Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:41

1)Wat vinden jullie:
Een goeie ruiter kan elk paard in de M2 of -zal niet overdrijven- M1 rijden/starten..?

2)Wat vinden jullie:
Als je Z niveau kunt rijden dan kan je goed rijden en dus elk paard zeker in de M2 of -zal weer niet overdrijven Bloos - M1 rijden..?

Hoop op veel reactie's, vooral omdat ik zelf geen mening hierover kan geven...
ik zweef nog, zal ik maar zeggen Knipoog
Argumenten zijn dus erg welkom Tong uitsteken

Pascha

Re: Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:46

Je paard van groen naar het Z rijden vind ik een betere prestatie, dan het in een jaar van de B naar de Z rijden met een voormalig Z-paard waar alle knoppen al opzitten..... Dan zegt dat niks over je rijkunsten. Dus ik denk dat je daar een scheiding tussen moet leggen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:47

Z niveau van een ruiter zegt mij niets....
Zelfs niet van een paard Bloos ! Je kunt namelijk heel lang blijven rijden en iedere keer als je voor de "moeite" weer eens van een Cool jury een winstpuntje krijgt, promoveer je vanzelf!

Je zou sommige eens moeten zien! Maar ja, niet iedereen heeft een instelling van doe het goed, of doe het helemaal niet Knipoog !

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:47

1. Wat versta je onder een goede ruiter? Niet iedereen is geschikt om wedstrijden te rijden.
Dan kun je misschien thuis een paard netjes rijden, maar een proef is toch weer heel iets anders.

2. En nee, niet iedere Z ruiter kan ieder paard in de M1 rijden.
Er zijn ook veel ruiters die maar op 1 paard kunnen rijden, en meestal zijn dit al paarden die voorheen met een andere ruiter al op dit niveau zijn geweest.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:48

ONZIN!!

M1 rijden betekend alleen .. Het paard loopt netjes aan de teugel!!
Maar wat zit daarachter??? Hoe zullen ze thuis trainen..

Vaak komen mensen niet verder dan de L omdat ze vast lopen!
De goede ruiters kunnen ze er wel tussenuit pikken, en die redden het!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:50

Kaja schreef:
Z niveau van een ruiter zegt mij niets....
Zelfs niet van een paard Bloos ! Je kunt namelijk heel lang blijven rijden en iedere keer als je voor de "moeite" weer eens van een Cool jury een winstpuntje krijgt, promoveer je vanzelf!

Je zou sommige eens moeten zien! Maar ja, niet iedereen heeft een instelling van doe het goed, of doe het helemaal niet Knipoog !

Helemaal mee eens.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:51

het niveau waarop je wedstrijden rijd zegt totaal nix over of je goed kan rijden, ken er zat die misschien dan wel nationaal rijden, maar hoe ze rijden?en dan nog met een paar van die automaten.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:07

ik vind niet dat het niveau alles te maken heeft met rijden.
Je niveau heeft vooral te maken met je omgang met paarden, maar natuurlijk ook wel met rijden.

Zelf rijd ik af en toe een L-proefje op de onderlinge wedstrijd op de manege, maar durf wel te zeggen dat ik niet vreselijk bagger rijdt.

Jonge pony's vind ik super om in te rijden en iets te leren en denk dat dat ook zeker wel van betekenis is.

Groetjes! Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:10

Ik heb mn paard zelf naar het Z gereden, maar vind niet dat ik bijzonder goed kan rijden
je bent nml echt nooit uitgeleerd! en ja ik denk wel dat ik beter kan rijden dan de gemiddelde manegeruiter of eeuwige B/L ruiter, maar ik voel me daardoor echt niet meer dan hun ofzo
Dat zie je vaak op wedstrijden, zodra mensen M of Z rijden vinden ze ineens dat de B/L ruiters maar voor hun aan de kant moeten gaan..... Lips are sealed

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:14

Met paardrijden leer je iedere dag weer. Je bent bezig met een levend wezen en dat vergt veel geduld en aandacht. Of je nu B of Z rijdt, dat zegt mij weinig, de liefde, inzet en doorzettingsvermogen die je hebt voor de paardensport, dat zegt mij veel meer. Ja .

