Stalspiegel tegen verveling (en stalondeugden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Stalspiegel tegen verveling (en stalondeugden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:58

In de Hoefslag las ik een stukje over de stalspiegel.
Deze is speciaal gemaakt om bij je paard aan de muur in zijn box te hangen.
Het schijnt ook te werken tegen stalondeugden zoals bijv. weven.
Ik heb net even op hun site gekeken en mischien ga ik er wel eentje aanschaffen om eens te kijken hoe mijn paard erop reageerd Lachen

Heeft iemand al ervaring met de spiegel?
http://www.hippago.nl/default.asp?itemnumber=775

littleroosie

Re: Stalspiegel tegen verveling (en stalondeugden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:27

Tock denk ik dat een paard na een tijdje ook wel uitgekeken is op zo'n spiegel (of je moet een heel ijdel paard hebben Knipoog ).

De beste oplossing tegen verveling is gewoon je paard zoveel mogelijk naar buiten, goed trainen en veel afwisseling.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:32

Op zich wel een goed idee. Flair vind zichzelf altijd erg interessant in een spiegel, ze kan zich erg goed vermaken door naar zichzelf te kijken Haha!

Flair is kreupel en kan dus maar beperkt bezig gehouden worden, ik denk er toch over om zo'n spiegel eens te proberen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:36

littleroosie schreef:
De beste oplossing tegen verveling is gewoon je paard zoveel mogelijk naar buiten, goed trainen en veel afwisseling.

Niet iedereen kan zijn paard 24 uur per dag bezig houden, en een leuk speeltje is nooit weg Lachen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:04

Ken iemand die zoiets al een keer heeft geprobeerd. Paard schrok zich helemaal de pleuris van die spiegel, nam een sprong over de staldeur en heeft 4 weken in het verband gestaan (op stal, zonder spiegel *LOL* ).

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 00:51

Knavia schreef:
Ken iemand die zoiets al een keer heeft geprobeerd. Paard schrok zich helemaal de pleuris van die spiegel, nam een sprong over de staldeur en heeft 4 weken in het verband gestaan (op stal, zonder spiegel *LOL* ).

Bloos!
Jeetje zeg, wat erg!
Ik denk dat mijn paard er niet van zal schrikken, omdat hij zichzelf ook altijd bekijkt in ramen, en toen hij in de kliniek in Utrecht dagelijks in de binnenbak liep vond hij zichzelf ook erg knap in de spiegel Wow!
Hij stond zelfs uit verbazing (hij had nog nooit een spiegel gezien) soort kiekeboe te spelen Haha!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:16

Ik ben het toch ook met Littleroosie eens.... Een paard ontwikkeld echt niet voor niets een stalondeugd, een paard wil bewegen en écht contact hebben met andere paarden!
Anita, kan je paard wel andere paarden zien of ook niet?
Als het werkt is het mooi, maar ik vind het een beetje paardje neppen......

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 12:47

Evenaar schreef:
Ik ben het toch ook met Littleroosie eens.... Een paard ontwikkeld echt niet voor niets een stalondeugd, een paard wil bewegen en écht contact hebben met andere paarden!
Anita, kan je paard wel andere paarden zien of ook niet?
Als het werkt is het mooi, maar ik vind het een beetje paardje neppen......

Ja, hij ziet de hele dag andere paarden.
Hij staat naast zijn moeder waar hij neuscontact mee kan hebben.
Hij heeft ook geen stalondeugden, maar het lijkt me gewoon een leuk "speeltje".
Hij houdt wel van zulke dingen, is ook altijd actief met zijn Jollybal en vind eigenlijk alles interessant Ja
En ik snap echt wel dat hij er zoveel mogelijk uit moet hoor en lekker bezig gehouden moet worden, en geloof me, hij krijgt aandacht zat Lachen
Ik ben niet voor niks op zoek naar een ruintje nu, speciaal voor hem, zodat hij iemand heeft die met hem mee bokt en speelt *LOL*

Ben ik nu duidelijker dan?
Mijn vraag is dus, is het echt leuk?
En dan hoef ik verder geen adviesen meer hoe ik met mijn paard om moet gaan, want zover was ik zelf ook al wel Slim

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:27

Waar hang je zoiets op? De link opende niet, dus heb ik niet kunnen bekijken.
Het lijkt me erg gevaarlijk. Wat als een paard met de spiegel gaat spelen en deze breekt? Lijkt me geen prettig idee...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:38

Lijkt me niets.
Ik denk dat mn paard er helemaal gek van word.
En idd zo'n ding lijkt me behoorlijk breekbaar...

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:03

Citaat:
Wat als een paard met de spiegel gaat spelen en deze breekt?

De spiegels zijn van een soort flexibel plastic, en kunnen dus niet breken ( of zullen iig geen scherven of zo geven )

Volgens mij herkent een paard zich trouwens niet in een spiegel, voor hen is het gewoon een ander paard ( zie ook de beschrijvingen op de genoemde website, het spiegelbeeld begroeten of bedreigen, zouden ze niet bij zichzelf doen toch? ). Dus als jouw dier al veel contact heeft met andere paarden op stal zal het denk ik niet echt veel toevoegen. Maar ik denk iig ook niet dat het gevaarlijk is.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:09

Hier stond ook een heel stuk in in de bit in oktober ofzo van 2004,
je kan ook een 'gewone' normale spiegel ophangen, ik heb het nog niet gedaan, maar denk dat ik het nog wel een keer ophang Ja

