Ribben kan ik tellen, maar toch een onderbuik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Ribben kan ik tellen, maar toch een onderbuik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 23:06

Hallo allemaal,
Mijn paard krijgt 's morgens meer dan 1 kilo bix en een halve muesli. 's avonds 1 kilo bix en weer een halve meusli. Daarnaast krijgt hij 's avonds nog wat zemelen en wortelen. Ze staan de hele dag buiten, hij krijgt ong 4 plakken hooi per dag, verdeeld over 4 keer.

Het probleem is een beetje dat hij best heel dun is. Je voelt zijn ribben te duidelijk zitten. Je kan ze tellen als je er met je hand overhene gaat. Maar hij heeft wel een onderbuikt.

Ze staan de hele dag buiten, wel op zand.
Hij wordt ong 4 keer per week gereden (meestal niet al te intensief), daarnaast is hij ook nog 2 dagen aan het werk.

Wat moet ik hier mee? Zo laten, of toch meer voeren?
Of zal het er met wat intensievere training wel af gaan?

SANEX

Re: Ribben kan ik tellen, maar toch een onderbuik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:08

Regelmatig met een goede wormenkuur ontwormd ?
Dit is namelijk een typische beschrijving van een paard met wormen: Ribbig maar wel een onderbuik...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:09

Mijn pony heeft het ook, maar bij haar is het omdat ze totaal geen spieren meer heeft en echt een bol hangbuikje heeft, terwijl ze bij haar heupen/liezen wel in is gevallen en de ribben kan je ook goed voelen

Denk dat met een goede training, waarbij dus de buikspieren worden aangespannen, het een heel eind weggaat Ja
toen desje nog flink gereden kon worden had ze het nml niet, sinds ze met vervroegd pensioen is heeft ze het wel, zij wordt goed en regelmatig ontwormd dus bij haar ligt het daar niet aan, maar dat zou het idd ook kunnen zijn.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 23:12

tnx!
We ontwormen ze zeer regelmatig. Ook met verschillende spuiten die bij de dierenarts vandaan komen. Het was ook het eerste waar wij aan dachten nl Lachen

Maar zal ik hem hierom meer voeren, of maar gewoon zo laten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:23

hoe groot en hoe oud is je paard? men kan wel gaan roepen meer voeren maar als het een a-pony is vind ik dat hij inprincipe ruim voldoende voer krijgt, om voller te worden.
hoe is zijn/haar vacht?
en hoe was de conditie (dik/dun) in de zomer?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:24

Ik dacht ook gelijk aan wormen.

Misschien voor de zekerheid toch een mestonderzoekje laten doen? Dat kost niet veel en dan heb je zekerheid. Ik heb al vaker gehoord dat ondanks goed ontwormen het paard toch een flinke worminfectie bleek te hebben.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 06:55

Hij is 1.65 en 6 jaar oud.
Daarnaast is hij pas een paar maandjes onder het zadel.
Hij zit super dik in het haar.
Van de zomer was hij gevulder,, tegen het dikke aan, maar had hij ook een onderbuik (heb hem ook pas vanaf juli)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:07

Als je hem pas sinds juli hebt zou ik zeker even een mestonderzoekje laten doen, je kan nooit 100% zeker weten dat de vorige eigenaar ook secuur was met ontwormen.
Aangezien je over hem praat zit een overwachte drachtigheid er vast niet in Haha!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:32

Mijn Haflinger heeft precies hetzelfde, hij ziet er niet uit. Bloed is al nagekeken, VA is er vanachter al in geweest met zijn hand om te voelen of er misschien een tumor achter in zijn buik zit maar ze kunnen niks vinden.
Hij heeft al een vitaminespuit, een spuit met anabolen en een spuit met wormenkuur naar binnen gekregen van de VA.
Daarnaast geef ik hem nu al vanaf begin december medicijnen, zijn conditie is sterk verbetert maar qua uiterlijk is hij niks verandert Huilen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:45

zou eerst sowieso een mestonderzoek laten doen en met de DA overleggen vwb extra ontworming.

Kan ook zijn dat je voer te weinig energie bevat voor hem.

Ik zou het overleggen met de DA en de pensionhouder of iemand anders eens laten kijken naar je paard en voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:09

Als het niet aan de wormen ligt, denk ik dat ie gewoon wat beter aan het werk moet. Sommige paarden hebben gewoon een beetje zo'n model. Als ze beter bespierd raken trekt de buik op en verdwijnen de ribben.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:46

Wellicht de tanden eens na laten kijken. En dan niet door de DA maar door een paardentandarts.....mijn paardje kwam ook maar niet aan. Bleek dus haken te hebben en nu na 2 weken zie ik verschil (blubberweer werkt niet mee want zo kan ik weinig tot niets met haar doen...0,0 spier aanwezig dus!)

Is maar een suggestie...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:41

Het is allemaal al gezegd, maar ik dacht ook gelijk aan
-wormen
-weke rug
-uitgezakte buikwand na meerdere veulens

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:21

Mijn paardje heeft dit ook gehad, ronde buik maar geen grammetje vet aan de buitenkant.

Hij was goed ontwormd, daar lag het niet aan.
Maar hij had een paar anti-biotica kuren gehad dat jaar, waardoor zijn darmflora ontregeld was en hij dus niet optimaal zijn voer kon verteren.

