Vraag over manege omg Leiden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjel

Vraag over manege omg Leiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 13:46

Hallo mijn naam is Marjelle,en mijn dochter wil heel erg graag op paardrijden ze is 11,maar ik weet totaal niet waar ik op moet letten als je een manege kiest voor lessen,omdat ik zelf nooit paard heb gereden.

Weet iemand wat allerbelangrijkste is waar je op moet letten,want ik heb zo een idee als je contact opneemt met maneges dat ze dan allemaal zeggen dat ze het beste en veiligste zijn.

Weet iemand een goede manege in de regio leiden????
Waar jullie zelf ervaring mee hebben Sigaar

Bedankt

luuntje

Re: Vraag over manege omg Leiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:51

Zelf heb ik via school een les of 15 op manege Poelruiters in Oegstgeest gehad. Ik had het daar wel naar mijn zin, maar het is wel meer dan 16 jaar geleden.

Zelf zou ik op verschillende manege's een proefles nemen.
Dan weet je of de manier van lesgeven bevalt. En of er leuke groepen zijn om in te rijden.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:40

Hoi hoi,

Ik heb 10 jaar gereden bij manege liethorp. Altijd met veel plezier. Maar ben er afgegaan omdat ik een eigen paardje kreeg. Het enige nadeel vond ik die stomme veigigheids regels... Maar voor je veiligheid is het mischien wel beter maar ik vond het wat te....

Groetjes nancy

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:22

Liethorp vind ik de slechste manege van de regio als het mij wordt gevraagd, maar goed ieder zijn mening.

Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat de paarden niet in stands staan (zoals bij Liethorp Lips are sealed), maar in boxen. Dat de dieren goed behandeld worden. Punten waar ik op heb gelet bij het selecteren van een manege:

- Box/stand
- Staan de paarden er netjes bij, zien ze er gezond uit?
- Grootte van de lessen
- Is er veel afwisseling in de lessen? (Voor de beginners is dit nog niet zo van toepassing, die moeten eerst de basis leren. Maar daarna: is springen, buitenrijden, dressuur, carroussel ed mogelijk?)
- Wordt er voor je opgezadeld of leer je dit ook op de manege (dit vind ik persoonlijk belangrijk om zelf te doen. Op sommige manege's staan de paarden gezadeld klaar en leer je in 5 jaar tijd nog niet opzadelen)

Ik ken zelf de manege's Liethorp (Leiderdorp), Xenophon (Hazerswoude) en Mandy's Hoeve (in Valkenburg) (waar ik allemaal meerdere keren ben geweest). Mandy's Hoeve vind ik zelf veruit de beste. Maar ik zou zeggen... ga eens kijken Lachen.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:43

Zelf heb ik leren rijden op manege liethorp in Leiderdorp. Ik heb daar toen veel geleerd. Niet alleen qua rijden maar ook qua de verzoring eromheen. We kregen toen goed en afwisselend les op kwalitatief goede pony's. Nadeel is inderdaad dat de pony's en een gedeelte van de paarden in stands staan. Dat dat niet ideaal is daar stond ik vroeger niet zo bij stil want het was immers de eerste plaats waar ik in contact met paarden kwam. Ik heb zo'n 6 jaar op Liethorp gereden en heb er echt een hoop geleerd. Hoe het er nu op manege Liethorp aan toegaat weet ik dus echt niet want het is alweer zo'n 8 jaar geleden dat ik daar voor het laatst geweest ben.

Een absolute afrader vind ik manege Vreehorst in voorschoten. Hele zielige pony's en niet al te beste les. Accomodatie is ook niet al te mooi. Daarentegen wel een stuk goedkoper dan Liethorp.

Ehm eens even denken. Mandy's hoeve ken ik niet echt, een stalgenoot van mij heeft hier gewerkt en zij vond het jammer dat ze daar zo springgericht zijn. Zodra je een beetje kan rijden moet er direct gesprongen worden. "Dressuur" is daar een beetje een ondergeschoven kindje.

