Alleen in het weekend rijden, is dat voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Alleen in het weekend rijden, is dat voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:41

Sinds een half jaar heb ik eigen paard, een kwp paardje van 6 jaar.
Ik rijd haar nu zon 3 a 4 keer in de week, de rest van de week staat ze (somers) in de wei en (swinters) in der uitloopstalletje met een 50 m2 stukje grond samen met nog 2 shetjes.
Ik studeer nog en moet volgende maand beginnen met stage, nu heb ik een super gave stage in Amsterdam gevonden.
Mijn paard staat in Nijmegen, dus dat is niet echt om de hoek.
het zou dus betekenen dat ik alleen nog maar in het weekend tijd voor haar heb als ik door de weeks in Adam zou gaan wonen. het is maar voor 5 maanden maar toch..
Ik wil der niet verkopen want ik ben echt ontzettend blij met haar.. maar als ze een beetje staat weg te pieteren , dat is ook niet eerlijk.

Is leasen misschien iets, heeft iemand daar ervaring mee...
of zou ik der gewoon een half jaartje op ´rust´zetten?

Of moet ik het gewoon asccepteren en een stage in de buurt zoeken, zodat ik iig in de zomer nog savonds wat kan rijden?

Anoniem

Re: Alleen in het weekend rijden, is dat voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:45

Ik studeer op 5 uur met OV van thuisthuis af. Mijn paard staat in een open stal met paddock, en komt in t voorjaar/zomer/deel najaar 3 uur op een grote grasweide met ander gezelschap. Ik rijd ongeveer 1 tot 2 keer per weekend, rustig maar wel lange buitenritten. Gaat goed, zodrag ik vakantie heb, pak ik haar iets meer op. In de zomer heb ik een stage bij thuisthuis in de buurt gezocht, zodat ik wel vaker kon gaan rijden met het mooie weer. Zolang je rustig opbouwt gaat het allemaal wel.

Toch moet je paard er wel tegen kunnen om niet elke dag gereden te worden, die van mij kan er goed tegen, maar ken ook genoeg paarden die elke dag moeten lopen.

Ik heb zelf, en ga straks voor mijn halfjaar stage weer op zoek naar een plek bij mij thuis-thuis in de buurt. Tenslotte hoop ik dat toch mijn werkgebied te worden later, dus dan zijn connecties wel fijn.

Dat waren mijn ervaringen, denk goed na over wat je wilt, en wat eerlijk is tegenover het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:46

Kun je niet gewoon een verzorger zoeken voor haar? Als je haar een jaar op rust zou zetten zou ik er wel op een plek zetten waar ze altijd in de wei staat..

Wat ik zou doen is gewoon op zoek gaan naar een verzorger

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:57

ik zou ook een goede verzorger zoeken Ja

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:00

Kan ze niet met je mee??

Anders een verzorgster of bijrijdster.. Als je haar gaat leasen heb je minder over haar te zeggen.. Zou ik persoonlijk nooit doen..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:02

volgens mij kan het wel.. als je er maar rekening mee houdt dat haar conditie wel minder is als je gaat rijden, en anders kan je idd een bijrijder/verzorgster zoeken Ja

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:20

Als het paard elke dag goed verzorgd wordt is dit geen probleem. Mss een verzorger zoeken???

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:40

Ik zou wel zorgen dat er iemand op haar rijd. Als diegene dan een beetje een band krijgt met je paard en je paard leert kennen dan zal diegene het ook herkennen als er wat mis is met je paard...misschien toch wel zo fijn.
Als ik dit zou moeten doen bij mijn eigen paard dan zou ik wel hoge eisen hebben aan de verzorgster, maar mijn paard heeft dan ook wel een gebruiksaanwijzing.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:43

zolang je niet erg intensief rijdt, kan je best alleen in het weekend rijden.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:58

Het ligt denk ik ook aan het paard.
Ik kan mijn (bijrijd)paard, met gemak de hele zomer laten staan en hem dan weer oppakken, geen probleem. Maar het paard dat ik nu aan het rijden ben, kan ik nog geen twee dagen laten staan. Die zou dus echt wegkwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:01

Ik raad juist een verzorger af... Heb alleen maar slechte ervaringen mee... Ze dachten of dat ze het beter wisten, want ze hadden vroeger al een paard gehad. Of ze durfde niet door te zetten.

