Bolle pony, zadel en staartriem. Wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Bolle pony, zadel en staartriem. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 18:20

Ik rij nu sinds 2 weken een Mérens merrie van 10 jaar. En het is een behoorlijk bolletje (daar wordt natuurlijk nu verandering in gebracht, maar toch is het een deel van de bouw).
De eigenaars galoperen zelf bijna nooit, en toen ik dat voor het eerst afgelopen dinsdag gedaan heb, schoof het zadel helemaal naar voren, waardoor het de schouderbladen helemaal belemmerd, geen fijn gevoel voor de pony kan ik me voorstellen.
Ik zou ook zweren dat ik zo strak mogelijk had aangesingeld, maar omdat de buik zo bol is, schuif het zadel toch automatisch naar voren. Nu vroeg ik mij af of een staartriem misschien een oplossing was. Maar ik ging me bedenken of dat niet voor meer schade zorgt, dan voor meer handigheid. Dat zadel wil, met staartriem eraan, natuurlijk nog steeds naar voren schuiven. En eigenlijk zie je ook alleen maar kinderen op bolletje shetlanders met een staartriem rijden, dan komt er lang zoveel gewicht niet op, als wanneer ik met mijn kont in dat zadel ga zitten.

De eigenaars zijn trouwens op zoek naar een ander zadel, maar wegens verbouwingen etc, laat dat nog even op zich wachten, omdat ze dus echt een goed zadel willen kopen (très expensive)

Wat ik me dus vooral afvroeg, zijn er mensen hier, die met een groter bol paard met een staartriem rijden? Hoe zijn jullie ervaringen? Hebben jullie het idee dat de staartriem teveel druk uitoefend op de staart of juist niet?
Help! Nagelbijten / Gniffelen

Nog even een foto trouwens (kan het toch niet laten)

Genette:

Afbeelding
Gemaakt met mijn telefoon, dus geen super kwaliteit...

Achterom

Re: Bolle pony, zadel en staartriem. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:19

Ik rijd mijn haflinger ook met een staartriem, omdat het zadel ook naar voren schuift.
Ik denk dat in dit geval het middel niet erger is dan de kwaal...

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:52

Je kunt ook proberen om een voorsingel te gebruiken. Mijn paarden lopen niet lekker met staartriem dus ben ik op een voorsingel overgestapt. Het nadeel daarvan is weer dat er weer extra druk komt op de plaats waar de voorsingel ligt .
Ik rijd nu met een extra singel, die bevestig ik aan de voorste singelstoot, die singel is dus "enkel" (kan ook met koordsingel door de helft te knippen bijv.), de gewone singel bevestig ik aan de achterste stoten. Dit werkt bij mij prima. Wanneer mijn paarden ook té dik zijn, dan bevestig ik de voorste singel zelfs voor mijn zadel langs (dus nog meer naar voren aangebracht),zijn ze weer op "maat" dan kan de singel weer op zijn gewone plaats.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:41

Tegen het naar voren gaan van het zadel helpt weinig. Ook heel lang last van gehad. Oorzaak hiervan is een niet goed liggend zadel.

Dus een nieuw zadel is alleen maar de beste oplossing. Volgens mij is er verder geen goede oplossing tegen dit schuiven. Maar ja, in ieder geval zorgen dat je ook tussen het rijden door nog af en toe aansingelt. Met een losse singel wordt het schuiven erger.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:30

Het begint met dat de singel bij het aansingelen al van zijn plaats afschuift.
Het ligt dus zeker niet allemaal aan het zadel..

@Smari Hoe werkt een voorsingel precies dan? (Ik wil wel in je profiel kijken, maar ja.. Haha!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:30

Ik zou dus gewoon een staartriem gebruiken. Voorlopig geen nieuw zadel, deze pony zal qua bouw nogal wat veranderen als ze getraind wordt, en dan zal een nieuw zadel al snel niet meer passen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:59

Foto's van voorsingels kun je op de Divozasite vinden:
Kieffer
Kavalkade

Tjeemig wat zijn ze duur!!!