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:17

iemand die z rijd, kan wel goed rijden maar niet op elk paard!
Ik heb 2 x les gehad van een meisje dat cranprie (hoe schrijf je dat) rijdt. Wouter was het nie met haar stijl van lesgeven eens en begon te bokken. Toen ging zij erop en is er afgebokt.

Maar ze kan wel rijden ze rijdt niet voor nix in de z

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:23

Tuurlijk leer je altijd meer en ben je nooit klaar met leren.
Helaas kan ik me eerste bericht niet veranderen> kon er beter nog wat bij zetten vandaar. Bloos
Denken jullie dat het rijden op Z of M niveau ook te maken heeft met het desbetreffende paard, hoe hij zich beweegt enz?
Of zou elk paard met de goeie ruiter dit kunnen halen?

Wouterpaard,
ik was net klaar met typen toen ik jouw bericht zag staan...
Op die manier bedoel ik het meer. Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:31

ieder paard kan naar de Z dressuur worden gereden!

mijn paard is niet perfect qua bouw, oke wel een mooie uitstraling, maar hij heeft een vrij steil achterbeen wat lastiger rijdt dan een perfect gebouwd paard.
Zo ken ik meerdere paarden die niet volgens het 'ideale dressuurplaatje' gebouwd zijn, en die toch in het Z netjes meekomen

met een eerlijke ruiter die goed les heeft kan ieder paard ver komen Ja

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:36

Ja, het niveau waarin je rijdt heeft zeker met het ras/type van je paard te maken. Tuurlijk, elk paard kan zeker een goede basislopen (als deze gezond is) met een goede ruiter. Maar (bv.) een Ardenner zal nooit zo`n goed dresuurpaard worden als een KWPN-er, of een shetlander nooit zo goed wordt in de western als een Quarter.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:41

Idd, ieder paard kan Z lopen, alleen zal de een er langer over doen dan de ander. Ik heb al verschillende paarden in de Z gereden, een Tinker, een palominomerrie die een super uitstraling had, maar heel gewoon deed bewegen, KWPNers, New Forest, Appaloosa en een Trakener. Het ene paard liep binnen een jaar Z, de andere deed er wat langer over, het was maar net waar de jury naar keek, de beweging of de uitstraling en afwerking van de figuren. En er moet een klik zijn met je paard (en instructeur). en niet te vergeten, je gevoel voor rijden helpt je ook een eind op weg Knipoog , want al heb je een Z paard, heb je weinig gevoel voor rijden, dan heb je er nog niets aan.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:04

lang niet elk paard heeft de potentie om hoger te komen... het ligt aan zijn/haar kwaliteiten.
en het ligt er ook aan wat jij goed rijden vind. ik vind het knapper als je een probleem paard netjes gewoon wat rondjes kan laten lopen als een paard Z-paard die alles kan een proefje laten lopen.
(een keer bij klokhuis: die man ging op een paard zitten en kon zo spinnen(western) raar he? als dat paard dat allemaal perfect heeft geleerd)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:06

er word volges mij ook "gediscrimineerd" als het gaat over een fjord oid. die zien ze toch liever als een kwpner

PureLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:11

Ik vind niet dat een Z-ruiter per definitie goed kan rijden.
Een andere ruiter kan misschien even goed of nog wel beter rijden, maar blijft steken in de B/L doordat het paard bijvoorbeeld gewoon niet de aanleg heeft om op een hoger niveau te kunnen presteren...

Wedstrijden en niveau's is een kwestie van een goede wedstrijd combinatie te (kunnen) zijn en ook te kunnen presteren.

