dekhengst; zaad laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

dekhengst; zaad laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 10:44

Hallo,

Ik heb een vraag, namelijk:

Een vriendin en ik willen een welsh-hengstje kopen om daarmee te dekken. Nu zegt zij: ja maar er zitten geen papieren bij en dan moet zijn zaad gekeurd worden! Verward Ik denk dan: het is geen goedgekeurde dekhengst, meer voor mensen die een leuk veulentje willen en daar niet teveel voor willen betalen... Het beestje kost €200,- en eventueel kunnen we hem klinisch laten keuren.
Nu maakte ze ook de opmerking: Stel dat er iets met zijn benen is en we €500,- moeten betalen aan de dierenarts!
Ik vind dat echt een overdreven doemscenario... wat vinden jullie?

Moeten we zijn zaad inderdaad laten keuren en het beestje zelf klinisch (daar sta ik trouwens wel achter, achter dat klinisch keuren)?
Is het erg dat het dier geen papieren heeft?

Charly

Re: dekhengst; zaad laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:10

Hmm... Een hengstje voor 200 euro kopen???? En dan laten dekken... Hmm mijn idee zou het niet zijn. Ik hoop dat je weet wat het dekken allemaal met zich mee brengt, en je pony er behoorlijk vervelend van kan worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 11:16

Klopt, kan er idd erg moeilijk van worden, maar goed dat is niet de reden waarom we het niet doen. We hebben de hengst al gezien en op zich ziet ie er helemaal niet slecht uit.

Graag alleen antwoord op mijn vragen.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:25

Om een pony te mogen laten dekken moet het volgens mij goed gekeurd DNA hebben en zn zaad moet inderdaad onderzocht worden, om te kijken of hij vruchtbaar is. Dat moet ook bij een geregistreerde dekhengst, dus waarom niet bij een niet geregistreerde pony? Voor alle zekerheid kun je ook gewoon de DA bellen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:55

sorry,maar waarom zou je er mee gaan dekken?
stamboeken ,en de daarvoor goedgekeurde hengsten zijn er toch niet voor niks!
om het kaf van het koren te scheiden,of iets platter gezegd:
om de troep te elimineren!!

als zo'n beestje voor 200,- weg mag,is het geen hoogvlieger,dus waarom zou je zoiets vermeervoudigen?
weet je hoeveel van zulk soort veulens,na een reis naar de markt bij de slacht belanden?

koop het beestje voor je eigen plezier maar ga er geen domme dingen mee doen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:16

voor 200 euro heb je ook een dekking met een geregistreerde hengst (incl. bijna alle onkosten, excl. vervoer naar de hengst0
je zit dan niet met de ongemakken die een hengst met zich mee kan brengen en ook niet met eventuele DA kosten.
Een klinische keuring (röntgen ook) is een moment opname en geen garantie voor de toekomst.

Als je dan die 200 + keuringskosten + overige kosten (voer, DA, wormmiddelen) bij elkaar optelt kun je ieder jaar een merrie laten dekken door een ggk of geregistreerde hengst. (heb je ook nog garantie vwb gust)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:42

Niet doen! Ten eerste vind ik het vermeerderen op deze manier niks, en hoeveel dekkingen denk je te hebben? Met 3 per jaar mag je al blij zijn, is dat de moeite waard?
En verder, zoals ik het lees zijn je vriendin en jij het nu al oneens met elkaar. Hoe moet dat als het beestje er daadwerkelijk is???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:30

ja maar goed...

Die hengst van €200,- wordt em niet. We hebben besloten er toch 1 te nemen die dus wel papieren heeft zodat hij eventueel nog naar de keuring kan. En blijkbaar is er toch nog best wel animo voor... ik heb het namelijk nagevraagd aan mensen die hetzelfde doen maar dan met een shetlanderhengst! En zoalng er vraag naar is zie ik niet in waarom ik het niet zou aanbieden. Men kiest er dan toch zelf voor? Er lopen zoveel paarden rond zonder papier en de recreatieruiter bijvoorbeeld en de ponyruiters maakt het vaak niet zo heel veel uit of er wel of geen papier bij zit! Als het beestje maar leuk loopt!

