Waar op letten bij kopen shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Waar op letten bij kopen shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 21:19

Het is alweer een eeuw geleden lijkt het, dat ik mijn laatste paard kocht Ja
Nu wil ik voor mijn kwpn hengst van zes jaar een shetlander kopen, zodat hij een vriendje heeft voor in de bak en in de wei Lovers
Ik heb nu een heel leuk beestje op het oog, een ruintje van 1,5 jaar, en ik ga de eigenares morgen bellen.
Ik ken de pony en de mensen niet, en vraag me af hoe ik het het beste aan kan pakken.
Ik moet natuurlijk eerst weten of het wel klikt met mijn paard (die inmiddels alweer ruim 5 jaar alleen staat in de wei en bak), hij heeft alleen neus contact met de twee merries hier, dus ik ben benieuwd hoe hij reageerd op een nieuwe pony.
Moet ik de pony gewoon op halen met de eigenares erbij, om hem vervolgens kennis te laten maken met mijn paard en ze dan samen in de bak zetten?
Heeft iemand hier ervaring mee, wat kan ik verwachten?
Verder wil ik de pony laten nakijken door mijn eigen paardenarts.

Tanja

Re: Waar op letten bij kopen shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:22

Ik zou sowieso iets van een proeftijd afspreken (hoewel dat bij Shetjes geloof ik niet gebruikelijk is)
Je kan nl. niet in 1 dag zien of het klikt of niet, ja, als je paard het Shetje in het begin al niet accepteert en hij maakt hem zowat af dan is het wat anders, dan zou het wel eens fout kunnen gaan maar om echt te zien of ze goed met elkaar kunnen opschieten heb je meer nodig dan een eerste kennismaking, ik zou gewoon voor een probeer tijd gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:04

Kopen en shetlander in 1zin Koe Zulke shetlanders krijg je toch gewoon? Knipoog Zeker als het hengstjes zijn Clown

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:07

annegti schreef:
Kopen en shetlander in 1zin Koe Zulke shetlanders krijg je toch gewoon? Knipoog Zeker als het hengstjes zijn Clown

Die snap ik niet helemaal...
Kopen en shet in 1 zin, zijn die beestjes niets waar dan?
Of bedoelde je het niet zo ... Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:15

Shethengstjes van ongewenste kleur zijn geen zak waard, alleen de prijs voor de salamie. Als een zgn. fokker er vanaf wil en niet wil dat ie de salamie in gaat kan je ze vaak idd zo ophalen. Knipoog

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 23:26

annegti schreef:
Shethengstjes van ongewenste kleur zijn geen zak waard, alleen de prijs voor de salamie. Als een zgn. fokker er vanaf wil en niet wil dat ie de salamie in gaat kan je ze vaak idd zo ophalen. Knipoog

Belachelijk.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 23:27

Anita_D schreef:
annegti schreef:

Belachelijk.
Het gaat trouwens om een ruintje, een bonte.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:34

Jij kumt het belachelijk vinden maar het is wel realiteit. Bont is trouwens tegenwoordig weer geliefd.

Ga maar eens kijken bij een ponymarkt en biedt eens 5 euro.... Het zou me niets verbazen als je geluk krijgt en met een pony naar huis gaat. Heb het al vaak zat gezien.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:02

Een shet is nou ook weer niet de meest geschikte weilandkameraad voor een KWPN'er. Shetjes zijn namelijk ontzettend bevattelijk voor allerlei aandoeningen veroorzaakt door te rijk eten. Denk aan hoefbevangenheid, 'vet in 't bloed' en simpelweg door de hoeven storten door overgewicht. Dus hoewel je rijpaard misschien dag en nacht het land op zou kunnen, mogen de meeste shetjes so wie so nooit in een 'paardenwei'.
Tuurlijk gebeurt dit wel heel veel en daarom is ongeveer de helft van alle shetlanders in Nederland chronisch hoefbevangen.....
Overigens, een goed alternatief heb ik niet voor je, voor Fjorden en Haflingers geldt in mindere mate hetzelfde.
Misschien een opblaaspaard? Haha!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 00:53

