Wat moet ik hier mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wat moet ik hier mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:27

Mijn hengstje van 2,5 jaar is al een tijdje aan het werk. We doen wat VD, lange lijnen en wandelen buiten. Ik wil dus binnenkort gaan beginnen met het zadel en een kind erop. Nou krijg ik van alle kanten commentaar dat hij nog veel te jong is. Het is niet zo dat ik er een kind op plant en hem gelijk elke dag laat rijden. We gaan het gewoon rustig opbouwen en in het begin gewoon alleen stappen eerst in de bak en dan gewoon lekker buiten. Ik vind dat hij er echt aan toe is. Wat vinden jullie.

Voor de mensen die vinden dat een paard tot zijn derde op een wei hoort met soortgenoten ik respecteer jullie mening, respecteer de mijne dus ook.

MaryKate

Re: Wat moet ik hier mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:32

Ik vind het erg jong, ik zou pas beginnen als hij echt 3 is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:34

Ik vind dat normaal ook maar hij is er gewoon aan toe.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:37

Hoi, ik vind dat je bij paarden zoveel mogelijk op je gevoel moet doen. Als jij het gevoel hebt dat het kan, en je kent je paard goed genoeg dan kun je het proberen.

Toch denk ik ook dat paarden zo lang mogelijk de kans moeten hebben om zich te ontwikkelen en 'paard' te mogen zijn. Uit onderzoek is gebleken dat te jong ingereden paarden op latere leeftijd allerlei lichamelijke problemen krijgen. Dat is ook logisch, omdat het lichaam en de spieren gewoon nog niet ontwikkeld zijn....

Nou denk ik dat je niet te hard van stapel moet lopen en gewoon spelenderwijs, hoofdstel, zadel en niet te zware belasting op het paard moet doen. Als jij denkt dat er al iemand op kan zitten, probeer het eens een keer. Je ziet immers vanzelf hoe het paard reageert als je goed oplet. Bouw het langzaam op en je bent al weer een jaar verder...en dan is ie 3.5 en kun je echt beginnen met rijden. Als je zijn spieren alvast hebt ontwikkeld met vrijheidsdressuur is dat alleen maar goed voor later maar bedenk wel dat ze nog steeds in de groei zijn.

Doe het op je gevoel, maar wees eerlijk tegenover het paard. Wij hebben een 2.5 jarige op stal staan en die is er nog lang niet klaar voor! Die is zo uit de merrieweide geplukt. Maar zo is ieder paard anders. Succes!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:41

ben het met mijn voorgangster eens, maar zou hem wel deze zomer nog een paar maanden lekker in het gras zetten. Dat 3e jaar is nog een belangrijk jaar voor hun ontwikkeling en dat lekkere voorjaarsgras (en een paar maanden rust na je wintertraining) mogen ze eigenlijk niet missen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:42

Bedankt. Ik was met een bitje en buiten wandelen ook al heel vroeg. Gewoon omdat hij aan iets nieuws toe was. Hij heeft al aardig wat spieren omdat we ook al wat werk aan de lange lijnen doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:44

Tussendoor krijgt hij altijd een keer een week rust en werken ook niet elke dag. Het word dan gewoon algewisseld. Na de HK en na de keuring van de zomer krijgt hij in ieder geval weer rust. Echt op de wei gaat hij niet. Maar hij loopt het hele jaar lekker buiten met een vriendje. Hij mag altijd elke dag een uur de wei op ivm hoefbevangenheid. (mini)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:55

succes hoor!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:28

laat me raden , het is een shet??

ja die willen TE graag werken

hou aub wel in de gaten dat ze echt tot hun 5e hard groeien
en na hun 5e pas enigzins"volwassen"zijn

zo vaak zie je verziekte shetten omdat er te jong te veel meegedaan is
en ze in de puber (tussen 4 en 5 soms al iets eerder) in opstand komen
omdat het toch allemaal te veel blijkt te zijn (geestelijk)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:46

Ja hij is soms over enthousiast. Ik let er inderdaad ook heel goed op of iets teveel word of niet. Zoals ik al zei ik ben het zeker van plan om heel rustig aan te doen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:58

