Poohbeer schreef:
Als je denkt vanuit het paard, dat hij een kuddedier en bewegingsdier en dat hij zo'n 16 uur per dag normaal gesproken besteed aan kauwen/ eten (hetgeen nodig is voor een paard om echt gelukkig te kunnen zijn). Dan vind ik een paddock een paar uur per dag maar een mager alternatief voor weidegang.

Oke dan gaan we het omgooien als ik vanuit het paard denk dan wilik GEEN deken, GEEN zadel en zeker geen raar mens op mijn rug die in mijn bek trekt.

Dus tja wat is beter?.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:51

Ik ben ook zo'n onmens die zn paard in de winter dus niet buiten heeft staan, geen weidegang en per dag een half uur in een bakje, buiten zijn gewone training om. Daarnaast kom ik wel twee tot drie keer per dag bij hem langs, om hallo te zeggen en m iets te eten te geven. Mijn paard heeft zijn hele jeugd op de wei doorgebracht (5 jaar lang) en staat dus nu op stal.

Ik krijg uit niets de indruk dat ie het slecht heeft, sterker nog: ik draai het om want afgelopen zomer heeft hij drie maanden op de wei gestaan (fulltime) en daar is hij rotter vanaf gekomen dan dat hij erop ging. Deze zomer doen we dat dus anders, hij mag echt wel op de wei maar elke keer een paar dagen erop dan weer een paar dagen aan de gang. Ik ben nu nog steeds bezig om hem weer in conditie te krijgen als gevolg van zn weidegang van afgelopen juli-september.......

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:53

Ik vind een paddock eigenlijk te klein voor genoeg vrije beweging, even een sprintje trekken gaat vaak niet. maar liever een paddock dan niks natuurlijk!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:56

Ireentjuh schreef:
Ik vind een paddock eigenlijk te klein voor genoeg vrije beweging, even een sprintje trekken gaat vaak niet. maar liever een paddock dan niks natuurlijk!!

Mijn paddock is 18x32m..... ze sprinten hier wat af hoor Knipoog

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:04

Tja. Ik zou het liefste zien dat mijn paardje ook lekker in de winter de wei op ging. Helaas is in mijn regio bijna geen volpensionstal te vinden waar dat kan. Ik moet toegeven dat ze nu wat narriger is dan aan het begin van het winterseizoen maar ik troost mezelf met de gedachte dat we de meeste tijd op stal staan weer hebben gehad.
Zoals ik zei, ik zou het voor haar wel anders willen, maar dat gaat gewoon niet. En dan denk ik toch weer meer aan mezelf; want haar weg doen zit er gewoon niet in, want ik heb veel te veel plezier van haar...
Maar het blijft wel knagen aan me.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:42

Voor mij is weidegang zo veel mogelijk een must! Pablo staat nu al de hele winter op het land ipv in de paddock en ik heb nog geen winter zo'n fijn te rijden, meewerkend paard gehad. Vandaar ook dat Pablo gaat verhuizen naar een andere stal (op zandgrond). De stal waar ik nu sta mogen de paarden ook zodra het het toelaat 24/7 dit jaar was dat dus vanaf maart tot ergens in oktober ofzo voor Pablo! Heerlijk is dat! Maar goed het is natuurlijk wel zo dat een paar uur in de paddock elke dag al veel beter is als de hele dag in stal Ach gut

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:58

Wij hebben ook geen weide, (oeh... wat ben ik slecht voor mijn paard).
Aan het einde van de straat ligt wel genoeg weide, waar we de pony's ook zo op mogen zetten. Maar er rijden hier 200 vrachtwagens per dag door de straat met zo een 80 km/h, dan kan je zelf wel bedenken hoe dat gaat; vrachtwagen komt langsgescheurd en me ma met 2 pony's die het liefst in galop naar de wei racen....
Daartegen over hebben we wel een paddock waar ze iedere dag zo een 2 à 3 uur in staat en staan ze van begin sept. tot eind okt. 24 uur in de wei. Dan hebben ze helemaal vakantie en rijden we er ook niet mee.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:27

Ook mijn paard kan in de winter niet in de wei. Met zoveel paarden op stal, en die swinters gewoon in de wei doen is einde weiland. Met als gevolg dat ze er dan zomers niet in kunnen. Bij ons gaan de paarden dus zomers overdag in groepen de wei in, en swinters mogen ze lekker rennen en spelen in de bak. Ik krijg niet de indruk dat mijn paard nu ongelukkig is omdat hij 'alleen maar' in de bak los mag, ipv in de wei!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:11

xxappiexx schreef:
Een paddock vind ik niks, in dat zand worden ze alleen maar hartstikke vies .

Verward Verward

Nou, ik denk dat er heel veel paarden zijn (met name in de randstad) die maar wat blij zijn met een paddock, als is het alleen maar om lekker vies te worden Clown