Knavia schreef:
Een shet is nou ook weer niet de meest geschikte weilandkameraad voor een KWPN'er. Shetjes zijn namelijk ontzettend bevattelijk voor allerlei aandoeningen veroorzaakt door te rijk eten. Denk aan hoefbevangenheid, 'vet in 't bloed' en simpelweg door de hoeven storten door overgewicht. Dus hoewel je rijpaard misschien dag en nacht het land op zou kunnen, mogen de meeste shetjes so wie so nooit in een 'paardenwei'.
Tuurlijk gebeurt dit wel heel veel en daarom is ongeveer de helft van alle shetlanders in Nederland chronisch hoefbevangen.....
Overigens, een goed alternatief heb ik niet voor je, voor Fjorden en Haflingers geldt in mindere mate hetzelfde.
Misschien een opblaaspaard? Haha!

Mijn paard loopt zelf ook maar een paar uur per dag in de wei, en alleen tussen mei en oktober...
Als de pony goed in beweging wordt gehouden buiten de weidegang om zodat hij niet te dik wordt, en we in de wei een klein stuk afzetten voor hem en mijn paard, dan hoeft hij toch niet hoefbevangen te worden?
Mijn paard heeft namelijk helemaal geen plezier meer in de weidegang, wil altijd maar naar binnen ook als is het heerlijk weer
De enige oplossing lijkt toch een soortgenootje.
En een schaap of een geit heeft geen zin, want die slaat hij op hun rug Hamer
En een grotere pony of een paard zie ik ook niet echt zitten, ik heb mijn handen al vol aan de drie die we nu hebben.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:43

ik zal wel op zijn benen letten met kleine shetlanders heb je snel dat zijn pootjes sgeef staan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:47

Wat een stierenpoep allemaal weer zeg.
Ik heb zelf ook (onderandere) 2 shetten en die staan gewoon bij de Kwpn-ers op een paardenwei hoor, ligt geheel aan je zelf of je ze te vet laat worden enz. enz.
Mijn shetjes worden niet bereden, werken sowieso niet, zijn gewone grasmaaiers en gezelschapspony's, heb ze al 6 jaar, zijn nog slank, goed in het vel en nog geen dag ziek geweest, nogmaals, ligt volledig aan je zelf.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:29

Hier ga ik dus helemaal in mee. (Met T@nj@ ..ik dacht dat ik had gequot Clown )
Wij hebben 4 shetten en die staan bij onze fjorden in het land, ik heb er helaas wel 2 bijzitten die gevoelig zijn voor hoefbevangheid en spierbevangheid , maar door op tijd je land in stukjes af te zetten moet het zeker geen probleem zijn om een shet bij je paard in te zetten.
Bij ons is vorige jaar de jongste shet bevangen geraakt (het was eigenlijk al heel vroeg in het jaar en door onoplettendheid van onszelf is ze bevangen geraakt...we wisten niet dat er al zoveel kracht in het gras zat....terwijl je het nog amper boven de grond uit zag steken, we hebben daarna de hele zomer stukjes land gegeven en ze heeft nergens geen last meer van gehad.
Succes als je een shet gaat kopen......ze zijn enorm leuk Lovers

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:16

wij hebben ook 2 shetten 1 daarvan is van kinds af aan gewend geweest op gras , met voldoende beweging en niet te veel rijk gras hoeft t absoluut geen probleem te zijn

let wel voor het houden van shetten is in de regel een goede dosis humor nodig ! ze kunnen heel slim en ondeugend zijn (kan het meestal wel waarderen) sommige zijn echt super houdinies
en trekken zich van schrikdraad bv niks aan , let daar ook op
dat je als je m alleen laat staan (voor eventjes) dat hij dan niet aan de wandel kan

en het kan goed zijn dat jouw shet de baas word over je paard

(onze shet is ook de baas bij ons in de kudde incl stoere hengst van 165!)