Ik doe met mijn 2,5 jarige hetzelfde, die longeer ik drie keer in de week met goed weer, anders gaat ze mee op de trailer naar les, of oefen ik met het zadel. In april wordt ze beleerd, dan is ze 3, daarna gaat ze naar de keuring en dan weer even in het land, op rust. Moet kunnen vind ik!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:58

karoliena schreef:
Mijn hengstje van 2,5 jaar is al een tijdje aan het werk. We doen wat VD, lange lijnen en wandelen buiten. Ik wil dus binnenkort gaan beginnen met het zadel en een kind erop. Nou krijg ik van alle kanten commentaar dat hij nog veel te jong is. Het is niet zo dat ik er een kind op plant en hem gelijk elke dag laat rijden. We gaan het gewoon rustig opbouwen en in het begin gewoon alleen stappen eerst in de bak en dan gewoon lekker buiten. Ik vind dat hij er echt aan toe is. Wat vinden jullie.

Voor de mensen die vinden dat een paard tot zijn derde op een wei hoort met soortgenoten ik respecteer jullie mening, respecteer de mijne dus ook.

Hoe merk je dat hij " er aan toe is"? Ik vraag me dat echt af. Is het niet zo dat de wens de vader van de gedachte is? Het is gewoon een vraag hoor... Bloos

Bij een leeftijd van 2,5 jaar zijn net de groeischijven in de voorkniën dicht (uitgegroeid) en van de onderbenen. De bovenkant van de opperarm en de tibia (scheenbeen) zijn volgroeid op 2,5 -3 jarige leeftijd (dus de bovenkant van voor en achterbenen). De humerus (bovenarm) en de femur (dijbeen) komen daarna pas aan de beurt, op 3-3,5 jarige leeftijd. Het schouderblad en de heup zijn volgroeid op 3,5 - 4 jarige leeftijd en de ruggengraat pas op 5,5 - 6 jarige leeftijd.

Mijn eigen ideeën over inrijden zijn n.a.v. bovenstaande daarom ook: zolang mogelijk wachten. Op zijn vroegst op 3 jarige leeftijd het voorbereidende werk en er pas op 4 jarige leeftijd er een ruiter (hoe licht ook) erop. Dan is in elk geval het beenwerk uitgehard en volgroeid.

Natuurlijk zijn jonge paarden heel erg leergierig, maar lichamelijk zijn ze ook nog slap en wie weet hebben ze wel groeipijn...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:04

ik laat mn paarden vaak met 2,5 jarige leeftijd aan zadel en bit wennen, maar er echt op rijden wacht ik vaak mee tot ze 3-3,5 zijn, het eerste jaar zet ik ze dan nog niet echt aan het werk, maar alleen het simpele stap en draf werk, en dan met 3,5-4 gaan ze echt in lessen meerijden.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:47

Als hij aan iets nieuws toe is (wat ik goed kan begrijpen) dan kan je natuurlijk een heleboel andere dingen met 'm doen zonder dat hij al te zwaar belast wordt. Wees creatief.
Pling

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:13

Ik vind het hoe dan ook erg jong ,hoe hij er ook klaar voor lijkt te zijn .
Je weet niet of je zijn lichaam ermee verpest,en of zijn lichaam er klaar voor is waarom heb je geen geduld?
nog een half jaartje en je kan hem al zadelmak maken!
Zet hem anders voor de kar!
Dat is toch ook leuk?
En gelijkertijd harden zijn pezen wat ook wweer gunstig is voor hem Ja

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

Misschien is hij er geestelijk aan toe, en leert hij snel, maar lichamelijk zal hij er nog niet aan toe zijn. Dat vergeten veel mensen, dat paarden en pony's op die leeftijd lichamelijk nog niet klaar zijn.
Een paard groeit nog tot z'n 6e, en ook de pezen/spieren en botten ontwikkelen in die tijd nog.
Ik ben zelf nooit eerder dan 3, en zelfs dan bouw ik het nog heel erg rustig op, gewoon vanwege de lichamelijke belasting

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:20

hoi

ik vind het zelf ook wat te vroeg, ik heb namelijk een poosje geleden gehoord dat paarden nog lang groeien en op zo'n jonge leeftijd nog niet alle ruggewervels zijn vast gegroeid waardoor zijn rug het nog niet goed kan dragen.
je kunt natuurlijk wel hem aan het zadel laten winnen en daarmee af en toe mee longeren zodra hij de zadel niet meer eng vind, maar zou pas op gaan zitten ook al zijn het kinderen pas doen als hij ongeveer 3 jaar is.

groetjes henriette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:32

te vroeg
zeker het longeren is een erg zware belastiing voor een niet uitgegroeid paard.