Ik heb trouwens nog een jaar haar meegenomen en op pension gezet, wellicht ook een optie?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:09

Als ik jou was zou ik een verzorgster zoeken!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:26

Ik denk dat het prima zou gaan! Ze komt lekker veel buiten, dat scheelt al en in het weekend kan je fijn met haar rijden.
Er zijn zat paarden die, vooral in de winter, maar 1 of 2 keer per week gereden worden, zolang ze wel naar buiten kunnen zie ik daar echt geen problemen mee.
Verkopen zou echt niet hoeven, een verzorgster is natuurlijk ook een goede optie.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:39

Ik heb dit drie jaar lang gedaan. Ze werden prima verzorgt door de week en gingen iedere dag naar buiten (zomers 24/7)
Als ik in de weekenden thuis kwam maakte ik een paar lekkere buitenritten.
Daarna ben ik nog bijna een jaar op stage in het buitenland geweest en heeft ze gewoon een jaar vrij gehad.

Jouw paardje kan naar buiten en heeft vriendjes. Als je iemand hebt die voert en verzorgt kan het eigelijk niet mis gaan.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:29

Dat hangt af van het soort paard die je hebt.
Je hebt paarden die veel werk nodig hebben (maar dan echt wel nodig hebben). Daarnaast heb je ook paarden die niet veel werk nodig hebben. Die blijven rustiger, braaf en vergeten minder snel de dingen die je aangeleerd hebt. Is zeker te doen, er zijn veel paarden die maar in de 1x in de week bereden worden, dus waarom zou het niet te doen zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:35

ik vind het een beetje weinig.
cker voor een kwpn'er..

als ik jou was zou ik een verzorgster zoeken want voor een kwpn'er is het wel lekker om regelmatig te werken en alleen in het weekend vind ik te weinig..

ik heb meerdere kwpn'ers gehad en gereden en bij die paarden merk je een hele erge werk drang. ze vinden het heerlijk om voor je te werken.
en daarom zou ik gewoon iemand zoeken die haar 2/3 keer in de week voor je rij.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:31

Gewoon door de weeks lekker buiten laten staan, zodat ze kan bewegen. Het is niet voor altijd!
Je geniet gewoon van de weekenden samen ne na 5 maandjes ben je weer volledig terug.
Ik zou daarvoor niet speciaal een verzorger of berijder zoeken. Jij bent al snel weg, dus kan niet ff snel wat opbouwen en bekijken. Dan heb je die hele week dat je niet weet en ziet wat er gebeurt....
Wat ik wel zou willen in jouw positie; iemand die je paard checkt. Dus dat ie niet ineens kreupel staat, ziek is enz.. Maar ik neem aan dat ie ergens gestald staat waar genoeg mensen zijn?

Ik rij zelf ook niet meer dan 3/4 per week op mijn paard en de eigenaar van mijn verzorgpaarden 2 x per week... dus..

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:31

Mij lijkt het rijden niet zo belankrijk, maar ook een beetje de aandacht. Als jij van 4/5 keer per week komen, ineens alleen maar in het weekend, voelt ze zich misscien wat in de steek gelaten (ik weet nie of paarden zo denken)
Verder, tja, een verzorger.. Ik weet niet, je bent er zelf 5 maanden lang, door de weeks, er niet bij. Dus je weet niet of ze er rare dingen mee gaat doen enz.
5 maanden rust is denk ik niet zo erg, als ze eten en een beetje aandacht krijgen is dat denk ik ook wel goed. Maar zoals je zelf al zegt, ze willen werken. Heb je geen goede vriendin die ook paardrijd?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:54

Ik denk dat het een beetje afhangt van je paard of het wel of niet kan. Sommige paarden hebben het zeker nodig regelmatig bereden te worden. Je kan misschien wel op zoek gaan naar een verzorger/bijrijder. Sommige mensen hebben hier wel slechte ervaringen mee, maar wie weet tref jij wél een goede aan die je paard doordeweeks op z'n minst wat aandacht kan geven.

