Hernia en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie1103

Hernia en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 16:40

Ik heb een vraagje, momenteel is er bij mij een hernia geconstateerd Huilen , maar rij wel paard. Vijf jaar geleden ben ik geopereerd en nu is afwachten of ze dat weer gaan doen of dat gebeurd dmv therapie. Nou wil ik wel graag blijven rijden want ik heb een heel leuk verzorgpaard, alleen gaat me dat nu wel af en toe zwaar af. Hebben jullie tips of zijn er andere bokkers met dezelfde klacht en zo ja hoe ga je daar mee om. Stoppen of toch doorrijden. Wat is jullie ervaring hierin?

Climax

Re: Hernia en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:15

Ik heb geen idee eigenlijk, maar een oude kennis van mij die is na een operatie aan een hernia IJslanders gaan rijden, dat ging wel goed, maar 'normale' paarden dat ging niet meer.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:16

de perfecte oplossing voor mensen met rugproblemen is een gangenpaard rijden ! de tolt is echt zalig om te rijden en je rug wordt niet belast !

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:23

Mijn moeder heeft ook een hernia gehad (al een aantal jaar geleden) en is daarna gewoon weer gaan paardrijden. Haar arts zei zelfs dat dat alleen maar goed was voor haar rug. In het begin deed het geloof ik wel pijn af en toe, maar nu heeft ze nergens meer last van. En ze rijdt gewoon op een 'normaal' paard Knipoog Maar ik kan me voorstellen dat een paard met vlakke gangen wat lekkerder zit.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:40

volgens mij is het dan juist goed om te paardrijden

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:16

Het is geheel afhankelijk van wat voor hernia je hebt en waar die door veroorzaakt wordt.
Heb je artrose? Wervels gebroken? Te dunne tussenwervelschijven?
Heb je uitstraling?Of heb je een hernia die eigenlijk geen klachten tot gevolg heeft.
Hoe is je houding? Ik neem aan dat je bij de fysiotherapeut oefeningen moest doen voor rug en buik, hoe gaan/gingen die je af?

Voor BvA 'gaf' ik rijlessen voor ruiters met rugklachten 'weg'. Nou is de veiling al voorbij, maar als je toch interesse hebt kan ik je misschien helpen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:21

meld zich ,

als ik n tijdje niet gereden heb krijg ik juist meer last
zolang ik lekker rotzooi met de paardjes de verzorging en het rijden en
daarmee mijn spieren sterk en ontspannen hou heb ik weinig last

ga ik op de bank hangen en beweeg ik een tijdje weinig krijg ik juist last

mijn fisio was erg blij dat ik weer ging rijden
(nou spelen er nog wat klachtjes mee buiten hernia tussen 3e en 4e wervel peesreuma botreuma en vermoeidheid en oedeem arm door K)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:32

paardrijden is juist goed voor je rug! zolang je het goed doet en je een goede zit hebt en je niet teveel klappen hoeft op te vangen, moet je dus wel een rustig paard hebben.
De reden waarom dokters het vaak afraden met rugklachten is omdat veel mensen die klappen niet goed kunnen opvangen en daarom dus juist meer klachten krijgen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:54

Ik heb eer hernia gehad op mijn twaalfde (alweer bijna 9 jaar geleden). Ik had uitstraling en het kon ook op mijn blaas aanslaan. Mijn rechterbeen was half verlamd doordat de tussenwevel teggen een zenuw aandrukte,dus mijn rechterbeen sleepte ik achter mij aan en had echt zenuwpijn dus kon niet lang blijven zitten want dan werd ik zenuwachtig. Ik MOEST dus STOPPEN met paardrijden. Inmiddels rijd ik weer paard en heb mijn eigen Hafje Jive. Een paar weken geleden ben ik op mijn rug van hem afgevallen, toch vrij hard. Ik dacht ik uitstralingspijn voelde maar dat was meer angstpijn.

Ik weet dus niet hoe oud je bent, want hoe ouder je word hoe meer kans dat het weer terug kan komen. Ik weet ook niet in welke situatie je zit,maar ik zou gewoon goed met je arts overleggen wat hiervoor het beste zou zijn.

Zwemmen is trouwens de ALLERbeste sport voor je rug, dus dat kun je het beste ernaast doen.
Maar dat wist je denk ik al om het feit dat het al de tweede keer is. Lachen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:21

als je artrose hebt is het dan goed om paard te rijden?

