Bandageren slecht of goed???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Bandageren slecht of goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:41

Ik heb al een tijdje nagedacht over wat mensen vinden van het bandageren van paarden. Veel mensen trainen namelijk met bandages maar is daar een reden voor? Bandages verhogen de kans op blessures omdat de temperatuur bij werken op kan lopen tot 45gr. en dit dus slecht is voor de bloedsomloop van het been. Het staat wel mooi maar het is tevens minder beschermend als peesbeschermers of strijklappen...daarbij komt nog dat veel mensen hun paard te strak of te ver doorbandageren...zijn er meer mensen die hier een mening over hebben?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:00

Ik ben het er niet mee eens dat bandages minder bescherming geven dan peesbeschermers of strijklappen, maar, dan moet er uiteraard wel fatsoenlijk gebandageerd worden, en dat is nou juist de kunst. Als je het niet goed doet, is het inderdaad nutteloos, maar als je het goed doet, geeft het net zoveel bescherming als peeskappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:05

Ik ben het helemaal met Hermesdeux eens. Bandageren is mooi, maar kan ook heel schadelijk zijn, en zoveel extra steun biedt het niet.
Iedere dag uitstappen op harde bodem (10 Minuten) zorgt er eerder voor dat de pezen van je paard harden worden, en peeskappen beschermen in mijn ogen beter tegen aantikken dan bandages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:07

Ik zie er dagelijks 15 lopen met bandages, waarvan sommige al meer dan 10 jaar gebandageerd worden en die zijn nog steeds niet kapot.

Dusssss..... Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:10

@ Zep: waarom worden er zo weinig paarden bij de endurance gebandageerd?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:26

Vanwege het zand.
Daarom rijd ik een endurance ook niet met beenbescherming. Maar je bent dan ook veel langer aan het rijden. De kans op akelige schuurplekken door zand etc is dan veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:29

endurance is compleeeeeeet anders dan dressuur Gaaaap

Weet je wat het grappige is, meestal filteren die dingen zich wel uit. Er zit wel een soort van logica in dat endurance ruiters zonder bescherming rijden, dat dressuurruiters bandages gebruiken en dat springruiters juist harde peeskappen gebruiken.

De idioot die zijn paard met bandages een 35km laat lopen heeft het imo zelf gedaan. Maar dat betekent niet dat het ook slecht is voor mijn dressuurpaarden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:33

De vraag van de TS was een algehele vraag. Er is niet over wat voor discipline dan ook gesproken. Feit blijft dat er paarden gebandageerd worden die niet hoeven te worden gebandageerd, en feit blijft ook dat het bandageren niet altijd even vakkundig gebeurd. Tel daar dan bij op dat setjes op dit moment geloof ik het best verkochte artikel zijn binnen de dressuurruiterij: als mensen zich zouden gaan realiseren dat het absoluut niets uithaalt zouden de fabrikanten van bandages failliet gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:37

Ik doe niet aan setjes, ik heb alles zwart Haha!

Als je veel met de zijgangen ed aan de gang gaat zijn bandages de fijnste soort bescherming voor een dressuurpaard. Je ondersteunt er ook het bandapparaat op de kogel wat mee.

Wij doen bij paarden die met piaffe/passage werk bezig gaan trouwens nog wel eens een losse peeskap over de bandages.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:45

En waarom nou die losse peeskap als bandageren zo goed helpt tegen aantikken?

En Zep, nog iets: hoeveel mensen die bandageren zijn er op jou niveau bezig met de sport?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:47

Denk dat er nogal verschil inzit WIE er bandages gebruikt, echt voor het werk of voor de mooiigheid en idd om het setje af te maken. Een setje is leuk om te hebben en mits je ook goed en netjes kan bandageren kan je er ook geen schade bij aanrichten bij je paard. Maar ik denk dat het pas echt uitmaakt op hoger niveau of je bandages gebruikt ja of nee. Een paard kan veel hebben en ik persoonlijk vind dat een paard moet groeien en sterker worden voordat ie teveel 'steunt' op bandages. (ehm niet het paard dat steunt op de bandages maar de pezen heej Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:48

Bandageren werkt meer op de kogels en de binnenzijden. Voor echt aantikken van achterop kun je beter een harde kap hebben. Daarom hebben de springjongens ook van die harde peeskappen

Goed bandageren, met onderlappen kan imo echt geen kwaad. Wat maakt het dan uit dat iemand het leuk vind om een matchende kleur bandages bij zijn dekje te kunnen doen? Dat mag iedereen dan toch nog altijd zelf bepalen?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:48

Owh jah moet er wel ff bij vermelden dat ook ik het soms wel 'kewl' vond om helemaal in set te gaan, of voor peesbeschermers en achter bandageren. Dus tsjaaa... iedereen moet het toch zelf weten Lachen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:50

Citaat:
En Zep, nog iets: hoeveel mensen die bandageren zijn er op jou niveau bezig met de sport?