Ik zou je aanraden gewoon eens bij wat maneges te gaan kijken. Ik zou het toch niet al te ver weg gaan zoeken want ik neem aan dat je dochter er op een gegeven moment ook alleen heen moet kunnen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:20

Ik heb bij Liethorp gewerkt. Ik was nr. 10 in 5 jaar. Dat zegt dus over het personeels verloop. De paarden en pony's staan op stand. Kregen naar mijn idee te weinig ruwvoer. De paarden waren nogal schraal. Ze liepen ongeveer 2 tot 3 uur per dag en verder stonden ze tegen een grijze muur te staren. Veel paarden en pony's werden er gebandageert, waarvoor?????? Mensen die nog beginners waren lieten ze met een slof fijden. Sporen was ook normaal. Nee, absoluut een afrader.

Xenophon is helemaal een rampestal. Wat ik daar in 3 maanden heb meegemaakt is niet normaal. Paarden laten ze los als je aan het rijden of longeren ben. Het is daar vies en je deken zat onder een laag vogelstront. Ik heb daar even als een noodoplossing gestaan. Afrader!

Ik heb 6 jaar bij Manege Hestar gestaan in Leidschendam. Dat is echt een pony manege. De pony's hebben allemaal een eigen stal van 3 x 3 of van 2,5 x 2,5. Verzorging was toendertijd top. De lessen waren ook leuk en leerzaam.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:28

PhiaBink schreef:
Ik heb bij Liethorp gewerkt. Ik was nr. 10 in 5 jaar. Dat zegt dus over het personeels verloop.

Wanneer heb jij daar dan gewerkt? (Jaartal) Het klopt inderdaad dat er veel verloop in het personeel is. Heb in de jaren dat ik daar reed van heel wat mensen les gehad.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:39

FF denken, dat was in rond 1995/1996. Do, Eva en ik werkte er. Ik paste net als mijn voorgangers en waarschijnlijk ook veel nagangers niet in Carolien haar straatje.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:01

PhiaBink schreef:
FF denken, dat was in rond 1995/1996. Do, Eva en ik werkte er. Ik paste net als mijn voorgangers en waarschijnlijk ook veel nagangers niet in Carolien haar straatje.

Joh wat grappig. Ik reed toen nog bij de pony's volgens mij. Ik heb wel les gehad van Eva. Daarna ben ik denk ik bij de paarden gaan rijden en kreeg ik les van Carolien zelf....

Gaf jij ook les dan? Kan je namelijk niet voor de geest halen maar ja het is ook alweer een hele tijd geleden. (jammer dat de profielen nog steeds niet terug zijn, dan wist ik het misschien wel weer)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:31

sammetje schreef:
PhiaBink schreef:

Joh wat grappig. Ik reed toen nog bij de pony's volgens mij. Ik heb wel les gehad van Eva. Daarna ben ik denk ik bij de paarden gaan rijden en kreeg ik les van Carolien zelf....

Gaf jij ook les dan? Kan je namelijk niet voor de geest halen maar ja het is ook alweer een hele tijd geleden. (jammer dat de profielen nog steeds niet terug zijn, dan wist ik het misschien wel weer)

Ik werkte 's morgens meestal en om de zoveel tijd 's middags en in het weekend.
Ik heb ook ponylessen gegeven, als Do of Eva vrij waren of met vakanties.
Mijn paard die ik toen had hete Hunter en stond op het plein. Een grote donker bruine merrie zonder aftekeningen.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:26

PhiaBink schreef:

Mijn paard die ik toen had hete Hunter en stond op het plein. Een grote donker bruine merrie zonder aftekeningen.

Pling Dan gaat er nu wel een lampje branden.

Ik heb volgens mij nooit les van jou gehad. Als Eva niet kon kreeg ik les van Dorien of van Carolien...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:22

sammetje schreef:
PhiaBink schreef:

Pling Dan gaat er nu wel een lampje branden.