En ponies die naar de slacht gaan hierdoor... is dat niet wat overdreven?? Verward

Daarnaast is het zo dat we hem ook in gaan spannen dus dekken is niet het enige doel... We zien wel hoe het loopt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:32

en by the way... mijn vriendin en ik hebben geen ruzie ofzo.. was een puntje waarover we nog wilden overleggen.. daarom vroeg ik om raad Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:38

Ik vind het een onverstandig plan.
Ik heb geen idee of je hier nou winst mee wil maken ofzo Verward

En dat van de slacht is niet overdreven. De paardenmarkten puilen uit van veulens, mét en zonder papier, waarvan een groot deel op je bord eindigt. Zelfs Friese veulens, met leuk papier, gaan tegenwoordig voor de slacht weg. Dus vul zelf maar in...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:41

nee geen winst.. laat maar.. ik weet genoeg jullie zijn het er niet mee eens!

Ik zie het niet zoals het probleem bij katten in Nederland (dat er veel teveel zijn). En die veulens zijn dan niet van mij... dus jah, don't blame me! die handel is er nou eenmaal!

Dan zou je namelijk ook fokkers van Friezen de schuld moeten geven.. zo werkt het denk ik niet helemaal, maar goed.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:43

Sfieke schreef:
ja maar goed...

En ponies die naar de slacht gaan hierdoor... is dat niet wat overdreven?? Verward

.

ga jij eens naar een paardenmarkt,en geef je ogen eens goed de kost!!

hoe oud ben jij?
daar ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig naar!
want ik vind dit geen "volwassen"gedachtengang!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:45

Sfieke schreef:
ja maar goed...

Die hengst van €200,- wordt em niet. We hebben besloten er toch 1 te nemen die dus wel papieren heeft zodat hij eventueel nog naar de keuring kan. En blijkbaar is er toch nog best wel animo voor... ik heb het namelijk nagevraagd aan mensen die hetzelfde doen maar dan met een shetlanderhengst! En zoalng er vraag naar is zie ik niet in waarom ik het niet zou aanbieden. Men kiest er dan toch zelf voor? Er lopen zoveel paarden rond zonder papier en de recreatieruiter bijvoorbeeld en de ponyruiters maakt het vaak niet zo heel veel uit of er wel of geen papier bij zit! Als het beestje maar leuk loopt!

Daarnaast is het zo dat we hem ook in gaan spannen dus dekken is niet het enige doel... We zien wel hoe het loopt.

hoe vraag naar is?
Vraag Dennis is hier op bokt, hoeveel dekking haar Dennis heeft op jaarbasis.
Ga eens kijken op www hoeveel dekkingen kosten en wat daar allemaal bij komt kijken. Praat ik nog niet eens over de risico's die je loopt.

Als je een hengst koopt met papieren die 3 is, is het toch vreemd dat hij niet voor de keuring is geweest. En als je er mee naar de keuring gaat en hij wordt afgewezen? en dan?
Je zou dan moeten gokken op een hengstveulen en je zit dan weer met de opfokkosten.

en hoe wil je dat gaan doen met "vreemde" merries?
en met je eigen merrie(s)?

Mischien niet geheel onvestandig om een soort van bedrijfsplan op te zetten en het 1 en ander waterdicht te hebben. Ook vwb verzekeringen voor eventuele gastmerries.

@Mexx2: onwetendheid lijkt vaak op onvolwassenheid. Van vragen is nog nooit iemand dommer geworden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:50

Rustig heej!

sjonge jonge.. wat een gedoe... :S ik doe het niet voor de winst!! hoe vaak moet ik dat nog zeggen??

Ik ben benieuwd hoe oud je zelf bent! sjonge jonge...

Ik hou ermee op... ik reageer gewoon niet meer want dit is niet normaal! Jullie beschuldigen me zowat van paardenmishandeling! Doe es normaal!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:54

Denk dat je zelf normaal moet gaan doen...

Je vraagt om advies en antwoorden en die krijg je, dat die antwoorden en reacties jou niet aanstaan daar kan niemand wat aan doen, alleen jijzelf dmv reageren. Mensen reageren minder positief omdat ze weten (ervaring of van horen zeggen) wat er allemaal bij komt kijken en wat er te koop is in paardenland.

Fouten maken is menselijk en niet ongewoon, de fouten die anderen al eens gemaakt hebben zelf nog eens maken is dom....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:59

ja ok maar een er zijn verschillende manieren waarop je het kan zeggen.. zoals ik nu aangevallen wordt vind ik niet normaal! Dat je het er niet mee eens bent kan ik accepteren, maar ik krijg helemaal geen antwoord op mijn vragen.. alleen ongevraagd advies..