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:26

Ik heb ook een maand niet kunnen rijden wegens rugklachten.
De huisarts dacht aan een dreigende Hernia en Bechterew. Ik ben ontzettend bang geweest nooit meer te mogen/kunnen paardrijden.
Gisteren ben ik naar de reumatoloog geweest en die vertelde godzijdank dat in mijn geval (ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken) paardrijden de beste sport is.

Gr saskia

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 21:28

Klopt, ik heb dat dus ook, paardrijden is mijn ontspanning en kan het goed hebben.. Inderdaad is zwemmen heel erg goed, dat ga ik vanaf volgende week er zeker naast bij doen. Het is een beetje gek als in de zieketewet zit, dat wel kan rijden, dat snappen ze niet echt goed. Maar ja dat lange zitten, gaat gewoon heel moeilijk.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:45

ikzelf heb vrij heftige artrose in mijn rug, toen dit ondekt werd dacht ik ook...dit wordt nooit meer rijden...maar mijn arts rade juist aan om te blijven rijden, omdat dan je rugspieren sterk worden/blijven en die dan de boel goed sterk houden, en ik moet zeggen ik heb met rijden ook totaal geen rugpijn, wel denk ik dat je goed ontspannen en onafhankelijk moet kunnen zitten wil je geen last van je rug krijgen met een hernia, reuma, artrose eo andere rugproblemen, kun je de bewegingen niet 100% volgen en ontspannen dan is het denk ik niet best om op een paard te zitten..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:21

judithh schreef:
ikzelf heb vrij heftige artrose in mijn rug, toen dit ondekt werd dacht ik ook...dit wordt nooit meer rijden...maar mijn arts rade juist aan om te blijven rijden, omdat dan je rugspieren sterk worden/blijven en die dan de boel goed sterk houden, en ik moet zeggen ik heb met rijden ook totaal geen rugpijn, wel denk ik dat je goed ontspannen en onafhankelijk moet kunnen zitten wil je geen last van je rug krijgen met een hernia, reuma, artrose eo andere rugproblemen, kun je de bewegingen niet 100% volgen en ontspannen dan is het denk ik niet best om op een paard te zitten..

word het nooit meer beter? Bloos

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:27

Nou ik denk wel dat belangrijk is wat voor soort hernia je hebt. Ikzelf heb vanaf mijn twintigste al last van een hernia. Ben met 24 gestopt met paardrijden, omdat ik half naast het zadel hing van de ellende. Was natuurlijk ook niet te doen zo.

Mijn herniaklachten heb ik nog steeds, maar het paardrijden heb ik jaren geleden toch weer opgepakt. Wel western! Dat scheelt. Ander zadel, andere gangen. ALs ik nu een paar dagen niet rijd heb ik meer last van mijn rug als met rijden.
Ik kan mij zo voorstellen dat gangenpaarden ook perfect zijn, dus.. er is nog hoop!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:29

Yuma schreef:
Ander zadel, andere gangen.

Ja nu ga ik mezelf quoten, dat is helemaal wat. Maar ik bedoel natuurlijk te zeggen, niet echt andere gangen, maar wel beter uit te zitten, meestal. Dus vlakkere gangen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:43

wat is een hernia?

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:11

Jij hebt hem duidelijk niet, anders wist je het wel Haha! .
Hernia's heb je meestal in je liezen of zo. Het zijn dan de zogenaamde liesbreuken.
Wij praten hier echter over een hernia in de rug. Dat zijn dus uitstulpingen in de rug, niet naar de buitenzijde, maar je ruggemerg in.Daardoor komt er bij wijze van spreken een zenuw klem te zitten en daardoor kun je weer uitvalsverschijnselen in je benen krijgen. Dus of geen gevoel meer op een bepaalde plaats in je been, of geen kracht meer in je voet, zodat je je schoenen niet meer aan krijgt, zonder dat je met een schoenlepel je tenen weer recht duwt. En zo kan ik nog wel uren voorbeelden geven die tot de verbeelding spreken.

