Wie heeft zijn paard niet geschoren dit jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Wie heeft zijn paard niet geschoren dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:47

Hi

Al die topics over scheren ja en nee. Maar wie heeft er dit jaar niet geschoren? Wij hebben Lady niet geschoren, vanwege d'r dracht (het veulen laten ontwikkelen kost al genoeg energie en warmte *LOL* en omdat ze gewoon niet heel erg zweet, is makkelijk droog te krijgen ect ect. Merk wel dat ze mooi glimt nu Clown

Wat is jullie reden dat jullie niet geschoren hebben?

__Nathalie__

Re: Wie heeft zijn paard niet geschoren dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:48

Mijn paard heb ik ook niet geschoren want die heeft niet echt een wintervacht gehad. Ik ben pas laat begonnen met een deken maar hij zit nog steeds dun in zn vacht, dus het is niet nodig

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:52

Ik heb hem niet geschoren omdat ik gewoon niet mag van m'n ouders.
Ook al kennen ze er niets van, toch zijn ze er tegen.

En nu zit ik met alle moeilijkheden, hij staat enorm dik in z'n vacht en zweet zich te pletter.
Boos!

Zou ik hem nu nog scheren? (hij heeft er last van!)

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:52

Mijn paarden hebben ook in de winter een mooi vachtje, dat het wat dikker is maakt mij niet uit. Zolang het voor het paard niet nadelig is, scheer ik niet.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:53

Ik heb Quirina ook niet laten scheren, ook omwille van haar dracht maar het is niet nodig bij haar. Ze staat super in haar vacht, nét haar zomervacht nu en ze glimt lekker dus is dat niet nodig Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:55

Ik heb Darmoor dit jaar ook niet laten scheren, ze is herstelende van een blessure, dus we doen aan zeer weinig arbeid, dus vond ik scheren dit jaar wat onnodig.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:01

Prisca is ook niet geschoren. Normaal gesproken is ze zo kort in haar haar, door het deken gebruik, dat het 's winters net zo lang is als 's zomers...

Dit jaar hebben we bewust langer gewacht met dekens opleggen, zodat haar vacht wat voller werd. Ze heeft bronchitus en daarom werd aangeraden eens te proberen of haar weerstand hoger bleef als we laten met dekens beginnen.

Het is nu ietsje langer geworden, maar je hebt er nog steeds geen last van met rijden of zo. Niet nodig dus.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:04

moeshie schreef:
Ik heb hem niet geschoren omdat ik gewoon niet mag van m'n ouders.
Ook al kennen ze er niets van, toch zijn ze er tegen.

En nu zit ik met alle moeilijkheden, hij staat enorm dik in z'n vacht en zweet zich te pletter.
Boos!

Zou ik hem nu nog scheren? (hij heeft er last van!)

Ik zou hem nu niet meer scheren, zijn zomervacht is al in ontwikkeling en die scheer je dan ook mee. Flink poetsen, en lang uit laten stappen is denk ik het enige wat je nog kunt doen. En natuurlijk aan je ouders laten zien hoeveel last hij er van heeft, dan mag je hem volgend jaar vast wel scheren. En vraag eens aan je ouders waarom het niet mag. Je vader scheert zich toch ook Haha!

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:07

mijn paard is ook niet geschoren, maar heb haar dan ook nog maar een anderhalve maand Knipoog Volgend jaar wil ik haar wel gaan scheren, want ze moet best wel hard werken en ze zweet altijd goed Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:11

Wij scheren onze paarden eigenlijk nooit, gooien ze op tijd een goede deken op en ze hebben wel een vachtje maar niet echt dik of zo, en eigenlijk alleen op de hals. We hebben wel het geluk dat de stallen aan huis zijn en dus best warm blijven in de winter.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:23

Ik scheer nooit mijn paard terwijl hij toch iedere dag flink arbeid verricht. Ik ben ook tegen scheren, vind het heel onnatuurlijk. Mijn paard is degene op stal die het laatst zijn dek ophad en het eerste weer af heeft en hij heeft ook nog eens de dunste glimmendste vacht van allemaal. Als je eenmaal begint met scheren kom je er nooit meer vanaf, dan maakt je paard iedere keer een dikkere vacht aan weet ik uit ervaring.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:47

BillyJean schreef:
Als je eenmaal begint met scheren kom je er nooit meer vanaf, dan maakt je paard iedere keer een dikkere vacht aan weet ik uit ervaring.

