Paarden op wei met sneeuw????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Paarden op wei met sneeuw????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 08:40

Ik heb dit nu natuurlijk voor het eerst bij de hand. Prachtig wit landschap. Maar ik vraag me af. Kan ik de paarden wel op de wei doen? Ze staan er alle dagen van vroeg tot laat maar nu is er sneeuw. Krijgen ze dan geen koliek of iets dergelijks?

Misschien stel ik een domme vraag maar ik voel me nog dommer als straks een van mijn knollen iets mankeert.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:47

Als je ze niet met lege maag op de wei zet, denk ik niet dat je koliek kan gaan verwachten.

Als ze ijzers onder hebben kunnen daar eventueel klonten onder ontstaan, maar meestal doen ze zelf wel voorzichtig en hoeft dat dus niet meteen een probleem te zijn (gewoon onmiddellijk de hoeven uitkrabben als je ze van de wei haalt, of als je de kans hebt: tussendoor af en toe terwijl ze nog op de wei staan)

Zeker als ze gewend zijn om alle dagen van vroeg tot laat buiten te staan, doe je ze meer plezier met ze buiten te zetten dan met ze op stal te zetten, en zullen ze niet knettergek gaan doen waarschijnlijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 08:51

Maar ze gaan toch sowieso grazen??? Tenminste, die van mij. Ze gaan na het eten naar buiten zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:53

Bij ons gaan ze gewoon naar buiten en grazen ze idd gewoon gras met sneeuw.
Aangezien sneeuw gewoon bevroren water is wat al lang en breed gesmolten en op temperatuur is voordat het in de maag komt is er niks aan de hand.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:01

Die twee van mij gaan ook gewoon het land op. Zelfs met een flinke laag sneeuw!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:21

die van mij gaat ook gewoon het land op!! het enige nadeel is inderdaad de klonten die aan de ijzers gaan zitten.... maar verder vind mijn pony het gewoon fijn om naar buiten te gaan.... ze zou echt gek worden als ik dr op stal zou houden!!

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:27

Ja hoor je kan ze gewoon buiten doen. Inderdaad wel even op letten als je ze weer binnen doet met de klonten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:33

Ik heb die van mij ook net buiten gezet, ze vinden het helemaal geweldig die witte wereld Lachen
Heb nog nooit problemen gehad met de paarden in de sneeuw.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 09:35

Ze staan lekker buiten en ik heb al foto's gemaakt ook Haha!. Zullen alleen wel overbelicht zijn door de sneeuw Haha!

Ze genieten er heerlijk van. Raak heeft voor ijzers. Maar die raakt zijn klonten alwel makkelijk kwijt zag ik. Die is nogal vindingrijk Haha!

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:06

als je de hoefzool insmeert met groene zeep of vaseline hebben ze veel minder last van klonten ijs.
Groetjes,
liesbeth

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:22

En ze zullen de sneeuw ook niet echt opeten hoor, ze zullen het met de neus opzij schuiven zodat ze bij het gras kunnen komen Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:25

vaak snuiven ze wat, door de warme adem smelt de sneeuw en dan eten ze wat gras.
heb nog nooit gehoord dat een paard door sneeuw koliek kreeg,
ze drinken ook water uit een bevroren sloot, maken zelf het ijs kapot en drinken dan, dus volgens mij valtt het heel erg mee.

het lijkt me zelfs veel gezonder voor paarden om buiten te staan overdag, in welk weer dan ook, dan de hele dag binnen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:28

Bij mij staat alles dag en nacht buiten. Dus ook met dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:31

Als ze geen ijzers hebben is het geen enkel probleem.

Als het maar hard genoeg vriest hebben ze trouwens met ijzers ook geen last. De klonten krijg je pas als het tegen het vriespunt is.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:34

Fasel schreef:
Ze staan lekker buiten en ik heb al foto's gemaakt ook Haha!. Zullen alleen wel overbelicht zijn door de sneeuw Haha!

Ze genieten er heerlijk van. Raak heeft voor ijzers. Maar die raakt zijn klonten alwel makkelijk kwijt zag ik. Die is nogal vindingrijk Haha!

Tja dan zul je toch even een paar stops moeten overbelichten Faas. Tss, boekjes lezen hoor.

Maar die van mij staan ook lekker in de wei. Wel wat extra kuil erbij, maar verder zoeken ze het helemaal maar lekker uit. En inderdaad ze staan zonder ijzers.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:37

de mijne staat dag en nacht buitendus ook in de sneeuw, maar hij krijgt ook hooi bijgevoerd en het is een schet Knipoog

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:42

Die van ons gaat dus nu niet de wei op!
Ik ben veel te bang dat ze uitglijd (heeft ijzers) en dalijk heeft ze weer een blessure opgelopen dus ze blijf maar mooi een paar daagjes binnen.
Het klinkt misschien heel mutserig maar als je bijna 2 jaar hebt weggegooid aan blessures begrijp je wel beter.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:53