En er aan toe, vind ik wel een grappige uitspraak.
Mijn veulen vind aandacht ook geweldig, toch ga ik niet verder dan een knuffel, omdat ik weet hoe een paad in elkaar steekt en wat de gevolgen kunnen zijn bij te vroege belasting.
ik moet hem behoeden voor dingen die niet goed zijn, waarover hij niet kan denken en beslissen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik snap best dat paarden nog een alnge tijd doorgroeien maar de meeste paarden worden toch met 2,5 jaar het zadelop gedaan. Die lopen dan ook gewoon lang in de sport mee en daarna nog recreatief. Het is zoals ik al eerder zei ook niet de bedoeling dat er gelijk mee gereden word. Gewoon af en toe kind erop en lekker wandelen. Ik weet dat er een hoop andere dingen te doen zijn met een jong paardje en ik denk dat we de meeste dingen ook al wel gedaan hebben. Longeren hebben we nog niet gedaan. Daar moet ik dus ook eerst mee beginnen natuurlijk. Na de keuring krijgt hij in ieder geval rust dus zeg maar in de vijf weken voor de keuring misschien 1 keer per week een kind er even op en lekker 5 minuten wandelen. Daar zat ik aan te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:38

De meeste paarden met de 2,5 zadelmak gemaakt?

dat zie je idd vel bij particulieren
waarom? Omdat ze het leuk vinden te frutten met hun paard enk ik?

zelf heb ik op handelsstallen gerden en daar kwam geen zadel op de rug van een paard onder de 3.
Eerder later omdat men vond dat het paard nog niet volwassen genoeg was.

Dus de stelling alle paarden worden zadelmak gemaakt met de 2, vind ik niet opgaan Lachen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:13

Ik vind dat je toch moet wachten.
Het beestje is gewoon niet volgroeid, je kan dan wel aan hem zien datie het leuk vind, maar je kan niet zien wat er inwendig gebeurt.
Je kan er voorlopig nog genoeg leuke dingen mee doen, heb geduld! Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:16

Dat zal niet op alle bedrijven gebeuren. Waar ik stage gelopen heb stonden paarden van drie jaar en die kregen meerdere keren per week springtraining. Maar goed daar gaat het nou niet om. Maar als dat particulier we zou gebeuren. Die paarden zijn toch ook neit versleten als ze 15 jaar zijn.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:29

Hoe weet je dat je paard er aan toe is? Omdat ie dat aangeeft of zo? Verward
Waarom niet gewoon dat ene half jaartje lekker wachten?
Hij kan nog lang zat 'volwassen'zijn en bereden worden. Gun dat dier nog wat 'jeugd'.
En al helemaal omdat ze op 2,5 jarige leeftijd er nog niet aan toe zijn qua groei,mentaal etc.
De enige die er aan toe is, ben jij.
No offence.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:36

Je gooit tegen elk tegenargument om het niet te doen een tegenreactie om het wel te doen, vraag me af waarom je dan in godsnaam een topic opent ?

Dat het op meerdere plaatsen gedaan wordt wil toch niet zeggen dat dat goed is ?
Op meerdere plaatsen worden paarden ook in de krul getrokken, in hun oefeningen geslagen..., gaan de paarden ook niet dood van maar paardvriendelijk is het niet, en dus imo ook geen reden om het dan ook maar te doen

Als iemand in de winter in een sloot springt en zegt dat je daar ook wel oud mee wordt, doe je het dan ook ? Terwijl het wel ontzettend koud en slecht voor je spieren is, je een behoorlijke poos erna er last van hebben zal ?

En als je nu al de meeste dingen wel gedaan hebt... ben je blijkbaar snel uitgekeken, nog even longeren en rijden en met 3 jaar heb je dus alles wel gedaan.. tijd voor een nieuwe ?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:40

Ik vind dat dit per paard verschilt.
Zeker bij een shetlander kan dit niet zoveel kwaad denk ik.
Als jij zelf je pony goed in de gaten houd en hem niet iedere dag hard laat werken, maar gewoon een paar keer in de week ligt werk geeft, dan kan dit helemaal geen kwaad.
Als het nou een paard was van bijna 1.80 dan had ik wel gezegd, waar ben je in godsnaam mee bezig.