waar je wel op kunt letten bij de aanschaf van een shet
of je later er evt mee wil gaan mennen of een verzorgsterje wil gaan laten rijden , dan moet je dus ff letten op de beenstand , stevigheid vd bouw (ivm rijden) en hoe groot de ouders zijn maw hoe groot deze shet ongeveer word

als die de rest van zijn leven (let op kan ruim 40 worden!)
als grasmaaier/cq maatje van dienst mag zijn maken een paar kromme poten niks uit

de meeste shetten zijn TE DIK sommige mensen denken zelfs dat dat hoort , niet dus , let idd op te dik en hoefbevangenheid , hoeft niet samen te gaan !

let wel als het niet goed klikt is het waarschijnlijk gevaarlijker voor je paard dan voor de shet , een shet trapt namelijk op knie hoogte vj paard

succes

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:45

Ik ben het er mee eens dat als je goed zoekt dat je een shet gratis kan krijgen!
Ik heb net 2 maanden geleden een hengst-veulentje van de slacht gered door hem voor 10 (!) euro te kopen. Ik zou wachten totdat de eerste veulens weer geboren zijn, ze proberen altijd de hengsteveulens zo snel mogelijk kwijt te raken.
Of wil je geen veulen?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:32

Blossomm schreef:
Ik ben het er mee eens dat als je goed zoekt dat je een shet gratis kan krijgen!
Ik heb net 2 maanden geleden een hengst-veulentje van de slacht gered door hem voor 10 (!) euro te kopen. Ik zou wachten totdat de eerste veulens weer geboren zijn, ze proberen altijd de hengsteveulens zo snel mogelijk kwijt te raken.
Of wil je geen veulen?

Nee, ik wil niet speciaal een veulen.
Het moet wel al een ruin zijn en degene die ik op het oog heb is dus 1,5 jaar oud en dat lijkt me precies goed.
Hij is waarschijnlijk al het een en ander gewend want hij schijnt op een school te staan in Amsterdam (hij heet Moogli, mischien kent iemand hem),
maar door zijn jonge leeftijd denk ik dta hij ook nog goed te vormen en op te voeden is, want hij schijnt nogal ontdeugend te zijn Haha!
Ik ben heel benieuwd, ik heb nog nooit een shetlander gehad Vingers aflikken

Wij hebben trouwens wel een wei waar altijd veel goed gras op staat, maar dan zet ik gewoon een klein stukje voor ze af en maai het desnoods eerst, en laat ze natuurlijk eerst een tijdje wennen aan de weidegang, mijn paard gaat zowiezo maar een uurtje of drie per dag de wei in in de zomer, de rest van de dag loopt hij in de bak.

Het feit dat de shet trapt op kniehoogte van mijn paard maakt me wel enigzins bezorgd
Heeft iemand hier slechte ervaringen mee?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:14

hey,

Clairtje (de shet) staat net zoveel op de wei als Lady (groninger).
Nergens problemen mee!
Met trappen hebben we nog nooit problemen gehad.
Wel bijten ze elkaar af en toe, tja ze moeten toch uitruzzien wie de baas is Haha! .
Claire bijt lady meestal in haar borst en Lady claire in haar oor Clown
Trappen geen last van...

Veel succes met je zoektocht!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:21

Ik denk dat je weinig eisen hebt als het alleen om een gezelsschaps pony gaat. Als dan een beentje iets scheef staat is het niet erg. Inderdaad is het wel belangrijk om op te letten hoe ze op gewicht zijn. Is een shet veelt e zwaar dan zou ik hem niet kopen gewoon omdat de kans groot is dat hij hoefbevangen is of word. Verder zijn shetjes inderdaad uitbreek monsters en inderdaad zoals al gezegd werd heb je een goed gevoel voor humor nodig. Als de ruin geen papieren heeft zou ik niet meer dan 80 euro er voor geven.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:39

