Rare vraag over aansnoerneusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Rare vraag over aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:11

Ik heb sinds kort een aansnoerneusriem zonder sperriempje voor m'n paard. Omdat ik dit zelf mooier vond en omdat het effectiever is voor mijn paard. Hij is namelijk nogal een kauwer en speelt gigantisch met het bit. Zodra hij deze mogelijk niet heeft en jij als ruiter b.v. te star word geeft ie absoluut niet na en blijft stug. Dit was ook het geval met de dubbele neusriem. Toen ben ik op advies overgestapt op een hoge neusriem zodat hij wat meer bitvrijheid zou hebben. Nu was het zo dat in het begin de neusriem keurig aansloot, en hij wel gewoon kauwde en het mij allemaal niet zo opviel, tot ik deze foto zag...
Afbeelding

ik weet dat hij gigantisch speelt met het bit en er echt op kauwt, en ik wil hem zijn kauwvrijheid niet afnemen, maar die foto gaf mij het gevoel dat de neusriem te los zit.. Uiteraard wil ik hem ook niet te strak doen..
Nu is mijn vraag dus, zit mijn neusriem te los dat hij dit kan ?

Alja

Re: Rare vraag over aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:15

volgens mij komt het gewoon omdat je sperriempje er niet aan zit, anders zou ik het niet weten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:17

bij deze neusriem zit zowieso geen sperriempje, maar bij die andere wel en daar merkte ik duidelijk dat hij minder makkelijk was in de mond, en werd minder snel los... heel raar Verward

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:19

volgens mij is het voor je paard niet fijn als je hem strakker zou doen, maar een foto kan natuurlijk ook vertekenen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:21

Hoge neusriem horen twee rechtopstaande vingers onder te kunnen, juist om die vrijheid in de mond te hebben, die jij zo graag hebt. Ik zie ook eigenlijk geen probleem in die foto, hehalve dat ik nogal anti-aansnoerneusriem ben, vooral omdat het gros van de mensen hem ook letterlijk gebruikt (aansnoeren die bek, zodat ie vooral maar niet open kan) zo erg dat je twee dagen later nóg de afdruk in de neus van het paard ziet staan.
Niet persoonlijk oppakken graag, zo is het niet bedoeld.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:35

die aansnoer is heel toevallig gegaan. De gewone hoge neusriemen waren er niet in de dikte en zachtheid die ik wilde. Toen kwam ik uit bij deze. Ik wil hem ook helemaal niet dichtsnoeren, ik wil hem juist die vrijheid geven om te spelen met het bit, maar zoals op de foto word er normaal gesproken op gereageerd als "je trekt", wat dus niet het geval is. Hem gewoon laten spelen met deze maat? De hoogte is wel goed toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:45

Nog eens goed gekeken: ik heb het idee dat ie iets te hoog hangt, namelijk op het jukbeen, i.p.v. er net onder. Dat zou dus mogelijk kunnen gaan schuren op dat hoekje. Houdt dat even in de gaten. Verder lijkt het mij dat ie wel goed zit.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:51

hij zit er echter net onder, volgens mij wel 2 vingers (dat heb ik inderdaad altijd geleerd, maar met iets nieuws is het altijd even twijfelen) , maar ik heb niet van die dikke vingers, dus voor jou zou het waarschijnlijk 1 vinger zijn.... ik heb helaas geen foto die lichter of duidelijker is..
ik hou even in de gaten of hij er plekjes van krijgt!
Alvast bedankt!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:07

Ik ben het met "Ikke" eens. Hij staat mooi misschien 1 gaatje lager?? maar verder ziet het er netjes uit. Ik zou hem zeker weten niet nog strakker doen, En als hij er nu lekker op loopt, laat het dan gewoon zo zitten..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:07

Waarom geen (aansnoer)neusriem met sperriem? Die dingen zitten er werkelijk niet voor niets aan!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:19

KarinvdM schreef:
Waarom geen (aansnoer)neusriem met sperriem? Die dingen zitten er werkelijk niet voor niets aan!