Ik heb volgens mij nooit les van jou gehad. Als Eva niet kon kreeg ik les van Dorien of van Carolien...

Wat is jou echte naam Tong uitsteken ?
Welke dag reed je ?
Misschien ken ik jou dan ook wel. Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:22

Zal ik ook maar mijn ervaring geven op liethorp.
Ik heb er zelf heel fijn gereden en een hoop geleerd, maar was na een aantal jaar bij de pony's wel uitgeleerd en naar de paarden wou ik niet, heb toen een eigen pony gekregen.
Heb daar trouwens bijna 5 jaar gereden en van dezelfde instructrice les gehad (tenzij ze ziek was oid natuurlijk).
Ken geen paarden die daar met slof gereden worden, wel met thiedeman, pony's echter alleen een martingaal.
Ik heb er een fijne tijd gehad, met het geluk van een lieve instructrice die mij heel goed over mijn paardenangst heen kon helpen, maar idd als groot nadeel, pony's en paarden in stands.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:13

Lieke schreef:
Zal ik ook maar mijn ervaring geven op liethorp.
Ik heb er zelf heel fijn gereden en een hoop geleerd, maar was na een aantal jaar bij de pony's wel uitgeleerd en naar de paarden wou ik niet, heb toen een eigen pony gekregen.
Heb daar trouwens bijna 5 jaar gereden en van dezelfde instructrice les gehad (tenzij ze ziek was oid natuurlijk).
Ken geen paarden die daar met slof gereden worden, wel met thiedeman, pony's echter alleen een martingaal.
Ik heb er een fijne tijd gehad, met het geluk van een lieve instructrice die mij heel goed over mijn paardenangst heen kon helpen, maar idd als groot nadeel, pony's en paarden in stands.

Ik weet niet van wie je les heb gehad, maar toen ik er werkte, moesten sommige paarden van Carolien met slof gereden worden. Ik zag dan mensen met weinig ervaring met de slof klooien. Een thiedeman is heel wat vriendelijker en daar heb ik niks op tegen. Een slof is een martelwerktuig als je de teugelvoering nog niet goed onder controle heb. De slof werd er al snel aangehangen als het "niet ging".

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:45

PhiaBink schreef:
Ik weet niet van wie je les heb gehad, maar toen ik er werkte, moesten sommige paarden van Carolien met slof gereden worden. Ik zag dan mensen met weinig ervaring met de slof klooien. Een thiedeman is heel wat vriendelijker en daar heb ik niks op tegen. Een slof is een martelwerktuig als je de teugelvoering nog niet goed onder controle heb. De slof werd er al snel aangehangen als het "niet ging".

Kan best hoor, dat, dat toen nog gedaan werd (bij de paarden), ik ging daar nml ong rijden toen jij wegging.
En aangezien Carolien bij de paarden lesgeeft, zou ik dat niet weten, wel dat het nu niet meer zo is, een vriendin van mij heeft tot afgelopen zomer er ongeveer een jaar gereden en toen gebruikte niemand een slof.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:37

PhiaBink schreef:

Welke dag reed je ?

Wie weet... mijn echte naam is Sanne. Ik reed in de ponyles op zaterdag van 11 tot 12 uur? Was in ieder geval de eerst ponyles van die dag.

Heb van ongeveer 1990 tot 1995 of 1996 bij de pony's gereden en daarna een klein jaartje bij de paarden.

Toen ik bij de paarden reed, was dat in de eerst paardenles op vrijdagavond. Geen idee meer hoe laat dat was. Iets van half 7 ofzo?

Mijn "verzorgpony" was eerst billy en later klaas.

Ik ben bij Liethorp weggegaan omdat ik een bijrijdpaardje gevonden had waar ik mee ben gaan lessen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:58

sammetje schreef:
PhiaBink schreef:

Welke dag reed je ?

Wie weet... mijn echte naam is Sanne. Ik reed in de ponyles op zaterdag van 11 tot 12 uur? Was in ieder geval de eerst ponyles van die dag.