karoliena schreef:
Ik denk dat je weinig eisen hebt als het alleen om een gezelsschaps pony gaat. Als dan een beentje iets scheef staat is het niet erg. Inderdaad is het wel belangrijk om op te letten hoe ze op gewicht zijn. Is een shet veelt e zwaar dan zou ik hem niet kopen gewoon omdat de kans groot is dat hij hoefbevangen is of word. Verder zijn shetjes inderdaad uitbreek monsters en inderdaad zoals al gezegd werd heb je een goed gevoel voor humor nodig. Als de ruin geen papieren heeft zou ik niet meer dan 80 euro er voor geven.

Mijn eis is wel dat hij gezond is, en ook zijn benen moeten wel goed zijn.
Als hij nu pas 1,5 jaar oud is, dan kan ik nog niet zeggen of hij na zijn derde jaar gereden gaat worden of niet.
In mennen ben ik niet geinteresseerd dus dat zie ik niet zo heel snel gebeuren en het rijden hangt af of ik tegen die tijd iemand heb rondlopen hier die erop past en er interesse in heeft.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:53

Vandaag ben ik wezen kijken bij de shetlandpony.
Na een uur rijden kwamen we aan op stal, waar we werden opgevangen door een paar meiden, de eigenaar van de pony was er nog niet.
De pony stond met een merrie in een stal, en reageerde nauwelijks op ons.
Na wat vragen te hebben gesteld, werd de pony van stal gehaald en liet een van de meiden hem even draven op harde ondergrond.
Hij deedt wat sloompjes aan in het begin, en hij was ook wat kleiner en dikker dan ik verwacht had, hij krijgt kuilgras te eten en stond op stro, dus als ik dat vervang door hooi en krullen moet het goed komen.
Vervolgens werd hij in de bak gezet en toen begon hij wel lekker te crossen en te bokken.
Mijn Jack-Russell stond bij het hek te blaffen naar hem en daar was hij niet van gediend, hij gaf een paar rake klappen tegen het hek aan richting mijn hond Ach gut
Na een uur ofzo kwam de eigenaar er aan en hebben we even staan praten.

Ze doet hem weg omdat ze al weinig tijd heeft, en de tijd die ze heeft wil ze in haar andere paard stoppen.
Ze vraagt 150 euro voor hem (dat wist ik al van tevoren), maar ik zag dat het ook hoog tijd is voor de smid, en hij heeft ook nog geen paspoort, dus dat en het DNA bepalen komen er ook nog bij voor mijn rekening.
Daarnaast wil ik hem ook nog laten nakijken door mijn da, zodat ik zeker weet dat hij gezond is ( hij stond ook even met zijn staart te schuren in de bak).
Verder is hij ingeent voordat zij hem kocht als veulen, en voor het laatst in augustus 2004, alleen ze heeft geen entings boekje of bewijsje, want ze heeft nogal een slordige dierenarts die eigenlijk ook geen paardenarts is Verward

Op zich is het wel een heel leuk dier om te zien.
Nu zal zij mij morgen mailen of bellen wanneer ze hem komt brengen, om te kijken of het klikt met mijn paard, waar ik hem dus voor koop.
Ik mag hem op proef hebben, maar hoeveel proeftijd is normaal in deze situatie?
Na hoeveel dagen kan ik er wel zeker van zijn dat het klikt en dat het dus goed zal blijven gaan tussen hem en mijn paard?
Moet ik pas betalen als de proeftijd om is?
En moet ik dan een koopcontractje maken of is dat wat overdreven?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:27

Heeft je hengst ooit gedekt? Of niet? Hij staat al 5 jaar zonder gezelschap, dat weet ik wel.

Nu kan ik je 1 ding vertellen, ik heb een hengst van 4 en die maakt elk mannelijk paard af. Wat voor leeftijd of hoogte ze ook hebben. Over het schot van de stal kan hij heerlijk staan spelen of kroelen, maar zodra ze samen de ruimte hebben, speelt hij een minuut of 10 ermee en dan gaat er een knop om en slaat hij door.... Ik heb altijd drachtige merries als gezelschap voor mijn hengst gehad, maar hij kan ook prima alleen staan...

