Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

allegro schreef:Ik ben er geen fan van. Lijkt me erg geestdodend voor een paard. Zet ze liever de hele dag in een paddock met een stel anderen, dan lopen ze ook een heel eind en hebben ze ook nog plezier.

! Mijn paard gaat nu 2x door de weeks in de molen als extraatje naast het rijden en in het weekend kan hij er ook in als ik dat wil.

Sjellii schreef:Ik zou mijn paard zeker niet de hele dag in de molen zetten.
.paars schreef:Maar bovenal vind ik het een uitvinding voor luie donders die geen zin hebben om hun paard onder het zadel in- of uit te stappen. Voor extra beweging kan je ze veel beter in een paddock laten! Kunnen ze lekker een keer rollen en gewoon paard zijn.
. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen. CCCCorine schreef:Je hebt wel vooroordelen. Ik ben bijvoorbeeld niet te beroerd om mijn paard onder het zadel uit te stappen. Wel geef ik de voorkeur aan drie kwartier uitstappen boven 10 minuten of een kwartiertje, simpelweg omdat dit nog veel beter is.
CCCCorine schreef:Voor extra beweging moet ik met mijn paard juist NIET in een paddock zijn, want daar beweegt ie namelijk echt niet. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen.
kiana schreef:Maar om je paard na het rijden nog even er in te zetten ? NEE
Uitstappen hoort ook bij het rijden.
Biepje schreef:hm, ik ben er geen fan van, ook eerder van de paddock waar ze echt hun beentjes kunnen strekken, maar het is bijvoorbeeld wel goed voor paarden die een peesblessure hebben en dan een uur moeten stappen. terwijl kan de eigenaar dan zijn stal doen, ... ik vind het ook wel goed als je helemaal geen tijd hebt en je er zeker van wil zijn dat je paard goed heeft kunnen bewegen ipv gewoon in de paddock wat te gaan rollen en that's it (sommige paarden doen echt niks in zo'n paddock). en als je al die rondjes dan zo geestdodend vindt, wat zeg je dan van longeren? en rijden in een gewone bak? in een stapmolen buigen ze echt wel netjes af.
Anouar15 schreef:Ik vind een stapmolen goed. In de wei met een stel vrienden is natuurlijk beter. Maar een stapmolen is beter dan een stal. Paarden zijn gewend om al grazend hele kilomters per dag af te leggen. Hier is hun spijsvertering ook op gebouwd. En dat het slecht is omdat ze rondjes lopen vind ik onzin, want zo'n molen is geen heel kein rondje en die wisselt ook regelmaitig van hand. Bij ons is er geen een, maar als die er wel was (hij komt heel misschien) zou mijn paard er elke dag in gaan.
CCCCorine schreef:paars schreef:Maar bovenal vind ik het een uitvinding voor luie donders die geen zin hebben om hun paard onder het zadel in- of uit te stappen. Voor extra beweging kan je ze veel beter in een paddock laten! Kunnen ze lekker een keer rollen en gewoon paard zijn.
Je hebt wel vooroordelen. Ik ben bijvoorbeeld niet te beroerd om mijn paard onder het zadel uit te stappen. Wel geef ik de voorkeur aan drie kwartier uitstappen boven 10 minuten of een kwartiertje, simpelweg omdat dit nog veel beter is.
Voor extra beweging moet ik met mijn paard juist NIET in een paddock zijn, want daar beweegt ie namelijk echt niet. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen.
Unity schreef:Een stapmolen bij blessures is geen goede oplossing. Bij veel blessures moet een paard namelijk GECONTROLEERD stappen. Dus geen gekke sprongen. En dat is wat ze in de molen dan toch kunnen. Daarnaast is het dan vaak ook zo dat er gestapt moet worden op een vlakke ondergrond, en dan recht uit.
Een stapmolen is een goede aanvullend trainingsmiddel. Dwz het traint, mits zoals eerder genoemd, een goede diameter, goede afwisseling links rechts om en een goede ondergrond, de pezen en banden.
Een stapmolen is niet afstompend. Tenminste, eentje die (deels) in de open lucht staat niet. Beter als een hokje van 3 bij 3.
Daarnaast is een paddock heel leuk, maar op een paardenbedrijf met een gemiddelde omvang is het wel heel veel werk om alle paarden iedere dag minimaal een half uur in een paddock te zetten.
Je kunt ze dan een uur met zijn 6en, 8 en of misschien wel met 10 tegelijk in de molen plaatsen.
Dat wil dus zeggen weer een uur minder verplicht op het hok blijven.
Daarnaast zorgt een stapmolen voor doorbloeding. Een paard wat stilstaat pompt maar een minimale hoeveelheid bloed naar zijn hoeven. Met als gevolg allerlei beenproblemen, slechte hoeven etc.
Er gebeuren wel wat ongelukken met een trainingsmolen, maar dat gebeuren er in de wei, in de paddock, op de trailer of gewoon in de bak ook.
Dus een trainingsmolen kan een goed AANVULLEND iets zijn op je training.
Unity schreef:kiana schreef:Maar om je paard na het rijden nog even er in te zetten ? NEE
Uitstappen hoort ook bij het rijden.
Dit kan wel zo zijn, maar een lange cooling down in beter dan een korte. En als ik maar krap in de tijd zit(en dat komt nog al een voor), en nog een paard moet rijden, dan maar wel in de molen. Ideaal, tuig er af, dekentje op, laat maar lopen!!