Heb van ongeveer 1990 tot 1995 of 1996 bij de pony's gereden en daarna een klein jaartje bij de paarden.

Toen ik bij de paarden reed, was dat in de eerst paardenles op vrijdagavond. Geen idee meer hoe laat dat was. Iets van half 7 ofzo?

Mijn "verzorgpony" was eerst billy en later klaas.

Ik ben bij Liethorp weggegaan omdat ik een bijrijdpaardje gevonden had waar ik mee ben gaan lessen.

Of we zijn elkaar toen net misgelopen of we kennen elkaar wel???
Billy en Klaas ken ik ook. Klaas is wel het tegenovergetelde van Billy Haha! Klaas zo schriel ding, neuroot 1ste klas. Billy een race eend, maar dan wel op een leuke manier, dat vond ik.
Van de pony's vond ik Amber een leuke pony. Van de paarden vond ik Eagle leuk en hij reed ook lekker. Was alleen jammer dat ze paarden hadden die niet de manegelessen aankonden. Voor Eagel was het ook allemaal te veel. Dan was er nog een buintje, Calypso hete hij geloof ik. Hij at niet. Als je 's morgens ging voeren dan lag er nog eten van de vorige dag in. Ik voerde hem stiekum muslie en dat vond hij lekker. Hij kon het ook niet aan. Alle paarden een pony's kregen na een jaar, sommige veel eerder, een giga terug slag. Volgens mij waren ze die grijze muur zat, die ze 22 uur per dag verplicht moesten zien Verdrietig .

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:20

Amber heb ik volgens mij niet gekend?? Maar Eagle wel! Daar reed ik vaak op. Calypso heb ik nooit op gereden. Er was nog een paardje wat ik leuk vond geloof ik, Hannibal ofzo?

Je merkt inderdaad wel dat de paardjes daar erg veranderen. Bessie bijvoorbeeld was echt een schatje toen die kwam maar die werd na een jaar steeds chagerijniger.

Hoe meer ik erover na ga denken hoe minder "leuk" Liethorp eigenlijk is.... Al ken ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen leuke maneges.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:24

sammetje schreef:
Amber heb ik volgens mij niet gekend?? Maar Eagle wel! Daar reed ik vaak op. Calypso heb ik nooit op gereden. Er was nog een paardje wat ik leuk vond geloof ik, Hannibal ofzo?

Je merkt inderdaad wel dat de paardjes daar erg veranderen. Bessie bijvoorbeeld was echt een schatje toen die kwam maar die werd na een jaar steeds chagerijniger.

Hoe meer ik erover na ga denken hoe minder "leuk" Liethorp eigenlijk is.... Al ken ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen leuke maneges.

Amber moet je denk ik wel gekend hebben, ik begon september 1996 met rijden op Liethorp, toen stond Amber daar al een tijdje, naar een jaartje (gok ik) ging ze weg.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:35

Lieke schreef:
Amber moet je denk ik wel gekend hebben, ik begon september 1996 met rijden op Liethorp, toen stond Amber daar al een tijdje, naar een jaartje (gok ik) ging ze weg.

Mmm... weet je voor wie ze in de plaats kwam dan? Misschien dat ik toen al bij de paarden reed en het allemaal niet meer zo goed bij hield. Mijn eerste les (lang lang geleden reed ik op Donja) daarna zijn er altijd zoveel pony's gekomen en gegaan dat ik het allemaal niet meer zo goed weet misschien.

De grootste "nachtmerrie" die er heeft gestaan was Amadeus. Die stond in de tweede stand in de ponystal aan de linkerkant. (vanaf de bak gezien) Die kwam in de plaats van Fury en is gelukkig niet al te lang gebleven. Die pony was echt gevaarlijk. Die rustte niet eer je op de grond lag. Voor hem in de plaats kwam bessie volgens mij.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:51

sammetje schreef:
Lieke schreef:

Mmm... weet je voor wie ze in de plaats kwam dan? Misschien dat ik toen al bij de paarden reed en het allemaal niet meer zo goed bij hield. Mijn eerste les (lang lang geleden reed ik op Donja) daarna zijn er altijd zoveel pony's gekomen en gegaan dat ik het allemaal niet meer zo goed weet misschien.