Na een lange kuur groene leem en daarna 3 weken gedroogde paardenbloemen is het weer goed gekomen. Nu istie EINDELIJK een beetje vet aan het opbouwen Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:28

Alle manege paarden hebben dat bij ons. Omdat die gewoon weinig spieren hebben. Als je meer gaat trainen gaat die hangbuik vanzelf weg en krijgt hij waarschijnlijk ook meer kontspieren waardoor die hangbuik minder opvalt.
Als hij meer spieren krijgt wordt de rug ook wat "voller" waardoor die botten niet meer te zien zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:14

dat had mijn vorige paard altijd als ze drachtig was.. Bloos

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:41

Ilindra schreef:
Als je hem pas sinds juli hebt zou ik zeker even een mestonderzoekje laten doen, je kan nooit 100% zeker weten dat de vorige eigenaar ook secuur was met ontwormen.
Aangezien je over hem praat zit een overwachte drachtigheid er vast niet in Haha!

Het is idd een mannetje Haha!
Ik ga bij de vorige eigenaresse even na wb het ontwormen.
Ik kijk het nog even aan, als het te erg word laat ik zijn mest even onderzoeken

Allemaal super bedankt voor de antwoorden OK dan!

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:56

is het niet zo, dat als je paard als veulen te dik is geweest, en toen dus een onderbuik heeft gekregen dat dit later zo blijft, ondanks verder bespiering, voer of training?
ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik dat ooit eens ergens gelezen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:50

Mest na(laten) kijken op zand.

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:59

ik zou idd ook het mest na laten kijken
als er niks uitkomt zou je misschien kunnen proberen hem elke dag wat maismeel aangemaakt met water (dus als slobber) te geven hier worden ze dikker van. maar dan zal je wel intensiever met hem moeten gaan trainen zodat het niet in de onderbuik komt te zitten. (van maismeel worden ze overigens niet drukker)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 11:29

Dank je!
Binnekort komt steffi van de laarse bij ons, dus misschien heeft zij er een verklaring voor.

Ik wil hem ook wel intensief gaan trainen, maar hij is nog maar 3 maandjes onder het zadel, dus ik bouw alles heel rustig op.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:21

Ilindra schreef:

toevallig ben ik de vorige eigenaar Knipoog

En wij waren altijd erg stipt met ontwormen , dus dat zal het niet zijn , ik heb hem twee jaar gehad en ook weleens de vraag gehad of hij drachtig was , gaat moeilijk bij een ruin Knipoog
Naar mijn idee hoorde het een beetje bij hem , want ik weet niet beter dan dat hij zo'n onderbuikje heeft

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:52

Ik heb zelf ook een paard, hij staat nu op vlas en heeft op de ribben en in de liezen echt geen grammetje vet teveel. Maar die onderbuik houdt hij. Ik heb hem wel op wormen en zand laten testen, dat is het niet. Ik heb hem nu drie jaar en tuurlijk is hij op het land in de zomer gewoon te dik, maar nu echt niet. Die buik houdt hij gewoon, zit ook wel een beetje in zijn bouw, hij heeft brede ribben dus aan de zijkant steekt het hoe dan ook uit. Hij is echt wel goed gespierd namelijk (op het moment wat minder Bloos )

Het scheelt bij mij wel stukken nu hij niet meer op stro staat, hij was toen niet dikker, maar had wel veel meer buik. Hoewel hij nu wel zo goed als de hele dag hooi kan eten, dat verteerd blijkbaar toch beter en sneller dan stro ofzo.
Als ik jouw was zou ik je mest eens controleren op zand, aangezien hij vaak op een zandbodem staat. Gewoon wat mest oplossen in een plastic zakje met water, als er veel zand in zit zakt dat naar de bodem, heel simpel. Je kunt ook zand-weg kuren halen bij de DA als je het toch niet helemaal vertrouwd. Verder raad ik je aan om gewoon goed te trainen, ook al is dat natuurlijk lastig bij een paard wat nog niet zolang ingereden is... Lachen

En nou ja eens in de zoveel tijd krijg ik commentaar op mijn hangbuikzweintje, of die drachtige ruin, maar dat boeit me eigenlijk niet zo, ik vind het wel wat hebben... Knipoog

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:11

Hey

ben het eens met wat al gezegd is
+ nog 1 opmerking (deze hebben we zelf pas geleerd)
Als je hem 's morgens eten geeft, dan kan je hem best eerst wat hooi geven (hoeft niet veel te zijn) en dan pas zijn eten. Zo zit er al een laagje in zijn maag en gaat het eten er niet zo snel door (= meer tijd om er de belangrijke stoffen uit te halen)

veel succes er mee

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 23:23

yrsa schreef:
Hey

ben het eens met wat al gezegd is
+ nog 1 opmerking (deze hebben we zelf pas geleerd)
Als je hem 's morgens eten geeft, dan kan je hem best eerst wat hooi geven (hoeft niet veel te zijn) en dan pas zijn eten. Zo zit er al een laagje in zijn maag en gaat het eten er niet zo snel door (= meer tijd om er de belangrijke stoffen uit te halen)

veel succes er mee

Dat is wel een goede tip, alleen bij ons helaas onmogelijk Lachen
DE paarden krijgen rond een uur of 9 brok, en krijgen daarna het hooi buiten, Ik voer ze dus ook nooit zelf, en ik vind het een beetje banketstaaf om de mensen die dat doen er extra mee te belasten Lachen

Naranga: Goeie tip van die mest in een zakje, dat ga ik maar eens doe binnenkort!

Sabrina: ik denk idd ook dat het gewoon bij hem hoort. Alleen alles wat je er aan voer extra inkomt komt er bij die buik extra bij Haha!