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:14

Ok het veranderd de zaak wel als je het gewoon voor de lol op wilt hangen Lachen
Maar ik vraag me af of het wel leuker is dan een echt paard..... mij lijkt het van niet. En bovendien kost het best wat!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:37

het is dus mijn vriendin die deze spiegels verkoopt in nederland, en het zijn du sonbreekbare spiegels dus er is nooit een gevaar voor je paard...

in engeland is er veel onderzoek gedaan naar stalspiegels e.d. en daar was 90 % van de paarden genezen van hun stal ondeugd, dus dat is wel een redelijk percentage...

ik heb er zelf ook een voor een paard bij me op stal en het lijkt toch wel te werken en een paard is er dus nooit op uitgekeken omdat hij niet weet dat hij zichzelf ziet maar hij denkt dus een ander paard te zien...
ik heb mijn oude pony er dus ook in de tsla gehad met de spiegel en die blijft dus de hele dag er tegenaan likken omdat ze dus een ander paard lijkt te zien

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:24

Doordat het paard zich blijkbaar niet herkent in de spiegel, lijkt me dit een goede oplossing voor paarden die veel alleen staan. Ik ben benieuwd wat degenen er van vinden die al een exmeplaar hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:47

ik ben er dus wel over te spreken Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:58

Het bestaat al een tijdje en schijnt heel goed te werken. Je kunt hem ook buiten zijn stal hangen, maar zo dat hij er in kan kijken en hem niet stuk kan trappen. Heb je nl niet zo een dure nodig.

Mijn paard moet altijd in de spiegel kijken als ik in de binnenbak rijd, heel zelden doe ik dat, zo leuk. Als we hem passeren of op een volte moet hij kijken, desnoods er expres even toch langs om een blik op te vangen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:19

Het lijkt mij wel wat. Het stukje in de hoefslag gelezen. Blijkbaar werkt het goed. Mijn paard kan zichzelf in de binnenbak ook uitvoerig bekijken. Hij gaat dan soms zo "mooi" staan kijken wat hij ook weleens naar merries doet. En dan doet de merrie terug "mooi kijken"! Ik zit er ook weleens over te denken. Hij heeft geen stalondeugden ofzo maar gewoon als extra. Ik ben er alleen wel bang voor dat hij zolang in de spiegel gaat staan kijken dat hij niet meer echt rust heeft zeg maar. In de bak kan hij er ook zo geobserdeerd naar staan te kijken.

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:59

Volgens mij is het de bedoeling dat je die spiegel buiten de box hangt, maar wel zo dat hij/zij er nog in kan kijken. (b.v aan de overkant van de box)

Dan zien ze het niet als een bedreiging(voor hun voer), maar gewoon als een paard wat een stukje verderop staat en ze kunnen zich er ook niet aan verwonden.

doeggggg Maryo

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:24

ik heb er ook een opgehangen buiten de stal en ze kijkt dus door de trailies heen naar haar zelf Haha! dit ook naar aanleiding van het stukje in bit! mijn haf schopte altijd heel de stal tot een puinhoop al het zaagsel lag altijd in een hoek en dat is nu over ze heeft nog wel 3 paarden om haar heen staan maar ik las dus dat ze die spiegel zien als een maatje die altijd bij ze is en dat maakt vertrouwd dus bij mij werkt het! Knipoog

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:42

Mijn pony staat naast een levensechte pony waar ze contact mee kan hebben, en verder regelmatig op de wei met een hele kudde.
Volgens mij is ze daar een stuk gelukkiger mee dan met een spiegel Haha!

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:44

Allemaal leuk en aardig, maar het paard is een graasdier, legt zo zijn kilometers af Haha!
Dus om verveling te voorkomen, in de wei ermee Haha!
In de winter ontkom je niet aan minder beweging, maar toch zoveel mogelijk naar buiten dus Haha!
Ik zou geen paard willen hebben als hij niet naar buiten kon en zeker geen paard alleen, het blijven dus kudde dieren Haha!
Indien noodzakelijk veel op stal, lekker dik in het stro en veel hooi voeren, dan blijven ze ook best te genieten Haha!

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:45

Joyce schreef:
Mijn pony staat naast een levensechte pony waar ze contact mee kan hebben, en verder regelmatig op de wei met een hele kudde.
Volgens mij is ze daar een stuk gelukkiger mee dan met een spiegel Haha!

Heel goed gezegt Joyce Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:55

Alja, op de site staat niet dat de spiegel van acryl onbreekbaar is!

Verder ben ik het wel eens met de poster die schreef:

"Het is mooi als het werkt"

en hoop ik dat die dingen niet maar klakkeloos gebruikt gaan worden
door eigenaren en verzorgers die het vooral zichzèlf gemakkelijk willen
maken en voorbijgaan aan de aard van het paard, dat altijd nog het
meest gebaat is bij lijfelijk contact met soortgenoten. Pling

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:37

geral schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar het paard is een graasdier, legt zo zijn kilometers af Haha!
Dus om verveling te voorkomen, in de wei ermee Haha!
In de winter ontkom je niet aan minder beweging, maar toch zoveel mogelijk naar buiten dus Haha!
Ik zou geen paard willen hebben als hij niet naar buiten kon en zeker geen paard alleen, het blijven dus kudde dieren Haha!
Indien noodzakelijk veel op stal, lekker dik in het stro en veel hooi voeren, dan blijven ze ook best te genieten Haha!

mijn paardje staat heel de dag buiten maar kheb wel een spiegel hangen hoor! waarom niet???......