En ja.. die ponies die naar de slacht gaan is inderdaad heel zielig, daarvoor doe ik het ook niet! Dat is niet mijn bedoeling en het is ook niet mijn plan om een heel bedrijf ervan te maken!
Ik wil gewoon voor de hobby dat beestje af en toe een merrie laten dekken... dat is toch niet heel raar???

En het ging erom of ik zijn zaad moest laten keuren of niet? Daar ging het om...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:07

Alane schreef:
hoe vraag naar is?
Vraag Dennis is hier op bokt, hoeveel dekking haar Dennis heeft op jaarbasis.
Ga eens kijken op www hoeveel dekkingen kosten en wat daar allemaal bij komt kijken. Praat ik nog niet eens over de risico's die je loopt.

Ik zal hier meteen even op inspringen.
Ik heb dus een papierloze hengst. Maar die van mij is wel goedgekeurd bij het minipaarden stamboek. Hij mag dus officieel dekken en zijn kinderen krijgen een vol papier(mits de merrie papier heeft).

Hij krijgt max 5 merries per jaar(heeft nu 8x gedekt in 4 jaar, afgelopen jaar was met 5 merries een top jaar). Voor die dekkingen krijg ik niet veel(somige in het begin zelfs niets omdat het om merries van zijn vorige eigenaar ging). Voor die beetje geld zijn de merries hier gestald, hebben allemaal een dekbon mee gekregen. Heb ik veel tijd in gestoken en het is zelfs een keer gebeurd dat Dennis helemaal verrot gemept is en hij daardoor kreupel geweest is(betekend dat hij tijdelijk geen lesjes kan lopen en weer werk).

Nu tel ik de keurings kosten, de reiskosten op en neer naar merries en de keuring, DNA testen, kosten voor goedkeuring en dergelijke nog niet mee.

Wil Dennis zijn goedkeuring en het dekken zelf rendabel maken moet hij volgens mij nog zo'n 30 jaar fanatiek dekken Tong uitsteken.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:15

de reden waarom ik vraag hoe oud je bent,is omdat ik het idee hebt dat jij nog vrij jong net,met een (sorry) naief idee!
heb je een E rijbewiijs om naar de merries toe te gaan,met je hengst?
hoe doe je dat met gustgarantie(weet je wat gust is?)etc.

vrienden van mij hebben een hengstenhouderij,ik zuig dit niet uit m'n duim,het is een gigantische gok om een jong ding te kopen met de gedachte dat het straks een goedgekeurde dekhengst word!

en ik kan me niet voorstellen dat er mensen nu al zeggen een dekking te willen als jij ooit een hengstje koopt,terwijl ze nog helemaal niet weten wat voor dier je hebt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:17

waarom zou je dat laten keuren met een prethengst?

Je hebt dan geen bedrijf maar neem aan dat je er geen geld bij wilt gaan doen als er gastmerries komen en zal je ook je accomedatie aan moeten passen. Ook als je het hebt over een ggk hengst... DA begeleiding, stalling enz.

De mensen die reageren vallen je niet aan, die willen je behoeden voor missers...
het laten dekken lijkt eenvoudig en simpel de consequenties zijn groot.
Door een papierloze of een niet-ggk hengst aan te bieden voor weinig geld verlaag je de drempel en kan het gebeuren dat mensen daarom toch een merrie laten dekken. En waar blijft dat veulen dan? 8 van de 10 papierloze pony'veulens vind je terug op de markt, daarvan zullen er waarschijnlijk 5 tot 6 terug te vinden zijn in chappie, kroketten of salami.. dat is niet gemeen bedoeld maar de keiharde waarheid.
een paard/pony heb je niet voor even maar inprincipe voor heel zijn/haar leven ...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 15:25

ik begrijp wat je bedoelt, maar die veulens zijn niet van mij. Die zijn van de merriehouder. Als die merriehouder graag een veulen wil dan kan dat. Als hij ze vervolgens naar de slacht wil brengen dan kan dat ook. Ik verzorg mijn paarden goed, al zeg ik het zelf. Met die veulens (die dus niet van mij zijn) heb ik weinig te maken. Dus jah... dat klinkt misschien heel cru.. maar andere hengstenhouders bemoeien zich daar toch ook niet mee??