Die van mij staan gewoon 24/7 op de wei, ook met dit weer. Eentje heeft voor ijzers, ik smeer er een dikke klodder vet onder en dat gaat prima. Ze weten intstinctief wel wat ze moeten doen. Verder geef ik ze gewoon extra hooi.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:12

missnynke schreef:
heb nog nooit gehoord dat een paard door sneeuw koliek kreeg

Ik heb dat dus al wel een aantal keer meegemaakt dat meerdere paarden tegelijkertijd koliek(verschijnselen) kregen terwijl er die dag net sneeuw had gelegen/was gevallen.
Die van mij heb ik vandaag binnen gehouden. Omdat ik ben bang ben dat ze dus teveel sneeuw binnen krijgen en koliek zouden kunnen krijgen. Die van mij staan van half 8 's ochtends tot 8 's avonds op de wei en ik ken mijn Tinker goed genoeg dat die zich ook nog eens de pleuris verveelt als er veel sneeuw ligt Haha! Dan wil ze alleen maar lekker op d'r warme stal staan met een plukje hooi Vork
Vanavond mogen ze nog een paar uur naar buiten Ach gut

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:33

Nee hoor , die van mij staan de gehele dag gewoon lekker buiten.
Bult kuil ervoor , en lekker een frisse neus halen Haha!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:37

Die van mij staan gewoon in de wei, al 5 jaar lang, geen probleem, heb alleen wel een probleem met rijden, moet namelijk een smal, gald bruggetje af en dat is nu helemaal niet te doen Boos!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:44

flettie schreef:
Ik heb dat dus al wel een aantal keer meegemaakt dat meerdere paarden tegelijkertijd koliek(verschijnselen) kregen terwijl er die dag net sneeuw had gelegen/was gevallen.
Die van mij heb ik vandaag binnen gehouden. Omdat ik ben bang ben dat ze dus teveel sneeuw binnen krijgen en koliek zouden kunnen krijgen. Die van mij staan van half 8 's ochtends tot 8 's avonds op de wei en ik ken mijn Tinker goed genoeg dat die zich ook nog eens de pleuris verveelt als er veel sneeuw ligt Haha! Dan wil ze alleen maar lekker op d'r warme stal staan met een plukje hooi Vork
Vanavond mogen ze nog een paar uur naar buiten Ach gut

haha die van mij ( 2 haflingers en een tinker) wouden gister niet eens naar binnen. normaal zet ik het hekje open, en dan lopen ze zelf hun stal in, maar gisteren vertikten ze het gewoon en bleven buiten staan....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:50

missnynke schreef:
haha die van mij ( 2 haflingers en een tinker) wouden gister niet eens naar binnen. normaal zet ik het hekje open, en dan lopen ze zelf hun stal in, maar gisteren vertikten ze het gewoon en bleven buiten staan....

Ik heb ook een verschrikkelijk verwende Tinker Knipoog Die had in de opfok een winterstal met air-conditioning Cool Daar was het dus altijd een graadje of 12 terwijl het buiten -5 kon zijn. En ze houdt niet van sneeuw en modder.... krijgt ze vieze voetjes van Schijnheilig en dit meen ik serieus. Als het kan loopt ze liever om een plas modder/water heen dan dat ze er door heen gaat

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:53

flettie schreef:
Ik heb ook een verschrikkelijk verwende Tinker Knipoog Die had in de opfok een winterstal met air-conditioning Cool Daar was het dus altijd een graadje of 12 terwijl het buiten -5 kon zijn. En ze houdt niet van sneeuw en modder.... krijgt ze vieze voetjes van Schijnheilig en dit meen ik serieus. Als het kan loopt ze liever om een plas modder/water heen dan dat ze er door heen gaat

die van mij lopen ook liever niet door plassen, maar dat is meer omdat ze de ondergrond daarvan niet kunnen zien, voior hetzelfde is het een groot gat Knipoog
maar ze zijn 10x liever buiten dan binnen. als ik sochtends niet snel genoeg opsta, staan ze al op de staldeur te kloppen dat ze eruit willen

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:58

Ik twijfelde omdat ze ook ijzers heeft voor, maar heb haar gewoon buitengezet net! ZE vond het maar raar dat wit overal. Zette haar in de wei en ben toen hooi gaan halen. Doe ik normaal nooit, maar dacht, ach..voor deze keer.
Dus ik kom aan met hooi, hinnik hinnik, draaf draaf...nergens last van en madame stond rustig te grazen. Vond het vreemder dat ze buiten hooi kreeg dan dat ze buiten stond!

Heb er nog een vriendje bij gezet. Gingen uiteraard direct ruzie maken om het eten. Ik ertussen en na ze ferm toegesproken te hebben en het hooi verdeeld te hebben, stonden ze gemoedelijk naast elkaar te grazen op de witte vlakte!! Niets aan de hand.

Als ik haar een hele dag op stal laat staan is er geen stro meer over en is ze niet te genieten en onrustig...dan liever buiten. Vallen kan ze altijd natuurlijk, maar dat ligt aan ieders ervaringen natuurlijk!