Een voorsingel wordt vóór (of half onder?) het zadel bevestigd (strak! want anders schuift het) en zorgt dat het zadel op zijn plek blijft. Ik heb eenmaal op een IJslander gereden met zo'n voorsingel, maar ow wat zat dat ding strak, ook op de schouders. Ik kreeg er een akelig gevoel bij. Misschien dat andere mensen andere ervaringen er mee hebben? Of een foto?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 22:04

Ik ben wel benieuwd naar foto's daarvan inderdaad!
Ze zijn wel heel erg duur hoor Verward

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:21

Hoi Sanet! Doei!

Ik denk dat een staartriem best een tussenoplossing is hoor. En ook niet heel gek duur om uit te proberen of Genette er goed mee loopt.

Ze is inderdaad aan de mollige kant Knipoog . Ik zou toch eerst kijken of je dmv meer trainen (en anders het voer nog bekijken) eerst wat meer vorm aan haar kan geven. Wellicht ligt het huidige zadel misschien toch niet zo slecht. Anders kan er altijd nog een ander zadel gekocht worden.

Heeft ze ook drukkingen of dat je zelf voelt dan het zadel op verschillende plekken niet lekker ligt?
Zeker met een buikje schuift de singel idd snel naar voren wat dan het zadel weer meeneemt...

groetjes
Arjanne

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:23

Ik heb een vorig paard van mij een hele tijd met een voorsingel gereden.Ondanks verhalen dat dat niet de oplossing was beviel het mij prima.Ik heb er goede ervaringen mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 22:27

Ze stond nu al op een "honger dieet" van alleen hooi (2 netten per dag) en alleen na veel arbeit een klein beetje bix. Dus naar mijn idee niet te veel.
Meer bewegen komt zeker.. Maar dat schiet nu nog maar weinig op..

Het zadel ligt verder niet heel erg raar opzich, behalve dat het schuift. En de eigenaren willen eigenlijk toch een boomloos zadel, maar eerst even sparen Haha!

Maar ik vind het nu al vervelend. Na een stuk galop (voor zover dat lukt, hobbel hobbel Haha!:D) zit het zadel helemaal naarvoren, waardoor ik het idee heb dat haar schoudervrijheid nogal beperkt wordt. En ik wil niet dat ze het idee heeft dat als ik kom ze pijn krijgt (ben ik straks de boosdoener..). De eigenaren galopperen er ook wel mee, maar zeggen er minder last van te hebben.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:33

Zoals je ook al zie zou het met een goed passand zadel niet nodig moeten zijn en is het niet zo prettig voor de pony. Maar ja, als het om iets tijdelijks gaat en je hebt anders alleen maar de keus voor afgeknelde schouders of een bijna in tweeen getrokken pony na het aansingelen dan zou ik toch ook voor de staartriem gaan.
Ik heb er Pjelk ook een halfjaartje mee gereden omdat zijn super op maat gemaakte dressuurzadel Tong uitsteken schuiven ging Frusty .. Zodat ik dacht dat er dan echt wel niks anders op zou zitten dan een staartriem te gebruiken. Nu blijkt echter dat Pjelk meer spieren gekregen heeft en dat het zadel wat te smal was. Het wordt verbreed en hopelijk gaat het weer passen nu!
Maar ff ontopic: echt heel leuk vond Pjelk die staartriem niet maar voor tijdelijk kan het wel denk ik. En ik zag laatst bij iemand die haar NRPSer er ook mee rijdt, een neusriembontje om de culeron hebben. Handig tegen evt schuren Ja !

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 22:36

Pjelk schreef:
En ik zag laatst bij iemand die haar NRPSer er ook mee rijdt, een neusriembontje om de culeron hebben. Handig tegen evt schuren Ja !

Culeron? Dat is ? Verward

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:38

ik, rij op en fjord (sinds kort)die ook echt mega dik is maar ik hed geen last dat het zadel schuift dus ik denk dat het ook belangrijk si om een goed passend zadel te hebben.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:39

Sanet schreef:
Pjelk schreef:
En ik zag laatst bij iemand die haar NRPSer er ook mee rijdt, een neusriembontje om de culeron hebben. Handig tegen evt schuren Ja !

Ander woord voor staartriem..