Dat is mijn ervaring niet. Ons paard hebben we nu ruim zeven jaar. De eerste drie winters hebben we hem geschoren, daarna niet meer omdat bleek dat hij helemaal niet zo'n dikke vacht aanmaakte. Hij staat in het najaar nu zo lang mogelijk zonder deken (of onder een dun katoenen dekentje) tot hij zijn winterdeken op krijgt en zijn vacht blijft mooi dun en glimmend:

Afbeelding

(foto is gemaakt in november)

Om op de vraag terug te komen dus: niet geschoren, wel onder deken.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:05

Ro is ook niet geschoren heel dun in het vachtje 1 winterdeken op...

vorig jaar stond ze wel met 2 dekens dit jaar was het enkel niet nodig dus dat scheeld weer.

deze foto is pas genomen 2 weken gelden ofzo... zoals je ziet dun in het vachtje.
Afbeelding

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:14

ik scheer niet
bla heeft een superdun vacht en staat gewoon onder een 300 grams deken nu.
om even aan te geven hoe dun haar vacht is, onze stagaire vroeg laatst of ik haar geschoren had wat nu weer iets aangegroeid was, omdat het zo kort was Lachen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:18

Ik heb ze ook niet geschoren.
Eentje omdat het niet nodig was zat mooi in ze vacht.
De andere omdat die over een kleine maand een veulen krijgt dus die heb ik ook geen deken op, anders moest ik hem midden in de winter onder het deken uit halen en dat leek me ook niet echt gezond.
En eentje is nog maar een 3,5 jarige die ik zadelmak aan het maken ben dus die hoeft niet frisser haha.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:58

Ik heb mijn paard niet geschoren. Hij zit zowieso niet dik in zijn haar. Ben ,geloof ik, pas eind oktober, begin november begonnen met een ongevoerd canvas dek, gevolgd door een winterdek met lichte voering.
Door het rare weer van afgelopen periode begint die van mij zelfs nu al lichtjes in de rui te komen..

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:15

niet geschoren, geen deken, dik in de vacht.
Geen enkel probleem. Hij werkt hard, transpireert niet idoot erg en is zo weer droog als je hem koel stapt en dan gewoon uit de wind laat opdrogen. Hij is nooit ziek! En geen toestanden met inrijdekens/ uitrijdekens/ zweetdekens/ regendekens enz. enz.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:00

Ik scheer ook nooit. Mijn merrie komt niet heel dik in de vacht, mijn Dikke helaas wel.
Toch is scheren geen optie voor mij; als hij geschoren is, moet ´ie een dek op en als ´ie een dek op heeft, kan ik hem niet meer bij de anderen zetten. Z´n dek is anders binnen de kortste keren gesloopt Knipoog .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 07:35

Banjer is ook niet geschoren... Lachen

Ten eerste omdat ze een hele mooie wintervacht heeft... Haha!
Ten tweede... ik mag Banjer en een vriendinnetje nog steeds op een klein landje zetten van de staleigenaar, dus daar staat ze ook zo vaak mogelijk... als ze is geschoren, moet ik met veel meer dekens beginnen, en dat lijkt me ook niet lekker voor haar... en daar komt bij dat ik graag en vaak buiten rijd... nu ze niet is geschoren hoef ik geen uitrijdeken, fleece, of wat dan ook om te doen... Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 07:54

Ook niet geschoren, omdat mijn merrie ook drachtig is. Waarschijnlijk zal ze wel worden geschoren in de winter als ze niet drachtig is, omdat ze met dek op (en op tijd begonnen) toch een enorme vacht ontwikkeld.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:14

geen van 4ren geschoren geen deken niks
staan bijna altijd buiten en ze krijgen bij mij zelden de kans om moe te worden dat scheelt , we rijden alleen mak an recreatief

daarbij begint alles al te ruien (denk dat ik al 3 truien had kunnen breien Haha! )

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:24

Sinds 2 jaar hoef ik mijn paard niet meer te scheren, voor die tijd wel twee keer per jaar. Boos! Goed voer zoals brok, hooi en kuil zijn erg belangrijk voor de vacht. De kwaliteit die hij nu krijgt is erg hoog waar door hij veel korter in z'n vacht zit. Ben natuurlijk al vrij vroeg begonnen met een deken (dun), en staat nu onder een 450 gram deken. Ach gut

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:44

BillyJean schreef:
Als je eenmaal begint met scheren kom je er nooit meer vanaf, dan maakt je paard iedere keer een dikkere vacht aan weet ik uit ervaring.

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb nu 7 pony's lopen. Waarvan 6 dit jaar niet geschoren. 1 van die 6 is voorheen wel geschoren en die heeft veruit(op een veulen na dan) de dikste vacht. Die 7e pony die geschoren is, maar nu vacht mag gaan kweken heeft nog geen mega lange(staat pas sinds dit weekeind definitief zonder deken), maar wel een hele dikke volle vacht

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:48

Ik heb mijn pony nog nooit geschoren, terwijl hij wel lekker teddy wordt. Hij heeft wel een dikke deken op. Als het echty koud is, rij ik hem gewoon niet echt in het zweet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:51

Ik zorg gewoon dat mijn paard op tijd een goede staldeken opkrijgt en hij staat bij ons in een binnenbox dus ook niet last van de vorst. Met vorst gaan ze ook niet naar buiten maar hij heeft een super strak vachtje. Hij heeft echt een zomervacht en denk dat die weinig zal gaan verharen (alleen wat normaal is)....is ook handig. Poets hem gewoon elke dag goed zodat hij niet stoffig wordt van het zand en modder en er ligt een perfect glansje op...voor mij geen scheerbeurt hoor...en dan is die al wat ouder (15+) en als ik hem vergelijk met andere paarden van die leeftijd ben ik toch een bofkont Haha!