De grootste "nachtmerrie" die er heeft gestaan was Amadeus. Die stond in de tweede stand in de ponystal aan de linkerkant. (vanaf de bak gezien) Die kwam in de plaats van Fury en is gelukkig niet al te lang gebleven. Die pony was echt gevaarlijk. Die rustte niet eer je op de grond lag. Voor hem in de plaats kwam bessie volgens mij.

Donja en Amdeus ken ik niet. Hannibal, oh dat was zo scheetje. Hij stond naast die ik bedoelde.

Ik werkte er net toen Amber kwam. Op een zaterdag kwam Eva ineens in paniek naar me toe, Phi kom eens Amber doet raar. Ik er er heen en ik zag meteen dat ze hoefbevangen stond. Dus ik zei: Meursing bellen en laten staan. Toen kwam Susan (Friso) er aan, Nee ze moet op stal. Ik weer nee laten staan, ze kan zo een spierbeschadiging oplopen, Nee ze moest naar stal toe. Ze pakte toen Amber van me over en sleepte dat arme dier naar de stand toe. Ik zei tegen Eva, nou we mogen straks zand gaan scheppen. Eva Verward Zand??? Ja, heb jij nu Deurne gedaan of niet. Ik heb geen Duerne gedaan en ik zie zo dat ze bevangen staat.
Amber heeft toen op het plein in een box met zand gestaan. Toen ze weer op stand mocht is mijn paard toen daar in gegaan. Natuurlijk kon ik al dat zand er weer uitscheppen. Boos! Het heeft best lang geduurt voordat Amber echt beter was.
En Bonito die schimmel die steeds koliek kreeg. Dan Hester die om de haverklap kreupel was. Hoe heet die ene die als 2de stond op stand links als je de stal in kwam. Die was kampioen hangen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:02

PhiaBink schreef:

Ik werkte er net toen Amber kwam. Op een zaterdag kwam Eva ineens in paniek naar me toe, Phi kom eens Amber doet raar. Ik er er heen en ik zag meteen dat ze hoefbevangen stond. Dus ik zei: Meursing bellen en laten staan. Toen kwam Susan (Friso) er aan, Nee ze moet op stal. Ik weer nee laten staan, ze kan zo een spierbeschadiging oplopen, Nee ze moest naar stal toe. Ze pakte toen Amber van me over en sleepte dat arme dier naar de stand toe. Ik zei tegen Eva, nou we mogen straks zand gaan scheppen. Eva Verward Zand??? Ja, heb jij nu Deurne gedaan of niet. Ik heb geen Duerne gedaan en ik zie zo dat ze bevangen staat.
Amber heeft toen op het plein in een box met zand gestaan. Toen ze weer op stand mocht is mijn paard toen daar in gegaan. Natuurlijk kon ik al dat zand er weer uitscheppen. Boos! Het heeft best lang geduurt voordat Amber echt beter was.
En Bonito die schimmel die steeds koliek kreeg. Dan Hester die om de haverklap kreupel was. Hoe heet die ene die als 2de stond op stand links als je de stal in kwam. Die was kampioen hangen?

Toen ik er kwam rijden was Amber gezond, na een paar maanden kreupel, paar maanden in box gestaan, weer geprobeert, maar kreupel en weggegaan.
Ik geloof dat droopy en dumpey er voor terug kwamen (er ging ook een ander paardje weg).
Dat valt me wel op van Liethorp van de 11 pony's die ik kende zijn er nu nog 2 over en er is sinds ik weg ben weer 5 pony's bijkomen 9en dus ook weggegaan.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:03

Er gaat nu wel een lampje zwakjes flikkeren. Maar kan me Amber niet echt voor de geest halen. Alle andere paarden waar je het over hebt ken ik wel. Bonito was toch die grote witte schimmel die in de paardenstal in de eerste stand links stond? Ik moest een keer op hem rijden en moest van carolien met slof en wielsporen rijden. Ik had nog nooit met slof gereden en was bang dat ik alles verkeerd deed.

