Voor en nadelen van vlas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:24

Waarom zou ik beter vlas gebruiken?
(waarom beter niet?)

Heeft iemand een fototje van een stal met vlas?

Brand maar los!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:27

srry geen foto Tong uitsteken
voordelen:
stinkt niet
weinig mest ervan
gaat lang mee
goedkoop

nadelen:
als je een druk paard hebt zijn de drollen verstopt onder bergen vlas *LOL*

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:27

Minder mestafval....drogere voeten voor je pony/paard....minder allergies doordat het minder stoft.
En sorry heb er geen fotootje van...

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:28

ik moet ff iets zeggen qua het pb-tje Teamspirit..het is beslist niet goedkoper...het is veel duurder dan stro of zaagsel

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:36

geen foto voor je maar gebruik t wel ,

voordelen -> veel minder mestafval minder werk en minder geur dan stro

zelf ben ik een liefhebber van rapsodi blijft droger dan vlas
heeft een warmere basis temperatuur (water blijft bv vorstvrij (water in een bak in de stal op basis laag rapsodi)

voor een loopstal is vlas dan beter omdat de hoeven dan niet zo'n opdonder krijgen van nat naar droog en omgekeerd

rapsodi is iets duurder maar heeft meer volume per pak dus maakt uiteindelijk weinig uit
maar vlas composteerd veeeeel sneller dan rapsodi
en als je dus een mestvaalt op eigen erf is is dat wel weer erguggg prettig

stro loop je te sjouwen met krui wagens vol

met vlas heb ik voor 2 paarden 1 kruitje per dag (hoofdzakelijk mest dus ) en 1 x per week 2 kruitjes ongeveer (haal ik het overtollige vocht hoop weg ,.. maar als je stal hoog genoeg is kan dit ook 1 x in de 2 weken en eerst nog verder oppotten dus)

vlas heeft minder stof dan strro

solidere onderlaag (met stro moet je behoorlijk dik strooien willen ze niet op beton komen) met vlas makkelijker lopen (egale laag vooral lekker der voor de kleintjes onder de paardjes )
en ze eten het niet

vlas los per pak = 6 euro betaalde voorheen 2,50 (in de zomer) per baal voor stro gebruikte 3 balen per week dus 1 baal vlas was goedkoper

hier in zeeuws vlaanderen betaal ik 1,50 per baal stro en dan zou stro dus idd goedkoper zijn
Laatst bijgewerkt door nickyu op 23-01-05 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:37

Er zijn veel voordelen oa de bovengenoemde, wat ik als grote voordelen zie is dat de inhoud langer meegaat en het frisser is in de stal geen last van geurtjes, en het is stofvrij!

Grote nadeel voor mijn paard was dat het vlas in zn neus ging zitten en in zn ogen dat ging irriteren, vooral wbt zn neus, die vlasdeeltjes kwamen in zn luchtwegen en hij ging ervan hoestten.
Maar er zijn genoeg paarden waarbij dit helemaal geen probleem hoeft te zijn, misschien heb ik een snuifferd, maar dat is de reden geweest om weer terug te stappen naar houtkrul.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:27

Er stond in de Bit laatst (volgens mij twee nummers geleden) een test voor allerlei soorten stalstrooisel. Daar kwam vlas volgens mij als een van de goedkoopsten uit (hangt er wel vanaf welk merk je gebruikt).

Bij ons staat de hele manege op vlas. Je hebt een lekkere, verende bodem (ik heb een onderlaag). Ik gooi altijd wel wat stro erbij om te knabbelen. Vlas is erg schoon, want alle urine zakt gelijk naar de bodem. Het is wel zo dat als er eenmaal een natte plek is, het snel uitbreidt. En inderdaad wat hierboven al wordt opgemerkt: je paard kan er drollen onder verstoppen Haha! . Met uitmesten ben je sowieso vrij lang bezig omdat je alles moet 'uitzeven'.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:41

Miko schreef:
...Vlas is erg schoon, want alle urine zakt gelijk naar de bodem. Het is wel zo dat als er eenmaal een natte plek is, het snel uitbreidt. En inderdaad wat hierboven al wordt opgemerkt: je paard kan er drollen onder verstoppen Haha! . Met uitmesten ben je sowieso vrij lang bezig omdat je alles moet 'uitzeven'.