Ik wil je niet bang maken, maar houd hier rekening mee... Ook een ruin kan als concurrentie worden gezien...
of het klikt of niet zie je vlot genoeg, als je hengst hem accepteert hoop ik voor de shet dat hij toch nog wat wil spelen.....

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:49

Leonoor schreef:
als je hengst hem accepteert hoop ik voor de shet dat hij toch nog wat wil spelen.....

Hoe bedoel je dat?

Mijn hengst heeft nooit gedekt.
Hij heeft toen hij een half jaar oud was wel een half jaar bij een merrie veulen gestaan, waar hij op het laats wel dekneigingen had al.
Als ik hem op die stal losgooide met een ruin, dan bleef hij vaak een beetje uit de buurt.
Daarna heeft hij een half jaar in een hengstenwei gestaan met alleen maar Fjorden hengsten, daar liep hij altijd achter de groep aan.
Maar of hij dominant is nu, geen idee.
Ik weet wel dat hij schapen en honden op hun rug mept.

Ik heb dit nog besproken met de eigenaar vanmiddag, maar die zei dat haar pony wel vaker een gevechtje had, en dat hij zich niet zo snel op zijn kop liet zitten.
Ik vraag mij alleen af, als ze in een gevecht komen, hoe haal ik ze dan uit elkaar??
Want als ik eens zag hoe de pony naar mijn hondje trapte, dan mag ik niet hopen dat hij dat ook naar de knieen van mijn paard doet

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:52

annegti schreef:
Jij kumt het belachelijk vinden maar het is wel realiteit. Bont is trouwens tegenwoordig weer geliefd.

Ga maar eens kijken bij een ponymarkt en biedt eens 5 euro.... Het zou me niets verbazen als je geluk krijgt en met een pony naar huis gaat. Heb het al vaak zat gezien.

Onze hengst kostte €25 Pling

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:59

RanouK schreef:
annegti schreef:

Onze hengst kostte €25 Pling

Dat kan wel zo wezen, maar ten eerste zoek ik een ruin, en ten tweede heb ik een proeftijd nodig.
Op de markt is het opladen en wegwezen, en als het dan niet klikt met mijn paard, dan zit ik met een shetlander opgescheept waar ik niks mee kan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:17

Anita_D schreef:
Leonoor schreef:
als je hengst hem accepteert hoop ik voor de shet dat hij toch nog wat wil spelen.....

Hoe bedoel je dat?

Mijn hengst heeft nooit gedekt.
Hij heeft toen hij een half jaar oud was wel een half jaar bij een merrie veulen gestaan, waar hij op het laats wel dekneigingen had al.
Als ik hem op die stal losgooide met een ruin, dan bleef hij vaak een beetje uit de buurt.
Daarna heeft hij een half jaar in een hengstenwei gestaan met alleen maar Fjorden hengsten, daar liep hij altijd achter de groep aan.
Maar of hij dominant is nu, geen idee.
Ik weet wel dat hij schapen en honden op hun rug mept.

Ik heb dit nog besproken met de eigenaar vanmiddag, maar die zei dat haar pony wel vaker een gevechtje had, en dat hij zich niet zo snel op zijn kop liet zitten.
Ik vraag mij alleen af, als ze in een gevecht komen, hoe haal ik ze dan uit elkaar??
Want als ik eens zag hoe de pony naar mijn hondje trapte, dan mag ik niet hopen dat hij dat ook naar de knieen van mijn paard doet

dat is een voordeel, dat hij nog niet gedekt heeft. Maar tussen een gevechtje om de rangorde in een kudde of een hengstengevecht zit een giga verschil. Het laatste gaat namelijk op leven en dood.
Hoe je er tussen komt? Zorg voor meerdere mensen aanwezig en een flinke longeerzweep in de buurt.