Ik weet niet over welke hanger je het hebt. (Er gingen er daar vaak paarden hangen) stond hij naast Bonito? Volgens mij stond daar Diego. (een pesionpaard) Ik kan me nog wel een paard herinneren dat meteen naar achteren vloog als hij zijn hoofdstel inkreeg. Van de paarden weet ik niet veel meer van de pony's kan ik me nog veel herinneren. Als ik mijn ogen dicht doe dan weet ik zo weer waar ze allemaal stonden. Ken je Rambo ook nog??? Die was ook zo leuk!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:40

Bonito was die schimmel die vaak koliek had. Bonito werd vaak met slof gereden. Diego stond naast hem. Diego is later naar het plein gegaan in de container.
Rambo ken ik ook, stoer ding.
Ik bedoel de "hanger" in de ponystal. Als je via de bak naar binnen ging stond hij dan links als een na laaste.
Mijn paard stond in de houten box, de 3de stal naast Guus.

Ik keek een keer naar de site van Liethorp toen ik er 2 jaar weg was. Er waren al zoveel paarden en pony's weg, niet normaal meer.

Je heb ook zeker Misty gekend. Die pony had een gezwel onder haar staart. Daar is volgens mij heel lang mee gedoktert. Te lang als ik het zo zag. Ik werkte er net toen ze werd opgehaald.

Het Okki avontuur ook zeker meegemaakt??? Vrijdag avond zei ik nog tegen Carolien, vanacht komt het veulen. En ja hoor, de volgende dag was Okki er. Die zie ik ook niet meer op de site........

De paarden/ponywissel is daar net zo groot als de personeelswissels. Dit zegt vaak genoeg over de stal en de leiding van de stal.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:01

PhiaBink schreef:
Bonito was die schimmel die vaak koliek had. Bonito werd vaak met slof gereden. Diego stond naast hem. Diego is later naar het plein gegaan in de container.
Rambo ken ik ook, stoer ding.
Ik bedoel de "hanger" in de ponystal. Als je via de bak naar binnen ging stond hij dan links als een na laaste.
Mijn paard stond in de houten box, de 3de stal naast Guus.

Ik keek een keer naar de site van Liethorp toen ik er 2 jaar weg was. Er waren al zoveel paarden en pony's weg, niet normaal meer.

Je heb ook zeker Misty gekend. Die pony had een gezwel onder haar staart. Daar is volgens mij heel lang mee gedoktert. Te lang als ik het zo zag. Ik werkte er net toen ze werd opgehaald.

Het Okki avontuur ook zeker meegemaakt??? Vrijdag avond zei ik nog tegen Carolien, vanacht komt het veulen. En ja hoor, de volgende dag was Okki er. Die zie ik ook niet meer op de site........

De paarden/ponywissel is daar net zo groot als de personeelswissels. Dit zegt vaak genoeg over de stal en de leiding van de stal.

Hoi hoi,

Okki is ook al dood. Hij had de rug van zijn moeder Istar werd er tegen mij gezegd. Echt zonde van al die jonge dieren die binnen no tome naar de klote gereden worden.
Guus ken ik wel die staat nu op manege smit als manege paard die mag lekker rennen op het strand. Of de paarden het daar goed hebben weet ik niet maar die komen in ieder geval nog buiten....!
Dat vond ik ook zo zielig eerst mochten de paarden en pony's lekker buiten geborsteld worden op de poetsplaats en je mocht met ze gaan grazen maar nu mag dat allemaal niet meer ivm die sterren...

Gr nancy