Deze argumenten gelden ook voor zaagsel; wat is dan het voordeel van vlas, t.o. van zaagsel ? En vooral: eten de paarden het vlas niet ??

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 07:53

nope deze argumenten gelden niet allemaal ook voor houtzaagsel....dat is nl niet zo stofvrij en je het neemt niet zoveel voht op als vlas..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:00

mijn paarden eten t vlas niet en eigenlijk nog nooit iemand gehoord
waarvan de paarden t wel aten , eens met MIKO de vochtige plek
word op een gegeven moment hoger dan is het zaak de "bult"op tijd weg te halen anders is je hele stal vochtig , dat te gaat is rapsodi echt veel beter houd t vocht beter op de bodem vast

zaagsel is idd NIET stof vrij en meer afval wat er langer over doet om te composteren , daarbij nemen vele mestboeren vlas wel af en zaagsel niet

hebben jullie eigen mest hoop die kan blijven liggen ?

ps als je vlas op het land neergooit is het binnen 2 weken zogoedals weg
dat is voor mij een van DE voordelen ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:04

Ik heb een jaar of 10 zaagsel gebruikt en heb nu ruim een jaar vlas.
Vlas is zeker goedkoper, scheelt een euro per baal en ik gebruik van beide een baal per stal per week (52x3=156 euro per jaar).
De paarden staan bij ons alleen s'nachts binnen.
De mest ruikt minder en composteert veel sneller, mijn mesthoop is aanzienlijk kleiner, bovendien is de mest veel minder zuur en zie je het met 2 weken al niet meer terug op het land.
Wij rijden nu onze eigen mest 2x per jaar uit en dat was 3x per jaar (scheelt 200 euro voor de loonwerker).
Omdat het dus minder zuur is hoef ik minder kalk te strooien wat ook weer goedkoper is.
Bovendien is het echt beter voor de hoeven.
Ik ben er dus dik tevreden mee.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:11

Dit heb ik gevonden op het internet;

Een handige site: http://www.ecobodem.nl/Over_Vlasstroois ... eltest.htm

En dit;
LAVOR vlasstrooisel

LAVOR vlasstrooisel is de ideale bodembedekker voor uw paardenstal.
de voordelen :
-zuinig in gebruik en stofvrij
- zeer goed vercomposteerbaar ( weinig restmateriaal )
- zeer hoge vochtopname
- gaat niet in staart of manen zitten
- blijvend een FRISSE stal
- goed voor gezonde hoeven
- geeft mok weinig of geen kans.
- ....en uiteraart een puur natuur product!

Afbeelding

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:26

nickyu schreef:
mijn paarden eten t vlas niet en eigenlijk nog nooit iemand gehoord
waarvan de paarden t wel aten,

Toen ik mijn paard voor het eerst op vlas zette, ging ze er dus echt van eten! Flinke happen gingen erin. Toen wat hooi in de stal gegooid waar ze toen aan begon en ze heeft het nooit meer gedaan. Ook heb ik nu altijd 1 plakje stro in de stal zodat ze iets te doen heeft. Ik vind het grote voordeel dat ze nu niet meer op het beton staat. Met stro als je er iets te weinig in gooit staan ze gelijk op het beton nu er vlas onder ligt is dit niet meer het geval.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:45

kamaron schreef:
ik moet ff iets zeggen qua het pb-tje Teamspirit..het is beslist niet goedkoper...het is veel duurder dan stro of zaagsel

Dat mag je mij dan eens uitleggen. Want een baal vlas kost mij 5,90, een baal zaagsel (veel sneller vies en regelmatig bij te vullen) kost mij zo'n 7 euro) en stro, tja is goedkoop maar heb je wel bergen werk aan.