Ik dacht ook nog; misschien dat een ander soort singel helpt. Vraag eens of je verschillende uit mag proberen van iemand anders of een ruitersportzaak. Bijvoorbeel een 'gevormde'.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 00:13

Ze hebben nu een neopreen singel, andere lederen singel schoof al meer als deze..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:43

je zadel ligt dan waarschijnlijk niet helemaal goed. ik heb het bij mijn mini, maar vind daar maar eens een passend zadel voor.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:17

Sanet schreef:
Pjelk schreef:

Culeron is het deel van de startriem dat onder de staart door gaat Lachen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 11:22

Ik heb de Divoza gids er even bij gepakt.. En ik zag het staan ja.

En een ander zadel, dat ga ik dus niet kopen, dat is dus niet echt een optie. En zoals al 2x gezegd is, willen de eigenaren ook een ander zadel kopen, maar gebeurt dat pas in de zomer. Dus aan reacties met: "Het zadel is niet goed" schiet ik weinig mee op..
Hoe goed ze ook bedoeld zijn... Knipoog

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:55

Ik denk ook dat een staartriem de beste oplossing is, alleen niet alle pony's zijn er even blij mee. Bij die van ons duurde het heel lang voor dattie er een beetje aan gewend was. Het gaat nu wel heel goed.
De zadelmaker (kootstra aan de westerhaven, ken je misschien wel?) vertelde me toen dat je met een ronde pony altijd problemen blijft hebben, wat voor een zadel je er ook op gooit. Omdat ze zo rond zijn en meestal geen schoft hebben, heeft het zadel totaal geen houvast en gaat schuiven.

Dus wat afvallen in combinatie met een staartriem is denk ik niet verkeerd. Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 12:05

JewelFamke schreef:
Ik denk ook dat een staartriem de beste oplossing is, alleen niet alle pony's zijn er even blij mee. Bij die van ons duurde het heel lang voor dattie er een beetje aan gewend was. Het gaat nu wel heel goed.
De zadelmaker (kootstra aan de westerhaven, ken je misschien wel?) vertelde me toen dat je met een ronde pony altijd problemen blijft hebben, wat voor een zadel je er ook op gooit. Omdat ze zo rond zijn en meestal geen schoft hebben, heeft het zadel totaal geen houvast en gaat schuiven.

Dus wat afvallen in combinatie met een staartriem is denk ik niet verkeerd. Knipoog

Ik hoop dat Genette er ook blij mee is.. Dat zal wel niet. Maar misschien heeft ze eerder ook wel voor een kar gelopen, dat ze er al aan gewend is.. *hoop hoop* Haha!

Ik ben inderdaad een tijdje terug bij Kootstra geweest.. Hij vertelde mij ook dat hij er maar heel erg weinig aan kon doen. En dat snap ik ook wel, maar vervelend is het ook..
Die staartriem gaan we dan dus maar proberen (is in ieder geval betaalbaarder dan zo'n voorsingel, en zeker omdat er een ander zadel gaat komen vind ik dat het niet waard!
Nu hopen dat het ook werkt...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:35

Kan je niet een tijdje zonder zadel rijden? Misschien kan dat niet hoor en het zal ook niet het beste zijn maar ik denk dat als die buik weg is, het probleem al een stuk minder is.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:53

Wat je misschien kan doen de eerste tijd, is een bontje onder de staart doen. Als ze het echt niet prettig vindt, wil dat nog weleens helpen. Onze pony loopt daar nog steeds mee, als ik 'm eraf haal wordt ie direct een stuiterbal met klemmende staart van heb-ik-jou-daar.

Zit er al een ring achter op het zadel? Anders moet je die er ook nog eerst op laten zetten.

Succes ermee iig, ik denk als je paardje wat afgevallen is, het al heel wat beter wordt! Lachen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 12:55

Zonder zadel rijden is misschien wel goed voor ons beide, maar ze is nu vreselijk aan het verharen, ik heb donderdag ook even zonder zadel gereden, en nu ligt er overal zwarte haren Haha! En mijn vriend wordt daar niet blijer van .. Knipoog

een ringetje.... hmm. geloof het niet :S Wat kost dat ongeveer dan, zo'n ringetje eraan zetten?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:20

Geen idee, Kootstra heeft het bij ons voor niks eraan gezet, omdat we het zadel bij hem gekocht hadden. Viel onder onderhoud geloof ik. Denk dat het niet zo duur is, zal wel meevallen.