Als je graag wil dat die veulens niet naar de slacht gaan dan moet je die merriehouders voor fouten en missers behoeden, niet mij!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:35

ik vind je niet alleen naief maar ook enorm blond! Blond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:43

Sfieke schreef:
ik begrijp wat je bedoelt, maar die veulens zijn niet van mij. Die zijn van de merriehouder. Als die merriehouder graag een veulen wil dan kan dat. Als hij ze vervolgens naar de slacht wil brengen dan kan dat ook. Ik verzorg mijn paarden goed, al zeg ik het zelf. Met die veulens (die dus niet van mij zijn) heb ik weinig te maken. Dus jah... dat klinkt misschien heel cru.. maar andere hengstenhouders bemoeien zich daar toch ook niet mee??

Bemoeien niet maar zorgen er wel voor dat bij eventuele verkoop bemiddeld wordt.... en die hengstenhouders proberen toch min of meer de rasbeschrijvingen voor ogen te houden (als ik als merriehouder perse die hengst wil en HH denkt dat die niet past dan krijg ik mijn "zin")

Citaat:
Als je graag wil dat die veulens niet naar de slacht gaan dan moet je die merriehouders voor fouten en missers behoeden, niet mij!

Als hh zul je er toch voor moeten zorgen dat je deugdelijk materiaal hebt staan.
Ik zou die verantwoording niet willen dragen. en ken ook hh die dus bepaalde mh weigeren omdat bijv. die merrie geen papieren heeft of ze willen dekken zonder dekbewijs (=papierloos veulen)

En nu roepen dat ze wel bij je komen om merries te laten dekken is nog niet gelijk doen....

maar ben je van plan om met de hengst te gaan reizen?
of moeten de merries bij jouw komen?
een voor beide geld en dan?
reizen is leuk maar kost geld en tijd en het is niet geheel zonder risico's
gastmerries is ook leuk maar kost ook geld en tijd en is ook niet zonder risico's.
en als er wat gebeurd? dekt je verzekering dat?

hengst kopen is niet moeilijk en ook niet het duurste... maar als je hebt gekocht dan komen de onkosten.

@Mexx2: kan toch ook op een andere fiets..... niet iedereen is even slim en wereldwijs als jij....

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:51

ja sorry,maar van zulke type's leg je toch een ei!
en op seriuese vragen geeft de ts-er geen antwoord,dat van dat rijbewijs en gustgarantie geeft ze gewoon geen antwoord!
omdat ze nog helemaal niet zover vooruit hebben gedacht???

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:09

Ik zou zo'n hengstje echt niet op zaad laten controleren. Haha!

Ik heb nog nooit gehoord dat zo'n vermenigvuldiger naar de keuringsrapporten gaat vragen, anders zou je de hengst ook nog op de foto's moeten laten zetten mbt beengebreken. Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:28

Sfieke schreef:
En blijkbaar is er toch nog best wel animo voor... ik heb het namelijk nagevraagd aan mensen die hetzelfde doen maar dan met een shetlanderhengst! En zoalng er vraag naar is zie ik niet in waarom ik het niet zou aanbieden. Men kiest er dan toch zelf voor? Er lopen zoveel paarden rond zonder papier en de recreatieruiter bijvoorbeeld en de ponyruiters maakt het vaak niet zo heel veel uit of er wel of geen papier bij zit! Als het beestje maar leuk loopt!

En ponies die naar de slacht gaan hierdoor... is dat niet wat overdreven??

Dus een drugdealer is dan bij wijze van spreken ook prima? Want er is vraag naar, toch? Kan hem het schelen dat kinderen er aan verslaafd raken en hun leven verpesten...

Zo lijk jij te denken, je moet verantwoord fokken, niet alleen de merrie houder is verantwoordelijk, ook jij. Als er geen mensen zouden zijn die pony hengsten zonder papier zouden aanbieden dan zouden ze naar hengsten met papier moeten gaan en waarschijnlijk zou de kwaliteid van de fokprodukten alleen maar onhoog gaan.

Dat je graag een hengst wilt om een paar merries mee te fokken, prima, maar waaroom niet op zoek gaan naar 1 met papier, en dan niet eventueel naar de keuring, maar gewoon wel naar de keuring! Wie weet vind je een mooi hengstje die nog goed gekeurd wordt ook, dan heb je toch veel meer trots ervan, wetende dat je mee helpt aan goede pony's fokken??