En nee, sorry hoor, maar niet iedere Z-ruiter kan elk paard naar de M1/2 rijden

Ik ken iemand die haar paard naar de M2 heeft gereden, maar het jonge paard waar ze nu mee rijdt werkt nog steeds niet mee...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:12

confetti schreef:
Idd, ieder paard kan Z lopen, alleen zal de een er langer over doen dan de ander. Ik heb al verschillende paarden in de Z gereden,
een Tinker

, .

Afbeelding Afbeelding Haha!

Yes er is nog hoop voor ons.......

Als je in de Z zit kun je heus wel rijden....
Maar ik heb heb pas echt bewondering voor mensen die constant presteren(op wedstrijd dus niet thuis) in het Z(en hoger) en dan niet op een "kantenklaarknopjespaard" maar zelf zo hun paard(en) weten te beleren dat ze het beste eruit te halen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:16

Ben het eens met kaja en Pascha Lachen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:49

Er zijn genoeg mensen die Z rijden met hun paard/pony maar als je hen op een wat groenere pony/paard zet zullen ze er vrij weinig/nix van bakken.

K ken een paar van die meisjes, die kopen alleen maar van die Z pony's en toen liet ik 1 zo'n meisje op die van mij rijden en toen kon ze niks met hem beginnen...dus jah Haha!

ik zeg neit dat dat bij iedereen zo is, maar bij een aantal wel!!

Die mensen die hun eigen paard zo hoog hebben opgeleid....dat vind ik pas goed!! Ook al kom je niet tot het Z...dat maakt niet uit...je doet er tenminste iets voor!! En je leert er heel wat meer van!! Ja

Die van mij heb ik zelf ingeredne...en zijn nu tot het M2 gekomen...wie weet wat evrder nog komt...maar opzich ben k er best trots op...want hij is af ent oe echt vervelend!! Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:59

Er was eens iemand (lijkt wel een sprookje) die heeft tegen mij gezegd, je hebt mensen die goed zijn in paarden opleiden tot Z niveau en je hebt mensen die goed zijn om paarden op te leiden vanaf Z niveau. Het ging er dus om dat ik dan goed zou zijn in het opleiden van een paard tot Z niveau en zijn dochter die had meer potentie om ze dan verder door te rijden. En weet je wat ik persoonlijk nu wel leuk vind aan dit verhaal? Ik rij nog steeds en het gaat best goed (af en toe ook wel wat minder) en zijn dochter........... die is van de aardbol verdwenen, we horen er helemaal niks meer van.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:05

Z rijden zegt niks, helemaal niks.
Een paard met knopjes is echt niet moeilijk te rijden en als je 8 jaar lang elke week op wedstrijd gaat zal je heus wel zo nu en dan een winstpuntje sprokkelen...

Maar elk lichamelijk en geestelijk gezond paard kan met de juiste ruiter wel de Z bereiken ja. Natuurlijk lukt dat niet met een paard wat pas op z'n 20ste bij die ruiter terecht komt en die altijd verkeerd is gereden, maar was dat paard groen bij de goede ruiter gekomen was het wel gelukt.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:38

Voor mij is iemand die goed kan rijden een ruiter die :

Op elk paard kan rijden, heet, sloom, makkelijk, moeilijk etc.
Dwz........een goede ruiter kan zich aan het paard aanpassen en niet alleen zijn eigen paard rijden.

Heb al veel Z-ruiters voorbij zien komen die met een 3 of 4 jarige niet wegkwamen. Verdrietig
Ze konden rijden zeiden ze, want ze hadden 1 paard naar het Z gereden...........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:46

Mwah, dit gaat dus helemaal nergens over. Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar nog nooit een wedstrijdring van binnen hebben bekeken, en rampzalige prutsers (bijna dierenmishandeling) maar wel in de M of Z uitkomen. Het maakt ook niet uit welke wedstrijddisipline je bekijkt, het geclaimde niveau zegt niks over de kennis en kunde van de ruiter.