Ik zweer bij vlas. Voordelen:

goedkoop
schoon
ruikt fris
WEINIG TOT GEEN VLIEGEN IN DE ZOMER OOK ALS JE EEN DAG NIET MEST
In noodgevallen, zoals bij mij mijn longontsteking en direct daaropvolgend het hartinfarct van mijn moeder, kun je echt een paar weken amper mesten en nog stinkt het niet.
Stoft niet
Mijn paard heeft voor het eerst gezonde hoeven ipv rotstraal

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:46

Afbeelding
en zo ziet het eruit Lachen

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:35

Ik zit er toch ook sterk aan te denken om over te stappen op vlas. Zeker voor Daisy die altijd alle stro op eet waardoor ze op een betonnen vloer staat.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:38

Ik zou het gewoon eens een paar maandjes proberen Svdh. Ik heb RSI, en voor mij is vlas dus nog een extra voordeel want het uitmesten kost totaal geen kracht. Je wipt de drollen er zo uit. En ik heb na een week 2 x daags uitmesten pas een kruiwagen vol van twee stallen.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:42

Ja daarom want bij ons is het ook een probleem met mest ophalen en nu heb ik elke minstens 1 kruiwagen. Ga toch eens rond kijken waar ik precies kan bestellen. Lijkt me toch heerlijk als Daisy eindelijk een schone stal kan hebben. Want ondanks dat ik elke dag mest blijft het eruit zien als ik weken niks gedaan heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:55

In 1 woord GEWELDIG spul!!!

Het is zeker niet duurder voor iedereen! Ik heb het bijgehouden en voor mij was het zeker goedkoper dan stro!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:59

Wat betalen jullie voor zo´n pak vlas ??

Ik betaal nu ong. 60 € voor een hele aanhanger vol zaagsel. Die aanhanger is genoeg voor ca. 3 mnd bij 3 boxen die iedere dag gemest worden.

Stofvrij en minder zuur, klinkt idd wel aantrekkelijk!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:01

wie heeft adressen waar je vlas kunt kopen of bestellen zodat ze het thuisbezorgen? Dat laatsste lijkt me helemaal top. Ik dacht dat het per baal geheel in plastic zit en dan kun je het ook buiten op slaan. Ik ben bezig een paard te kopen en zit ook sterk over vlas te denken.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:07

Citaat:

dan doe je iets fout. Vlas is vele malen goedkoper als krul. Je moet er echter wel goed mee omgaan.
De eerste keer moet je beslist niet zuinig zijn. In een stal van 3 x 3 moet je 5 balen ingooien en vervolgens alleen maar drollen wippen. Na 1 of 2 weken vind je een natte plek en die moet eruit. Vervolgens aanvullen en 1 x per week een natte plek eruit halen.

Sommigen doen er teweinig vlas in en dat werkt niet zuinig. De urine moet helemaal naar beneden trekken.

1 gebruik nu sinds 4 maanden vlas (10 stallen) en ik wil NOOOOIT meer anders (tenzij...)

Eigenlijk zou je niet meer dan 5 euro per baal moeten betalen. (In de massa heb ik er 3,50 voor betaald)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:11

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:07

Huisvrouw schreef:
Toen ik mijn paard voor het eerst op vlas zette, ging ze er dus echt van eten! Flinke happen gingen erin. Toen wat hooi in de stal gegooid waar ze toen aan begon en ze heeft het nooit meer gedaan. Ook heb ik nu altijd 1 plakje stro in de stal zodat ze iets te doen heeft. Ik vind het grote voordeel dat ze nu niet meer op het beton staat. Met stro als je er iets te weinig in gooit staan ze gelijk op het beton nu er vlas onder ligt is dit niet meer het geval.

Dat had ik ook. Maar als snel zagen ze in dat hooi toch beter smaakt Haha!

Ik heb stro gehad en zaagsel, maar ik vind vlas makkelijker. Stro en zaagsel was best zwaar om uit te mesten en je had er veel troep van. Bij vlas is dit een stuk minder. En bij ons is het goedkoper. En ik vind het lekkerder ruiken Lachen Ook stoft het minder dan zaagsel.

Nadelen weet ik zo niet. Alleen dat als ik met rubberen paardrijlaarzen te enthousiast ben, lig ik languit, omdat het dan vrij glad is Haha!

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:08

Nou ga ik ook maar eens rondkijken waar ik het kan bestellen en of ze het komen bezorgen want dat zal wel zo makkelijk zijn.