Succes ermee! Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:10

Nou, geen probleem als je het mij vraagt. Ze staat lekker buiten en heeft gezelschap. Meer is voor de geestelijke gezondheid van een paard in beginsel niet nodig. Het paard zal zich zo prima voelen. Van wegpieteren is geen sprake, maar ze zal wel conditieverlies krijgen natuurlijk. Dus daar moet je wel aan denken als je rijdt. En in het begin zal ze je verwachten, omdat ze dat gewend is. Maar dat gaat gauw genoeg over. Mensen vergissen zich vaak in het feit dat een paard menselijke aandacht wel leuk vindt, maar niet per se nodig heeft om zich lekker te voelen.

Ik zou geen bijrijder nemen. Omdat je er zelden bij bent weet je niet hoe dat gaat, en hoe er met je paard omgegaan wordt. De kans is best aanwezig dat je een verpest paard terugkrijgt. Zeker als het een slechte ruiter blijkt te zijn, dan heeft ze na afloop nog last van haar lijf ook. Gewoon zelf in het weekend rustig rijden, voor je lol en om alles een beetje te onderhouden.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:21

Ik denk dat het geen probleem is hoor, als ze toch lekker buiten staat met shetjes dan heeft ze toch gezelschap, maar misschien is het ook niet verkeert om een verzorger ofzo te zoeken, zodat ze toch nog een beetje aandacht krijgt doordeweeks.
Ik zou er in ieder geval niet je super leuke stage voor afzeggen.
Veel succes ermee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:06

Mijn paard rij ik momenteel ook alleen in het weekend en vaak op woensdag. Zijn conditie is wat achteruit gegaan maar verder vermaakt hij zich uitstekend. Hij is de hele dag aan het spelen met de andere paarden in de paddock.
Hij wordt wel heel goed in de gaten gehouden, dat is wel een prettig idee.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:32

Bedankt voor alle reacties,

aangezien ze het idd erg leuk vind om voor je te werken, is een verzorg(s)er zoeken misschien de beste optie... maar ja dat is makkelijker gezegt dan gedaan...

Ik denk dat ik maar eens een oproepje in ons clubblad ga plaatsen... Cadans

Iemand uit omgeving Ravenstein/herpen/huisseling????

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:10

Dat hangt ook totaal van je paardje en wat je wilt af! Ik heb het ook anderhalf jaar volgehouden, had dan wel iemand die haar één keer per week reed, maar als ik dan op vrijdag weer begon met rijden had ik een poaar dagen zeker tot zondag nodig om haar weer een beetje lekker aan het lopen te hebben en dan ging ik alweer naar Leiden toe. Als je lekker recreatief wilt rijden is dat verder ook niet zo'n probleem, maar in het weekend kan je dan niet zoveel vragen, omdat ze dan wel een heel onregelmatige training zou krijgen en dat is niet goed voor een paard.

Als ik jou was zou ik een verzorger die haar zeker 2 of meer keer door de week kan rijden, is wel fijn voor je paard...

Succes met je stage!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:56

ik doe precies hetzelfde, en dat gaat al 2 jaar prima OK dan!
In verband met veel praktica, rijd ik nu gemiddeld eigenlijk alleen zaterdag en zondag. Het gaat misschien iets minder snel, maar ik blijf nog steeds vooruitgang zien in het rijden, dus het hoeft zeker niet achteruit te gaan.
Waar komt toch dat idee vandaan dat een paard elke dag bereden moet worden om ook maar iets meer te kunnen dan een rustig buitenritje?
Een mens die 2/3 per week een paar uur rent zou naar mijn idee goed bezig zijn met z'n conditie, niet dat een mens en een paard nou direct vergelijkbaar zijn, maar toch.
Probeer het gewoon, je kan altijd nog een bijrijder nemen. Ik heb in het begin ook bijrijders gehad, maar dat blijft zo'n gedoe, dat ik het uiteindelijk maar zo gelaten heb.