Ik rijd dus ook met aansnoerneusriem zonder sperriem. Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan een sperriem, laat dan idd ook niet los, slaat met zijn hoofd en trekt constant gekke bekken. De sperriem zit dan overigens niet eens strak, eerder vrij los (doe ik hem strakker wordt het nog erger).
Zonder sperriem doet hij dat niet, kan hij fijn kauwen en laat veel meer los. Zijn mond opensperren doet hij nooit dan, met sperriem probeert hij dat wel.
Mijn neusriem zit trouwens zeker zo dat er nog 2 rechtopstaande vingers tussen kunnen, anders raakt hij ook flink geïrriteerd. Ik heb een aansnoerneusriem omdat die veel zachter onderlegd was en breder, met dik kinstukje, niet om hem dicht te trekken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:51

mijn aansnoer neusriem zit , jawel, aangesnoerd Haha! Daar is hij voor, anders kun je net zo goed een andere hoge neusriem kopen. Aansnoer neusriem gebruik je namelijk bij een paard wat graag z'n bek open trekt. Ik heb een hekel aan sperriempjes. Bij sommige paarden is het echter wel fijn. Maar als je met stang en trens rijd gaat die optie niet op. En de bedoeling is toch echt dat ie z'n waffel dicht houd. Dan snoer je dus die neusriem aan. Daar kunnen echt geen vingers tussen hoor. Anders heet het wel erg weinig nut. Het zit er niet voor de sier, en ook niet om het hoofdstel op z'n plek te houden. Het zit er om z'n waffel dicht te houden als dat nodig is. Heb ik dat niet nodig, dan rijd ik vaak zelfs zonder neusriem, lekker vrij. Toen ik bij Diana leste (lest zelf bij anky) kreeg ik op m'n donder dat ik die neusriem niet strak genoeg had gedaan. Ik kreeg een preek, en terecht, over dat als ik een aansnoer neusriem had, ik die ook moest gebruiken zoals hij bedoelt was. Aansnoeren dus! Niks zieligs aan. Tegenwoordig is alles zielig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:40

Ik vind dat een neusriem niet strak moet zitten. Dan kan je paard zijn kaak niet ontspannen. Daarom ben ik ook tegen aansnoerneusriemen (de naam alleen al) omdat je daarbij eerder in de verleiding komt hem strak te doen. Niks mis met die dingen als je ze losser laat zitten hoor.

Maar weer over over jouw vraag, ik denk dat het gewoon een momentopname is, dat hij toevallig zijn mond een beetje open heeft. Het lijkt er wel erg op dat hij z'n tong omhoog trekt. Nogmaals ik vind eenneusriem er niet voor bedoeld om de mond dicht te houden, dat moet het paard zelf doen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:09

Ik zou je neusriem ook 1 gaatje naar beneden doen Ja Verder zit hij volgens mij prima.

Citaat:
Mijn neusriem zit trouwens zeker zo dat er nog 2 rechtopstaande vingers tussen kunnen

Idem, zowel bij mijn hoofdstel met aansnoerneusriem al gewone neusriem Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:16

Ik heb een aansnoer met sperriem maar het sperriempje zit altijd vreselijk los. Als je een sperriempje écht nodig hebt gebruik je hem alleen maar om rijtechnische problemen te verbloemen. Ik denk dat die foto maar een moment opnamen is. Gekker zou het zijn als hij er zijn tong bij uit zou steken, zou gaan kantelen of echt slijmen.

Ik zie hier gewoon een ontspannen paard die op het bit aan het kauwen is, een fijn schuimrandje heeft ontwikkeld en een foto die door het moment wat ongelukkig is!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:03

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:20

Ik heb ook zo'n aansnoerneusriem gehad, mijn paard von het vreselijk. Stond met zijn oren in de nek als ik hem alleen al dicht wou doen. En ik deed hem beslist niet te strak dicht! Met een gewone neusriem ging het iets beter, maar ik rij nu al een paar jaar zonder neusriem, en dat bevalt ons beiden nog het allerbest!

Als ik de foto zo zie, kijkt de neusriem me voldoende ruim te zitten, je paard moet toch kunnen kauwen!? Eventueel nog ietsjes lager, maar dat kan ook vertekening van de foto zijn, hij lijkt net het jukbeen te raken, en dat kan idd gaan schuren zoals Ikke ook al zegt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:47

Ik ben denk ik de enige die vind dat de neusriem niet lager moet zitten..
Twee vingers zal allemaal best maar als hij te laag hangt krijg je het vervelende probleem dat het vel van de mondhoek bij een ophouding of ingrijpen tussen de neusriem en het bit komt te zitten. Dit veroorzaakt vaak nare wondjes in de mondhoeken.

Dus ik kijk eerst naar de vrijheid die er aan de onderkant is en dan naar de vrijheid richting het jukbeen. Die neusriem is zo dik en zo breed dat hij minder last veroorzaakt als hij iets hoger hangt dan als hij te laag hangt en dat velletje komt er tussen te zitten.