Dat zijn er juist zo weinig... gelukkig maar voor de setjes liefhebbers (en alle anderen die het gebruiken) dat iedereen zelf mag weten of die mag/kan bandageren.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:54

Volgens mijn stagebegleidster geeft het wel iets steun. Ik ben er wel mee eens dat het goed en gelijkmatig gebeurd moet worden. En dat als je het niet weet, het wel schadelijk kan zijn. Gelukkig heb ik het wel geleerd. (Van een top dressuur amazone, mijn stagebegleidster, en een top spring amazone.)
Bij Polar fleece bandages staat: Door het grote volume, vormen ze een speciale bescherming voor de benen van uw paard.
Op internet wordt ook sterk bij gezegd, zorg dat het gelijkmatig wordt aangebracht, zoniet, heb je een grotere kans op schade.
Ook staat er dat het bescherming en support (steun) biedt.

REASONS TO BANDAGE

Leg bandages are beneficial for several reasons:

provide support for tendons and ligaments during strenuous workouts

Ik geloof dit ook wel.
Verder bandageer ik zelf ook vaak. Bandages die ik het meest gebruik zijn katoen, en daar gebruik ik geen onderlappen bij. Puur om dit dit
1. niet nodig is, doordat je deze bij niet te strak kan strekken.
2. Nog sneller warmer maakt.

Het biedt wel iets bescherming. Mijn stagebegleidster bandgeert iets anders and de springamzone, die bandageert namelijk de kogel iets mee, eerst schuin naar beneden naar achteren, en dan weer schuin omhoog naar voren, zeg maar een v'tje maken. Dit biedt ook steun omhoog. En daarna ga je gewoon omhoog, maar met ong. 5 cm tussen, zodat het mooi gelijk wordt. Mijn stagebegleidster rijdt zelf 3 paarden van andere mensen, 2 lopen momenteel ZZ-Licht en ik denk niet dat ze deze paarden zou bandageren als het zo'n grote risico is. Nee het is geen peeskap, maar die dingen worden ook vaak genoeg te strak aangetrokken (Elastiek of niet!) en daardoor krijg je heel snel witteplekken op de benen. Ook doordat ze vies zijn, zand ed. En niet dagelijke worden schoongemaakt. Na dat ik zag dat dit bij andere paarden gebeurde, hierdoor, haal ik zelf altijd even flink een borstel doorheen. Nouja, om weer ontopic te gaan, ik vind dat je moet bandageren, als jij het nut van ziet. Zo niet doe je het toch niet? Vraag mij nou niet ' wat is het nut dan' want daar gaat mijn hele verhaal om.. Verward

Ajemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:01

ik gebruik bandages meer voor de lol dan dat ik er echt mee werk, je kweekt er gauw zwakke benen door, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:14

Paarden die al jarenlang worden gebandageerd, een is 9 jaar andere ook zoiets, beide lopen ZZ-Licht, en kent tevens begin van series en pirouettes. Elke keer dat ze gereden worden, (ga uit van 5-6 keer per week.) worden ze vierkant ingebandageerd, onderlappen met fleece bandages. Zwakke benen? Nee hoor..

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:47

Ik vind dat je zwakke benen krijgt door slecht te bandageren... als je correct bandageert helpen ze zoals ZEP en SKITTER zeggen, ga ik volledig mee akkoord!
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:14

"zwakke benen"....

Volgens mij kun je dan beter spreken van "een fikse peesblessure"

mizz_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:41

ik heb er opzich niet echt een mening over. alleen dat bandageren in de winter minder is omdat alles dan zo nat wordt , en baggerig word. ma ik zie soms pony ruiters op wedstrijd die bandageren dan zonder onderlappen. dan denk mens , da doe je toch neit , want ik bandageer altijd met onderlappen . speciale van ascadron. ma ja kwet niet wat jullie daar van vinden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:58

De enige functie is dat het mooi is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 12:04

ja dat is ook zo hoor...maar ik denk dat weinig personen ook trainen met bandages...vaak is het voor de proef of voor de show...ieder voor zich, daar is het een forum voor, maar je moet het zien als een ring om je vinger...als je vinger warm wordt dan gaat het ook knellen, spoel je er koud water overheen dan slinkt het weer. Dat doe je met je paard ook, je spuit hem ook altijd af (ik tenminste) na wat voor werk dan ook...

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:46

Ik denk dat het geen kwaad kan als je het goed doet!
Maar moet je altijd een onderlap onder fleece bandages doen?
Omdat ik fleece bandages heb gekocht ( nog niet gebruikt)
en ik me dat afvroeg.
a.u.b. geen boze reacties maar mening mag natuurlijk wel Knipoog
Groeten,
Nikki

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:59

Ik gebruik mijn fleece bandages zonder onderlappen.

Je moet er wel op letten dat ze niet afglijden en daarom ook erop letten dat je ze ook weer niet te strak doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:02

Doe jij dat zonder? Ik vind het naar bandageren zonder onderlappen. Bovendien glijdt het zo.