Al met al, kun je er meestal niet goed mee paardrijden, maar soms dus wel. Pling

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:46

ik heb dan wel geen hernia, maar wel continu verkrampte rugspieren en ook nog eens ernsitge spit.
mij is geadviseerd om een niergordel om te doen tijdens het rijden, deze geeft veen steun aan de onderrug en je kunt ook geen rare onverwachte bewegingen maken.
een niergordel kun je kopen bij een motorzaak

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:48

Hoi,
Ik heb ook een hernia ( in 2003 ) geconstateerd ( al jaren klachten ) daarbij loopt er ( weet ik eindelijk sinds twee weken, dankzij een arts in nijmegen ) vocht uit mijn wervels, de onderste twee,en de hernia zit tussen het heiligbeen en de laatste wervel.Tevens drukt hij op een zenuw. Ook heb ik verminderd reactie in het linkerbeen en uiteraard de tintelende voeten voornamelijk met zitten en de pijnen die er bij horen.
De komende jaren wordt het niet beter todat het vocht eruit loopt en dan kan het stabiel worden ( het is ook erfelijk ).
Maargoed, toen de hernia geconstateerd was mocht ik ook niet meer paardrijden (kon ook niet altijd want het is een beetje moeilijk rijden zonder gevoel in je benen ), het probleem was dat de ene arts zei dat het slecht is en de andere dat het juist goed was. Ik ben na een aantal maanden weer gaan rijden, en twee weken geleden kreeg ik dus te horen dat ik juist hele sterke rugspieren heb door het rijden. ( mijn hele mri foto's zijn uitgelegd, en zo liet hij ook de spieren zien ).
Helaas is het slagingspercentage voor een operatie voor mijn wervels , het vastzetten van 2 wervels, te klein. Een andere optie was een kunstwervel maar dat is nog zo nieuw en er is nog zo weinig van bekend, dat hij dat afrade.
Die hernia wordt dus ook niet geopereerd want dan is de kans te groot dat ik er weer een krijg. Ik krijg nu een medisch corset, en het advies voor medische begeleiding.Maar hij gaf ook het advies om vooral te blijven rijden, en deze arts is gespecialiceerd in ruggen! 1 klein probleempje mijn paard heeft ook een zwakke rug, en die is nu via de kliniek in bodegraven bij een manueeltherapeut terecht gekomen ( hij had vorig jaar al fysio ), maar op de foto's van zijn benen en rug zijn geen afwijkingen te zien, alleen hij is wel nog te weinig bespierd. Dit komt ook doordat hij maanden in de wei stond door mijn rug en toen ik hem er uit haalde raakte hij spierbevangen, dus weg bespiering die er niet zomaar weer aanzit.Dus nu rij ik even niet, en wordt dus zelf ook weer stijver.
Je moet gewoon luisteren naar je lichaam, heb je teveel last rij dan niet gaat het wel rij dan wel.
Groetjes Pharlap.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:50

Alane schreef:
wat is een hernia?

wordt over het algemeen omschreven als een uitstulping van een tussenwervelschijf. hier komt dan dus veel druk op de staan wat veel pijn veroorzaakt, vooral bij bukken en onverwachte bewegingen

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:46

Yuma schreef:
Nou ik denk wel dat belangrijk is wat voor soort hernia je hebt. Ikzelf heb vanaf mijn twintigste al last van een hernia. Ben met 24 gestopt met paardrijden, omdat ik half naast het zadel hing van de ellende. Was natuurlijk ook niet te doen zo.

Mijn herniaklachten heb ik nog steeds, maar het paardrijden heb ik jaren geleden toch weer opgepakt. Wel western! Dat scheelt. Ander zadel, andere gangen. ALs ik nu een paar dagen niet rijd heb ik meer last van mijn rug als met rijden.
Ik kan mij zo voorstellen dat gangenpaarden ook perfect zijn, dus.. er is nog hoop!

Wat grappig dat je dat zegt, om over te stappen op western. Ik heb namelijk volgende week een western proefles om eens te kijken of dat bevalt. Mijn verzorgpaard is dressuurmatig gericht, dus wel even kijken hoe ze oppakt. Op mijn stal zijn ze nu met westernlessen bezig, en allemaal dressuurruiters die omgeschoold willen worden. Dus ben ik heel benieuwd. Ze zijn allemaal even enthousiast.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:32

LiSSy schreef:
Alane schreef:
wat is een hernia?

wordt over het algemeen omschreven als een uitstulping van een tussenwervelschijf. hier komt dan dus veel druk op de staan wat veel pijn veroorzaakt, vooral bij bukken en onverwachte bewegingen

Dat heb ik ook gehad.... en kan het ala minuut weer krijgen door slijtage... en 1 ding weet ik wel.. met een hernia ga je niet op een paard zitten, tenminste ikke niet, was blij dat ik even redelijk pijnloos kon zitten...

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:41

kan hernia ook weg gaan?of word het alleen maar erger?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:57

hernia

hier staat voldoende info over hernia en alles wat er bij hoort en komt...