Ik vind het er niet slecht uitzien, wellicht als je nog stiller in de aanleuning kan zijn dat hij zijn mond niet verder open doet. Ik zou eerder toch kritisch naar het rijtechnische kijken, of daar toch niet wat kleine foutjes zitten, dan die neusriem nog strakker aan te snoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:02

KarinvdM schreef:

Ze zouden van mij anders best op wedstrijden mogen verplichten helemaal geen neusriem te hebben
dan zie je wie er eerlijk aanleuning heeft en wie zijn paard de bek dichsnoert.
En dat laatste doen er veels te veel Verdrietig

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:30

Ik rijd Auky ook met een aansnoerneusriem, die ik net zo strak heb zitten als iedere andere normale neusriem.
Heb alleen voor deze neusriem gekozen omdat 'ie breder was en heel zachter gevoerd.
Ik denk niet dat je de neusriem strakker moet aansnoeren, want dan word het voor je paard nog minder fijn lijkt me

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:30

ikke schreef:
Nog eens goed gekeken: ik heb het idee dat ie iets te hoog hangt, namelijk op het jukbeen, i.p.v. er net onder. Dat zou dus mogelijk kunnen gaan schuren op dat hoekje. Houdt dat even in de gaten. Verder lijkt het mij dat ie wel goed zit.

Sorry niet mee eens. Ik vind de neusriem mooi en goed zitten omdat hij hoog zit kan het paard nog zijn mond gedeeltelijk openen en spelen met het bit. Zat hij lager heb je dat dus niet. Plus dat de ruimte tussen zijn mondhoek en neusriem groot is en dus geen kale plekken kunnen ontstaan doordat de huid zich daar oprolt.

Probleem alleen is dat je juist WEL de sperriem er omheen moet doen zodat hij maar gedeeltelijk zijn mond kan openen. Zoals hij hem nu opent kan in de wedstrijd rind zich uiten als verzet het is misschien niet zo maar je hoeft maar een slechte jury te hebben.
Ik heb mijn neusriem dus altijd hoog zitten en strak niet te natuurlijk (stubben neusriem wel zacht) dit puur voor de druk op zijn neus die hij nodig heeft. Sperriem zit redelijk los met 2 vingers er tussen zodat hij maar een klein stuk open kan. Hij loopt hier het lekkerste en fijnste op.

Kan best zijn dat je paard eraan moet wennen dat kost tijd maar denk wel dat het beter is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:35

RIANT IK BEN ER OOK EEN HAHAHA.

runningkawa schreef:
KarinvdM schreef:

Ze zouden van mij anders best op wedstrijden mogen verplichten helemaal geen neusriem te hebben

Begrijp ik heel goed hoor opzich ook redelijk mee eens. Alleen als je een paard hebt wat dramt en trekt is het aansnoeren van een neusriem een betere oplossing dan bv andere hulpteugels pakken of trekken in de mond. Niet ieder paard is hetzelfde en ook niet iedere ruiter. Ene paard reageert nu eenmaal makkelijker op je zit en benen als de andere. De andere sluit ook makkelijker dan de andere maar je wil wel hetzelfde bereiken. Als je door een aansnoerneusriem een rustiger beeld krijgt en dus ook rustiger rijdt ben ik daar wel een voorstander van. Is namelijk ook in het belang van het paard.

Er is wel een verschil tussen ene dichtsnoeren en het andere.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:58

runningkawa schreef:
KarinvdM schreef:

Daar heb je wel een punt, maar was de neusriem van origine niet bedoeld om het bit een rustigere ligging in de mond te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:02

Als hij daar dan ook voor gebruikt werd...
meerdendeel gebruikt het om RT tekortkoming te verstoppen.
Mijn part doe je dat een ietsie pietsie in de proef, maar thuis, dan lekker de zooi los, dan weet je tenminste hoe je er echt vorstaat en kan het later in de proef ook.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:13

nou heb ik misschien een heel domme vraag hoor Bloos maar wat is dan officieel de functie van een aansnoerneusriem?

Ik dacht eigenlijk dat deze lekker zacht zou zijn omdat het bandje onder de kin zo mooi onderlegd is?

En naja een gewone neusriem kun je toch ook zo hard aantrekken als je wilt daar zal dan toch geen "aansnoer-systeem" voor nodig zijn? Verward